Έντυπη Έκδοση

ΕΝΑΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΑΝΤΙΔΟΤΟ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Κινέζικο κουτί για ντοκιμαντέρ

Εν μέσω κρίσης, η είδηση πως στο κέντρο της Αθήνας μπορεί κανείς να δει απολαυστικά ντοκιμαντέρ από τις τέσσερις γωνιές του κόσμου -και μάλιστα δωρεάν- είναι μοναδικά αισιόδοξη.

Η Δέσποινα Παυλάκη και η Βάλερυ Κοντάκου της Exile Films Η Δέσποινα Παυλάκη και η Βάλερυ Κοντάκου της Exile Films Οταν το e-mail για το ντοκιμαντέρ «The Invention of Dr. Nakamats», για έναν Γιαπωνέζο τρελό εφευρέτη-φαινόμενο, άναψε στις οθόνες μας, αρχίσαμε να ακολουθούμε το νήμα προς τα πίσω για να μας βγάλει στο νούμερο 12 της οδού Αθηνάς.

Εκεί, στον 3ο όροφο μιας τυπικά κακοπαθημένης πολυκατοικίας, η Βάλερυ Κοντάκου και η Δέσποινα Παυλάκη έστησαν την Exile Films, σαν το δικό τους «κινέζικο κουτί» αφιερωμένο στα ντοκιμαντέρ. Σε αντίθεση, μάλιστα, με το εξωτερικό τσιμεντένιο καβούκι του, ο χώρος σε ξαφνιάζει. Την αισθητική του οφείλει στο σύζυγο της Βάλερυ, το γνωστό γλύπτη Μαρκ Χατζηπατέρα, που έχει επιμεληθεί τα πάντα -από τα φωτιστικά που μοιάζουν με γυναικεία στήθη, ώς το χρωματιστό γυαλί της αίθουσας προβολής- και έχει στήσει μερικά υπέροχα γλυπτά του.

Η αυτοχρηματοδοτούμενη (κατευθείαν από την τσέπη της Βάλερυ, όπως μας είπαν) Exile Films είναι το πρώτο κινέζικο κουτί και είναι μια εταιρεία παραγωγής ντοκιμαντέρ, η οποία ετοιμάζει μάλιστα τη σειρά «Οικολογικά Ημερολόγια» για την κρατική τηλεόραση. Μέσα της έχει, σαν δεύτερο κουτί, το Exile Room, μια κουκλίστικη αίθουσα προβολής 60 ατόμων. Και μέσα σ' αυτή βρίσκεις τη Βάλερυ και τη Δέσποινα να διαλέγουν ντοκιμαντέρ αλλιώτικα από αυτά που έχουμε συνηθίσει στην τηλεόραση. Να τα δείχνουν κάθε δύο εβδομάδες, να τα συζητάνε σε πηγαδάκια με το ακόμα μικρό, αλλά φανατικό κοινό, το οποίο ποτίζουν ποτά και σχεδόν κάθε Πέμπτη το ταΐζουν με το διάσημο τσίλι, δημιουργία της Βάλερυ.

Η προσπάθεια δεν έχει κλείσει ούτε ένα χρόνο. Η ιδέα άρχισε να στριφογυρίζει όταν η Βάλερυ, που έχει σπουδάσει και ασχοληθεί με το ντοκιμαντέρ στην Αμερική, γύρισε στην Ελλάδα. Δεν είχε ιδέα για το πώς θα ήταν η υποδοχή του είδους στην Αθήνα, αν υπήρχε καν κοινό για το σύγχρονο κινηματογράφο τεκμηρίωσης, όπως για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη.

Η Δέσποινα Παυλάκη, που έχει σπουδάσει θεωρία του κινηματογράφου και δουλεύει ως δημοσιογράφος, μπήκε κι αυτή στο στοίχημα. Και αποφάσισαν να πέσουν στα βαθιά. Γιατί, όπως μας είπαν, δεν ήθελαν απλώς να προβάλουν συνηθισμένα ντοκιμαντέρ. Και αυτό γιατί η Ελλάδα έχει μια συγκεκριμένη «παράδοση» στην τεκμηρίωση και το τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ, κυρίως λόγω του ότι είναι μια χώρα με μεγάλη ιστορία.

Η Βάλερυ και η Δέσποινα θέλησαν να δείξουν ντοκιμαντέρ πέρα από τα συνηθισμένα ιστορικά και φυσιοδιφικά. Αρχισαν να έρχονται σε επαφή με σκηνοθέτες και να εξασφαλίζουν ταινίες που τεκμηριώνουν το θέμα τους με κάθε «ασυνήθιστο» τρόπο, από ρομαντισμό μέχρι κινούμενα σχέδια και από χιούμορ μέχρι κάθε είδους δημιουργικότητα, φλερτάροντας ακόμη και με τη video art.

Στην αρχή το κοινό ήταν μικροσκοπικό, αλλά οι θεματικές επιλογές τους σταδιακά τις δικαίωσαν. Υπήρξε και βραδιά που, όπως μας λένε, «έγινε χαμός και ξεμείναμε από καρέκλες!».

Για τον Απρίλιο, το θέμα τους είναι «Films on Films» και θα μας δείξουν δύο ταινίες που έγιναν για ταινίες.

- Στις 7 Απριλίου το «Catfish» των Χένρι Τζουστ και Αριελ Σούλμαν, ένα ντοκιμαντέρ για τα γυρίσματα της ταινίας «Social Network» του Ντέιβιντ Φίντσερ για το facebook, βασισμένη στη ζωή ενός νεαρού φωτογράφου που ερωτεύεται μια άγνωστη μέσω Ιντερνετ. Η πρεμιέρα έγινε στο φεστιβάλ του Sundance.

- Στις 21 Απριλίου το «Greenlit» της Μιράντα Μπέιλι, την ιστορία μιας πρωτάρας παραγωγού, που δοκιμάζει την τύχη της στη μεγαλύτερη κινηματογραφική βιομηχανία του κόσμου. Εχει όμως οικολογική συνείδηση και αποφασίζει να αλλάξει τροπάρι, όταν συνειδητοποιεί ότι το Χόλιγουντ μολύνει το Λος Αντζελες περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη βαριά βιομηχανία. Στο ντοκιμαντέρ καταγράφεται ο παθιασμένος πλην ξεκαρδιστικός αγώνας της να αλλάξει μυαλά στα μέλη ενός μικρού κινηματογραφικού συνεργείου που δεν εννοεί να χωνέψει τη λέξη οικολογία, δικαιώνοντας τον Κέρμιτ που έλεγε «It's not easy being green!»

Τον Μάιο θα βάλουν στο παιχνίδι τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη, που θα προσεγγίσει μια δύσκολη πλευρά της τεκμηρίωσης και θα δείξει πώς μιλάει κάποιος για κάτι όταν δεν θέλει να εκτεθεί. Θα δείξει μεταξύ άλλων και σκηνές από την ταινία του «Ακρη της Πόλης», στην οποία χρησιμοποίησε αληθινές ιστορίες. *

info: Πληροφορίες και πρόγραμμα: Exile Films, Αθηνάς 12, 3ος όροφος, Μοναστηράκι, Τηλ: 210-3223395, Fax: 210-3223396, www. exilefilms.gr

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
8η Διεθνή Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης
Ιδεών εξέγερση
Μουσείο Μπενάκη
Αλλα λόγια Γερουλάνου
Μουσική
Μπάρμπαρα Χέντριξ και Κρίστιαν Λίντμπεργκ την Πέμπτη στον «Παρνασσό»
Θησαυροί από την Κάλυμνο
Ετσι θα άκουγε τις σονάτες του ο Μπετόβεν
Θέατρο
Ξεκλειδώνοντας τα μυστικά του Σέξπιρ
Κινηματογράφος
Κινέζικο κουτί για ντοκιμαντέρ
Διαγωνισμός Ιδεών «Αθήνα Χ4»
Αθήνας και παραδείσου γωνία
Τηλεόραση
Μετωπική Ν.Δ.-ΕΡΤ
ΝΕΤάρουν στη μετανάστευση
Alter: τέλος οι απ' ευθείας μεταδόσεις