Έντυπη Έκδοση

Αγγελικές νύχτες με τον Γουόνγκ Καρ Γουάι

Τρεις από τις πρώτες, θαυμάσιες ταινίες του Κινέζου Γουόνγκ Καρ Γουάι, «Καθώς κυλούν τα δάκρυά μας», «Οι άγριες μέρες μας» και «Εκπτωτοι άγγελοι», σ' ένα εναλλασσόμενο πρόγραμμα, είναι η πιο σημαντική προσφορά της νέας αυτής κινηματογραφικής βδομάδας.

«Οι άγριες μέρες μας» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, ταινία του 1990 για ένα χωρίς ανταπόκριση έρωτα «Οι άγριες μέρες μας» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, ταινία του 1990 για ένα χωρίς ανταπόκριση έρωτα Στο πρόγραμμα, άλλες πέντε ενδιαφέρουσες ταινίες: «Μοναξιά» του Ισπανού Χάιμε Ροζάλες, «Αθώα κόλπα» του Πολωνού Αντρζέι Τζακιμόφσκι, «Φεύγω» της Γαλλίδας Κατρίν Κορσινί, «Η νύχτα που χάθηκαν τ' αστέρια» της Γαλλίδας Ροζλίν Μπος και «Iron Man 2» του Τζον Φαβρό.

Η νύχτα που χάθηκαν τ' αστέρια

La rafle. Γαλλία. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ροζλίν Μπος. Ηθοποιοί: Ζαν Ρενό, Μελανί Ρολάν, Γκαντ Ελμαλέχ. 90'.

**½

«Η νύχτα που χάθηκαν τ' αστέρια» της Ροζλίν Μπος: σύλληψη 13 χιλιάδων Εβραίων από τους ναζί στο Παρίσι του 1942 «Η νύχτα που χάθηκαν τ' αστέρια» της Ροζλίν Μπος: σύλληψη 13 χιλιάδων Εβραίων από τους ναζί στο Παρίσι του 1942 Δραματική ταινία εποχής βασισμένη σ' ένα πραγματικό γεγονός -τη μαζική σύλληψη 13.000 Εβραίων στο Παρίσι από τους Γερμανούς στις 16 Ιουλίου 1942.

Μια καταγραφή, ταυτόχρονα καταγγελία, της στάσης της τότε αστυνομίας και της παθητικότητας του γαλλικού κράτους, εκείνου του Πετέν (που συνεργαζόταν με τους ναζί) απέναντι στους Εβραίους και την απάνθρωπη απέλασή τους. Η σκηνοθέτρια έφτιαξε μιαν αρκετά συγκλονιστική, δυνατή ταινία, πάνω σε μια μαύρη σελίδα της γαλλικής Ιστορίας και των στρατοπέδων συγκέντρωσης που δημιουργήθηκαν και εκεί, το ίδιο φριχτά και απάνθρωπα με τα υπόλοιπα που έστησαν σε διάφορες χώρες τής υπό κατοχήν Ευρώπης οι ναζί.

Iron Man 2

ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία: Τζον Φαβρό. Σενάριο: Τζάστιν Θερού. Ηθοποιοί: Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, Γκουίνεθ Πάλτροου, Σκάρλετ Γιόχανσον, Μίκι Ρουρκ, Ντον Τσιντλ, Σάμιουελ Τζάκσον.

**

Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ επιστρέφει στο «Iron Man 2» για να αντιμετωπίσει τον... Μίκι Ρουρκ Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ επιστρέφει στο «Iron Man 2» για να αντιμετωπίσει τον... Μίκι Ρουρκ Ο Iron Man επιστρέφει σε μια νέα περιπέτεια για ν' αντιμετωπίσει έναν πανίσχυρο εχθρό αλλά και κυβερνητικά στελέχη που θέλουν να εκμεταλλευτούν για μιλιταριστικούς σκοπούς τις τεχνολογικές ανακαλύψεις του.

Την εμπορική επιτυχία της πρώτης ταινίας (μιας σειράς που όπως φαίνεται θα συνεχιστεί) αποπειράται να εκμεταλλευτεί στο «σίκουελ» αυτό η ταινία «Iron Man 2», που σκηνοθετεί και πάλιν ο Τζον Φαβρό. Από την αρχή κιόλας μαθαίνουμε πως ο γνωστός πολυεκατομμυριούχος βιομήχανος/εφευρέτης Τόνι Σταρκ έχει παραδεχτεί δημόσια πως είναι ο σούπερ ήρωας Iron Man. Μόνο που, όταν κυβέρνηση και Τύπος προσπαθούν να τον πείσουν να παραχωρήσει την ιδιότυπη στολή του -που τη θεωρούν ισχυρό όπλο- στην υπηρεσία του στρατού, ο Σταρκ αρνείται για να μην αφήσει την εφεύρεσή του να πέσει σε κακά χέρια, κι έρχεται αντιμέτωπος μ' έναν ανταγωνιστή του αλλά κι έναν πανίσχυρο εχθρό από το παρελθόν. Γύρω από την ιστορία αυτή αναπτύσσεται η πλοκή της νέας περιπέτειας, που, όπως θα το περίμενε κανείς, στηρίζεται στα εντυπωσιακά ειδικά ψηφιακά και άλλα εφέ. Χωρίς να προσφέρει τίποτα το καινούργιο στην ιστορία, η ταινία διασκεδάζει για δύο ώρες τον θεατή. Στα συν η ερμηνεία του Μίκι Ρουρκ στον ρόλο του εχθρού από το παρελθόν, ρόλος αντάξιος με τους διάφορους, αξέχαστους εχθρούς των περιπετειών του Τζέιμς Μποντ.

Γουόνγκ Καρ Γουάι Χ 3

ΚΑΘΩΣ ΚΥΛΟΥΝ ΤΑ ΔΑΚΡΥΑ ΜΑΣ (Wong gok ka moon/As Tears Go By).

«Οι άγριες μέρες μας» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, ταινία του 1990 για ένα χωρίς ανταπόκριση έρωτα «Οι άγριες μέρες μας» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, ταινία του 1990 για ένα χωρίς ανταπόκριση έρωτα Χονγκ Κονγκ, 1988. Σκηνοθεσία-σενάριο: Γουόνγκ Καρ Γουάι. Ηθοποιοί: Αντί Λάου, Μάγκι Τσέουνγκ, Τζάκι Τσέουνγκ. 102'

ΟΙ ΑΓΡΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ (Α fei zheng chuan/Days of Being Wild). Χονγκ Κονγκ, 1990. Σκηνοθεσία-σενάριο: Γουόνγκ Καρ Γουάι. Ηθοποιοί: Λέσλι Τσέουνγκ, Μάγκι Τσέουνγκ, Αντί Λάου. 94'

ΕΚΠΤΩΤΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ (Duo luo tian shi/Fallen Angels). Χονγκ Κονγκ, 1995. Σκηνοθεσία-σενάριο: Γουόνγκ Καρ Γουάι. Ηθοποιοί: Λέον Λάι, Μισέλ Ράις, Τακέσι Κανεσίρο. 90'

«Ο κινηματογράφος είναι σαν τον καμβά του ζωγράφου. Βάζεις εκεί αυτά που αισθάνεσαι, αυτά που φαντάζεσαι, αυτά που σε συγκινούν. Η ιστορία είναι η δικαιολογία για να χρησιμοποιήσεις χρώματα, διάφορες οπτικές, προοπτικές, ό,τι θέλεις», μου είχε πει σε μια παλιά του συνέντευξη ο Κινέζος σκηνοθέτης Γουόνγκ Καρ Γουάι. Ακριβώς αυτά τα αισθήματα και οι συγκινήσεις, με τα πλούσια, εντυπωσιακά, ασυνήθιστα χρώματα, κυριαρχούν στις τρεις, από τις πρώτες, γνωστές ταινίες του πρωτοπόρου σκηνοθέτη του Χονγκ Κονγκ, που τον επέβαλαν ως έναν από τους πιο πρωτότυπους και συναρπαστικούς σκηνοθέτες του σύγχρονου ασιατικού κινηματογράφου. Προβάλλονται σ' ένα εναλλασσόμενο πρόγραμμα τη βδομάδα αυτή, δίνοντας την ευκαιρία στον θεατή να γνωρίσει τις πρώτες σημαντικές, αν και άπαιχτες μέχρι σήμερα, ταινίες του.

Μεταμοντέρνος δημιουργός, που ξέφυγε από το πλαίσιο του συνηθισμένου, για «pulp» κατανάλωση, κινηματογράφου του Χονγκ Κονγκ αλλά και από τα διάφορα εξωτικά στοιχεία που συνδυάζονται με τον ασιατικό κινηματογράφο, χρησιμοποιώντας και ανατρέποντας στοιχεία από τις παραδοσιακές ταινίες του Χονγκ Κονγκ, αλλά και επιδράσεις από ένα γενικότερο χώρο (μαζί και της λογοτεχνίας), ο Γουόνγκ Καρ Γουάι κατάφερε να φτιάξει ταινίες ενάντια στην παράδοση, που είχαν διεθνή απήχηση.

Στην πρώτη του ταινία, «Καθώς κυλούν τα δάκρυά μας», έχουμε ένα συνδυασμό των γκανγκστερικών ταινιών του Χονγκ Κονγκ και του μελοδράματος. Μια στιλιζαρισμένη ταινία, με επιδράσεις από τον αμερικανικό κινηματογράφο, από τον Σκορσέζε (εκείνο των «Βρώμικων δρόμων») ώς τον Τζιμ Τζάρμους, που προσελκύει χάρη στην ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο σκηνοθέτης: με τα κοντινά πλάνα των προσώπων, τις σκηνές στους δρόμους και γενικά τους χώρους του Χονγκ Κονγκ, με τους καπνούς και τα φώτα από νέον, φωτισμένα έτσι ώστε να δημιουργούν την αλλόκοτη, εξωπραγματική ατμόσφαιρα που συναντάμε και στις κατοπινές, αριστουργηματικές ταινίες του.

Στη δεύτερη ταινία, «Οι άγριες μέρες μας», έχουμε ένα τολμηρό, σκοτεινό φιλμ γύρω από την αμφισβήτηση της νεολαίας της δεκαετίας του '60 αλλά και την ιστορία ενός χωρίς ανταπόκριση έρωτα. Πρωταγωνιστής είναι ένας γκάνγκστερ και γυναικάς (ο Λέσλι Τσέουνγκ, που αυτοκτόνησε το 2003) που αλλάζει τις γυναίκες όπως τα πουκάμισά του και τον οποίο κάποια στιγμή ερωτεύεται παράφορα, αν και χωρίς ανταπόκριση, το συνεσταλμένο κορίτσι ενός μπαρ (Μάγκι Τσέουνγκ). Παράλληλα με τις ερωτικές περιπέτειες του ήρωα παρακολουθούμε τις προσπάθειές του ν' ανακαλύψει τη βιολογική μητέρα του και το μπλέξιμό του σε μια επικίνδυνη περιπέτεια. Με τη βοήθεια του εξαίρετου διευθυντή φωτογραφίας Κρίστοφερ Ντόιλ (στην πρώτη μιας σειράς έξοχων συνεργασιών του με τον Καρ Γουάι) και μέσα από χρώματα όπου κυριαρχεί το κόκκινο και το πράσινο, ο σκηνοθέτης δημιουργεί μια σκοτεινή, στο στιλ των νεο-νουάρ φιλμ, μελαγχολική ατμόσφαιρα, προσφέροντάς μας μιαν ασυνήθιστη, ονειρική θα έλεγα, εικόνα του Χονγκ Κονγκ.

Τέλος, η τρίτη ταινία, «Εκπτωτοι άγγελοι», είναι μια επιστροφή (ή, αν θέλετε, σίκουελ) στη μορφή του «Chungking Express», της ταινίας που τον έκανε παγκόσμια γνωστό. Μια όμορφη, με εξαίρετη μουσική υπόκρουση (και «ποπ» τραγούδια της εποχής) ωδή πάνω σε μια πόλη, το Χονγκ Κονγκ, μέσα από τη σχέση ενός απογοητευμένου εκτελεστή δολοφόνου με μια παράξενη περιπλανώμενη γυναίκα. Με τον Κρίστοφερ Ντόιλ να τονίζει με την κάμερα και τις παράξενες γωνίες του μια «τρελή», ζαλιστική, κάπου κάπου μαύρη, ατμόσφαιρα.

Μοναξιά

La Soledad. Ισπανία, 2007. Σκηνοθεσία: Χάιμε Ροζάλες. Σενάριο: Χάιμε Ροζάλες, Ενρίκ Ρούφας. Ηθοποιοί: Σόνια Αλμάρκα, Πέτρα Μαρτίνεζ, Μίριαμ Κορέα, Νούρια Μένσια. 128'

***

Μια συναρπαστική, χαμηλών τόνων, μελέτη πάνω σε διάφορες γυναίκες και την καθημερινή ζωή τους. Εξαιρετικές όλες οι ερμηνείες.

Ενας ουσιώδης φεμινισμός επικρατεί στη μελέτη αυτή πάνω στη μοναξιά και τη δυσκολία επικοινωνίας που κυριαρχούν στη ζωή των διαφόρων γυναικών. Είναι τα θέματα που επέλεξε να παρουσιάσει στη δεύτερη ταινία του ο Ισπανός Χάιμε Ροζάλες, που είχε κάνει το ντεμπούτο του με την ταινία «Οι ώρες της ημέρας» γύρω από έναν σίριαλ-κίλερ. Οι δυο βασικές, υπό μελέτη, γυναίκες είναι: η χωρισμένη από τον άντρα της, Αντέλα, αναγκασμένη να φροντίζει το παιδί της και τον πατέρα της, και που, όταν τελικά η ζωή της αρχίζει να καλυτερεύει, το τραμ στο οποίο ταξιδεύει με το γιο της ανατινάζεται από τρομοκράτες (δεν μαθαίνουμε, ώς το φινάλε, αν σκοτώθηκαν ή όχι) και η Αντονία, χήρα και ιδιοκτήτρια ενός μανάβικου που, εκτός από τα διάφορα άλλα πιεστικά οικογενειακά προβλήματα, μαθαίνει πως η Ινές, μια από τις τρεις κόρες της, έχει καρκίνο.

Ο Ροζάλες πηγαινοέρχεται ανάμεσα στις δύο αυτές ιστορίες με άνεση, χρησιμοποιώντας, σ' ένα μεγάλο μέρος της ταινίας, μια χωρισμένη στα δύο οθόνη (split screen), που τονίζει τόσο τον χωρισμό των δύο ιστοριών όσο και τον αποκλεισμό (ένα είδος «φυλάκισης») των προσώπων στον αποπνικτικό, ιδιωτικό τους, χώρο. Ενώ, παράλληλα, με εντυπωσιακές πανοραμικές εικόνες εκμεταλλεύεται τους χώρους για να δώσει μιαν εφιαλτική εικόνα της αποξενωμένης μεγαλούπολης, όπου εκτυλίσσονται οι ιστορίες, και καταγράφει με οξυδέρκεια την καθημερινότητα και την κάθε λεπτομέρεια στη μοναχική, ταλαίπωρη ζωή των ηρωίδων του.

Αθώα κόλπα

Tricks/Sztuczki. Πολωνία, 2007. Σκηνοθεσία-σενάριο: Αντρζέι Τζακιμόφσκι. Ηθοποιοί: Νταμιάν Ουλ, Εβελίνα Βαλέντζιακ, Τόμας Σάπρικ. 95'

***

Τρυφερή πολωνική κωμωδία, βραβευμένη σε διάφορα διεθνή φεστιβάλ (μαζί και της Θεσσαλονίκης το 2007), γύρω από ένα παιδάκι που πιστεύει πως ο άγνωστος που συναντά είναι ο χαμένος πατέρας του.

Μια πικρόγλυκια, τρυφερή κωμωδία είναι το δεύτερο αυτό φιλμ του Πολωνού Αντρζέι Τζακιμόφσκι, για το οποίο κέρδισε το βραβείο καλύτερης ανεξάρτητης ταινίας των Europa Cinemas στο τμήμα «Βενετσιάνικες Μέρες» του φεστιβάλ Βενετίας. Πρωταγωνιστής είναι ο Στέφεκ, ένα 6χρονο αγόρι που αρχίζει να χρησιμοποιεί τα διάφορα μαγικά «κόλπα» που του μαθαίνει η μεγαλύτερη αδερφή του, Ελκα, για να κάνει έναν περαστικό άγνωστο, που πιστεύει πως είναι ο αποξενωμένος πατέρας του, να παραμείνει στη μικρή τους πόλη.

Ο Τζακιμόφσκι εστιάζει το ενδιαφέρον του στη δημιουργία της ατμόσφαιρας, σκιτσάροντας με ρεαλιστικά χρώματα την ανιαρή πόλη των ανθρακωρύχων όπου ζουν οι ήρωές του, με τον σιδηροδρομικό σταθμό και τα μπαρ της, ιδιαίτερα εκείνο όπου πλένει πιάτα η αδερφή του Στέφεκ. Στα συν της ταινίας, οι πολύ καλές ερμηνείες από άγνωστους, μη επαγγελματίες ηθοποιούς, που η παρουσία τους προσθέτει στην αυθεντικότητα της πλοκής.

Φεύγω

Partir. Γαλλία, 2009. Σκηνοθεσία: Κατρίν Κορσινί. Σενάριο: Κατρίν Κορσινί, Γκαέλ Μασέ. Ηθοποιοί: Κριστίν Σκοτ Τόμας, Σερζί Λοπέζ, Ιβάν Ατάλ. 85'.

** ½

Ρομαντικό δράμα γύρω από μια παντρεμένη γυναίκα μεσοαστικής καταγωγής που αρχίζει έναν δεσμό με τον εργάτη που αναλαμβάνει να της φτιάξει το εργαστήριό της.

Ρομάντζο, δράμα, ανάμικτο με λίγο φεμινισμό, προσφέρει η Κατρίν Κορσινί (σκηνοθέτρια της κωμωδίας «Οχι και πολύ παντρεμένοι») στη νέα της ταινία «Φεύγω». Η πολύ καλή ηθοποιός Κριστίν Σκοτ Τόμας ερμηνεύει τη Σουζάν, μια παντρεμένη γυναίκα που για να ξεφύγει από την ανιαρή ζωή της αποφασίζει, τώρα που τα παιδιά της έχουν μεγαλώσει, να επιστρέψει στο πρώην επάγγελμα της φυσιοθεραπεύτριας. Κάποια στιγμή θα ερωτευτεί με πάθος τον Ιβάν (Σερζί Λοπέζ), έναν πρώην κατάδικο, που ο άντρας της, Σαμουέλ (Ιβάν Ατάλ), προσλαμβάνει για να της φτιάξει την κλινική στον κήπο του σπιτιού τους.

Η Κορσινί καταγράφει την όλη πορεία της Σουζάν, γυναίκας απελπισμένης, έτοιμης για τα πάντα, που, αφού εγκαταλείπει τον σύζυγο και τα παιδιά της, για να ζήσει με τον εραστή της, αγωνίζεται σε δύσκολες συνθήκες να ζήσει τη νέα, ανεξάρτητη ζωή της. Παράλληλα σκιαγραφεί τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας και τον αντίκτυπο που ο έρωτας της μητέρας έχει στα δύο παιδιά. Με την κάμερά της να συλλαμβάνει με κάθε λεπτομέρεια τις εκφράσεις και τις διάφορες αντιδράσεις στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών της, που τους κατευθύνει με μεγάλη σιγουριά, με αποτέλεσμα να δίνουν όλοι τους πολύ καλές ερμηνείες.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική κινηματογράφου
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Ερωτική νύχτα με τον Σέξπιρ και τη Λούλου
Συνέντευξη: Χρήστος Οικονόμου
Οι δυτικές συνοικίες χωρίς κλισέ του Καζαντζίδη
Νέες ταινίες
Αγγελικές νύχτες με τον Γουόνγκ Καρ Γουάι
Κινηματογράφος
Προβολές στα πανεπιστήμια και πνευματικά δικαιώματα
Υπουργείο Πολιτισμού
Χρωστάμε μέχρι και στο Focus
Αρχαιολογία
Ελληνοϊταλικό στοπ σε δημοπρασία
Βιβλίο
Εκανε μόδα τη μαθηματική λογοτεχνία
Athens Video Art Festival
Σκηνές από τη ζωή του Αντι Γουόρχολ
Θέατρο
Δύο χιλιάδες SMS γράφουν θεατρικό
Τηλεόραση
Διαχωρισμό προέδρου και τέλος στους εντεταλμένους της ΕΡΤ
Απεργοσπάστης και πάλι ο Σκάι
Βιολογικά προϊόντα στο επίκεντρο