Έντυπη Έκδοση

Απάθεια σε ζόρικες εποχές

«Αύριο ξημερώνει μια καινούρια μέρα», είναι η περιώνυμη φράση της Σκάρλετ Οχάρα. «Αύριο μπορεί να 'ναι μια μέρα χωρίς φαντάσματα», μονολογεί αντίστοιχα η Εριέτα Ντάικου. Δυναμικός χαρακτήρας η Σκάρλετ Οχάρα, στις πεντακόσιες τόσες σελίδες τού «Οσα παίρνει ο άνεμος», ούτε στιγμή δεν το βάζει κάτω, γι' αυτό και η εν λόγω φράση αποτελεί ιδανικό φινάλε για το μυθιστόρημα. Αντιθέτως, η ηρωίδα που πλάθει η Νίκη Τρουλλινού είναι ένας «παθητικός» χαρακτήρας, οπότε και η φράση προσαρμόζεται ανάλογα. Και πάλι, όμως, δηλώνει την ελπίδα για ένα δεύτερο ξεκίνημα, αφού η Εριέτα Ντάικου, έστω και στα 50 της, αρχίζει να αποκτά μια κάποια σιγουριά στον εαυτό της.

Πλήρες θέμα...

  • 2η Διεθνής Λογοτεχνική Συνάντηση DASEIN 2009

  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • JAMES JOYCE Συγγραφέας, ποιητής, αλλά και φίλος της μουσικής
      Κάθε χρόνο στις 16 Ιουνίου, στο Δουβλίνο, οι φίλοι του ιρλανδού συγγραφέα James Joyce έχουν καθιερώσει να γιορτάζουν τη ζωή και το έργο του με την ημέρα που ονόμασαν Bloomsday, από το όνομα του ήρωα του Οδυσσέα Λεοπόλδου Μπλουμ.
    • ROBERT JOHNSON Πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο;
      Οι φήμες που περιβάλλουν την ιστορία της ζωής των μεγάλων ονομάτων στον μουσικό χώρο είναι συνηθισμένο φαινόμενο και συχνά παίρνουν πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις όταν αφορούν καλλιτέχνες που φεύγουν από τη ζωή σε νεαρή ηλικία, πριν ολοκληρωθεί το έργο τους, που προμηνυόταν να είναι σημαντικό.
  • Κριτική βιβλίου

    • Μελέτημα για τον Α. Ρ. Ραγκαβή Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα
      Η Λίτσα Χατζοπούλου είναι Φιλόλογος με φι κεφαλαίο. Πέτυχε να εκσυγχρονίσει τρία «σκονισμένα» διηγήματα του Α. Ρ. Ραγκαβή και να τα καταστήσει ευανάγνωστα και θελκτικά για τον σημερινό αναγνώστη. Στο πρώτο, η Λέιλα είναι μια femme fatale επινοημένη από τον Ραγκαβή, σε αντίθεση με άλλα «ιστορικά» πρόσωπα που έδρασαν στην Ινδική χερσόνησο το 1843, όταν ξέσπασε η διαμάχη για την εξουσία στην αυτοκρατορία των Σιχ (στο σημερινό Παντζάμ).
    • Το τραγούδι των Αργεντινών
      Το δοκίμιο αυτό του Χόρχε Λουίς Μπόρχες (1899-1986), ο τίτλος του οποίου στα ισπανικά είναι El Martίn Fierro, αφορά το ομώνυμο εμβληματικό ποίημα του Χοσέ Ερνάντες (1834-1886). Εκδόθηκε το 1953. Εχει γραφτεί σε συνεργασία με τη Μαργαρίτα Γκερέρο. Τέσσερα χρόνια μετά η συνεργασία τους απέδωσε το Εγχειρίδιο φανταστικής ζωολογίας, το οποίο ως επαυξημένο El libro de los seres imaginarios επανεμφανίζεται στην αγορά το 1968. Κυκλοφορεί σε μετάφραση του υπογραφομένου, επίσης από τις εκδόσεις «Libro».
    • Αγνωστες σελίδες από το χρονικό του Κόσμου
      «Αν μείνεις ξάγρυπνος μια ολόκληρη νύχτα στο Σεράγεβο, μαθαίνεις να ξεχωρίζεις τις φωνές της σεραγέβικης νύχτας. Με τους πλούσιους και ακμαίους κτύπους του, το ρολόι του Καθολικού καθεδρικού ναού σημαίνει τις δύο. Περνάει ένα μεγάλο λεπτό· έπειτα, ακούς λίγο πιο αδύνατη, αν και διαπεραστική, τη φωνή της Ορθόδοξης εκκλησίας, που επίσης σημαίνει δύο κτύπους.
    • Ανελέητοι εχθροί
      Από το 1953, που «γεννήθηκε» στα διηγήματα του Ιαν Φλέμινγκ, μέχρι σήμερα η ιστορία του μυστικού πράκτορα 007 χαίρει μεγάλης φήμης παγκοσμίως, όσον αφορά τα διηγήματα, τις ταινίες αλλά και τα σάουντρακ που έχουν συνδεθεί με το όνομά του. Με 22 ταινίες και 6 διαφορετικούς ηθοποιούς να έχουν υποδυθεί τον ρόλο του λαμπρού υπερ-κατασκόπου, η μακροβιότερη -και ιδιαίτερα εμπορική- ομώνυμη κινηματογραφική σειρά κοντεύει τις πέντε δεκαετίες ζωής.
    • Πατρίτσια Χάισμιθ, η μοχθηρή κυρία με τις γάτες
      Η Πατρίτσια Χάισμιθ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις στο ελληνικό και κατ' επέκταση στο ευρωπαϊκό κοινό,αφού η μετοικεσία της στην Ευρώπη απ' τα τέλη της δεκαετίας του 1950 άλλαξε ριζικά αυτό που λανσαρίστηκε -ιδιαίτερα με τη μεταφορά του βιβλίου της Strangers On a Train από τον Αλφρεντ Χίτσκοκ στον κινηματογράφο -ως τη γυναικεία εκπρόσωπο του ποιοτικού αστυνομικού μυθιστορήματος.
    • Ποιητικά τοπία
      Εκτός. Η καλαίσθητη, νέα έκδοση ποιημάτων της Αννας Αχμάτοβα, σε απόδοση Γιάννη Αντιόχου, ομολογημένα στηριγμένη σε αγγλικές και γερμανικές μεταφράσεις, έρχεται να αναμετρηθεί με άλλες μεταφράσεις της στα ελληνικά (Αρης Αλεξάνδρου «Ρέκβιεμ», τόμ. Διάλεξα, εκδ. Κείμενα, 1984), να ανθολογήσει τα εμβληματικότερα ποιήματά της και να επικαιροποιήσει την ποιητική καταγγελία σε «χαλεπούς» καιρούς.
    • Ο στωικός που νίκησε τον χρόνο
      Στα είκοσι, στα χρόνια των αναζητήσεων, είχα ξεχωρίσει το: «Σύντομα θα τους ξεχάσεις όλους, σύντομα θα σε ξεχάσουν όλοι». Τώρα, ξαναδιαβάζοντάς τα «Εις Εαυτόν» σταμάτησα στο: «Αξίζεις, όσο αξίζουν εκείνα που φρόντισες». Μα σε κάθε ηλικία, σε κάθε άνθρωπο, ο αυτοκράτορας κάτι έχει να του ψιθυρίσει, κάτι που θα τον σφραγίσει ανεξίτηλα και θα τον προσδιορίσει εσαεί.
  • Λεωνίδας Χρηστάκης

    • Adios, Leo!
      Ηταν στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Τότε συναντήθηκα για πρώτη φορά με τον Λεωνίδα Χρηστάκη. Με τίμησε με τη φιλία του. Μια φιλία που πέρασε από σαράντα κύματα, έκτοτε. Φοιτούσα στο πρώτο έτος της Ανωτάτης Βιομηχανικής Σχολής Πειραιώς, αδιαφορώντας παντελώς για τα μαθήματα, αναζητώντας κι εγώ το βορειοδυτικό πέρασμα προς την αληθινή ζωή, μελετούσα, σπασμωδικά, ίσως και τσογλανίστικα, μια νέα Γεωγραφία των Παθών.
  • Μαρία Μήτσορα

    • Η αμύθητη γωνιά της Μαρίας
      Στο εξώφυλλο η Μαρία με κοιτάζει όπως θα 'πρεπε να κοιτάζει κάθε γυναίκα: σαν iron butterfly. Τα ανασηκωμένα ζυγωματικά και το Mick Jagger ύφος συμβάλλουν απ' την αρχή στη σημειολογία του κλειστού βλέμματος - ένα βλέμμα γεμάτο λίμνες από λέξεις, λάμψεις, λαγνότητες. Σκύβω κι εγώ, όπως ακριβώς σκύβει το λάμδα, όχι για να καθρεφτιστώ, αλλά για να αποφύγω τη σύγκρουση με την παιδική ηλικία. Η φωτογραφία είναι του Μήτσου Πουλικάκου - άλλη παιδική ηλικία εκεί. Τρακάρουμε.
  • Φιλοσοφία

    • Ο Καρτέσιος και η προβληματική της θεμελίωσης της νεότερης σκέψης
      Η εμφάνιση του Καρτέσιου σηματοδοτεί μια οριακή στιγμή στην ιστορία της φιλοσοφικής σκέψης. Με τον Καρτέσιο έχουμε όχι μόνον το πέρασμα από τη μεσαιωνική και αναγεννησιακή σκέψη στη νεότερη, μα και την εμφάνιση ενός ολωσδιόλου ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για τη συνειδησιακή λειτουργία, τη νόηση -ανάλογο ενδιαφέρον για την ανθρώπινη συνείδηση είχε εκδηλωθεί με τον Σωκράτη-, η οποία με τη μορφή του καρτεσιανού cogito έρχεται να στηρίξει τις φιλοσοφικές κατηγορίες τής από καιρό ήδη αναδυόμενης νεωτερικότητας.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Οπως ο Μάης
      Ολοι οι Μάηδες ώς τώρα ήταν χάλια. Ανέκαθεν ετοιμαζόμουν για το κακό του καλοκαιριού που συνέβαινε πάντα. «Αδικο!», μου σφυρίζουν τα λουλούδια μέσα στα τσίγκινα δοχεία και στις πλαστικές γλάστρες όταν περνάω μπροστά από τα ανθοπωλεία στο Σύνταγμα. Είναι οκτώ το πρωί και στάζουν από πάνω τους τα νερά.
    • Μαγικό κουτί - σκακιέρα
      Και λοιπόν θα πεθάνω μια μέρα. Μες στη σκακιέρα του δωματίου μου, έτσι όπως την ορίζουν τα πλακάκια.