Έντυπη Έκδοση

Αρχαία σπαράγματα και μοντέρνος κόσμος

Ο«Πυγμαλίωνας», ο διάσημος πίνακας του Βέλγου ζωγράφου Πολ Ντελβό που βλέπουμε στην έκθεση «Ο Paul Delvaux και η αρχαιότητα» στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο, ρίχνει περισσότερο φως στην αινιγματική ζωγραφική του: ο γνωστός μύθος έχει αντιστραφεί.

«Λήδα», έργο του 1948, λάδι σε ξύλο. Ο κόσμος του Ντελβό κατοικείται από δεκάδες γυναίκες, συνήθως γυμνές, αλλά καθόλου προκλητικές: απόκοσμες και παγερές «Λήδα», έργο του 1948, λάδι σε ξύλο. Ο κόσμος του Ντελβό κατοικείται από δεκάδες γυναίκες, συνήθως γυμνές, αλλά καθόλου προκλητικές: απόκοσμες και παγερές Ο μυθικός ήρωας δεν έχει τη χαρά να ερωτευθεί το γυναικείο άγαλμα, που η θεά Αφροδίτη μεταμόρφωσε για χάρη του σε όμορφη γυναίκα. Εχει πάρει ο ίδιος τη μορφή αγάλματος, λειψού όμως, με ακρωτηριασμένα μέλη, έκπτωτου, χωρίς θεϊκή διάσταση, και τοποθετημένου σε ξύλινο κασόνι. Αν και μοιάζει να έχει αγαπηθεί από την όμορφη, γυμνή γυναίκα με τους πλούσιους γοφούς και την αρχαιοπρεπή κόμη που το φιλοτέχνησε, η μοίρα του μυθικού ήρωα φαντάζει θλιβερή. Οι διάσπαρτες πέτρες, η καταθλιπτική προοπτική, οι αλλόκοτες μορφές δίπλα του επιβεβαιώνουν τη δυσοίωνη θέση του στο κέντρο ενός ονειρικού εφιάλτη.

Η έκθεση, πάντως, με τα 60 έργα -ζωγραφική και σχέδια- και σημειώσεις του Ντελβό ανήκει στις πιο σημαντικές εκθέσεις που έχει διοργανώσει, τα τελευταία χρόνια, το Μουσείο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο. Δικαιολογημένα, λοιπόν, και τα λαμπρά εγκαίνιά της που έγιναν το Σάββατο το απόγευμα από τον υπουργό Πολιτισμού Αντώνη Σαμαρά.

Το ενδιαφέρον για την τέχνη του Πολ Ντελβό (1897-1994) δεν ήταν πάντοτε ζωηρό. Υπήρξε επί πολλά χρόνια παραγνωρισμένος, μάλλον, και αταξινόμητος ζωγράφος στη σκιά των διάσημων εκπροσώπων του σουρεαλισμού Νταλί, Ερνστ, Ντε Κίρικο, Μαγκρίτ κ.ά. Ποτέ, όμως, δεν ανήκε στους καθαρόαιμους σουρεαλιστές και υποστηρικτές της ανεπεξέργαστης καλλιτεχνικής έκφρασης των ψυχικών εντάσεων.

«Στον σουρεαλισμό βρήκε τη δυνατότητα να διαπερνά τη λογική του ρεαλισμού, να σχηματοποιεί το άυλο του ονείρου σε ένυλη ζωγραφική υπόσταση», σημειώνει ο πρόεδρος του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Κυριάκος Κουτσομάλης. Και τονίζει ότι από τη δεκαετία του '60 και μετά η ζωγραφική του Ντελβό άρχισε να επανεξετάζεται και να αντιμετωπίζεται ως ένα γόνιμο πεδίο, που αποκαλύπτει σιγά σιγά τον ανεκτίμητο πλούτο του.

Και μια διασημότητα στα εγκαίνια της έκθεσης Ντελβό: ο Γάλλος ακαδημαϊκός Ζαν Κλερ, πρώην διευθυντής του Μουσείου Πικάσο Και μια διασημότητα στα εγκαίνια της έκθεσης Ντελβό: ο Γάλλος ακαδημαϊκός Ζαν Κλερ, πρώην διευθυντής του Μουσείου Πικάσο Στα εγκαίνια της έκθεσης ήταν παρών και ο διαπρεπής Γάλλος Ιστορικός Ζαν Κλερ, μέλος εδώ και λίγες μέρες της Γαλλικής Ακαδημίας, μελετητής και θαυμαστής του έργου του Ντελβό. Ο πρώην διευθυντής του Μουσείου Πικάσο και ο δημιουργός της εντυπωσιακής έκθεσης «Μελαγχολία, διάνοια και τρέλα στη Δύση», που παρουσιάστηκε το 2006 στο παρισινό Γκραν Παλέ, είναι και ο συγγραφέας του καταλόγου τεκμηρίωσης των έργων του Πολ Ντελβό. Στην Ανδρο δεν έκρυβε τον θαυμασμό του για το έργο του Βέλγου ζωγράφου. Τον θεωρεί, μάλιστα, σημαντικότερο κατά μία έννοια και από τους διάσημους σουρεαλιστές Ερνστ και Μαγκρίτ. Σχολιάζοντας τη ζωγραφική του τονίζει χαρακτηριστικά ότι «η τέχνη του βρίσκεται μακριά από τις εγκεφαλικές συναντήσεις της μανιεριστικής, κατά Μαγκρίτ ή κατά Μαξ Ερνστ».

Ο ζωγραφικός κόσμος του Ντελβό κατοικείται και από δεκάδες γυναίκες, συνήθως γυμνές αλλά καθόλου προκλητικές: απόκοσμες, παγερές σαν κέρινα ομοιώματα σε στοχασμό, έχουν βρει στους πίνακές του μια κυρίαρχη θέση στον κόσμο και στους μύθους της αρχαιότητας. Στέκονται κάτω από γνώριμους ναούς και αρχαία σπαράγματα, που συνδυάζονται όμως με στοιχεία του βιομηχανικού, μοντέρνου κόσμου.

Η έκθεση Ντελβό στην Ανδρο, σε επιμέλεια του διευθυντή του Βασιλικού Μουσείου Καλών Τεχνών του Βελγίου, Μισέλ Ντραγκέ, θα διαρκέσει έως τις 27 Σεπτεμβρίου. Από τις 23 Οκτωβρίου έως και τις 31 Ιανουαρίου του 2010 θα παρουσιαστεί και στο Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών των Βρυξελλών. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Σχετικά θέματα: Μουσείο Γουλανδρή
Πάει ο Πέι, η συλλογή Γουλανδρή σε παγκρατιώτικο νεοκλασικό
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μάικλ Τζάκσον
Αποκαλύψεις μετά θάνατον για φάρμακα-βόμβα
Εικαστικά
Για ένα φιλί στον Μπάτη
Μουσείο Γουλανδρή
Αρχαία σπαράγματα και μοντέρνος κόσμος
Πάει ο Πέι, η συλλογή Γουλανδρή σε παγκρατιώτικο νεοκλασικό
Συνέντευξη Κώστας Τσιάνος
Ο τραγικός ήρωας δεν μπορεί να πηγαίνει προς νερού του
Σπύρος Καλογήρου
Ο πιο γλυκός «κακός» της μεγάλης οθόνης
Rockwave Festival
Μετά το πανηγύρι, η καταιγίδα
Τηλεόραση
Πληρώστε κορόιδα!..
Αφιερώματα, ανά τον κόσμο, στον Μάικλ Τζάκσον