Έντυπη Έκδοση

Μια Πίπη Φακιδομύτη χάκερ, μπαϊσέξουαλ και εκδικήτρια

«Είναι μια αλανιάρα Οντρεϊ Χέπμπορν, με τατού και πίρσινγκ, έχει την «όχι αιχμαλώτους» φιλοσοφία της Λάρα Κροφτ και την κουλ, χωρίς συναίσθημα, διάνοια του δρος Σποκ.

Η ηρωίδα του «Μιλένιουμ» μοιάζει με «αλανιάρα Οντρεϊ Χέπμπορν, με τατού και πίρσινγκ». Ή μοιάζει και με την ηθοποιό Νοόμι Ραπάσε, την οποία επέλεξε ο Νιλς Αρντεν Οπλεβ στην κινηματογραφική του μεταφορά Η ηρωίδα του «Μιλένιουμ» μοιάζει με «αλανιάρα Οντρεϊ Χέπμπορν, με τατού και πίρσινγκ». Ή μοιάζει και με την ηθοποιό Νοόμι Ραπάσε, την οποία επέλεξε ο Νιλς Αρντεν Οπλεβ στην κινηματογραφική του μεταφορά Είναι το ευαίσθητο θύμα που έγινε εκδικητής, το αντικοινωνικό κορίτσι που το κράτος στάμπαρε ως πνευματικά ανίκανο, αλλά αποδείχθηκε ικανότερη από τον πιο αδυσώπητο πολεμιστή των βίντεο γκέιμ».

Η παραπάνω περιγραφή είναι της Μισίκο Κακουτάνι, κριτικού λογοτεχνίας των «Νιου Γιορκ Τάιμς», και είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα της γοητείας με την οποία εξιτάρει, έξι χρόνια μετά το θάνατό του, το αναγνωστικό κοινό ο Στιγκ Λάρσον. Αφορά, φυσικά, τη Λίσμπετ Σαλάντερ, την ηρωίδα της τριλογίας «Μιλένιουμ», που έκανε τον Λάρσον διάσημο. Στο τρίτο βιβλίο της, το «Κορίτσι στη φωλιά της σφήκας», το κορίτσι την έχει πραγματικά άσχημα. Συνεχίζει να ζητεί εκδίκηση από τον άνθρωπο που προσπάθησε να τη σκοτώσει και τις κυβερνητικές οργανώσεις που παραλίγο να καταστρέψουν τη ζωή της. Αλλά, μετά τη σφαίρα που δέχτηκε στο κεφάλι, νοσηλεύεται στην εντατική υπό στενή επιτήρηση. Λίγα δωμάτια πιο πέρα, ο Ρώσος πατέρας της, τον οποίο μισεί, νοσηλεύεται με διαλυμένο πόδι και μια τσεκουριά στο πρόσωπο. Οταν και αν βγει η Λίσμπετ, θα οδηγηθεί στο δικαστήριο, κατηγορούμενη για τρεις φόνους και μία απόπειρα δολοφονίας. Με τη βοήθεια του δημοσιογράφου Μίκαελ Μπλούμκβιστ -που είναι κρατούμενος για κατοχή όπλου- και των ρεπόρτερ του στο περιοδικό «Μιλένιουμ» θα πρέπει να αποδείξει την αθωότητά της, αλλά και να καταγγείλει τους διεφθαρμένους πολιτικούς που έχουν αφήσει τους αδύναμους να γίνουν θύματα βίας και κατάχρησης.

Αφοπλιστικά ρεαλιστικός και ακαταμάχητα δυναμικός, ο χαρακτήρας της μικρής είναι... όλα τα λεφτά. Ο ίδιος ο δημιουργός της είχε δηλώσει πως βασική του έμπνευση ήταν η εξίσου σκανδιναβικής καταγωγής Πίπη Φακιδομύτη. Χμ, ναι, ίσως. Αν η Πίπη ήταν κόρη του χειρότερου Ρώσου κακού ψυχροπολεμικού πράκτορα και μεγάλωνε θεαματικά στο θερμοκήπιο-ουτοπία της Σουηδίας των '90s, σαν διασταύρωση ενός χάκερ με το Tank Girl. Ναι, σίγουρα... αν το ΙΚΕΑ και η Βόλβο σχεδίαζαν έναν Σουηδό εκδικητή, έτσι θα ήταν. Φρικιό, χάκερ, νέα, γυναίκα, αθλητική, γκόθικ, σέξι και με την τάση να ξανασχεδιάσει τον εαυτό της με μελάνι, μέταλλο και πλαστικές. Και θα κυνηγούσε φασίστες, ακροδεξιούς, πολιτικούς και επιχειρηματίες. Ικανή την ίδια στιγμή να παραβιάσει κάθε δίκτυο υπολογιστών και να σαπίσει στο κουνγκ φου κάθε «κακό».

Ο άνθρωπος που τη δημιούργησε δεν ήταν λιγότερο ενδιαφέρων τύπος. Ο Στιγκ Λάρσον γεννήθηκε το 1954 στη Σουηδία και ξεκίνησε σαν ακτιβιστής της Κομμουνιστικής Ενωσης Εργατών και συντάκτης μιας σουηδικής τροτσκιστικής εφημερίδας. Εγκατέλειψε το Σουηδικό Σοσιαλιστικό Κόμμα το 1987, γιατί δεν ήθελε να υποστηρίζει ξένα σοσιαλιστικά κόμματα, μόνο κατ' επίφαση σοσιαλιστικά. Δούλεψε σαν φωτογράφος, γραφίστας και κριτικός άλμπουμ κόμικς και αστυνομικών μυθιστορημάτων, μέχρι που το 1995, στα 44 του, δημιούργησε το πολιτικό περιοδικό «Expo». Οικονομικός αναλυτής, δημοσιογράφος και αρχισυντάκτης του, έβγαλε στο φως τόσα στοιχεία για τα κρούσματα νεο-ναζισμού στην πατρίδα του ώστε άρχισαν να απειλούν τη ζωή του. Τα αστυνομικά μυθιστορήματα ήταν το χόμπι του και μια διέξοδος από τη ζόρικη πραγματικότητα που ζούσε. Πέθανε από ανακοπή καρδιάς το 2004, στα πενήντα του, έχοντας μόλις παραδώσει στον εκδότη του μόνο τους τρεις πρώτους τόμους των έργων του. Ακούστηκαν φήμες πως ο θάνατός του προκλήθηκε με κάποιο τρόπο από τους ακροδεξιούς και ρατσιστές που ξεβράκωναν τα βιβλία του.

Σε αυτά ανακάτεψε το πολιτικό θρίλερ με το αστυνομικό νουάρ, παίζοντας έξυπνα με όλα τα κλισέ και τους υποσυνείδητους φόβους της εποχής: από την τεχνοφοβία που ενσαρκώνουν οι χάκερ, τις υπερδυναμικές χειραφετημένες πιτσιρίκες, την κατάχρηση της κρατικής εξουσίας, τους νεοφασίστες και τα κυκλώματα δικηγόρων, πολιτικών, χρηματιστών και επιχειρηματιών και, βέβαια, την κουλτούρα της βίας.

Στο τσουνάμι της καταξίωσης, που τον θέλει τον δεύτερο μεγαλύτερο μπεστ-σελερίστα της εποχής, ξαφνικά στις αρχές Ιουνίου αδημοσίευτα χειρόγραφα κείμενά του ήρθαν στο φως στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Σουηδίας, στο αρχείο ενός περιοδικού με το όνομα του Ιουλίου Βερν. Η ιστορία θυμίζει αστυνομικό μυθιστόρημα, καθώς ο πατέρας και ο αδερφός του Λάρσον θα πρέπει να αποφασίσουν για το αν θα δημοσιευτούν, αλλά η βιβλιοθηκονόμος τούς προτείνει να το σκεφτούν καλά αφού τα γραπτά της νιότης μπορεί να βλάψουν την εικόνα του. Τα τρία τέταρτα ενός τέταρτου βιβλίου και μια περίληψη ενός πέμπτου ακόμα βιβλίου έμειναν πίσω στο λάπτοπ, που βρήκε η επί χρόνια σύντροφός του Εβα Γκάμπριελσον, η οποία όμως δεν δικαιούται τίποτα, σύμφωνα με τον σουηδικό νόμο, λόγω της απουσίας επίσημης διαθήκης. Σύμφωνα με τις σημειώσεις που παρουσιάστηκαν, ο Λάρσον ίσως σχεδίαζε να γράψει άλλες επτά συνέχειες στις περιπέτειες της ηρωίδας του.

«...Δυστυχώς το "Μιλένιουμ" φτάνει στο τέλος του... ένιωθα ότι κάθε σελίδα με έφερνε σιγά σιγά στο τέλος μιας διαφορετικής, καταπληκτικής τριλογίας... κι επειδή στις μέρες μας έχουμε πολύ άσχημη εικόνα για τους δημοσιογράφους, ο Στιγκ Λάρσον μάς προβάλλει και τις δυσκολίες στη δουλειά τους και μπράβο του γι' αυτό...», σχολιάζει στο Ιντερνετ για το «Κορίτσι στη Φωλιά της Σφήκας» η Τζίνα Κ. Δίνοντας ίσως το στοιχείο που έκανε τον Λάρσον φαινόμενο. Τον ρεαλισμό και την άποψή του για την κοινωνική αδικία. Αυτήν που η ηρωίδα του βγαίνει εκτός νόμου, για να χτυπήσει. Με στιλ. *

26 εκατ. αντίτυπα και τρεις ταινίες

Σε λιγότερο από πέντε χρόνια, η τριλογία του Στιγκ Λάρσον πούλησε 26 εκατομμύρια αντίτυπα κυκλοφορώντας σε 44 χώρες. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν και τα τρία βιβλία της από τις εκδόσεις «Ψυχογιός». Και τα τρία βιβλία έχουν βραβευτεί, έχουν γίνει σειρά για την τηλεόραση και ταινίες σε σουηδική, δανέζικη και γερμανική συμπαραγωγή, σε σκηνοθεσία του Νιλς Αρντεν Οπλεβ για το «Κορίτσι με το τατουάζ» και του Ντάνιελ Αλφρεντσον για το «Κορίτσι που έπαιζε με τη φωτιά» και το «Κορίτσι στη φωλιά της σφήκας». Το «Κορίτσι με το τατουάζ» αναμένεται μάλιστα να βγει στις αίθουσες και σε χολιγουντιανή εκδοχή και σκηνοθεσία Ντέιβιντ Φίντσερ, με τους Ντάνιελ Γκρεγκ και Κάρεϊ Μάλιγκαν στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ενώ ακούγονται και τα ονόματα των Τζόνι Ντεπ και Τζορτζ Κλούνεϊ για το καστ, μάλλον σε ρόλους «κακών».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Sani Festival
Τζαζ και κινηματογραφική πρωτοπορία στη Χαλκιδική
Μουσική
Η ποίηση κρατάει το πιάνο ζωντανό
Ελληνικά «Επτά μικρά μυστικά» στο Γουέστμινστερ
Κινηματογράφος
Πρεμιέρα για την «Απνοια» στο Μόντρεαλ
Φεστιβάλ Ecofilms
Ανθρωποι, σκουπίδια και εντομοκτόνα
Λογοτεχνία
Μια Πίπη Φακιδομύτη χάκερ, μπαϊσέξουαλ και εκδικήτρια
Συνέντευξη: Κατρίν Νταβίντ
Η εκκοσμίκευση στη Μ. Ανατολή ήταν επιταγή της αποικιοκρατίας