Έντυπη Έκδοση

«Η «Ερωφίλη» δεν σηκώνει καινοτομίες»

Ενα από τα πιο ελκυστικά θεατρικά καλέσματα μας απευθύνει η Εταιρεία Θεάτρου «Χώρος» αύριο και, κυρίως, το Σάββατο στη Μικρή Επίδαυρο.

«Επιχειρούμε μια βουτιά στο παρελθόν για να διαπιστώσουμε ποιοι τελικά είμαστε», εξηγεί ο Σίμος Κακάλας για τις επιλογές, τις δικές του και της ομάδας «Χώρος» «Επιχειρούμε μια βουτιά στο παρελθόν για να διαπιστώσουμε ποιοι τελικά είμαστε», εξηγεί ο Σίμος Κακάλας για τις επιλογές, τις δικές του και της ομάδας «Χώρος» Οχι μόνο επειδή παρουσιάζει ένα αριστούργημα της αναγεννησιακής κρητικής λογοτεχνίας όπως είναι η «Ερωφίλη», ούτε μόνο επειδή οι προηγούμενες προτάσεις της ομάδας («Γκόλφω», «Απόκοπος») μας δίνουν μια καλή πρόγευση. Αλλά ακόμη περισσότερο, για το αυθεντικό τρικούβερτο κρητικό γλέντι με τραγούδι, χορό, τσικουδιά και ανάγνωση στίχων του «Ερωτόκριτου» που θα ακολουθήσει μετά την παράσταση του Σαββάτου.

Ο 37χρονος σκηνοθέτης και ψυχή της ομάδας, Σίμος Κακάλας, μιλά για την ομορφιά του δεκαπεντασύλλαβου, για τους λόγους που θα μπορούσε να ασχολείται για μια ζωή με την «Ερωφίλη», για την εμμονή του με το νέο ελληνικό έργο και φυσικά για το γλέντι. Το οποίο δεν θα κρατήσει τελικά δώδεκα (!) ώρες, όπως γράφηκε, ούτε θα ξεκινήσει από το μεσημέρι ώς το βράδυ, και ως εκ τούτου δεν πρόκειται να ακουστεί ολόκληρος ο «Ερωτόκριτος», αλλά αποσπάσματά του από τους ηθοποιούς και το κοινό. «Το δωδεκάωρο γλέντι από το μεσημέρι και η ανάγνωση ολόκληρου του "Ερωτόκριτου" ήταν κάποιες αρχικές ιδέες. Το γλέντι μακάρι να κρατήσει μέχρι το πρωί! Εμείς σίγουρα θέλουμε να πυροδοτήσουμε τη διαδραστικότητα -το να ανέβει κάποιος να παίξει για λίγο λύρα ή να τραγουδήσει και να δώσει τη θέση του σε έναν άλλο- και από εκεί και πέρα... βλέποντας και κάνοντας...».

Ετσι κι αλλιώς, ο «Ερωτόκριτος», η κρητική μουσική και η τσικουδιά είναι «πράγματα στα οποία επιδοθήκαμε αρκετά τα τελευταία τρία χρόνια που ασχολούμαστε με την Κρήτη», εξηγεί. Πράγματι, η ομάδα ασχολείται συστηματικά με την Κρήτη από το 2007 και τον «Απόκοπο» του Μπεργαδή, ένα κρητικό ποίημα των αρχών του 16ου αιώνα, που αποδόθηκε μέσω μιας πρωτότυπης «οπτικής» γλώσσας, η οποία συνδύαζε τη μάσκα με το «θέατρο χαρτιού» και τη συνεχή ισχυρή παρουσία του αφηγηματικού λόγου και της ζωντανής μουσικής. Ο «Απόκοπος» παρουσιάστηκε σε τρεις εκδοχές. Αλλωστε, ο ερευνητικός τρόπος της ομάδας συνηθίζει να παρουσιάζει διάφορες εκδοχές για κάθε παράσταση.

Ο τίτλος «Ερωφίλη-Ασκηση 2» προδίδει πως πρόκειται για τη δεύτερη ματιά πάνω στο έργο. Είχε προηγηθεί μια πρώτη πέρσι, η οποία παρουσιάστηκε σε έξι χωριουδάκια του Ρεθύμνου, αρχής γενομένης από τα Ζωνιανά. «Η περσινή "Ερωφίλη" ακολουθούσε πολύ πιο παραδοσιακές φόρμες. Ηταν βασισμένη στη ρυθμική απόδοση του δεκαπεντασύλλαβου, τη μουσική και τους χορούς. Η φετινή θέλει να πάει ένα βήμα παραπέρα. Φέτος, προσπαθούμε να κάνουμε περισσότερο "θέατρο". Να δούμε δηλαδή το κείμενο, με τις παύσεις και τις ανάσες του, αλλά και να εμφανιστεί ο Χορός που πέρσι είχε βγει εντελώς».

Το κείμενο δεν έχει πειραχτεί καθόλου -τα Ιντερμέδια είναι εκτός- πέρα από το συνηθισμένο κόψιμο που γίνεται σε όλα αυτά τα κείμενα για να μην κρατούν 9 και 10 ώρες. Οσο για τη σκηνοθετική ματιά του; «Πολύ απλή», μας λέει. Ούτε στις μάσκες που μας έχει συνηθίσει ενδίδει αυτή τη φορά ούτε σε άλλες καινοτομίες. Ακόμη και τα κοστούμια των ηθοποιών είναι απλά, καθημερινά ρούχα εκγύμνασης ή πρόβας. Στόχος; «Η εκφορά του λόγου σε σχέση όχι μόνο με τον ρυθμό, αλλά και τα νοήματά του», λέει ο Κακάλας. «Τα κείμενα αυτά είναι πλήρη. Δεν μπορείς να τολμήσεις, ούτε να κάνεις τομές. Αρκεί να βγεις και να τα πεις. Για μένα αυτό ακριβώς ήταν το πρόβλημα: "Αφού αυτό σχεδόν αρκεί, τι κάνεις για να μην είναι περισσότερο ή λιγότερο;"».

Ο Σίμος Κακάλας δεν κρύβει τον απέραντο θαυμασμό του στο έργο του Γεωργίου Χορτάτση. «Είναι ένα αριστούργημα απ' όλες τις απόψεις. Από άποψη λογοτεχνική, από τη γλώσσα, τον δεκαπεντασύλλαβο, μέχρι την πλοκή του, τη δράση του και τους χαρακτήρες του. Μιλά για τη σύγκρουση εξουσίας και συνείδησης που αντιστοιχεί σε κάθε εποχή. Πόσο μάλλον σήμερα που βλέπουμε ζητήματα διαφθοράς, εξουσίας, απληστίας, αλαζονείας». Αλλωστε συγγραφείς που χρησιμοποιούν μια ιδιάζουσα γλώσσα, όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Βιζυηνός και ο Ροΐδης, αφορούν ιδιαίτερα τον σκηνοθέτη. Παρόλο που θεωρεί πως «στη διάρκεια της δικτατορίας, η σχέση μας με τη γλώσσα αλλοιώθηκε. Η καθαρεύουσα στα χέρια ενός αστυφύλακα γίνεται μέσο καταστολής, ενώ στα χέρια του Παπαδιαμάντη, η απόλυτη ελευθερία. Οπως αντίστοιχα είχαμε, για πολλά χρόνια, ενοχές να χορέψουμε παραδοσιακούς χορούς ή να ακούσουμε δημοτικά», εκτιμά. Και νοσταλγεί τις εποχές του Μινωτή και της Παξινού, όταν οι θίασοι πραγματικά «ζούσαν» χώρους όπως η Επίδαυρος. «Πρέπει να τους γνωρίσουμε καλά αν θέλουμε να κάνουμε κάτι μ' αυτούς».

Αλλωστε, για τον ίδιο λόγο τούς απασχολεί τόσο το ελληνικό έργο και μάλιστα οι απαρχές του. «Επιχειρούμε μια βουτιά στο παρελθόν για να διαπιστώσουμε ποιοι είμαστε τελικά. Με αυτά τα έργα μπορείς να μιλήσεις άμεσα στον κόσμο για το τώρα». Μελλοντικά η ομάδα θα ασχοληθεί με τα χορικά της «Ερωφίλης», αλλά και την «Ορέστεια» στη μετάφραση του Γιάννη Τσαρούχη.*

Info: «Ερωφίλη-Ασκηση 2», η δεύτερη «επίσκεψη» δηλαδή της Εταιρείας Θεάτρου «Χώρος» στο αριστούργημα του Γεωργίου Χορτάτση παρουσιάζεται αύριο και το Σάββατο στη Μικρή Επίδαυρο, σε επεξεργασία κειμένου Μαργαρίτας Κρανά, με ειδική σύμβουλο τη φιλόλογο Ναταλία Δεληγιαννάκη και σε σκηνοθεσία Σίμου Κακάλα. Τα σκηνικά-κοστούμια είναι της Μάρθας Φωκά, η κίνηση είναι του Δημήτρη Σωτηρίου και οι φωτισμοί του Περικλή Μαθιέλλη.

Ερμηνεύουν οι Δήμητρα Κούζα (Ερωφίλη), Γιάννος Περλέγκας (Πανάρετος), Ελενα Μαυρίδου (Παραμάνα και Μαντατοφόρος), Χρήστος Σαπουντζής (Βασιλιάς), Σίμος Κακάλας (Χάρος, Καρπόφορος, Σύμβουλος), Δημήτρης Σωτηρίου (Χορός, Σκιά). Εισιτήρια 30 ευρώ , 20 ευρώ και 10 ευρώ φοιτ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βιβλίο
«Αν ξεχάσεις την καταγωγή σου θα σε σφάξω»
Συλλογή Ιόλα
Στα «αζήτητα» η μισή συλλογή Ιόλα
Συνέντευξη: Σαντιάγο Ρονκαλιόλο
«Γκουσμάν, ο διανοούμενος του τρόμου»
Θέατρο
«Η «Ερωφίλη» δεν σηκώνει καινοτομίες»
Αρχαιολογία
Ανεκτίμητο βυζαντινό εύρημα στη Θεσσαλονίκη
Κριτική κινηματογράφου
Οι «Μπόνι και Κλάιντ» ξαναπαίρνουν τα όπλα τους!
Τηλεόραση
Νέοι με λίγα ευρώ αλλά πολύ χιούμορ
Στους «δρόμους» του εγκλήματος
Στο Novasports 1 η «μάχη» του Ολυμπιακού