Έντυπη Έκδοση

Σεξουαλική επανάσταση

Στη μεσογειακή αχλύ των υψηλών καλοκαιρινών θερμοκρασιών, που «ιδρώνουν» το τζάμι της πραγματικότητας και ευνοούν τον αισθησιασμό, τη νωχέλεια και τη φαντασίωση, εξελίσσεται «Το καλοκαίρι του έρωτα» του Μάρτιν Εϊμις (εκδ. «Μεταίχμιο»): Σ' ένα κάστρο στην Καμπανία, δεκαετία του '70, μια παρέα 20χρονων κάνουν διακοπές κάτω από τον φλογερό ήλιο της σεξουαλικής επανάστασης.

Κεντρικός ήρωας είναι ο Κιθ Νίρινγκ, ο οποίος προσπαθεί να απαλλαγεί από την ασφυξία του δεσμού του με τη Λίλι, ποθεί την όμορφη Σεχραζάντ και καταλήγει να εμπλακεί με την αποπροσανατολιστική Γκλόρια. Στο φόντο, και άλλα πρόσωπα φέρουν τους δικούς τους ευσεβείς σεξουαλικούς πόθους: ένας λιλιπούτειος Ιταλός εραστής, ένας 35χρονος ομοφυλόφιλος καθηγητής, ο νεαρός Αραβας φίλος του, ένας απωθητικός νεόπλουτος αρραβωνιαστικός...

Κανείς τους δεν είναι ό,τι υποδύεται εκείνο το καλοκαίρι, πράγμα που ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να διαπιστώσει «συνδιαλεγόμενος» με την εμπειρία του ώριμου ήρωα -τον οποίο συναντάμε και 50άρη σε εμβόλιμα κεφάλαια. Οσο διαρκούν όμως οι διακοπές, τα καθημερινά επεισόδια εναλλάσσονται, αφήνοντας πίσω τους περισσότερο απραγματοποίητες φαντασιώσεις και μια στοίβα βιβλίων κλασικής αγγλικής λογοτεχνίας (στα οποία εντρυφά ο Κιθ), παρά τα θυελλώδη, απρόβλεπτα ερωτικά σμιξίματα. Ανάλαφρα, μέσα από το βλέμμα του 20χρονου ήρωά του, ο Εϊμις καταγράφει εμμονές, πόθους και ατυχίες, συνθέτοντας ουσιαστικά, με τα όπλα της σάτιρας, το ρέκβιεμ της ομαδικής ψευδαίσθησης ελευθερίας μιας ολόκληρης γενιάς. Δεν είναι τυχαίο το ότι ο συγγραφέας επιφυλάσσει π.χ. για την πιο όμορφη και τολμηρή εκ πρώτης όψεως ηρωίδα το μέλλον μιας πολύτεκνης θρησκόληπτης μητέρας. Εννοείται ότι φέρεται αναλόγως σε όλους τους ήρωές του.

Το μυθιστόρημα του Εϊμις δεν έχει καμία σχέση με τον «Θάνατο στη Βενετία» του Τόμας Μαν. Κι όμως μου το θύμισε. Ισως λόγω του αναλόγως θολωμένου, από τους υδρατμούς της ζέστης και των πόθων, φακού, με τον οποίο κοιτά κι αυτός το ιταλικό τοπίο. Ισως γιατί ο ήρωάς του, όπως και ο Ασενμπαχ, ρέπει στην αυτογελοιοποίηση, καθώς βασανίζεται από ανεκπλήρωτους πόθους και αμφιθυμία. Ο τελευταίος βέβαια είναι ένας κατ' εξοχήν τραγικός ήρωας, ενώ ο Κιθ και η παρέα του είναι ήρωες μιας κωμωδίας. Αλλά πάλι ο επίλογος της γενιάς τους, και του βιβλίου του Εϊμις, κρύβει επίσης έναν θάνατο. Αυτόν που επιφέρει η οριστική διάψευση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Προσωπική ματιά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Λυκούργος Καλλέργης
Ποίησε ήθος
Αρχαιολογία
Οι θησαυροί της Λιβύης, βορά στη λεηλασία
3η Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Δράματος
Πολιτική σε πρώτο ρόλο
Κινηματογράφος
Το «παράξενο κύμα» του ελληνικού σινεμά
Λογοτεχνία
Παπαδιαμάντης και Ελύτης συναντήθηκαν στις Πρέσπες
Εθνική Λυρική Σκηνή
Η Λυρική στους δρόμους
ΜΜΕ
Ιντερνετική ζωή για τη μικρή οθόνη
Ταξίδι στο χρόνο με Κύρκο και Καλλέργη