Έντυπη Έκδοση

Σταχτοπούτα από τη Ρωσία

Στην πλατεία Ανεξαρτησίας, στην καρδιά του Κιέβου, νεαρά κορίτσια κυκλοφορούν με μπουκάλια μπίρας στο χέρι, συζητούν στα παγκάκια με συνομηλικούς τους, φλερτάρουν.

Το παραμύθι του Προκόφιεφ από το μπαλέτο της Εθνικής Οπερας του Κιέβου Το παραμύθι του Προκόφιεφ από το μπαλέτο της Εθνικής Οπερας του Κιέβου Ισως ελπίζουν να έρθει και σ' αυτήν την πλατεία το «καραόκε-λάιβ» που μεταδίδει η ουκρανική τηλεόραση και να κερδίσουν τρία λεπτά δημοσιότητας. Ισως πάλι, περιμένουν τον πρίγκιπά τους, κάποιον επιχειρηματία που θα τους οδηγήσει στην κοντινή οδό με τις ακριβές μάρκες ρούχων.

Η 25χρονη μπαλαρίνα Ναταλία Ντομράτσεβα που ονειρεύεται κι αυτή τον πρίγκιπά της -«της Ουαλίας θα ήταν ιδανικός», μας λέει γελώντας- αλλά και μια καριέρα στην Αμερική, δεν χρειάστηκε να περάσει από ριάλιτι για να αποδείξει το ταλέντο της. Γεννημένη στη Ρωσία, έγινε δεκτή στην ακαδημία μπαλέτου της Εθνικής Οπερας του Κιέβου όπου σήμερα χορεύει πρώτους ρόλους.

Ενας απ' αυτούς είναι της Σταχτοπούτας, που θα παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο στο Μέγαρο Μουσικής. Πρίγκιπάς της επί σκηνής θα είναι ο Βίκτορ Ιστσούκ, που διακρίνεται για την κλασική τεχνική και τα άλματά του.

Από τις 19 μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου το μπαλέτο της Εθνικής Οπερας του Κιέβου θα δώσει 13 παραστάσεις, πρωινές, απογευματινές και βραδινές, στην αίθουσα Τριάντη (στα παιδικά εισιτήρια υπάρχει έκπτωση 50% σε όλες τις ζώνες), ζωντανεύοντας το παραμύθι του Σεργκέι Προκόφιεφ «Η Σταχτοπούτα», σε λιμπρέτο Νικολάι Βοκόφ και χορογραφία Βίκτορ Λίτβινοφ. Πρώτη φορά θα συμπράξουν στους κύριους ρόλους οι κύριοι χορευτές του American Ballet Theater της Νέας Υόρκης, Γκίλιαν Μέρφι και Ντέιβιντ Χάλμπεργκ.

Οταν πρωτοπαρουσιάστηκε, πριν από 20 χρόνια στη φημισμένη όπερα του Κιέβου, η «Σταχτοπούτα» του Προκόφιεφ θεωρήθηκε πρωτότυπη και μοντέρνα. Σήμερα, έχει εκσυγχρονιστεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας: Αστραπιαίες εναλλαγές σκηνικών, ριντό ανεβοκατεβαίνουν για να τονίσουν άλλοτε σκοτεινές, γοτθικές εικόνες και άλλοτε την πολύχρωμη, αισιόδοξη πλευρά της αγάπης.

Οσο κι αν φεμινίστριες και ψυχολόγοι έχουν κοσκινίσει το γνωστό παραμύθι, η παράσταση διατηρεί ανέπαφη τη μαγεία και τον ρομαντισμό: στο τέλος η Σταχτοπούτα απελπισμένη ρίχνει στο αναμμένο τζάκι το κρυστάλλινο γοβάκι και καθώς φωτίζεται το πρόσωπό της ο πρίγκιπας αναγνωρίζει την κοπέλα που του έκλεψε την καρδιά.

Δεν λείπουν, όμως, και τα κωμικά στοιχεία: σαν καρικατούρες παρουσιάζονται η μητριά και οι δύο αδελφές της Σταχτοπούτας, ενώ διακωμωδούνται η ωραιοπάθεια του πρίγκιπα αλλά και τα σύμβολα της εξουσίας του πατέρα-βασιλιά.

Η σημερινή πολιτική εξουσία στην Ουκρανία μπορεί να είναι ασταθής, ενώ ένας μέσος μηνιαίος μισθός δεν ξεπερνάει τα 250 ευρώ. Ωστόσο, οι τέχνες παραμένουν σταθερή αξία.

«Μύθος ο ανταγωνισμός»

Την ημέρα που παρακολουθήσαμε την παράσταση της «Σταχτοπούτας» στη φημισμένη όπερα του Κιέβου, το ιστορικό θέατρο με τα εντυπωσιακά κιονόκρανα και τις περίτεχνες ροζέτες ήταν κατάμεστο. Νέοι γονείς, γιαγιάδες, αγοράκια με κοστούμια, ξανθά κοριτσάκια με ταφταδένια φορέματα παρακολουθούσαν χωρίς να βγάζουν άχνα την παράσταση, στην κυριακάτικη έξοδο.

«Η νεολαία διασκεδάζει με διαφορετικούς τρόπους, πηγαίνουμε στην ντίσκο, στο γήπεδο, διαβάζουμε όμως και λογοτεχνία, βλέπουμε θέατρο», μας λέει η Ντομράτσεβα, που δείχνει έφηβη καθώς έχει βγάλει το μέικ απ.

Ο παρτενέρ της Ιστσούκ πιστεύει πως είναι προνομιούχος: «Πιο παλιά δεν υπήρχαν αγαθά, ούτε χρήματα για να τα αγοράσουμε. Πολλοί χορευτές έφευγαν στη Δύση για να κάνουν καριέρα και για να ζήσουν καλύτερα. Σήμερα όμως μπορούμε να ζήσουμε από τον μισθό μας και έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε περιοδείες στο εξωτερικό».

Οσο για τον «αιώνιο ανταγωνισμό» με τους αμερικανούς χορευτές; «Μύθος», διαψεύδει γελώντας η πρώτη μπαλαρίνα, «δεν βάζουμε βελόνες στις πουέντ τους», ενώ ο παρτενέρ της προσθέτει: «Η συνεργασία που γίνεται ειδικά για την Αθήνα θα δώσει την ευκαιρία να μάθουμε απ' αυτούς και εκείνοι από εμάς».

Το μπαλέτο της Εθνικής Οπερας του Κιέβου ιδρύθηκε το 1860 και ήταν από τα αγαπημένα του Τσαϊκόφσκι. Πολλά αστέρια του χορού όπως οι Λιφάρ, Πλισέτσκαγια, Πάβλοβα έχουν συνεργαστεί μαζί του. «Τα έσοδά μας βασίζονται κυρίως στα εισιτήρια και στην κρατική επιχορήγηση, που παρ' όλη την οικονομική κρίση παραμένει σταθερή», τονίζει ο διευθυντής Πίτερ Τσουπρίνα. Το ρεπερτόριο είναι κατά βάση κλασικό, ετοιμάζεται όμως και μια νέα παραγωγή του «Ζορμπά», που πιθανότατα θα έρθει και στην Αθήνα.*

* Περισσότερες πληροφορίες για τις ώρες των παραστάσεων και τις τιμές στα τηλ. 210 7293820-21.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Χορός
Σχετικά θέματα: Χορός
Το τάνγκο που ταξιδεύει
Χορεύοντας με τους Μόμιξ
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Δισκογραφία σε αργές στροφές
Του κόσμου τα τραγούδια
Μπάρμπαρα Λούνα στο «Χαφ Νόουτ»
Χορός
Το τάνγκο που ταξιδεύει
Χορεύοντας με τους Μόμιξ
Σταχτοπούτα από τη Ρωσία
Συνέντευξη: Νικ Χόρνμπι
Ο Χόρνμπι και τα sixties
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Γκρο πλαν σε τέσσερα πρόσωπα
Συνέντευξη: Αντρέα Αρνολντ
Πρωταγωνίστρια από ένστικτο
Κινηματογράφος
Ερωτας είναι η αιτία
Για τα γεγονότα του Δεκέμβρη
Οταν η τέχνη βγήκε στον δρόμο
Θέατρο
Μετωπική με το παρελθόν
Το ρίσκο που αξίζει
Δημοπρασίες
Ωραία μου κυρία
Εικαστικά
Οι αντιθέσεις της ανθρώπινης φύσης
Η τελευταία πινελιά
Βιβλίο
Πιεστήρια στο φουλ
Ο προβοκάτορας της Ιστορίας
Αναγνώστες εν δράσει
Η πόλις θα σ' ακολουθεί