Έντυπη Έκδοση

ΘΩΡΑΚΙΖΕΤΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΤΡΙΚ ΤΩΝ OFF SHORE ΜΕ ΦΟΡΟ 3% ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΖΗΤΕΙ ΜΕΣΩ ΔΕΗ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΩΝ

Απλώνουν δίχτυα... παράκτια

Αυστηρότερο φορολογικό καθεστώς, κατάργηση απαλλαγών και εξαιρέσεων, μεγαλύτερα πρόστιμα και υποχρεωτικές συναλλαγές μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών για περισσότερες από 3.500 off shore εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου φαίνεται να καταλήγει -σύμφωνα με πληροφορίες- στη θωράκιση του φορολογικού συστήματος και στον ενδελεχή έλεγχο των υπεράκτιων εταιρειών, απομακρύνοντας κάθε σχέδιο αύξησης της φορολόγησής τους.

«Ο φόρος 3% είναι βαρύς. Μέσα σε 30 χρόνια είναι σαν να σου παίρνει το ακίνητο η εφορία», δήλωνε χαρακτηριστικά στην «Ε» κορυφαίος παράγοντας του υπουργείου και διευκρίνιζε πως η αύξηση του φορολογικού συντελεστή (υπήρχαν εισηγήσεις ακόμη και για 40%) μπορεί να λειτουργεί ως αντικίνητρο, αλλά υπάρχει κίνδυνος να ξεφύγουν οι εν λόγω εταιρείες. Δεν συζητούν, βέβαια, ούτε τη μείωση του φόρου.

Δύο είναι οι κινήσεις που δρομολογούνται άμεσα, προκειμένου να «πιαστούν» οι off shore:

Α. Ο εντοπισμός των εκπροσώπων των υπεράκτιων μέσω της βάσης δεδομένων της ΔΕΗ και των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, προκειμένου να εντοπίσουν τα ακίνητα. Θα τους καλέσουν στις εφορίες να δώσουν εξηγήσεις και αναλυτικά στοιχεία.

Β. Το ενδιαφέρον στρέφεται και στις διμερείς συμφωνίες που έχουν συναφθεί με τους φορολογικούς παραδείσους, καθώς θα ζητηθεί η συνδρομή τους, δηλαδή η παροχή στοιχείων. Ταυτόχρονα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου αποφάσισε να επεκτείνει τις συμφωνίες και με άλλους φορολογικούς παραδείσους, δεδομένου και του πρόσφορου εδάφους που υπάρχει μετά τις συμφωνίες που έγιναν πέρυσι σε επίπεδο χωρών ΟΟΣΑ.

3.500 εξωχώριες, οι 2.200 απαλλασσόμενες

Το υπουργείο Οικονομικών έχει καταγράψει περισσότερες από 3.500 εξωχώριες, εκ των οποίων πάνω από 2.200 απαλλάσσονται από υποχρέωση τήρησης βιβλίων και καταβολής φόρων. Από το σύνολο αυτών, μόλις λίγες περισσότερες από 1.000 εμφανίστηκαν στην εφορία από το 2003, τότε που θεσπίστηκε η καταβολή φόρου 3% επί της αξίας των ακινήτων τους. Ως αντικίνητρο φαίνεται να λειτούργησαν και τα χαμηλά πρόστιμα, μεταξύ 117 και 1.170 ευρώ, καθώς και οι πρόσθετοι φόροι 3,5% για μη υποβολή, 3% για ανακριβή και 1,5% για εκπρόθεσμη υποβολή, με ανώτατο όριο 200% για εκπρόθεσμη και 300% για ανακριβή και μη υποβολή.

Τότε εξαιρέθηκαν εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες, ναυτιλιακές και πλοιοκτήτριες εμπορικών πλοίων για ιδιοχρησιμοποιούμενα ως γραφεία ή αποθήκες ακίνητα στην Ελλάδα, όσες ανήκουν στο Δημόσιο ή οργανισμούς δημοσίου δικαίου, όσες ανεγείρουν κτίρια ή άλλες εγκαταστάσεις για άσκηση βιομηχανικής ή τουριστικής ή εμπορικής δραστηριότητας, όσες είναι ναυτιλιακών συμφερόντων, για ακίνητα που αποδεδειγμένα αποκτήθηκαν με ναυτιλιακό συνάλλαγμα, καθώς και εταιρείες των οποίων το σύνολο των ονομαστικών μετοχών, μεριδίων ή μερίδων κατέχεται άμεσα ή έμμεσα από ίδρυμα ημεδαπό ή αλλοδαπό που επιδιώκει κοινωφελείς σκοπούς. Εξαιρέσεις οι οποίες στην πλειονότητά τους αναμένεται να καταργηθούν.

Τριγωνικές συναλλαγές σε 7 σημεία

Βασικός σκοπός των εταιρειών αυτών είναι η αποφυγή καταβολής φόρων στην Ελλάδα και κυρίως του «πόθεν έσχες». Για την εξυπηρέτηση του σκοπού αυτού έχουν απλώσει τα δίχτυα τους στους φορολογικούς παραδείσους και επιδίδονται σε υπερτιμολογήσεις ή «τριγωνικές συναλλαγές». Η δράση τους εστιάζεται σε «7» σημεία:

1 Ελληνες επιχειρηματίες συστήνουν εταιρείες, με έδρα στην Ευρώπη (ουσιαστικά έχουν μόνο σφραγίδες με ΑΦΜ) ή φορολογικούς παραδείσους και αποκλειστική δραστηριότητα την αντιπροσώπευση υπεράκτιων εταιρειών που εδρεύουν σε φορολογικούς παραδείσους. Με τον τρόπο αυτό νομιμοποιούν τα εικονικά τιμολόγια των offshore και διευκολύνουν υπερτιμολογήσεις και μεταφορές κεφαλαίων. Το τιμολόγιο που καταχωρίζεται στην Ελλάδα δεν εκδίδεται απευθείας από την offshore, αλλά από την αλλοδαπή επιχείρηση, χωρίς να είναι εμφανής η μεταξύ τους σχέση κατά τον έλεγχο.

2 Οι φορολογικοί παράδεισοι είναι ασφαλή λιμάνια κάθε φυσικού ή νομικού προσώπου που πραγματοποιεί κέρδη και θέλει να μην είναι εμφανή στο κοινό, διότι θα φορολογηθεί και θα δημιουργηθούν ερωτήματα «πόθεν έσχες». Οι φορολογικοί παράδεισοι προσφέρουν ασφάλεια για τα χρήματα των επενδυτών, καθώς τους απαλλάσσουν από κάθε ερώτημα και κάθε είδους φορολόγηση.

3 Οι εταιρείες αυτές δεν απασχολούν προσωπικό, στεγάζονται σε γραφεία λογιστών και δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην έκδοση εικονικών τιμολογίων έναντι προμήθειας, για την οποία καταβάλλεται φόρος στη χώρα δραστηριοποίησής τους. Συνεπώς, οι κοινοτικές υπεράκτιες επιχειρήσεις με πολύ μικρό κόστος γλιτώνουν σημαντικά ποσά φόρου στα κράτη τους.

4 Η πλειονότητα των υπεράκτιων έχει μοναδικό περιουσιακό στοιχείο ένα ακίνητο μεγάλης αξίας και αρκετές εξ αυτών δεν εμφανίζουν άλλες δραστηριότητες.

5 Οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές ανήκουν σε εφοπλιστές που κατέχουν ακίνητα σε ακριβές περιοχές, όπως Βούλα, Βουλιαγμένη, Βάρη, Σπέτσες, Π. Ψυχικό, Μύκονος, λ. Βασ. Σοφίας, οδ. Διονυσίου Αεροπαγίτου, Σούνιο, Λαγονήσι, Υδρα, Εκάλη.

6 Οι τεχνικές τους εντοπίζονται σε: τριγωνική συναλλαγή, δηλαδή διαφορετική χώρα αποστολής και τιμολόγησης (εκδότης τιμολογίου είναι μεσολαβητής και όχι παραγωγός-κατασκευαστής), μη αναγραφή ΑΦΜ, καθώς οι υπεράκτιες δεν έχουν, και αναγραφή εταιρείας γραμματοκιβωτίου (Box Office) ως διεύθυνση της έδρας της εταιρείας.

7 Χρησιμοποιούνται σε εμπορικές συναλλαγές για υπερτιμολογήσεις ή υποτιμολογήσεις και υπερτιμολόγηση προμηθειών επιχορηγούμενων επενδυτικών προγραμμάτων, αλλά και ξέπλυμα χρήματος. Επί παραδείγματι, ελληνική βιομηχανία προμηθεύεται μηχανολογικό εξοπλισμό από οίκους του εξωτερικού. Για την τιμολόγηση και πληρωμή του εξοπλισμού χρησιμοποιούνται δύο υπεράκτιες εταιρείες, οι οποίες υπερτιμολογούν με τη μέθοδο της τριγωνικής συναλλαγής, ως εκδότες, τον μηχανολογικό εξοπλισμό που παρέλαβε η εταιρεία. Στη συνέχεια, η αγορά των μηχανημάτων εντάσσεται σε επενδυτικά προγράμματα και επιχορηγείται από το Ελληνικό Δημόσιο.

Οι υπεράκτιες εταιρείες εμφανίστηκαν αρχικά σε μικρά κράτη (νησιά της Καραϊβικής), η δυναμική οικονομική ανάπτυξη των οποίων κατέστη αδύνατη λόγω της γεωπολιτικής τους θέσης, αλλά και των ειδικών ιστορικών συγκυριών. Τα κράτη αυτά επέλεξαν από τη δεκαετία του 1960 να υποκαταστήσουν την έλλειψη ακόμη και βασικών υποδομών με νομοθετικές ρυθμίσεις και κανονιστικά πλαίσια, τα οποία παρείχαν επιχειρηματικές «διευκολύνσεις» και δημιουργούσαν ευνοϊκό περιβάλλον για άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων. Κατόρθωσαν να προσελκύουν όλο και περισσότερους αλλοδαπούς επιχειρηματίες, λειτουργώντας ως «φορολογικοί παράδεισοι» για την τυπική εγκατάσταση των δραστηριοτήτων τους. Σήμερα το μεγαλύτερο ποσοστό -κάπου το 27% των περιουσιακών εξωχώριων εταιρειών διεθνώς ή περισσότερα από 2 τρισ. δολ.- συγκεντρώνεται στην Ελβετία. *

«17» πλεονεκτήματα - τεχνάσματα των off shore

1. Πλήρης ανωνυμία μετόχων, με αναγραφή στο καταστατικό μόνο του γραφείου που ιδρύει την εταιρεία.

2. Σύσταση εταιρείας με μία μετοχή.

3. Μη φορολόγηση κερδών που αποκτώνται στο εξωτερικό.

4. Μεταφορά κερδών από υψηλά σε χαμηλά φορολογούμενες χώρες, όπως στην περίπτωση της Κύπρου, για υποθέσεις εξαγωγών και ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών.

5. Αποφυγή πόθεν έσχες για αγορά ακινήτου ή σκάφους στην Ελλάδα, καθώς και πλήρη απαλλαγή από τους φόρους κληρονομιάς, δωρεάς, μεταβίβασης και γονικής παροχής.

6. Αύξηση αγοραίας αξίας ακινήτων που κατέχουν, τουλάχιστον, κατά το ισόποσο του φόρου μεταβίβασης.

7. Αποφυγή διεκδικήσεων συζύγων σε περίπτωση διαζυγίων τόσο για την εταιρεία όσο και για τα ακίνητά της.

8. Απαλλαγή φόρου τόκων στις καταθέσεις.

9. Χαμηλό κόστος σύστασης και λειτουργίας. Μια εξωχώρια μπορεί να συσταθεί μόλις με 738,50 δολάρια και να λειτουργεί με κόστος 450 - 700 δολαρίων τον χρόνο, ανάλογα με τη χώρα ίδρυσης.

10. Σύγχρονο εταιρικό δίκαιο.

11. Ελάχιστη γραφειοκρατία, αφού ο χρόνος σύστασής τους κυμαίνεται από 1 έως 15 ημέρες, ανάλογα με τη χώρα.

12. Συμφωνίες με άλλες χώρες για αποφυγή διπλής φορολογίας.

13. Τραπεζικό απόρρητο που προστατεύει από ελέγχους.

14. Δεν υπάρχουν συναλλαγματικοί περιορισμοί.

15. Ο τόπος διοίκησης της εταιρείας μπορεί να είναι οπουδήποτε.

16. Το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας μπορεί να συνέλθει σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

17. Δεν υπάρχουν καταχωρίσεις των μετόχων, των διαχειριστών ή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου σε δημόσια μητρώα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Οικονομικών
Εφορία και φορολογική πολιτική
Σχετικά θέματα: Υπουργείο Οικονομικών
Προς αφορολόγητο 8.000 € με μάξιμουμ τα 15.000 €
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Ελληνική οικονομία
Με 1 δισ. πάνε το ελληνικό spread 80 μονάδες πάνω
Κερδοσκοπικό τσουνάμι με λεία 150 δισ.
Προβόπουλος: Η μπάλα είναι στο γήπεδό μας
Επίσημες διαψεύσεις, αλλά κάτι κινείται
Εσχατη λύση, το ευρωπαϊκό αντισχέδιο
Τα «γεράκια» των hedge funds στην Αθήνα
Υπουργείο Οικονομικών
Απλώνουν δίχτυα... παράκτια
Προς αφορολόγητο 8.000 € με μάξιμουμ τα 15.000 €
Ανεργία
Στο 10% η ανεργία στην ευρωζώνη
1.153.000 Ισπανοί έχασαν τη δουλειά τους το 2009
Τουρισμός
Ομορφα ξενοδοχεία, δύσκολα πωλούνται
Γερουλάνος - Γκερέκου: ψάχνουν και ψάχνονται
Άλλες ειδήσεις
Δοκιμασμένοι γνώριμοι σε ΔΕΣΦΑ και ΤΕΜΠΜΕ