Έντυπη Έκδοση

Ο πολιτισμός στα σκουπίδια

Αν είναι αλήθεια ότι τα σκουπίδια που παράγει κάθε κοινωνία αποκαλύπτουν και τον πολιτισμό της, τότε τα σκουπίδια μας έχουν πολλά και διόλου κολακευτικά να διηγηθούν για τη σύγχρονη Ελλάδα.

Πλήρες θέμα...

  • Μουσική

    • Τσόμσκι και Σμυρναίικα
      Ενα σμυρναίικο τραγούδι της Μαρίκας Παπαγκίκα από τις αρχές του περασμένου αιώνα έχουν συμπεριλάβει στο πρόγραμμα της αθηναϊκής συναυλίας τους οι Kronos Quartet. «Ηχογραφήθηκε το 1918 στη Νέα Υόρκη και είναι ένα από τα πιο όμορφα κομμάτια που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου» λέει από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ο Ντέιβιντ Χάρινγκτον, ο ιδρυτής του αμερικανικού κουαρτέτου. «Ενιωσα ένα τέτοιο δυνατό συναίσθημα και ένα βάθος στη μουσική, που είναι πια σπάνιο στη σύγχρονη σκηνή.
    • Ο τελευταίος των ρομαντικών
      Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατο του Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911), του δημιουργού που οδήγησε τη μουσική στην κομβική μετάβαση από τον κόσμο του ύστερου Ρομαντισμού σε αυτόν του πρώτου Μοντερνισμού.
  • Αφιέρωμα: Οικονομική κρίση και Τέχνες

    • Επάγγελμα καλλιτέχνης: ζήσε Μάη μου
      Εντάξει, κάνουν μια δουλειά που τους εκφράζει, τους παθιάζει, τους αναζωογονεί. Γυρίζουν ταινίες, γράφουν βιβλία, τραγουδάνε, συνθέτουν, ζωγραφίζουν, χορεύουν, μεταμορφώνουν υπόγεια σε θεατρικές σκηνές, τρέχουν σε οντισιόν, ηχογραφούν, κι αγωνίζονται όχι απλώς να σταθούν αλλά και να διακριθούν στον δημιουργικό στίβο.
    • ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Συγγραφέας; Ναι, αλλά μόνο για χόμπι
      ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ το επαγγελματικό προφίλ του σύγχρονου έλληνα συγγραφέα; Μπορεί να βιοπορίζεται από τα έργα του; Είναι ασφαλισμένος; Υπάρχει περίπτωση να συνταξιοδοτηθεί; Μισός αιώνας πέρασε από τότε που ο Βασίλης Βασιλικός διεκδίκησε ν' αναγράφεται το επάγγελμα «συγγραφέας» στην ταυτότητά του, αλλά απ' ό,τι φαίνεται, η πνευματική δημιουργία εξακολουθεί ν' ασκείται στην Ελλάδα σαν μια οποιαδήποτε άλλη ερασιτεχνική απασχόληση!
    • ΜΟΥΣΙΚΗ Τους ρίχνουν στο φιλότιμο
      ΑΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΙ κανείς στην παρωχημένη λάμψη της τηλεόρασης που επιμένει να αναζητεί τα επόμενα μουσικά είδωλα, τότε ίσως και να πειστεί πως στη χώρα αυτή τα επαγγέλματα του τραγουδιστή και του μουσικού εξασφαλίζουν πάντα ζηλευτή αναγνωρισιμότητα, υψηλές αμοιβές, δόξα μέχρι τα βαθιά γεράματα.
    • ΧΟΡΟΣ «Σύνταξη θα πάρουμε στα ογδόντα»
      «ΠΕΡΥΣΙ πρώτη φορά με ρώτησαν πώς νιώθουν οι χορογράφοι τον καιρό της κρίσης. Τους απάντησα ότι απλώς πλέον δεν νιώθουμε μοναξιά» λέει ο χορογράφος Πέτρος Γάλλιας (πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων), θέλοντας σε μία φράση να συμπεριλάβει την απαξίωση τόσων ετών για την τέχνη και τους ανθρώπους του χορού.
    • ΣΙΝΕΜΑ Η ανέχεια επί της οθόνης
      ΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ του ελληνικού κινηματογράφου όχι μόνο δεν ζουν από τη δουλειά τους, αλλά συχνότατα βάζουν και από την τσέπη τους για να κάνουν ταινία: πουλάνε σπίτια, δανείζονται από γονείς και τράπεζες.
    • ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Μελανά χρώματα...
      ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ οι εικαστικοί καλλιτέχνες αγωνίζονταν για την ελευθερία της έκφρασης, τώρα μάχονται για να επιβιώσουν σε ένα χώρο που πλήττεται ιδιαίτερα από την οικονομική ύφεση, καθώς το έργο που παράγουν, από την παραδοσιακή ζωγραφική και γλυπτική μέχρι τη σύγχρονη βίντεο αρτ, θεωρούνται είδη πολυτελείας.
  • Βιβλίο

    • Η Αθήνα επί χάρτου
      «Αρχίσαμε να κτίζωμε πολλά εξοχικά σπίτια και κατά το δυνατόν εξοχικού τύπου αστικά. Επιθυμούμε πάρα πολύ να δούμε τας Αθήνας μια σωστή κηπούπολη, κάθε σπίτι δηλαδή να έχει μια ωραία αυλή και ένα ωραίο κήπο».
  • Κινηματογράφος

    • Οχι πια σεξ. Μόνο καλοί ρόλοι
      Οποιοσδήποτε γνωρίζει έστω και τα στοιχειώδη για την καριέρα της Λουντιβίν Σανιέ θα στοιχημάτιζε λογικά ότι είναι μια ηθοποιός η οποία δεν φοβάται να εκτεθεί.
  • Λογοτεχνία

    • «Αρνούμαι την πολυτέλεια της απόγνωσης»
      Ενας εικοσάχρονος ισραηλινός στρατιώτης πηγαίνει στον πόλεμο με τη Χεζμπολάχ στον Νότιο Λίβανο. Και η μητέρα του, αρνούμενη να δεχθεί το γεγονός ότι μπορεί κάποια στιγμή να χτυπήσει η πόρτα του σπιτιού και να της αναγγείλουν τον θάνατό του, ξεκινάει για ένα ταξίδι αυτογνωσίας στις ερήμους της Μέσης Ανατολής. Ο Νταβίντ Γκρόσμαν, ο διάσημος ισραηλινός συγγραφέας και μαχητής για την επικράτηση της ειρήνης ανάμεσα στο Ισραήλ και την Παλαιστίνη, ολοκλήρωσε το νέο του μυθιστόρημα «Στο τέλος της Γης» (εκδόσεις Καστανιώτη, μετάφραση Λουίζα Μιζάν), μετά τον θάνατο του γιου του το 2006 κατά την εισβολή του ισραηλινού στρατού στο Νότιο Λίβανο. Με αυτό το βιβλίο θα έρθει ως προσκεκλημένος της 8ης Διεθνούς Εκθεσης Βιβλίου της Θεσσαλονίκης, που ανοίγει τις πύλες της την Πέμπτη.
    • Υπάρχει ελπίδα
      Οι οικονομολόγοι είναι πρωταγωνιστές στις εκτιμήσεις για την κρίση. Να όμως που ο διάσημος γάλλος κοινωνιολόγος Αλέν Τουρέν με ένα εκτενές, διορατικό δοκίμιο ερευνά πώς η σημερινή ύφεση μετασχηματίζει μακροπρόθεσμα τις κοινωνίες, πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτή τη δυσμενή κατάσταση και τι θετικό μπορεί να μας περιμένει όταν θα καταφέρουμε να βγούμε από αυτήν.
    • Αυτοκριτική μιας χώρας
      Κάιρο, τέλος της δεκαετίας του 1980. Σ' ένα από τα γραφεία του επιβλητικού κτιρίου στην παραλιακή του Νείλου όπου στεγάζεται ο Αιγυπτιακός Οργανισμός Βιβλίου, ένας άντρας γύρω στα τριάντα κάθεται υπομονετικά απέναντι στον υπάλληλο που φυλλομετρά το χειρόγραφο με την πρώτη του λογοτεχνική απόπειρα. «Είναι αδύνατον να εκδώσω αυτή τη νουβέλα» τον ακούει να του λέει με σκαιό ύφος: «Προσβάλλετε την Αίγυπτο. Χλευάζετε τον Μουσταφά Κιαμήλ, τον εθνάρχη μας...» «Εκείνος που τον χλευάζει είναι ο ήρωας του βιβλίου» διευκρινίζει ο άντρας, αλλά εις μάτην. «Προσπαθείτε να με πείσετε ότι δεν συμφωνείτε με τα λεγόμενά του, ενώ εσείς είστε αυτός που τα έγραψε!»
  • Εικαστικά

    • Ο Μιρό υψώνει πλακάτ
      Μια κόκκινη φιγούρα, κάτι ανάμεσα σε μέδουσα και πυρηνικό μανιτάρι με την επιγραφή «Fukushima Mon Amour», πρόσφατο έργο του Ισραηλινού Γιόσι Λέμελ, στέκεται δίπλα στην κλασική αφίσα του Πικάσο με το περιστέρι της ειρήνης που έγινε σύμβολο σε όλη την ψυχροπολεμική περίοδο.
  • Αρχιτεκτονική