Έντυπη Έκδοση

Ο Μιρό μετακομίζει

Μια μικρογραφία του εργαστηρίου του διάσημου ισπανού ζωγράφου κατασκεύασε το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου και θα εκτεθεί στο Τελλόγλειο Ιδρυμα, μαζί με δεκάδες έργα του και προσωπικά τεκμήρια

Το 1954 ο Χουάν Μιρό, σε ηλικία 61 ετών, αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα, στο απλό και ήρεμο καταφύγιο της παιδικής του ηλικίας. Τότε εμπιστεύτηκε το σχεδιασμό του εργαστηρίου του στον φίλο του αρχιτέκτονα Ζοζέφ Λουίς Σερτ. Μέσα σε ένα λευκό ορθογώνιο κτίριο με κυματοειδείς θόλους, ο ισπανός καλλιτέχνης άπλωσε τον χαρακτηριστικό μικρόκοσμό του: καρτ ποστάλ, αποκόμματα εφημερίδων, βότσαλα, πεταλούδες, κοχύλια, «siurells» (πήλινες σφυρίχτρες της Μαγιόρκας), μορφές της Γέννησης, παιχνίδα, «μαγικές» ινδιάνικες κούκλες, μάσκες από την Ωκεανία...

Αυτό το εργαστήριό του μετακομίζει τώρα στη Θεσσαλονίκη. Για την ακρίβεια μια μικρογραφία του, 100 τ.μ., που κατασκεύασε το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, θα στηθεί στο Τελλόγειο Ιδρυμα Τεχνών από την ερχόμενη Κυριακή όπου θα φιλοξενούνται εργαστήρια για παιδιά. Παράλληλα θα εκτίθενται 40 έργα ζωγραφικής, 16 γλυπτά και εκατοντάδες τεκμήρια (σκίτσα, φωτογραφίες, πινέλα, χρώματα, τελάρα, έπιπλα κ.ά.) που αναπαράγουν το κλίμα του «Μιρό της Μαγιόρκας».

Το υλικό της έκθεσης, που εντάσσεται στα φετινά 44α Δημήτρια -στις αρχές του 2010 θα μεταφερθεί και στην Αθήνα- προέρχεται αποκλειστικά από το ίδρυμα Πιλάρ και Χουάν Μιρό. Η έκθεση υλοποιείται χάρη στις προσπάθειες της γενικής γραμματέως του Τελλόγλειου Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτηρά και του επιμελητή της έκθεσης, Μάριου Ελευθεριάδη. Καθηγητής, ο ίδιος, στην Ανωτάτη Εθνική Σχολή Καλών Τεχών της γαλλικής Λιμόζ-Ομπισόν, το 2001 είχε βραβευθεί στο διαγωνισμό που οργανώνει κάθε χρόνο το ίδρυμα της Μαγιόρκας σε συνεργασία με τους Σόθμπις.

Το εργαστήριο του Μιρό σχεδιάστηκε με παραίνεση της γυναίκας του Πιλάρ και σ' αυτό εργαζόταν μέχρι το 1983, που άφησε την τελευταία του πνοή. Σήμερα ο χώρος είναι «κλειδί» για την κατανόηση του ώριμου έργου του. Οπως είχε επισημάνει ο ίδιος, «στο καινούριο εργαστήριο είχα πρώτη φορά πολύ χώρο. Μπόρεσα να αδειάσω κιβώτια με πολύ παλιά έργα. Είχα να δω αυτά τα έργα πριν από τον πόλεμο... Πέρασα μια διαδικασία αυτοεξέτασης, κριτικής...Υπήρξα ανηλεής με τον εαυτό μου. Κατέστρεψα πολλούς πίνακες και ακόμη περισσότερα σχέδια και γκουάς...».

Ενα μπαλκόνι στο εσωτερικό του άνετου αυτού χώρου επέτρεπε στον Μιρό να παρατηρεί από ψηλά τα έργα του. Στους τοίχους του εργαστηρίου είχε συγκεντρώσει τα πιο απίθανα μικροαντικείμενα, φωτογραφίες με μνήμες παλαιών πολιτισμών, σπαράγματα της λαϊκής παράδοσης, ένα κλαδί, μια πέτρα, μια ραχοκοκαλιά ψαριού... Στοιχεία που ενσωματώνει στα έργα του: «Ο,τι προέρχεται από τη γη είναι καλό», έλεγε.

Ποίηση, φαντασία, ρυθμός

Το πάθος του για τη λαϊκή τέχνη εξέφραζε την πεποίθησή του ότι «όσο πιο τοπικό είναι ένα αντικείμενο, τόσο πιο παγκόσμιο είναι. Αυτό αιτιολογεί και τη σημασία της λαϊκής τέχνης: υπάρχει μεγάλη συνάφεια ανάμεσα στις σφυρίχτρες που φτιάχονται στη Μαγιόρκα και σε ορισμένα αντικείμενα του ελληνικού πολιτισμού».

Η ζωγραφική του Μιρό είναι ποίηση, φαντασία, χρώμα, ρυθμός, μουσική. Τα θέματά του, συνήθως γυναίκες, πτηνά, έντομα, ο ήλιος, το φεγγάρι και οι αστερισμοί, είναι σύμβολα που μετατρέπουν την ύλη σε τέχνη, με χιούμορ ή παιχνιδιάρικη διάθεση, κρύβοντας ωστόσο μια τραγικότητα που παραπέμπει στη μεταφυσική αναζήτηση του καλλιτέχνη για τη ζωή, το θάνατο, τον κόσμο.

Σε πολύ νεαρή ηλικία έγραφε: «Οι περίπατοι στο βουνό, η ανάγνωση ενός βιβλίου ή η παρατήρηση μιας ωραίας γυναίκας, η ακρόαση μιας συναυλίας που προκαλεί την ενόραση μορφών, ρυθμών και χρωμάτων, αυτά θα μορφοποιήσουν και θα θρέψουν το πνεύμα μου ώστε να αποκτήσει δύναμη ο λόγος μου και, κυρίως, για να μη μας λείψει η αγία ανησυχία. Χάρη σ' αυτήν προοδεύει ο άνθρωπος».

Τέσσερα ακόμη μουσεία της Θεσσαλονίκης συμμετέχουν στο αφιέρωμα. Ετσι, στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο λιμάνι, θα φιλοξενηθεί η έκθεση «Εργαστήρια του Χουάν Μιρό», όπου χαρακτικά της ώριμης περιόδου του καλλιτέχνη συνυπάρχουν με έργα 40 νέων δημιουργών που έχουν βραβευτεί από τους Σόθμπις. Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα παρουσιαστούν φωτογραφίες των Φρανσέσκο Καταλά-Ρότσα και Χοακίμ Γκόμες, που απαθανάτισαν τον Μιρό σε ώρες εργασίες. Το ίδιο μουσείο, μαζί με το Αρχαιολογικό και το Βυζαντινό, θα φιλοξενήσουν συμβολικά ένα ζωγραφικό έργο του Μιρό. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου
Αρχαία νομίσματα γύρισαν στην Κρήτη
Βιβλίο
Oh! χάπι days
Ο Λέων βρυχάται στο Βυζάντιο
Τα άνθη του καλού
Εικαστικά
Ο Μιρό μετακομίζει
Κινηματογράφος
Δύο μήνες, δέκα φεστιβάλ
Βιομηχανία θανάτου
Κόμικς
Οιδίπους επί Σόχο
Μεταπτυχιακό στη δημιουργική γραφή
Συγγραφείς με μάστερ
Μουσεία & Αρχαιολογικοί χώροι
Πυρασφάλεια: ένα θέμα που καίει
Μπιγκ Μπεν
Για ποιον χτυπά η καμπάνα
Ο νόμος για τον ελληνικό κινηματογράφο
Τοπίο στην ομίχλη
Συνέντευξη Ερίκ Καντονά
Από τα γήπεδα στο σινεμά
Συνέντευξη Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας
«Ηρωές μας είναι οι φωτεινές ψυχές»
Συνέντευξη Χοσέ Καρέρας
«Χωρίς πειθαρχία, καριέρα δεν χτίζεται»
Φεστιβάλ Επιδαύρου
Ματαιώσεις, γιούχα και ανατροπές
Κραυγές και ψίθυροι
Φωτογραφία
Ο δρόμος του Ντούτσε