Έντυπη Έκδοση

Ο δρόμος του Ντούτσε

Φωτογραφικά ντοκουμέντα μιας από τις αρχαιότερες συνοικίες της Ρώμης, που καταστράφηκε για ένα καπρίτσιο του Μουσολίνι

Πριν από τον Σεπτέμβρη του 1931 υπήρχε η συνοικία Αλεσαντρίνο με τα μικρά μεσαιωνικά σπίτια και τα μαγαζιά της, τις εκκλησίες, τα δαιδαλώδη στενά και τους κήπους της Βίλας Ριβάλντι.

Εικόνες από την καταστροφή της συνοικίας Αλεσαντρίνο, που ως δρόμος πλέον χρησιμοποιήθηκε για τις θριαμβικές παρελάσεις του Μουσολίνι. Εικόνες από την καταστροφή της συνοικίας Αλεσαντρίνο, που ως δρόμος πλέον χρησιμοποιήθηκε για τις θριαμβικές παρελάσεις του Μουσολίνι. Ετσι ακριβώς όπως πανοραμικά την απεικόνισε ο ανώνυμος φωτογράφος στα τέλη του 1800, ανεβαίνοντας στον τρούλο της βασιλικής του Μασέντσιο.

Τώρα αυτή η φωτογραφία περιμένει με πλήθος άλλες τον επισκέπτη στα Μουσεία Καπιτολίνι της Ρώμης, στην έκθεση με τίτλο «Οδός της αυτοκρατορίας» (ώς τις 20 Σεπτέμβρη).

Φωτογραφίες που δείχνουν πως οι Ρωμαίοι είχαν δημιουργήσει στη διάρκεια 2.000 χρόνων την Αλεσαντρίνο, χτίζοντας και γκρεμίζοντας, συχνά χρησιμοποιώντας τα αρχαία μάρμαρα στη λιθοδομή των σπιτιών τους και πως η συνοικία καταστράφηκε σε χρόνο μηδέν.

Πράγματι, από τον Σεπτέμβρη του 1931, μετά το πρώτο χτύπημα του κασμά, χρειάστηκαν μόλις δέκα μήνες κατεδαφίσεων, εκσκαφών, αποτυπώσεων και ανασκαφών από τους αρχαιολόγους για να απομείνει από εκείνη τη λαϊκή συνοικία μια άδεια ευθεία, που ένωνε το Κολοσσαίο με τον Βωμό της Πατρίδας (τον «Αγνωστο στρατιώτη» στα καθ' ημάς).

Στο φως πλήθος ευρημάτων

Θα ήταν αυτή η οδός των παρελάσεων που οραματίστηκε ο Μουσολίνι για να τιμήσει την επέτειο των δέκα χρόνων από την «Πορεία στη Ρώμη» των μελανοχιτώνων του, με την οποία ουσιαστικά καταλύθηκε κάθε έννοια έννομου τάξης στην Ιταλία. Και σ' αυτή μετέπειτα θα γιόρταζε τις κατακτήσεις της αυτοκρατορίας του στην άλλη μεριά της Μεσογείου, όχι όμως και την αποτυχία του εκείθεν της Αδριατικής θάλασσας.

Οπως και να είχε, οι κατεδαφίσεις επέτρεψαν να αποκαλυφθεί η μεγαλοπρέπεια της αγοράς του Τραϊανού, συνένωσαν την αυτοκρατορική Ρώμη και έφεραν στο φως πλήθος ευρήματα με σημαντικότερο ανάμεσά τους το τμήμα του βωμού της Περγάμου, που απεικονίζει τη μάχη μεταξύ των θεών και των γιγάντων και παρουσιάζεται στην έκθεση. Εκτίθενται ακόμα τα σχέδια του Αντόνιο Μουνιόζ, που ήταν υπεύθυνος για το σύνολο του έργου, καθώς και μια σειρά από πίνακες ζωγραφικής που απεικονίζουν την εξέλιξή του.

Λέγεται πως ο ίδιος ο Μουσολίνι, παραβλέποντας τις ρυμοτομικές προτάσεις του Κοράντο Ρίτσι, από το μπαλκόνι του γραφείου του στο Παλάτσο Βενέτσια χάραξε μια ευθεία γραμμή ώς το Κολοσσαίο. Ατυχώς και παρά των πλούτο των ευρημάτων, για την πραγματοποίησή αυτής της ευθείας θυσιάστηκε ένας από τους επτά λόφους της Ρώμης, ο Βέλια, όπως και η έδρα της Ακαδημίας του Αγίου Λουκά.

Θυσιάστηκε ακόμα η τοξωτή στοά του αυτοκρατορικού παλατιού που είχε ενσωματωθεί στη Βίλα Ριβάλντι. Τέλος, ήσαν εκατοντάδες οι κάτοικοι της παλιάς συνοικίας που αναγκάστηκαν να μετακομίσουν για να πραγματοποιηθεί το όνειρο του δικτάτορα. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου
Αρχαία νομίσματα γύρισαν στην Κρήτη
Βιβλίο
Oh! χάπι days
Ο Λέων βρυχάται στο Βυζάντιο
Τα άνθη του καλού
Εικαστικά
Ο Μιρό μετακομίζει
Κινηματογράφος
Δύο μήνες, δέκα φεστιβάλ
Βιομηχανία θανάτου
Κόμικς
Οιδίπους επί Σόχο
Μεταπτυχιακό στη δημιουργική γραφή
Συγγραφείς με μάστερ
Μουσεία & Αρχαιολογικοί χώροι
Πυρασφάλεια: ένα θέμα που καίει
Μπιγκ Μπεν
Για ποιον χτυπά η καμπάνα
Ο νόμος για τον ελληνικό κινηματογράφο
Τοπίο στην ομίχλη
Συνέντευξη Ερίκ Καντονά
Από τα γήπεδα στο σινεμά
Συνέντευξη Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας
«Ηρωές μας είναι οι φωτεινές ψυχές»
Συνέντευξη Χοσέ Καρέρας
«Χωρίς πειθαρχία, καριέρα δεν χτίζεται»
Φεστιβάλ Επιδαύρου
Ματαιώσεις, γιούχα και ανατροπές
Κραυγές και ψίθυροι
Φωτογραφία
Ο δρόμος του Ντούτσε