Έντυπη Έκδοση

Ενα αθόρυβο οικογενειακό δράμα

Ενα ζευγάρι πρέπει να εξηγήσει στα παιδιά του πως αποτελούν προϊόν τεχνητής γονιμοποίησης. Ενας δραματικός μονόλογος για τις εύθραυστες συζυγικές και οικογενειακές σχέσεις. Γκρ. Σουίφτ, «Αύριο»

Πώς εξηγεί ένα μεσόκοπο ζευγάρι στους δυο του εφήβους πως ο πατέρας τους δεν είναι ακριβώς πατέρας τους;

Από πού πρέπει να πιαστεί η αφήγηση και τι οφείλει να συμπεριλάβει στη διαδρομή της; Τα πάντα ή μόνο κάποια αυστηρώς επιλεγμένα στοιχεία, που θα ρίξουν όσο φως είναι να ρίξουν στην υπόθεση, επιτρέποντας εν συνεχεία στα παιδιά να αποφασίσουν κατά μόνας;

Η Πόλα θα ακολουθήσει ευθύς εξαρχής τον πρώτο δρόμο, βάζοντας στην εξιστόρησή της το σύμπαν: τον δεσμό της με τον επί εικοσιπενταετία σύζυγό της Μάικ, την επιστήμη του (είναι βιολόγος και ιδιαιτέρως επιτυχημένος εκδότης), τη δουλειά της (εργάζεται σε οίκο τέχνης), την κοινή τους ζωή (δεν απομακρύνθηκαν ποτέ ο ένας από τον άλλον) και το αγόρι και το κορίτσι τους, που είναι αποτέλεσμα τεχνητής γονιμοποίησης.

Ενα πανοραμικό οικογενειακό μυθιστόρημα, με κέντρο αναφοράς του την Αγγλία του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα, είναι το έργο του Γκράχαμ Σουίφτ «Αύριο», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Εστία» σε πολύ καλή μετάφραση του Θωμά Σκάσση.

Η Πόλα αποδεικνύεται ενδεχομένως λαλίστατη στην εκτύλιξη των παιδικών και των νεανικών της αναμνήσεων επειδή η ίδια δεν πρόκειται να πει στα παιδιά της το παραμικρό για την ταυτότητα του πατέρα τους. Τούτο το έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου ο Μάικ, με την Πόλα να ξενυχτάει την παραμονή του καθοριστικού ραντεβού του με τους δύο εφήβους σ' έναν μακρύ, γεμάτο πρωθύστερα και αιφνιδιαστικές αναδρομές ή απρόβλεπτες επιταχύνσεις μονόλογο, που δίνει στο βιβλίο του Σουίφτ μια σπάνια αμεσότητα και ζωηράδα.

Εκείνο που πρωτίστως απασχολεί τον Σουίφτ στο μυθιστόρημά του είναι η εξαιρετικά εύθραυστη βάση στην οποία θεμελιώνονται οι ερωτικές και οι συζυγικές σχέσεις μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στο εσωτερικό μιας κοινωνίας η οποία κατά τα άλλα κατορθώνει να λύσει πλήθος σημαντικά (εκπαιδευτικά, οικονομικά και επαγγελματικά) προβλήματα.

Κι αν η Πόλα και ο Μάικ κρατήθηκαν στο γάμο τους και δόξασαν την οικογένεια, έστω και με το αντίτιμο της τεχνητής γονιμοποίησης, ο μονόλογος της Πόλας απειλεί, όσο πλησιάζει στο τέλος του, να τα τινάξει όλα στον αέρα, δείχνοντας πόσο ευάλωτες είναι πιθανό να καταλήξουν ακόμη και οι καλύτερα διασφαλισμένες ισορροπίες.

Ο Σουίφτ αποδίδει με ενάργεια και χωρίς περιττές εντάσεις και φλύαρες εξομολογήσεις ένα εντελώς αθόρυβο οικογενειακό δράμα, στον πυρήνα του οποίου κινείται, ως οργανικό αντίβαρο, ένας ολοζώντανος κόσμος: ένας κόσμος με υψηλή αισθηματική, διανοητική, αλλά και σωματική ικμάδα, που, κακά τα ψέματα, μπορεί να ξεπηδήσει την οποιαδήποτε στιγμή μέσα από τον καθένα μας.

Μια χαμένη ευκαιρία

Μια τρομακτική κυκλοφοριακή συμφόρηση, που έχει ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό του κέντρου της Θεσσαλονίκης και την κατάρρευση όλων των δραστηριοτήτων και των λειτουργιών της πόλης, κλείνει πέντε άγνωστους μεταξύ τους ανθρώπους σ' ένα δικηγορικό γραφείο της Πλατείας Ελευθερίας και τους φέρνει ανησυχητικά κοντά.

Ο Φάνης, η Αλκμήνη, ο Θανάσης, η Αντα και η μικρή Ελένη μαθαίνουν, θέλουν δεν θέλουν, ο ένας για τη ζωή του άλλου και έχουν την αναπάντεχη ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα (και ενδεχομένως εις βάθος) τον εαυτό τους.

Η ιδέα στην οποία βασίζει ο Τόλης Νικηφόρου το καινούριο του μυθιστόρημα «Ερημο νησί στην άκρη του κόσμου» (εκδόσεις «Νεφέλη») είναι ευρηματική και θα μπορούσε με μια προσεκτική εκτέλεση να δώσει διαμάντια. Ατυχώς, όμως, ο συγγραφέας δεν ξέρει ούτε πώς να κινήσει τα πρόσωπά του στο χώρο στον οποίο αναλαμβάνει να τα περιορίσει ούτε πώς να εμφυσήσει μιαν έστω και στοιχειώδη δυναμική στις σχέσεις οι οποίες καλούνται να τα διαμορφώσουν.

Ακόμη κι όταν παραιτείται από το να συνδυάσει και να συντονίσει τους πρωταγωνιστές του, αφήνοντάς τους να πουν κάποιες ιστορίες από το παρελθόν, ο Νικηφόρου δεν ξέρει πώς να αρχίσει και πού να τελειώσει και τα πάντα μένουν με θεαματικό τρόπο στον αέρα. Μια πραγματικά χαμένη ευκαιρία.

Νέες εκδόσεις

«Αθώο αίμα»

Π. ΝΤ. ΤΖΕΙΜΣ

Μετάφραση από τα αγγλικά: Τούλια Τόλια.

Εκδόσεις Καστανιώτη.

Μια 18χρονη αναζητεί τους φυσικούς γονείς της για ανακαλύψει στη θέση τους έναν βιαστή και μια δολοφόνο. Ενα αστυνομικό μυθιστόρημα το οποίο μολονότι αποκαλύπτει από την αρχή τους ενόχους, διαβάζεται μέχρι την τελευταία σελίδα σαν να μην έχουμε ιδέα για το παραμικρό.

«Ιστορίες τρέλας»

ΙΣΜΑΗΛ ΚΑΝΤΑΡΕ

Μετάφραση: Δημήτρης Ν. Ηλιόπουλος.

Επιμέλεια: Κωνσταντίνα Γερ. Ευαγγέλου.

«Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου».

Τρία σύντομα, αλλά εξαιρετικά πυκνά μυθιστορήματα, που ξεκινούν από τη δεκαετία του 1940 και φτάνουν μέχρι τα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα. Ο αλβανικός κομμουνισμός σε αναπεπταμένο πεδίο: από τα κομματικά γραφεία μέχρι την οικογενειακή εστία.

«Λογοτεχνίας εγκώμιο,

Elogio della letteratura».

ΑΝΤΟΝΙΟ TABUCCHI

Μετάφραση: Ανταίος Χρυσοστομίδης. Δίγλωσση έκδοση. Εκδόσεις «Αγρα» και Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών.

Στο προαιώνιο ερώτημα του γιατί γράφουμε, ο Αντόνιο Ταμπούκι απαντά ότι μπορεί να γράφουμε για χίλιους λόγους: επειδή φοβόμαστε να ζήσουμε, επειδή φοβόμαστε να πεθάνουμε ή επειδή νοσταλγούμε την παιδική μας ηλικία.

«Οι παραχαράκτες»

ΑΝΤΟΙΝΕ BELLO

Μετάφραση - σημειώσεις: Ευγ. Γραμματικοπούλου.

Εκδόσεις «Πόλις».

Τι ακριβώς θέλει η διεθνής μυστική οργάνωση «Ομιλος Παραχάραξης της Πραγματικότητας» και ποια είναι η ιστορία του νεαρού ο οποίος διεισδύει στους κόλπους της; Ενα μυθιστόρημα για την αλήθεια και το ψέμα από έναν συγγραφέα που ξέρει πώς να παίξει με το υλικό του.

«Το βιβλίο των νεκρών φιλοσόφων»

SIMON CRITCHLEY

Μετάφραση: Γιάννης Ε. Ανδρέου.

Εκδόσεις Πατάκη.

Τι σχέση μπορεί να έχει ο παράξενος τρόπος θανάτου ενός μεγάλου αριθμού φιλοσόφων με το σύστημα της σκέψης τους; Ο Σάιμον Κρίτσλεϊ μελετά τις φιλοσοφικές ρήσεις περί θανάτου και βγάζει απολαυστικά συμπεράσματα για τους εμπνευστές τους.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογικό Μουσείο Αγίου Νικολάου
Αρχαία νομίσματα γύρισαν στην Κρήτη
Βιβλίο
Oh! χάπι days
Ο Λέων βρυχάται στο Βυζάντιο
Τα άνθη του καλού
Εικαστικά
Ο Μιρό μετακομίζει
Κινηματογράφος
Δύο μήνες, δέκα φεστιβάλ
Βιομηχανία θανάτου
Κόμικς
Οιδίπους επί Σόχο
Μεταπτυχιακό στη δημιουργική γραφή
Συγγραφείς με μάστερ
Μουσεία & Αρχαιολογικοί χώροι
Πυρασφάλεια: ένα θέμα που καίει
Μπιγκ Μπεν
Για ποιον χτυπά η καμπάνα
Ο νόμος για τον ελληνικό κινηματογράφο
Τοπίο στην ομίχλη
Συνέντευξη Ερίκ Καντονά
Από τα γήπεδα στο σινεμά
Συνέντευξη Χάρης & Πάνος Κατσιμίχας
«Ηρωές μας είναι οι φωτεινές ψυχές»
Συνέντευξη Χοσέ Καρέρας
«Χωρίς πειθαρχία, καριέρα δεν χτίζεται»
Φεστιβάλ Επιδαύρου
Ματαιώσεις, γιούχα και ανατροπές
Κραυγές και ψίθυροι
Φωτογραφία
Ο δρόμος του Ντούτσε