Έντυπη Έκδοση

Μαθήματα μουσικής από φοιτητές του ΑΠΘ σε παιδιά με ιδιαιτερότητες

Μουσική παιδεία για τα «παιδιά ενός κατώτερου Θεού». Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μέσα από το ερευνητικό έργο CALM (Community Action in Learning Music - Κοινοτική Δράση στη Μάθηση της Μουσικής) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εφαρμόζεται η εκπαιδευτική προσέγγιση της μουσικής παιδαγωγικής σε τσιγγανόπουλα, μουσουλμανόπαιδες, Πομάκους, παιδιά οικονομικών μεταναστών και μαθητές με σοβαρά προβλήματα υγείας.

 

«Διδάσκονται από αυτοσχεδιασμό σε τζαζ και ροκ έως προσέγγιση κλασικής μουσικής. Είναι εκπληκτικό ότι παιδιά που θεωρούνται ζωηρά ή ότι δεν έχουν ενδιαφέρον για άλλα μαθήματα γλωσσικά, μαθηματικά κλπ σ' αυτή την ευκαιρία που τους δίνεται είναι οι πιο ενδιαφερόμενοι μαθητές», λέει στην «Ε» η επικεφαλής του προγράμματος - καθηγήτρια του Τμήματος Μουσικών Σπουδών στο ΑΠΘ, Ελένη Λαπιδάκη.

Κάθε ακαδημαϊκό εξάμηνο, περίπου είκοσι τεταρτοετείς ή πεμπτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος «Εισαγωγή στη Μουσική Παιδαγωγική», που διδάσκει η κ. Λαπιδάκη, δημιουργούν ομάδες δύο έως τεσσάρων ατόμων. Κάθε ομάδα «υιοθετεί» μια τάξη ενός δημόσιου σχολείου (νηπιαγωγείου, δημοτικού, γυμνασίου ή λυκείου), που δεν έχει δάσκαλο μουσικής και διδάσκει τους μαθητές, μια - δυο φορές την εβδομάδα, ανάλογα με την απόσταση του κάθε σχολείου από το πανεπιστήμιο.

Τεταρτοετείς ή πεμπτοετείς φοιτητές επισκέπτονται σχολεία που βρίσκονται σε φτωχές περιοχές της Ελλάδας και διδάσκουν μουσική Τεταρτοετείς ή πεμπτοετείς φοιτητές επισκέπτονται σχολεία που βρίσκονται σε φτωχές περιοχές της Ελλάδας και διδάσκουν μουσική Οι φοιτητές επισκέπτονται σχολεία που βρίσκονται σε οικονομικά φτωχές περιοχές της Ελλάδας και των οποίων μεγάλος αριθμός μαθητών παρουσιάζει πολιτισμικές και γλωσσικές ιδιαιτερότητες και διαφορές (μουσουλμανόπαιδες, Τσιγγανόπαιδες, Πομάκοι, παλιννοστούντες ομογενείς, παιδιά οικονομικών μεταναστών) ή σοβαρά προβλήματα υγείας.

Εκτός του ότι δεν έχουν πρόσβαση στην επίσημη δημόσια μουσική εκπαίδευση, τα σχολεία στα οποία πάνε να διδάξουν, τα βρίσκουν οι ίδιοι οι φοιτητές της κάθε ομάδας, μερικοί απ' τους οποίους βιώνουν γραφειοκρατικές δυσκολίες, αποκτώντας την εμπειρία της λειτουργίας του σχολικού μηχανισμού.

«Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι η συντριπτική πλειοψηφία των διευθυντών και δασκάλων των σχολείων είναι εξαιρετικά πρόθυμοι και δεκτικοί, επιθυμώντας τη συνέχιση της συνεργασίας», τονίζει η κ. Λαπιδάκη.

Οι φοιτητές που γίνονται «δάσκαλοι μουσικής» για ένα εξάμηνο, στο πλαίσιο του προγράμματος:

* Είναι στα ανώτερα εξάμηνα των πανεπιστημιακών τους μουσικών σπουδών.

**Είναι μουσικοί με γερό μουσικό υπόβαθρο στο παίξιμο κάποιου μουσικού οργάνου.

** Δεν έχουν διδάξει ποτέ μουσική σε σχολική τάξη, αλλά θέλουν να γίνουν μουσικοεκπαιδευτικοί.

Προετοιμάζονται, όχι απλώς για να απασχολήσουν τα παιδιά με μουσική υπόκρουση, αναμασώντας παιδαγωγικές μεθόδους, δραστηριότητες ή αναλυτικά προγράμματα, αλλά με σκοπό να ανακαλύψουν καινοτόμες μουσικοεκπαιδευτικές προσεγγίσεις, που ζωντανεύουν τη μουσική και τα φαινόμενά της, κάνοντας μαθητές κάθε ηλικίας να νιώσουν πως και οι ίδιοι είναι μουσικοί.

Το πρόγραμμα CALM δημιουργεί πρόταση συγκεκριμένων λύσεων μουσικοπαιδαγωγικής φύσης, ώστε τα αναλυτικά προγράμματα μουσικής της προσχολικής, της Α' βάθμιας και Β' βάθμιας εκπαίδευσης να δίνουν ίσες ευκαιρίες για δημιουργικότητα, έκφραση και πολιτισμικούς συσχετισμούς και να καταπολεμούν τον κοινωνικό αποκλεισμό, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές πράξεις (Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ευρωπαϊκός Κοινωνικός Χάρτης), ως στοιχεία που διαμορφώνουν την ιδιότητα του «Ευρωπαίου πολίτη». Το ερευνητικό έργο χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από την επιτροπή ερευνών του ΑΠΘ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
ΑμεΑ
Εκπαίδευση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Ν.Δ. - ΠΑΣΟΚ
Κατσέλη VS Κουμουτσάκος: Να ζητήσει τώρα συγγνώμη
Νέα γνωμοδότηση Ι. Τέντε
«Αρση ανωνυμίας των bloggers που βρίζουν ή εκβιάζουν»
Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων
Μόνο με έγκριση της Αρχής έγγραφα με δεδομένα που αφορούν τρίτους
Εγνατία Οδός
21 απευθείας αναθέσεις
Εθνική οδός Αθηνών - Λαμίας
Διόδια της ταλαιπωρίας
Ι.Χ.
Απόσυρση από σήμερα
Νέα γρίπη
Ανάρρωση μόνο στο σπίτι
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Μαθήματα μουσικής από φοιτητές του ΑΠΘ σε παιδιά με ιδιαιτερότητες
ΥΠΕΕ
Εντόπισαν κύκλωμα με αναβολικά
Αερομεταφορές
Αποστάσεις Στυλιανίδη από Ντόρα για Aegean
Από αύριο ξεκινά η Olympic Air
Εργατικά Δυστυχήματα
«Εσκασε» το μηχάνημα, σκοτώθηκε ο τεχνίτης
Φονικό μεροκάματο και σε εκσκαφή
Υπουργείο Υγείας
Στον αέρα τα 72 Κέντρα Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ
Πρωτοποριακή μέθοδος
Δακτυλιοπλαστική αντί για εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς
Κολέγια
Στο ΣτΕ κατά των «κολεγίων» οι καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ
Πανεπιστήμια
Στην Αθήνα συγκεντρώνεται το 40% των φοιτητών
Παιδιά μεταναστών
Γεννήθηκε εδώ, ζει εδώ, αλλά τον συνέλαβαν ως «λαθραίο»
Δικαστικό ρεπορτάζ
Εμ. Γιόσπας: «Εύκολη λεία»
Μυρ. Παντέλογλου: «Καμία σχέση»
Στον Κορυδαλλό ο Γιόσπας
Αστυνομικό ρεπορτάζ
Αθώος ο 93χρονος που έριξε σε διαρρήκτη
«Επεσε μόνος του πάνω στο μαχαίρι»
Απαλλαγή 5 αστυνομικών για Αλεξ
Σχολεία
Πρωτιά στη... διπλοβάρδια
Ανάφη
Επενδύσεις και... αναψυκτήρια
Άλλες ειδήσεις
Στις 27 Οκτωβρίου κρίνεται η έκτακτη εισφορά
Διάσκεψη UNESCO
«Επικίνδυνη η καύση νοσοκομειακών αποβλήτων»
Νέα θεραπεία ανακουφίζει από εξάρσεις