Έντυπη Έκδοση

Πολιτιστικό καλεντάρι 2011

Ηρθε ο νέος με τα δώρα

«Κάτω από το ηφαίστειο», Γκι Κασίερς «Κάτω από το ηφαίστειο», Γκι Κασίερς ΘΕΑΤΡΟ

Η τελευταία παράσταση του τρομερού παιδιού του πολωνικού θεάτρου Κριστόφ Βαρλικόφσκι, «(Α)-pollonia», που τολμά να συνδυάσει από την «Ορέστεια» του Ευριπίδη μέχρι τις «Ευμενίδες» του Τζόναθαν Λίτελ. Ο χειμαρρώδης οπερατικής σύνθεσης στοχασμός πάνω στη θυσία, που συνέθεσε ο ευφυής Βαρλικόφσκι, θα ανεβεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στις 7 Ιουνίου (έως τις 10). Οσοι είδαν το καλοκαίρι στην «Πειραιώς 260» την Ιζαμπέλ Ιπέρ-Μπλανς Ντιμπουά στο «Λεωφορείο ο Πόθος» ,το «Καθαροί πια» της Σάρας Κέιν το 2008 στο ΚΘΒΕ, αλλά και το Crum την ίδια χρονιά πάλι στην «Πειραιώς 260», προβλέπουν το ρίγος που τους περιμένει.

Το «Κάτω από το ηφαίστειο», του Γκι Κασίερς, καλλιτεχνικού διευθυντή του μεγαλύτερου θεάτρου της Φλάνδρας, του «Toneelhuis» και πρώτου διδάξαντα τη μείξη των τεχνολογιών στο θέατρο, έρχεται στις 24 Φεβρουαρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Ο Κασίερς μάς πρωτοσυστήθηκε με το αιχμηρό «Μεφίστο για πάντα». Τώρα αφηγείται με τον δικό του τρόπο τον αγώνα του αλκοολικού πρώην πρόξενου της Αγγλίας Τζέφρι Φίρμιν, παραμονές του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, κατά του πάθους του. Η σκηνική μεταφορά του αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Μάλκολμ Λόουρι θα επαναληφθεί στις 25 και 26 Φεβρουαρίου.

Την εξομολόγηση του δρος Τζέκιλ λίγο πριν από το θάνατό του, από το τελευταίο κεφάλαιο του μυθιστορήματος του Ρ.-Λ. Στίβενσον, θα ερμηνεύσει ένας πυρετικός ηθοποιός, το «αστέρι» της Comedie Francais, Ντενί Πονταλιντές. Ο δραματικός μονόλογος «Η υπόθεση Τζέκιλ» με τον ελληνικής καταγωγής αυτοσκηνοθετούμενο Γάλλο πρωταγωνιστή και συγγραφέα ανεβαίνει στις 24 Μαΐου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (έως 26 Μαΐου).

Την άπαιχτη στην Ελλάδα, νεανική μαύρη κωμωδία του νομπελίστα Χάρολντ Πίντερ «Θερμοκήπιο» (1958) ανέλαβε ο τελειοθήρας Λευτέρης Βογιατζής. Το δεύτερο ευτύχημα είναι ο θίασος της πολυαναμενόμενης παράστασης ,που θα ανεβεί στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων. Εκτός από τον Λευτέρη Βογιατζή και τον Δημήτρη Ημελλο, που ως ζευγάρι «έγραψαν» στο «Υστατο Σήμερα» του Χάουαρντ Μπάρκερ, την αίσθηση παράνοιας, ασφυξίας και αλλοτρίωσης του πιντερικού κειμένου θα αποδώσουν σε ένα απρόσωπο αλλά προφητικό κρατικό «ησυχαστήριο» και οι Αλεξία Καλτσίκη, Γιάννης Νταλιάνης, Θάνος Τοκάκης, Βασίλι Κουκουκαλάνι και Περικλής Δεντάκης.

Διπλό το φετινό «χτύπημα» του Γιώργου Λάνθιμου. Μπορεί το όνομά του να έγινε διάσημο με την πολυβραβευμένη ταινία «Κυνόδοντας», αλλά όσοι έχουν παρακολουθήσει την πορεία του στο θέατρο, ξέρουν ότι παίζει σε διπλό ταμπλό εδώ και χρόνια. Τη θεατρική του πλευρά επενδύει φέτος στο τσεχοφικό σύμπαν. Ανεβάζει τον «Πλατόνοφ», σε διασκευή του Ντέιβιντ Χέαρ, στο Εθνικό Θέατρο (10/2 έως 27/3). Μαζί του ένας λαμπρός θίασος από τους Μάνο Βακούση, Ανδρέα Κωνσταντίνου, Αριάν Λαμπέντ, Αγγελική Παπούλια, Μαρία Πρωτόπαππα, Αρη Σερβετάλη, Ελενα Τοπαλίδου.

Η Ράνια Οικονομίδου θα γίνει Γουίνι. Μια μεγάλη στιγμή για μια σπουδαία ηθοποιό που καλείται να αναμετρηθεί με το ρόλο-ορόσημο. Ο Αντώνης Αντύπας θα τη σκηνοθετήσει και ο Κώστας Γαλανάκης θα τη συντροφέψει στη σκηνή ως βουβός Γουίλι. Οι «Ευτυχισμένες Ημέρες» του Μπέκετ θα ανεβούν στο «Απλό Θέατρο» στα μέσα Ιανουαρίου.

Το θεατρικό έργο τού suis generis σπεσιαλίστα στη σάτιρα Σταύρου Τσιώλη, «Ταξιδεύοντας με τον ΠΑΟΚ», θα ανεβεί στο «Υπόγειο» του Θεάτρου Τέχνης, σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη τον Φεβρουάριο. Ενας επεισοδιακός ποδοσφαιρικός αγώνας Ολυμπιακού-ΠΑΟΚ μπλέκεται με μια ιστορία «του Σταθμού Λαρίσης» και δύο ποδοσφαιρόφιλες του... περιθωρίου.

Comeback του Μιχαήλ Μαρμαρινού και του Σταμάτη Φασουλή στην Επίδαυρο με το Εθνικό Θέατρο. Τελευταία φορά που βρέθηκε ο πρώτος στο αρχαίο θέατρο ήταν το 2007 με τις «Ικέτιδες», που συνυπέγραφε με τον Ολλανδό Paul Koek. Ο Σταμάτης Φασουλής επιστρέφει έξι χρόνια μετά το επιδαυρικό «βάπτισμα του πυρός» του, τότε που είχε σκηνοθετήσει «Ορέστη» με τον Αργύρη Ξάφη. Μέχρι στιγμής το μόνο που είναι γνωστό είναι ότι και οι δύο επιδαυρικές παραστάσεις του Εθνικού θα είναι τραγωδίες.

Πολιτιστικό καλεντάρι 2011

ΜΟΥΣΙΚΗ

Κορυφαία βιολονίστα, αναγνωρισμένη διεθνώς ως η ερμηνεύτρια που αναζητεί διαρκώς νέους δρόμους έκφρασης, σε μια γκάμα που εκτείνεται από το μπαρόκ μέχρι τον αυτοσχεδιασμό. Η περίφημη Ρωσίδα Βικτόρια Μούλοβα θα βρίσκεται στις 15 Μαρτίου στην Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για να ερμηνεύσει έργα Μπετόβεν, με συνοδεία το φορτεπιάνο του σταθερού συνεργάτη της, Κρίστιαν Μπιζάιντενχαουτ. Μια εκλεκτική λεπτομέρεια: η Μούλοβα θα παίξει με δύο βιολιά, Στραντιβάριους «Jules Falk» του 1723 και Γκουαντανίνι!

Η «Μοντ» τον έχει χαρακτηρίσει «μεγάλο ερευνητή ιερέα του μουσικού θεάτρου». Ο λόγος για το διάσημο Ελληνα του εξωτερικού, Γιώργο Απέργη, έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες. Το αφιέρωμα στο έργο του (8 & 17 Απριλίου, «Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών») είναι μια πλήρης μύηση στην καλλιτεχνική του πρωτοπορία. Θα παρουσιαστεί το «Machinations», ένα μουσικό θέαμα με εκτελεστές τέσσερις γυναίκες, έναν άντρα, κομπιούτερ και βιντεοπροβολές. Τα κείμενα είναι γραμμένα από τον καθηγητή Φιλοσοφίας Φρανσουά Ρενιό.

Αν η world music έπρεπε να περιοριστεί σε ένα πρόσωπο, αυτό θα ήταν μάλλον του Γερμανού μουσικού Στέφαν Μίκους. Ο πολυτάλαντος και πολυταξιδεμένος δημιουργός, που έκανε τις μελωδίες του χωνευτήρι των μουσικών πέντε ηπείρων, έρχεται για μία συναυλία (3 Απριλίου, «Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών») με τίτλο «Με τα φτερά της αγάπης». Παράξενα έγχορδα, πνευστά και κρουστά, με ονομασίες που δεν βρίσκονται στα λεξικά, συναντώνται σε νότες που έρχονται από τη μακρινή παράδοση ελληνόφωνων, βαλκανικών και χριστιανικών λαών.

Το πιο διάσημο αβανγκάρντ αμερικανικό κουαρτέτο, που έχει στο δημιουργικό ενεργητικό του περισσότερα από 600 νέα έργα ρεπερτορίου, το «Κρόνος», θα δώσει μία συναυλία (5 Μαΐου, «Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών»). Δίπλα στην ιστορική φιγούρα του Τέρι Ράιλι θα βρίσκονται πέντε ακόμα νεότεροι συνθέτες, όλοι κάτοικοι της Νέας Υόρκης. Και τι δεν θα παίξουν οι διάσημοι Αμερικανοί. Εκτός από ένα νέο έργο του Μάικλ Γκόρντον, το περίφημο κουαρτέτο θα εκτελέσει και παλιότερά, όπως το «Good Medicine» από το έργο «Salome dances for peace» του Ράιλι.

Τους Bon Jovi θα απολαύσουμε για πρώτη φορά εδώ το καλοκαίρι. Το εμπορικότερο ίσως συγκρότημα της σύγχρονης ροκ θα εμφανιστεί στο ΟΑΚΑ για μία greatest hits συναυλία, στο πλαίσιο του «Open Air 2011 Tour», την Τετάρτη 20 Ιουλίου 2011. Η προπώληση ήδη άρχισε.

ΟΠΕΡΑ

Ο Μάρτιος θα φυσήξει... μιλανέζικο αέρα για το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, που ετοιμάζεται να φιλοξενήσει (από τις 10/3 και μετά στις 12, 14, 16 και 18/3) στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» την όπερα «Μαρία Στουάρντα» του Ντονιτσέτι, σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια Πιερ Λουίτζι Πίτσι. Πρόκειται για την περίφημη παραγωγή του 2008 της Σκάλας του Μιλάνου, με τις Πατρίτσια Τσόφι, Ιρίνα Λούνγκου και Μαριέλα Ντεβία να αναμετρώνται με τον ομώνυμο ρόλο, σε εναλλάξ διανομές. Ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό την, επίσης εναλλάξ, διεύθυνση των Ρίτσαρντ Μπόνιν και Αντονίνο Φολιάνι. Η όπερα θα έχει ελληνικούς υπέρτιτλους.

Την επιστροφή, με διθυραμβικές κριτικές, του Πίτερ Μπρουκ στην όπερα, την οποία αγαπά να μισεί, θα δούμε στην Αθήνα χάρη στην Αττική Πολιτιστική Εταιρεία, συμπαραγωγό της παράστασης. Ο «Μαγικός αυλός» του Μότσαρτ, που παίζεται μέχρι και αύριο στο παρισινό Bouffes Du Nord, βρίσκει το σπουδαίο σκηνοθέτη, στα 85 του χρόνια να επιμένει στην άκρα λιτότητα. Ενα μόνο πιάνο στη σκηνή, πολλά καλάμια για σκηνικά, νέοι ταλαντούχοι τραγουδιστές, απάλειψη των μασονικών αναφορών του λιμπρέτου και... να σου όχι ο «Μαγικός αυλός», αλλά «Ενας μαγικός αυλός», όπως τίμια τον βάφτισε ο Μπρουκ.

ΟΜΙΛΙΑ

Τον Μάρτιο μας έστησε, έρχεται, όμως σε λίγες μέρες, 11 Ιανουαρίου, στο Megaron Plus, ο πολυαγαπημένος μας Ορχάν Παμούκ. Ο Τούρκος νομπελίστας θα μιλήσει με θέμα «Τι γίνεται στο μυαλό μας όταν διαβάζουμε ένα μυθιστόρημα;». Πριν όμως καλά καλά χωνέψουμε το τελευταίο του, αριστουργηματικό «Μουσείο της Αθωότητας», η «Ωκεανίδα» μάς προμήθευσε ένα ακόμα must της εργογραφίας του. Την εξίσου συναρπαστική και απολύτως απαραίτητη για να αποκρυπτογραφήσουμε τον κομμάτι πολύπλοκο κόσμο του, συλλογή δοκιμίων «Αλλα χρώματα».

ΔΙΣΚΟΙ

Δύο χρόνια είχε να βγάλει δίσκο ο Δημήτρης Μητροπάνος. Ο τελευταίος του, με τίτλο «Στη Διαπασών», ήταν μάλιστα ένα... επίτευγμα πολυσυλλεκτικότητας, με τη συνεργασία 16 από τους πιο καταξιωμένους δημιουργούς. Στον αντίποδα είναι ο καινούργιος του δίσκος. Τον αναμένουμε μέσα στο επόμενο τρίμηνο από τη «Μίνος», είναι καθαρόαιμα λαϊκός και με την υπογραφή ενός και μόνο δημιουργού-έκπληξη. Ο Σταμάτης Κραουνάκης έχει γράψει εκπληκτικά ζεϊμπέκικα, ένα «ζαμπετικού» ύφους τσιφτετέλι, το οποίο είναι και το πρώτο που θα ερμηνεύσει ο Μητροπάνος στην καριέρα του και, τέλος, ένα τραγούδι σε ποίηση Παλαμά! Τίτλος αναζητείται. Ανυπομονούμε.

Δύο χρόνια έχει να βγάλει δίσκο και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Δύο από τα καινούργια του τραγούδια έχουν περάσει ωστόσο από σειρά συναυλιακών test-drive και τόσο «Ο Σαν Μικέλε είχε ένα Κόκορα», όσο και ο «Σιμούν» αποθεώθηκαν από τους «οπαδούς» του Λαρισαίου τραγουδοποιού, που έχουν ήδη μάθει τα λόγια απ' έξω. Ακολούθησε ένα μικρό «σίριαλ», που μετακύλιε μήνα με μήνα την κυκλοφορία του δίσκου. Εν τω μεταξύ ο Θανάσης άλλαξε εταιρεία, αποχαιρετώντας τη «Λύρα» για την ανεξάρτητη δισκογραφική της Πάτρας «Inner Ear». Και να που η τελευταία ανακοινώνει ότι, επιτέλους, μέσα στον Ιανουάριο θα κυκλοφορήσει ο πολυαναμενόμενος δίσκος. Τίτλος «Ο ελάχιστος εαυτός». Καλώς τον κι ας άργησε...

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η έλευση του Ντέμιεν Χιρστ, του διασημότερου Βρετανού εικαστικού της εποχής, στην Ελλάδα ανήκει στα καλλιτεχνικά γεγονότα της νέας χρονιάς. Ο Χιρστ, στις 7 Απριλίου, θα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη στα εγκαίνια της έκθεσης του «New Religion» (Νέα Θρησκεία) που θα φιλοξενηθεί στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνδιοργάνωση με το Βρετανικό Συμβούλιο. Ο «τρομερός μεσήλικας» της σύγχρονης τέχνης αξιοποιεί διαφόρων ειδών θρησκευτικά σύμβολα (σταυρούς, το Αγιο Πνεύμα με τη μορφή λευκού περιστεριού κ.ά.), για να εντοπίσει ομοιότητες και τις θεραπευτικές ικανότητες ανάμεσα στη θρησκεία και την επιστήμη.

Το 2009, ο Γάλλος θεωρητικός Νικολά Μπουριό είχε αναστατώσει το Λονδίνο με την επιμέλεια της τέταρτης Τριενάλε της Τέιτ Μπρίτεν και την έκθεση «Altermodern», στην οποία πρότεινε ένα νέο Μανιφέστο εναλλακτικού μοντερνισμού, με τη συμμετοχή των πιο ανήσυχων καλλιτεχνών της εποχής. Είναι αυτός που έδωσε, επίσης, πνοή στο Palais de Tokyo, τον πιο ζωντανό χώρο για τη σύγχρονη τέχνη στο Παρίσι. Το 2011 ο Νικολά Μπουριό θα επιμεληθεί την τρίτη Μπιενάλε της Αθήνας μαζί με την ομάδα ΧΥΖ. Για να δούμε, τι θα επινοήσει για την Αθήνα της οικονομικής κρίσης ο πολυπράγμων θεωρητικός. Η πολυαναμενόμενη Μπιενάλε θα φιλοξενηθεί στο Εργοστάσιο της ΑΣΚΤ από 22 Οκτωβρίου έως 11 Δεκεμβρίου 2011.

ΣΙΝΕΜΑ

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ξεκινά γυρίσματα τον Φεβρουάριο για τη νέα του ταινία «Η άλλη θάλασσα», αποκλειστικά στην περιοχή του Πειραιά, πόλη και λιμάνι. Ο διεθνής σκηνοθέτης αφουγκράζεται την Ελλάδα του σήμερα και της οικονομικής κρίσης και τη συνδυάζει με ένα παλιό του απωθημένο: τον Μπέρτολντ Μπρεχτ. Μια ομάδα νέων ηθοποιών, σε συνεργασία με τους απεργούς εργοστασίου του Πειραιά, προσπαθούν να ανεβάσουν την «Οπερα της πεντάρας».

Κάθε νέα ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη εξάπτει την περιέργεια. Πόσο μάλλον όταν για το «Man in the sea», που θα δούμε φέτος στις αίθουσες, επιστρατεύτηκαν 30 Αφγανοί μετανάστες από τους δρόμους. Εχει τον -κινηματογραφικό- τρόπο του ο Γιάνναρης με τους μετανάστες. Επηρεασμένη από τον «Αρχοντα των Μυγών» του Γ. Γκόλντινγκ, είναι η ιστορία ενός καπετάνιου που μαζεύει 30 λαθρομετανάστες από ναυάγιο στην ανατολική Μεσόγειο, ενώ η Ευρώπη τούς αρνείται το άσυλο. Θα το κάνει πάλι ο Γιάνναρης το θαύμα του;

Ο πολυβραβευμένος «Κυνόδοντας» ταξίδεψε το ελληνικό σινεμά σε όλο τον κόσμο. Η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, «Αλπεις», θα προβληθεί μέσα στη σεζόν. Και δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες. Νυχτερινή νοσηλεύτρια σε νοσοκομείο προσφέρεται, έναντι χρηματικής αμοιβής, σε ανθρώπους που μόλις έχουν χάσει κοντινά τους πρόσωπα, να τα αντικαθιστά στις καθημερινές τους σχέσεις. Η μακάβρια επιχείρηση ονομάζεται «Αλπεις».

ΧΟΡΟΣ

Το «Μέσα» είναι η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου, μετά το εκπληκτικό «Πουθενά» που πέρσι εγκαινίασε με τον ιδεωδέστερο τρόπο την ανακαινισμένη Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Το αν αναφέρεται σε συγκεκριμένο τόπο ή σε εσωτερική «χώρα» ο αινιγματικά μονολεκτικός τίτλος «Μέσα» θα το μάθουμε τον Απρίλιο στη σκηνή του «Παλλάς». Οι πρόβες πάντως έχουν ξεκινήσει.

Η Αθήνα, πολύ τυχερή χάρη στην Αττική Πολιτιστική Εταιρεία, θα είναι φέτος μια από τις 40 μεγάλες πόλεις του κόσμου που θα υποδεχθούν τη Merce Cunningham Dance Company στη Legacy Tour. Ο ίδιος ο κορυφαίος Αμερικανός χορογράφος όρισε λίγο πριν πεθάνει, Ιούλιο του 2009 στα 90 του χρόνια, ότι η ομάδα του θα περιοδεύσει μετά το θάνατό του για δύο χρόνια σε όλο τον κόσμο παρουσιάζοντας τα σημαντικότερα έργα του. Και μετά θα διαλυθεί. Η Tour Legacy ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2010 και θα ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου του 2011.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Θέατρο
Προσωπικές κρίσεις για ένα θέατρο της κρίσης
Επίγονοι του Σοφοκλή και βελγική πρωτοπορία
Κομικ(ς)οδρόμιο
Ο ελεύθερος σκοπευτής του Jacques Tardi
Ντον Ρικλς: Ο κωμικός και το δισδιάστατο άλτερ-έγκο του
Μουσική
Τα 10 καλύτερα άλμπουμ του 2010
Τριάντα χρόνια τουρτούρισμα
Συνέντευξη: Γιώργος Νταλάρας
Το όνομά μου, όχι η ψυχή μου, συνδέεται με την κυβέρνηση
Τι περιμένουμε από το 2011
Ηρθε ο νέος με τα δώρα