Έντυπη Έκδοση

Βραβείο στη γενιά των 30άρηδων

Η Μαρία Ξυλούρη απέσπασε το βραβείο Athens Prize For Literature για το μυθιστόρημά της «Πώς τελειώνει ο κόσμος»

Ητριαντάχρονη Μαρία Ξυλούρη για το μυθιστόρημά της «Πώς τελειώνει ο κόσμος» (εκδ. Καλέντης) και ο κορυφαίος Ιάπωνας συγγραφέας Χαρούκι Μουρακάμι για τους δύο πρώτους τόμους του «1Q84» (μτφρ. Μαρία Αργυράκη, εκδ.Ψυχογιός), απέσπασαν τα φετινά βραβεία The Athens Prize for Literature, όπως ανακοινώθηκαν στην τελετή που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στην αίθουσα «Κ.Π. Καβάφη» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, παρουσία της αντιδημάρχου Νέλλης Παπαχελά.

Θεσμοθετημένα από το 2007, με πρωτοβουλία του περιοδικού «δε(κατά)», που διευθύνει ο Ντίνος Σιώτης, τα παραπάνω βραβεία δεν συνοδεύονται πια από χρηματικό έπαθλο, παρά μόνο από μία πένα «Mont Blanc». Αν κρίνουμε όμως από τις ελληνικές επιλογές τους, εξακολουθούν να πριμοδοτούν νέες, κυρίως, λογοτεχνικές φωνές. Την ίδια διάκριση έχουν καρπωθεί ώς τώρα η Δήμητρα Κολλιάκου, η Ιωάννα Μπουρατζοπούλου, η Ελενα Μαρούτσου, ο Δημήτρης Σωτάκης, η Σοφία Νικολαΐδου και ο Χρήστος Αγγελάκος.

Γεννημένη στην Κρήτη το 1983, απόφοιτος του Παντείου, με μεταπτυχιακές σπουδές στην ψυχολογία και τα ΜΜΕ, και επαγγελματική θητεία στη διαφήμιση και τον εκδοτικό χώρο, η Μαρία Ξυλούρη πρωτοεμφανίστηκε ως μυθιστοριογράφος το 2010 με το «Rewind» (υποψήφιο για το αντίστοιχο βραβείο του «Διαβάζω»), ενώ την επόμενη χρονιά κέρδισε μία από τις τρεις υποτροφίες συγγραφής του Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών που οργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου.

Το «Πώς τελειώνει ο κόσμος», το δεύτερο μυθιστόρημά της, πιάνει το νήμα εκεί όπου τελειώνει το προηγούμενο, διατηρώντας μία από τις κεντρικές του ηρωίδες, και μολονότι η Ξυλούρη δεν αποσκοπούσε σ' ένα είδος «χαρτογράφησης» της γενιάς της, οι πρωταγωνιστές του βιβλίου της φέρουν πάνω-κάτω τη δική της ηλικία: «Αλλοι έχουν τελειώσει τις σπουδές τους, άλλοι τις παρατείνουν γιατί δεν ξέρουν με τι θ' ασχοληθούν μετά, κι όλοι τους διακατέχονται από μια αίσθηση ανικανοποίητου».

Το «Πώς τελειώνει ο κόσμος» ξεκινά και καταλήγει στο 2008, στην καρδιά του κρύβεται η μυστηριώδης εξαφάνιση μιας κοπέλας, γεγονός που θα οδηγήσει τον αδελφό της στην αυτοκτονία και κυρίαρχο μοτίβο της πολυδιάστατης, επικεντρωμένης στις ανθρώπινες σχέσεις πλοκής του αποτελεί, σύμφωνα με την Ξυλούρη, η ιδέα του πένθους. «Οι ήρωές μου», λέει, «δεν αδιαφορούν για ό,τι συμβαίνει γύρω τους.

Ωστόσο, νιώθουν αδύναμοι να το αλλάξουν κι αυτό τους κάνει να ομφαλοσκοπούν. Η Αθήνα καίγεται, αλλά εκείνοι βρίσκονται παγιδευμένοι, καθένας στο μικρόκοσμό του». Ανάμεσά τους, συναντάμε και δύο φανατικούς αναγνώστες, λάτρεις του αυτόχειρα Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, αλλά, όπως εξηγεί η νεαρή συγγραφέας: «Ισως γι' αυτό αγαπούν τόσο τις ιστορίες, επειδή δεν μπορούν να δώσουν μια ενιαία αφήγηση της δικής τους κατακερματισμένης ζωής...».

Η επιτροπή κριτών για το ελληνικό Athens Prize for Literature αποτελούνταν από τους Χρύσα Σπυροπούλου, Αχιλλέα Κυριακίδη, Γιώργο Μπράμο, Αλέξη Πανσέληνο και Δημήτρη Σωτάκη και στη βραχεία λίστα των υποψηφιοτήτων συγκαταλέγονταν επίσης τα μυθιστορήματα «Φεβρουάριος» του Θοδωρή Γεωργακόπουλου, «Η τελευταία σελίδα» του Γκάσμεντ Καπλάνι, «Λευκή ρεβάνς» της Αργυρώς Μαντόγλου, «Ο κίτρινος στρατιώτης» του Ανδρέα Μήτσου, «Χορεύουν οι ελέφαντες» της Σοφίας Νικολαΐδου, «Η πιο κρυφή πληγή» του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, «Φιλμ νουάρ» του Δημήτρη Στεφανάκη, «Κτερίσματα» του Μισέλ Φάις και «Ο αναγνώστης του Σαββατοκύριακου» του Δημήτρη Φύσσα. Την ώρα όμως που ανακοινωνόταν το βραβείο, η Μαρία Ξυλούρη δεν μπορούσε να παραστεί στην τελετή. Αρραβωνιαζόταν!

Το magnus opus του Χαρούκι Μουρακάμι «1Q84», στο οποίο λες και ενσωματώνεται όλη η ιστορία της μεταμοντέρνας λογοτεχνίας και του οποίου οι ήρωες ζουν μια ζωή εκ διαμέτρου αντίθετη από τη ζωή που προσδοκούν, κέρδισε τις προτιμήσεις των Θ. Γρηγοριάδη, Α. Βιστωνίτη, Σ. Νικολαΐδου, Κλ. Σωτηριάδου και Κ. Χαρπαντίδη, που συγκροτούσαν την επιτροπή για το ξένο Athens Prize for Literature.

Συνυποψήφια μυθιστορήματα εδώ ήταν τα «Ο άνδρας που ήξερε ν' αγαπάει» του Μάρτιν Βάλζερ, «Τα φώτα στα σπίτια των άλλων» της Κ. Γκαμπεράλε, «Το ξεχασμένο βαλς» της Αν Ενράιτ, «Σενάριο γάμου» του Τζέφρι Ευγενίδης, «Οταν όλα καταρρέουν» της Νικόλ Κράους, «Σημείο ωμέγα» του Ντον Ντελίλο, «Η γυναίκα του τίγρη» της Τέα Ομπρεχτ, «Τίτλοι τέλους» του Τομ Ράχμαν και «Ο τελευταίος Ελληνας» του Αρη Φιορέτου.

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

Κανένα σχόλιο

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 0

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Συγγραφείς/Συγγράμματα
Εκδόσεις-Εκτυπώσεις
Μυθιστορήματα
Παρουσίαση βιβλίου
Βιβλίο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μυθιστορήματα
Βραβείο στη γενιά των 30άρηδων
Λογοτεχνία
Τα «Πορνογραφικά» του Μπορίς Βιάν
Αρχαιολογία
Δύο τα ναυάγια στα Αντικύθηρα
Αφηγήσεις
Μάθε, παιδί μου, τους νόμους της πατρίδας σου
Θέατρο
Εισβολή με Ι.Χ. στο Προεδρικό Μέγαρο!
Κριτική θεάτρου
Σώματα σε δοκιμασία σε εποχή κρίσης
Αφιέρωμα
Εβλεπε τον κόσμο από ψηλά
Κι εκείνα
Ο Μπαρενμπόιμ στο πόντιουμ
Το σινεμά έχασε τον «Πιανίστα» του
TV & Media
Αντίστροφη μέτρηση για τα ψηφιακά
Επέκταση ΑΝΤΕΝΝΑ στη Ρουμανία
Σε απόγνωση πρώην απολυμένη της ΕΡΤ
Επερώτηση στη Βουλή για τα ραδιόφωνα της περιφέρειας
Πρώτα διευθυντές και μετά ο λαουτζίκος