Έντυπη Έκδοση

Εγκλημα κατά συρροήν

Από τη ζωή της νύχτας μέχρι τα εκκλησιαστικά σκάνδαλα και την τρομοκρατία: αθέατες όψεις της εποχής μας σε δώδεκα πολυθεματικά διηγήματα. Ανδρέας Αποστολίδης, «Είσαι ο Παπαδόπουλος!»

Σεξουαλικοί φόνοι, λαθρεμπόριο αρχαίων, εταιρείες δολοφόνων, σύζυγοι που εξοντώνουν συζύγους για να ζήσουν ζωή χαρισάμενη, τρομοκράτες με το πινέλο του ζωγράφου στο χέρι, συνωμότες θρησκευτικών αιρέσεων, ρασοφόροι και δικηγόροι μπλεγμένοι σε μεγάλες αγοραπωλησίες γης, άνθρωποι που ονειρεύονται ότι τους πυροβολούν, πρόσωπα της φυλακής και της νύχτας με νόμιμες και παράνομες επιχειρήσεις, ανοιγμένα κρανία που ανεβάζουν την τηλεθέαση, αλλά και πράκτορες που κινούνται από το Παρίσι μέχρι το Χαρτούμ ή εγκληματίες με μαϊμούδες-δολοφόνους ως βοηθούς: αυτός είναι ο κόσμος τον οποίο εικονογραφεί ο Ανδρέας Αποστολίδης στην καινούρια συλλογή αστυνομικών διηγημάτων του, που κυκλοφορεί με τίτλο «Είσαι ο Παπαδόπουλος!» από τις εκδόσεις «Αγρα».

Με πρωταγωνιστές δύο αστυνομικούς που επανέρχονται κατά καιρούς στη δράση (τον Λέλο Λίβα και τον Σαπουντζή), χωρίς να είναι παρόντες σε όλα τα διηγήματα και παραμένοντας ο ένας εντός και ο άλλος εκτός αστυνομίας, ο Αποστολίδης καταφέρνει να συνοψίσει ένα μεγάλο μέρος από τα θέματα τα οποία έχουν απασχολήσει τους έλληνες αστυνομικούς συγγραφείς κατά τη διάρκεια της τελευταίας εικοσιπενταετίας, δείχνοντας πως ο φόνος μπορεί να είναι τα πάντα: από οργανωμένο έγκλημα, που αποκαλύπτει την αθέατη όψη της κοινωνίας της εποχής μας, συνδυασμένο με την τρομοκρατία και τις μυστικές υπηρεσίες, μέχρι ατομική τρέλα και προσωπική διαφθορά, που τινάζει στον αέρα το σώμα και την ψυχή, υπενθυμίζοντας τη μόνιμη συναναστροφή της ανθρώπινης ύπαρξης με το κακό.

Ο Αποστολίδης παραπέμπει σε διάφορα αστυνομικά είδη (από την ιστορία μυστηρίου, το κλασικό νουάρ και το θρίλερ τρόμου μέχρι τις ιστορίες του Τζέιμς Ελρόι και του Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο, αλλά και του Ερικ Αμπλερ ή του Τζον Λε Καρέ), που κάποτε συνυπάρχουν μέσα στο ίδιο διήγημα προκειμένου να καλύψουν τα ποικίλα φαινόμενα (πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά) τα οποία στεγάζονται στο εσωτερικό του.

Οπως παρατηρεί ο συγγραφέας στην πρόσφατη συλλογή δοκιμίων του «Τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού μυθιστορήματος» (επίσης από τις εκδόσεις «Αγρα»), ο αστυνομικός γραφιάς οφείλει να είναι απαλλαγμένος από την οποιαδήποτε στράτευση και να διαλέγει χωρίς ιδεολογικούς περιορισμούς τόσο τη θεματική όσο και τη φόρμα του. Το εφαρμόζει, νομίζω, κατά λέξη στο βιβλίο του, που είναι εξαιρετικά καλογραμμένο και διαθέτει πολλές συναρπαστικές στιγμές. Ξεχωρίζω το πρώτο και το τελευταίο διήγημα («Μια γάτα για τον Λέλο Λίβα» και «Ο άνθρωπος με τη μαϊμού»): το πρώτο για την παιγνιώδη του αθωότητα, το τελευταίο για την ανατριχιαστικά τρομώδη του ατμόσφαιρα.

Η «Κόλαση» του Δάντη και πάλι

Ξαναδιαβάζοντας την «Κόλαση» του Δάντη, θα ανακαλύψουμε πως στους τρεις τελευταίους κύκλους της ανατέμνονται είκοσι δύο κακές πράξεις.

Τι ακριβώς, όμως, είναι ο κακός στην τέχνη και πώς μπορούμε να μιλήσουμε σήμερα γι' αυτόν;

Ο Γιώργος Βαϊλάκης, που έχει επιμεληθεί τον τόμο «Το βιβλίο του Κακού», ο οποίος κυκλοφόρησε πρόσφατα από το πάντα προσεκτικό στις επιλογές του «Μαγικό κουτί», ζήτησε από είκοσι δύο συγγραφείς, σε αντιστοιχία με τις είκοσι δύο κακές πράξεις της «Κόλασης», να διαλέξουν έναν κακό ήρωα από τη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο και τη δημόσια σφαίρα του παρόντος ή του παρελθόντος, επιχειρώντας μιαν εκ νέου κάθοδο στο έρεβος.

Στην πρόσκληση-πρόκληση του επιμελητή ανταποκρίθηκαν οι Χρήστος Αποστολάκος, Γιάννης Ασδραχάς, Χρήστος Αστερίου, Νίκος Βλαντής, Λευτέρης Γιαννακουδάκης, Ελένη Γκίκα, Γιώργος Γλυκοφρύδης, Αντζελα Δημητρακάκη, Λίλυ Εξαρχοπούλου, Δημήτρης Καρύδας, Κώστας Κατσουλάρης, Λένα Κιτσοπούλου, Αύγουστος Κορτώ, Νίκος Κουνενής, Ηλίας Μαγκλίνης, Λευτέρης Μαυρόπουλος, Σπύρος Παλούκης, Μάκης Πανώριος, Αλέξης Σταμάτης, Δημήτρης Σωτάκης, Κωνσταντίνος Δ. Τζαμιώτης και Χρήστος Χρυσόπουλος. Παλαιότεροι και νεότεροι συγγραφείς (οι περισσότεροι είναι λίγο πριν ή λίγο μετά τα σαράντα) κατορθώνουν στο «Βιβλίο του Κακού» να αξιοποιήσουν την καλλιέργεια και να γονιμοποιήσουν και τη φαντασία τους σε μια πρωτοβουλία που ξέρει πώς να ψάξει, αλλά και πώς να ψαχτεί.

Νέες εκδόσεις

«Αναφορά στον Νικόλαο Θησέα (Κύπρος 1955-2004)»

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΜΥΡΛΗ

Εκδόσεις «Κέδρος».

Η Αγγελική Σμυρλή, πεζογράφος με μεγάλες αφηγηματικές ικανότητες, γράφει για τα πάθη της Κύπρου κατά το δεύτερο μισό του αιώνα, φέρνοντας τον αγωνιστή της δεκαετίας του 1950 Αχιλλέα Κυριακίδη σε διάλογο με τον κύπριο πολεμιστή του 1821 Νικόλαο Θησέα.

«Η δίκη του Αλκιβιάδη

και των 72 της "7 Ιούνη"»

ΡΟΒΗΡΟΣ ΜΑΝΘΟΥΛΗΣ

Εκδόσεις «Πύλη».

Η δίκη του Αλκιβιάδη, στην οποία δεν δικάστηκε μόνο ένα φυσικό πρόσωπο, αλλά ολόκληρη η αθηναϊκή πολιτική του τέλους του 5ου π. Χ. αιώνα, έμεινε ανεξίτηλη στη μνήμη της ανθρωπότητας. Ο Ροβήρος Μανθούλης αποκαλύπτει κάποιες αναλογίες με τους νεότερους χρόνους.

«Το αρχείο της "Πάπισσας Ιωάννας" του Εμμ. Ροΐδη».

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΤΙΤΟΥΡΗΣ

Εκδόσεις Γαβριηλίδης.

Ο Σ. Τιτούρης ψάχνει τις διακειμενικές παραπομπές της «Πάπισσας Ιωάννας» του Ροΐδη. Ο Ροΐδης υπήρξε ευφυής λογοτεχνικός παίκτης και η αναδίφηση των ξένων χωρίων που κρύβονται στις σελίδες αποδεικνύεται ένα άκρως διαφωτιστικό εγχείρημα.

«Οροπέδιο», τεύχος 8, Χειμώνας 2009-2010

«Τάκης Σινόπουλος-Γιώργος Σεφέρης Αλληλογραφία (1939-1962)».

Μέρος της ανέκδοτης αλληλογραφίας ανάμεσα στον Γιώργο Σεφέρη και τον Τάκη Σινόπουλο φέρνει στο φως ο Γιάννης Ρηγόπουλος στο περιοδικό «Οροπέδιο». Ο λόγος είναι για την ποίηση, αλλά και τα εικαστικά, και οι δύο αλληλογράφοι έχουν πολλά και σημαντικά να πουν.

«Οι εφιάλτες του δήμιου Σανσόν»

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΡΤΟΜΑΤΣΙΔΗΣ

Εκδόσεις «Μανδραγόρας».

Θεατρική αξιοποίηση των απομνημονευμάτων του δήμιου των Παρισίων Σαρλ Ανρί Σανσόν, τα οποία πρώτος εξέδωσε ο Μπαλζάκ. Ο δήμιος εκφράζει την απέχθειά του για το επάγγελμα το οποίο είναι υποχρεωμένος να κάνει μέσα σε μια καθαρώς σουρεαλιστική ατμόσφαιρα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Νίκος Περάκης
Cinema therapy
Μουσική
Οταν η σκα συναντά τη σόουλ
Ελβις Πρίσλεϊ
Δεν ζει, μα βασιλεύει
Ο λευκός που τραγουδούσε μαύρους
Ενα χρυσωρυχείο με το όνομα Πρίσλεϊ
Κινηματογράφος
Ο Περσέας στο Μανχάταν
Συνοικία ο εφιάλτης
Δουλειές στον αέρα
Ο έρωτας στο πιάτο
Παράσταση
Οπερα για το ρατσισμό
Προσφορά της "Κ.Ε."
Μάλιστα κύριε!
Συνέντευξη: Περικλής Χούρσογλου
Μια οικογένεια στο πλατό
Θέατρο
Στη ζούγκλα της πόλης
Υπουργείο Πολιτισμού
Η τέχνη στην ατζέντα
Design Walk 2010
Ι love design
Βιβλίο
Το γυάλινο αγόρι
Αλ Σικάγο
Εκθεση
Η Ελλάδα των περιηγητών