Έντυπη Έκδοση

Το... μαγικό μήλο της τεχνολογίας και του μάρκετινγκ

Η APPLE ΕΞΕΠΛΗΞΕ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΤΟΥΣ ΛΑΤΡΕΙΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΜΕ ΕΝΑ ΥΒΡΙΔΙΟ ΚΙΝΗΤΟΥ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΟΡΗΤΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΕΝΑ ακριβώς χρόνο οι φήμες τον είχαν για ετοιμοθάνατο. Πήρε πολύμηνη άδεια από την εργασία του, τη διοίκηση μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου, έκανε μεταμόσχευση στο συκώτι και επέστρεψε, για να ανακατέψει ξανά την τράπουλα της πληροφορικής.

Στην παρουσίαση του iPad ο Στιβ Τζομπς καθόταν σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, κρατώντας το σαν βιβλίο. Στην παρουσίαση του iPad ο Στιβ Τζομπς καθόταν σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, κρατώντας το σαν βιβλίο. Ο Στιβ Τζομπς, ο γερόλυκος της Apple, την περασμένη Τετάρτη εμφανίστηκε για άλλη μια φορά με το γνωστό του στιλ. Μαύρο ζιβάγκο και ξεβαμμένο τζιν και ένα καινούριο καταναλωτικό γκάτζετ στο χέρι, το iPad, που φιλοδοξεί να γίνει η πρώτη συσκευή μιας νέας κατηγορίας μεταξύ των κινητών τηλεφώνων και των φορητών υπολογιστών.

Οπως γίνεται με όλα τα καινούρια προϊόντα της Apple τα τελευταία χρόνια, τα ΜΜΕ, τα μπλογκ και τα φόρουμ είχαν γεμίσει εικασίες και προβλέψεις, ακόμη και ψεύτικες «αποκαλύψεις» για το tablet pc, τον επίπεδο φορητό υπολογιστή που ετοίμαζε η Apple. Η τεράστια επιτυχία του iPod που από το 2001 έχει πουλήσει 250 εκατομμύρια κομμάτια, ο επανασχεδιασμός του κινητού τηλεφώνου με το iPhone το 2007 και η αλλαγή του χάρτη στη βιομηχανία της ψυχαγωγίας με το iTunes είχαν ανεβάσει ψηλά τον πήχη.

Για άλλη μια φορά η Apple έπαιξε με το μάρκετινγκ, με τους δικούς της όρους. Δεν έφερε ένα ακόμη προϊόν, έφερε μια νέα ιδέα για το πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία. Και δεν είναι καν καινούρια ιδέα. Επίπεδοι υπολογιστές αφής υπήρχαν εδώ και χρόνια. Η Apple απλώς προτείνει έναν νέο τρόπο για να τους χειριζόμαστε. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στην παρουσίαση του iPad, που έγινε σε μια κατάμεστη αίθουσα του Σαν Φρανσίσκο, ο Στιβ Τζομπς καθόταν σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, κρατώντας το νέο προϊόν σαν ένα βιβλίο. Αντίθετα από το iPod και το iPhone, τα οποία είχε παρουσιάσει περπατώντας, με σκοπό να τονίσει τις δυνατότητές τους εν κινήσει.

Μετεξέλιξη

Η εταιρεία έως το 2007 λεγόταν Apple Computing. Σήμερα η δεύτερη λέξη του τίτλου δεν υπάρχει, αν και συνεχίζει να παράγει υπολογιστές. Ομως έχει μετατραπεί στην πρώτη παγκοσμίως εταιρεία παραγωγής ηλεκτρονικών συσκευών παλάμης, ξεπερνώντας σε πωλήσεις τη Nokia και τη Sony.

Εχουν γραφεί δεκάδες βιβλία για το μάρκετινγκ της Apple. Πολλοί λένε ότι αυτό είναι το κορυφαίο της πλεονέκτημα και όχι οι τεχνολογικές καινοτομίες. Για παράδειγμα η εφεύρεση του ποντικιού ή τα παράθυρα στο λογισμικό δεν της ανήκουν. Αυτή όμως έφερε τον Macintosh, τον πρώτο προσωπικό υπολογιστή που τα συνδύαζε με εξαιρετικό τρόπο, το 1984, και τον προώθησε με μια επαναστατική διαφήμιση του Ρίντλεϊ Σκοτ, ως... αντίδοτο στον τρόμο του πολιτικού ολοκληρωτισμού που είχε εισάγει ο Τζ. Οργουελ με το βιβλίο του «1984».

Ο αντισυμβατικός τρόπος που προωθούσε πάντα τα προϊόντα της, δημιούργησε μια κουλτούρα αφοσιωμένων οπαδών, που θεωρούσαν τους εαυτούς τους «ελίτ» απέναντι στο πλήθος των ανταγωνιστικών Windows της Microsoft. Ακόμη, το «think different» (σκέψου διαφορετικά) το πιο επιτυχημένο σλόγκαν της Apple, φαίνεται να καθοδηγεί τις επιλογές τόσο του τμήματος σχεδιασμού όσο και του μάρκετινγκ.

Στο Youtube τα σχόλια κάτω από την παρουσίαση του iPad γράφονται κατά δεκάδες την ώρα. Κάποιος γράφει «τι ντύσιμο είναι αυτό; Στο 1990 είμαστε;». Ο Στιβ Τζομπς, το πρόσωπο της πολυεθνικής των 35.000 υπαλλήλων που έχει τζίρο 43 δισ. δολάρια ετησίως, σίγουρα σκέφτεται διαφορετικά από κάθε άλλο γνωστό διευθύνοντα σύμβουλο. Ποιος άλλος θα έλεγε δημόσια ότι οι νεανικές και παράνομες εμπειρίες του με το LSD «ήταν ένα από τα δύο ή τρία καλύτερα πράγματα που έχω κάνει στη ζωή μου»;

Κάθε νέο προϊόν της Apple έχει μερικά σταθερά χαρακτηριστικά: σύγχρονη τεχνολογία, φιλική αλληλεπίδραση με τον χρήστη, αναγνωρίσιμο ντιζάιν. Η τακτική των δημόσιων σχέσεων είναι απαράλλακτη τα τελευταία χρόνια και μοιάζει με στρατιωτική επιχείρηση. Διαδίδει ότι θα φέρει κάτι καινούριο, βάζει ανταγωνιστές και καταναλωτές στην αναμονή, κρατάει απόλυτη μυστικότητα για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, αρνείται να σχολιάσει οποιαδήποτε φήμη και, όταν φτάσει η ώρα «μηδέν», κάνει μαζική επίθεση στην αγορά.

Φρενίτιδα στο ταμπλό

Ετσι έγινε και με το iPad. Η τιμή του μέχρι την ώρα της παρουσίασης υπολογιζόταν από τον ειδικό τύπο περίπου στα 1.000 δολάρια. Η μετοχή της εταιρείας έγινε ασανσέρ τις τελευταίες μέρες, επειδή άλλοι έκριναν ότι αυτή η τιμή είναι απαγορευτική για το ευρύ κοινό και άλλοι εξυμνούσαν την επαναστατικότητα του προϊόντος.

Την Τρίτη η μετοχή είχε ανέβει στα 215 δολάρια, για να πέσει στα 203 μέχρι τη στιγμή που ο Στιβ Τζομπς ανακοίνωσε ότι το βασικό μοντέλο θα στοιχίζει 499 δολάρια. Τότε η αίθουσα σείστηκε από χειροκροτήματα και η μετοχή έκανε άλμα εννέα δολαρίων! Ομως οι αναλυτές δεν την άφησαν να ανασάνει. Την επόμενη μέρα η μετοχή έπεσε κάτω από τα 200 πάλι. Αιτία, κάποιες αρνητικές κριτικές για το προϊόν, μεταξύ των οποίων και η πρόβλεψη ότι οι πωλήσεις θα γίνουν σε βάρος του iPod.

Στο βίντεο που έφτιαξε η Apple για το iPad ακούγεται ένα στέλεχος να λέει: «Κάθε προηγμένη τεχνολογία δεν ξεχωρίζει από τη μαγεία». Μια φράση κλεμμένη από τον συγγραφέα Αρθουρ Κλαρκ. Αυτό πουλάει η Apple, το συνωμοτικό κλείσιμο του ματιού στον πελάτη, πως συμμετέχει σε κάτι εξαιρετικό.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών
Πληροφορική και διαδίκτυο
Σχετικά θέματα: Apple
Αντιγραφή καταγγέλλει η Fujitsu
iPad: «Αυτό το πράγμα» δεν είναι ένα νέο gadget, είναι μια νέα ιδέα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Φορολογική πολιτική
Ποιους καίει η νέα φοροκλίμακα
Ασφαλιστικό
Μικροί πόροι από πολλές πηγές στον κουμπαρά του ασφαλιστικού
Ανεργία & απασχόληση
Αγνοούνται 3 δισ. ευρώ επιδοτήσεων
Υπουργείο Περιβάλλοντος
Πράσινη ανάπτυξη με... πετρελαιοκίνητα Ι.Χ.
Στατιστικά στοιχεία
Γκρίζες ζώνες βλέπουν και σήμερα οι Ευρωπαίοι σε ελληνικά στοιχεία
Η νέα ΕΣΥΕ υπό την εποπτεία της Βουλής
Ευθύνες και στην ΤτΕ
Αγορά ακινήτων
Στα αζήτητα παραμένουν τα επαγγελματικά ακίνητα
Επαυλη σε τιμή ευκαιρίας
Αντικίνητρο σήμερα τα ενοίκια του Δημοσίου
Ακρίβεια
Ζητείται διαφάνεια στο λιανεμπόριο
Πρωταθλητές στην ακρίβεια
Πολυεθνική αισχροκέρδεια στην Ελλάδα
Apple
Το... μαγικό μήλο της τεχνολογίας και του μάρκετινγκ
Αντιγραφή καταγγέλλει η Fujitsu
iPad: «Αυτό το πράγμα» δεν είναι ένα νέο gadget, είναι μια νέα ιδέα
Διεθνή
Αντιδρούν τα λόμπι του χρήματος
Οι καταθέσεις στη σκιά των τεσσάρων γιγάντων
Τράπεζες
Στάση χορηγήσεων
Λουκέτο "Ασπίς"
Η Ασπίς ψάχνει τη Θέμιδα
Πώς παίζεται το στοίχημα "Ελλάδα"
Ενα βήμα πριν την πιστωτική ασφυξία
Επιβιώνουν με τεχνητή αναπνοή
Τα παράδοξα στο παιχνίδι με τα ομόλογα
Απόδοση 45,7% σε 3 εβδομάδες!
Εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία
Οι παλιοί γνώριμοι επανήλθαν
«Κολλημένοι» με τις προθεσμιακές
Ανελέητο κυνήγι των «γουρουνιών»
Υπουργείο Εργασίας
Κοινωνική πολιτική μόνο με δανεικά το 2010
Αγρότες
Η έλλειψη του μητρώου παγώνει τις επιδοτήσεις
Μικροκαλλιεργητές και διπλοαπασχολούμενοι
Η μεγάλη φυγή από την ύπαιθρο
Χρηματιστήριο Αθηνών
Τα μετρητά φέρνουν και τις ευκαιρίες
Πάνω το spread των ομολόγων, κάτω οι δείκτες του Χ.Α.
Αγορές
Αρκούδες βγήκαν παγανιά
Σήμα για πώληση μετοχών από τη Morgan Stanley
Κερδοσκόποι
Το... αντιπαράδειγμα της ουγγρικής οικονομίας
Αυτοκινητοβιομηχανία
Η μικρή Ολλανδέζα αγόρασε την SAAB
Σύντομα
500.000 ευρώ για την Αϊτή