Έντυπη Έκδοση

Οχι στα μουσικά γκέτο

ι γονείς μου «ήρθαν στο Ισραήλ πρόσφυγες από την Τουρκία. Και ήταν ιδέα του συζύγου μου να μπλέξω στον έκτο μου δίσκο το φλαμένκο με τα ανατολίτικα έγχορδα, κάτι που πάντα ονειρευόμουν. Μου φάνηκε πανεύκολο να αναμείξω τις τουρκικές και τις ισπανικές ρίζες μου, που και οι δύο αποτελούν κληρονομιά μου, και να προκύψει έτσι ένας νέος ήχος».

Ετσι εξηγεί η Γιασμίν Λεβί, η τραγουδίστρια από την Ιερουσαλήμ που έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο ερμηνεύοντας τη λαντίνο, τη μουσική κληρονομιά των Εβραίων που διώχτηκαν από την Ισπανία το 15ο αιώνα. Οι περισσότεροι τη γνωρίζουν από τη μελωδία του «Una Noche Mas» και την εκφραστική φωνή της που ενωνόταν με τη φλαμένκο κιθάρα και τις ανατολίτικες μελωδίες. Ομως στον έκτο της δίσκο με τίτλο «Libertad», που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο, απομακρύνεται ακόμα περισσότερο από την παράδοση.

«Η Ιερουσαλήμ, η πόλη όπου γεννήθηκα, είναι ένα σταυροδρόμι μουσικών επιρροών», λέει συχνά στις συνεντεύξεις της. «Μεγάλωσα ακούγοντας κλασική, τζαζ, φλαμένκο, ελληνική, τουρκική, αραβική μουσική, και χαζάν, τα θρησκευτικά εβραϊκά τραγούδια. Είναι ένα προνόμιο να έχεις γεννηθεί σε ένα τέτοιο πολυπολιτισμικό μέρος». Κάπως έτσι, προικισμένη με μια αισθαντική φωνή, θα μπορούσε να κάνει καριέρα στην τζαζ ή την ποπ σκηνή. Μόνο που ο πατέρας της ήταν ο Αϊζακ Λεβί, ένας συνθέτης που παράλληλα ήταν και ο άνθρωπος που διέσωσε την παράδοση των σεφαραδίτικων τραγουδιών, τη μουσική λαντίνο που έτεινε να εξαφανιστεί. «Ο πατέρας μου είχε πεθάνει όταν ήμουν πολύ μικρή», θυμάται. «Ετσι, όταν κάποια μέρα ανακάλυψα το θησαυρό που είχε συγκεντρώσει, τραγούδησα ένα τραγούδι και άλλαξε όλη μου η ζωή. Ολοι μου λέγανε: "Γιατί χρησιμοποιείς μια νεκρή γλώσσα σαν τη λαντίνο; Δεν πρόκειται να σ' ακούσει κανείς". Ο ίδιος μου ο μάνατζερ είχε δηλώσει ότι ο πρώτος μου δίσκος δεν επρόκειτο να πουλήσει πάνω από 150 αντίτυπα».

Η Γιασμίν Λεβί τους διέψευσε όλους. Με σπουδές στο πιάνο από τα έξι της χρόνια, ξεκίνησε στα δεκαεφτά της ένα ταξίδι στην Ισπανία, αρχικά στη Χώρα των Βάσκων, ψάχνοντας τις ρίζες των σεφαραδίτικων τραγουδιών. Και μετά συνέχισε την περιπλάνησή της στην Ανδαλουσία, όπου έμαθε φλαμένκο δίπλα στον Αντόνιο Μολίνα. «Το φλαμένκο είναι τρόπος ζωής», όπως λέει. «Ομως πήρα τη φλόγα του και στόλισα τη δική μου παράδοση. Στο κάτω κάτω, και τα δύο μουσικά είδη προέρχονται από νομάδες. Κατά μία έννοια, εκσυγχρόνισα τη λαντίνο, και ας το θεωρούν οι ηλικιωμένοι σεφαραδίτες Εβραίοι ιεροσυλία. Εγώ, αντίθετα, νιώθω ότι βρίσκομαι σε μια ιερή αποστολή, αφού σώζω κάτι που αλλιώς θα είχε πεθάνει». Ετσι, μέσα από τη δουλειά της έκανε γνωστά παγκοσμίως αυτά τα τραγούδια. Και αν το 2004 το ντεμπούτο της «Romance & Yasmin» έκανε αίσθηση ως μια ξεχωριστή μουσική πρόταση, δέκα χρόνια μετά η Γιασμίν Λεβί είναι μία από τις πιο διάσημες τραγουδίστριες της έθνικ σκηνής.

Ο έκτος της δίσκος, «Libertad», δείχνει μια στροφή στην πορεία της, καθώς συνδυάζει τα παραδοσιακά λαντίνο με έξι δικές της συνθέσεις. «Δεν αγγίζω την ιερή γλώσσα των σεφαραδίτικων τραγουδιών», όπως υποστηρίζει. «Γράφω στίχους στα ισπανικά και νιώθω πιο ελεύθερη όταν τα ερμηνεύω. Κρύβουν πολύ πάθος μέσα τους, ενώ τα εβραϊκά είναι η γλώσσα που χρησιμοποιώ στα ψώνια μου. Δεν έχουν κανένα ρομαντισμό».

Αλλωστε και η ίδια η Λεβί μοιάζει να διαφοροποιείται από την αρχική πορεία της, όταν δήλωνε παντού ότι δεν θα εγκαταλείψει ποτέ την παράδοσή της. «Εχω διάφορα όνειρα», λέει, «όπως να πάω στην Τουρκία και να ηχογραφήσω με παραδοσιακές μεθόδους ένα δίσκο με μια μεγάλη ορχήστρα Τούρκων μουσικών. Ή να κάνω έναν εντελώς διαφορετικό δίσκο, μόνο με φλαμένκο, αλλά με νέες ενορχηστρώσεις. Πάντως, ό,τι και να κάνω, σίγουρα δεν πρόκειται να κλειστώ μόνη μου σε ένα μουσικό γκέτο». 7

* Η Γιασμίν Λεβί θα παρουσιάζει το νέο της δίσκο «Libertad» το Σάββατο 20 Απριλίου στο Μέγαρο Μουσικής. Εναρξη: 9.00 μ.μ. Εισιτήρια: Διακεκριμένη ζώνη 60 ευρώ, Α' ζώνη 45, Β' ζώνη 30, Γ' ζώνη 25, φοιτητικά 15.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Σχετικά θέματα: Μουσική
Χατζιδάκις με τραγούδια και σχόλια
Η ''ευλογημένη'' έρχεται στην Αθήνα
''Ντελικατέσεν'' με τη Misia
7+1 νύχτες με Αλεξίου
Ροκ διήμερο από τα παλιά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βιβλίο
Τραγουδώντας το θάνατο
Η επάνοδος του φασισμού
Εικαστικά
Γενέθλια τέχνης της Γκιόκο Ονο
Τα πορτρέτα του Ουίλσον
Εικαστικές οφθαλμαπάτες
Ανεργίτσα και πειναλέων
''Τελευταίες πινελιές'' της Οπυς Ζούνη
Θέατρο
Η Ελλάδα εμπνέει αλλά και πληγώνει
Στα χρόνια της κατοχής
Καυστικό σχόλιο για την υποκρισία
Ο ...''Τζόρνταν'' επιστρέφει
Ρωμαίος και Ιουλιέτα στη Λυρική
Ο Ελλην Βρυκόλαξ
Κρυφακούω συστηματικά
Κινηματογράφος
Γοητεύει ηθοποιούς και σκηνοθέτες...
Αλήθειες και μύθοι για τον Δράκουλα
Διαφοροποιημένη η Κέιτ Γουίνσλετ
Επιστρέφει με δύο ταινίες ο Ρέντφορντ
Η εκεδίκηση της μυστηριώδους γαλλίδα
Αρωμα από φιλμ νουάρ
Η Χιονάτη στη Σεβίλη
Το παρελθόν επιστρέφει
Γίγαντες σε 3D
Ερωτας και μυστήριο
ΜΑΡΙΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ
Λογοτεχνία
Στη σκιά της Ιστορίας
Μουσική
Οχι στα μουσικά γκέτο
Χατζιδάκις με τραγούδια και σχόλια
Η ''ευλογημένη'' έρχεται στην Αθήνα
''Ντελικατέσεν'' με τη Misia
7+1 νύχτες με Αλεξίου
Ροκ διήμερο από τα παλιά
Ρεπορτάζ
Διατηρητέα μόνο τα μπαρ