Έντυπη Έκδοση

ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΝΙΚΟΛΗΣ (επικεφαλής της εταιρείας Nikolis Group)

Ο καλός καπετάνιος των accessories

ΜΕ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΘΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ, ΚΟΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΑ

Η ΑΓΑΠΗ του για τις γλώσσες και τα ταξίδια οδήγησε στη δεκαετία του '80 τον Παντελή Νικολή μέχρι τη Γερμανία. Στόχος να γίνει πλοίαρχος του εμπορικού ναυτικού. Αντί για τη γέφυρα ενός πλοίου, όμως, βρέθηκε μέσα σε μια εικοσαετία να θεωρείται ο Ελληνας «βασιλιάς» των accessories. Είναι ιδιοκτήτης μιας από τις γνωστότερες εταιρείες του κόσμου, με τρία εργοστάσια στην Ελλάδα και την Κίνα, με εξαγωγές του 50% της παραγωγής της και ετήσιο τζίρο 12 εκατ. ευρώ.

Επιστρέφοντας στα 29 του στην Ελλάδα, είχε ήδη αποφασίσει ότι δεν θα κάνει καριέρα πλοιάρχου. Ομως, τα μοναδικά εφόδια που διέθετε ήταν οι τέσσερις ξένες γλώσσες που μιλούσε και η αγάπη του για τα ταξίδια. «Σκέφτηκα να ασχοληθώ με τις εξαγωγές και ταλαντεύτηκα ανάμεσα στα αξεσουάρ μόδας, τα παπούτσια και τα παιδικά ρούχα».

Ο κύβος ερρίφθη το 1987, όταν αποφάσισε να ασχοληθεί με τα accessories. Πήρε το αεροπλάνο και βρήκε τον πρώτο του πελάτη στην Ελβετία και τον δεύτερο στο Μανχάταν της Ν.Υόρκης. Τα προϊόντα που εξήγαγε ήταν κυρίως ζώνες, κολιέ, σκουλαρίκια και αξεσουάρ, από κεραμικά, μεταλλικά στοιχεία και δέρμα, τα οποία προμηθεύονταν από μικρούς έλληνες προμηθευτές.

Η επιτυχία των ελληνικών αξεσουάρ μόδας ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αφού η λιλιπούτεια επιχείρηση κατάφερε να κάνει τζίρο 100 εκατ. δρχ. τον πρώτο χρόνο και 300 εκατ. δρχ. το δεύτερο. «Ολη μας η παραγωγή εξαγόταν και επί μια επταετία δεν είχαμε πουλήσει ούτε ένα "κομμάτι" στην ελληνική αγορά».

*Κίνηση «ματ» αποδείχθηκε η επιλογή του να αναζητήσει ως πελάτες μόνο μεγάλους χονδρέμπορους σε όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Αμερική, δημιουργώντας ένα τεράστιο δίκτυο πωλήσεων. «Ετσι, εξασφαλίσαμε παραγγελίες για πολύ μεγάλες ποσότητες και καταφέραμε να μειώσουμε το κόστος παραγωγής».

Η ζήτηση άρχισε να εκτινάσσεται καθώς προστέθηκαν νέοι πελάτες από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, αλλά η πλειονότητα των μικρών σε μέγεθος ελλήνων προμηθευτών δεν μπορούσε να παρακολουθήσει την αλματώδη ανάπτυξη της εταιρείας. Ετσι, δημιούργησε δική του μικρή μονάδα παραγωγής με αυτόματους τόρνους, χυτήρια και κεραμουργεία, για να παράγει ο ίδιος πολλές από τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούσε (μεταλλικά και κεραμικά στοιχεία).

«Με αυτό τον τρόπο είχαμε τη δυνατότητα να σχεδιάζουμε και να κατασκευάζουμε μόνοι μας νέα προϊόντα, να αλλάζουμε συνεχώς τα σχέδια για να παρακολουθούμε τις τάσεις της αγοράς και να είμαστε ακριβείς στους χρόνους παράδοσης».

*Μια δεύτερη κίνηση «ματ» αύξησε ακόμα περισσότερο τη ζήτηση. Στο Μουράνο της Ιταλίας παραγόταν από το Μεσαίωνα ένα πολύ δημοφιλές είδος χάντρας-ψηφιδωτού, το λεγόμενο «μιλεφιόρι» (χίλια λουλούδια), το οποίο περιείχε παραστάσεις σε διάφορα σχέδια και χρώματα. Ο ίδιος σκέφτηκε να αντιγράψει την ιδέα. Βρήκε ένα γερμανικό συνθετικό υλικό, το fimo (ένα είδος πλαστελίνης), το οποίο ψήνεται ως κεραμικό και στερεοποιείται. Πάνω σε αυτό μπορούσε να δημιουργεί παραστάσεις κάθε είδους, οι οποίες μπορούσαν να βάφονται σε άπειρους συνδυασμούς χρωμάτων. Και βέβαια κόστιζε σχεδόν τα μισά χρήματα σε σύγκριση με το ιταλικό «μιλεφιόρι». Το νέο προϊόν έγινε μπεστ σέλερ στην Ευρώπη.

*Το πραγματικό «μπουμ», όμως, έγινε στη δεκαετία του '90. Είχε αρχίσει να αναπτύσσεται η αγορά του «Do it yourself» (φτιάξτο μόνος σου). Αρχικά στις ΗΠΑ και στη συνέχεια στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο πλανήτη. Ετσι, οι χονδρέμποροι πελάτες του άρχισαν να του ζητούν όχι μόνο έτοιμα αξεσουάρ αλλά και πρώτες ύλες (από μεταλλικά και κεραμικά στοιχεία μέχρι ημιπολύτιμους λίθους).

Στο μεταξύ οι ανάγκες παραγωγής οδήγησαν στη δημιουργία δύο εργοστασίων στην Ελλάδα, στο Περιστέρι και στον Αγ. Στέφανο (για μεταλλικά και κεραμικά στοιχεία) κι ένα στην Κίνα, όπου γίνεται η επεξεργασία κοραλιών (όχι των απαγορευμένων) και όλων των ημιπολύτιμων πετρωμάτων.

«Καμαρώνω ότι δεν μπήκαμε στον πειρασμό να μεταφέρουμε στην Κίνα την παραγωγή που έχουμε στην Ελλάδα. Αλλωστε η διαφοροποίησή μας από τους ανταγωνιστές μας βασίζεται στα προϊόντα που παράγουμε στην Ελλάδα. Η παραγωγή κεραμικών στοιχείων, για παράδειγμα, έχει ιστορία πάνω από 4.000 χρόνια στην Ελλάδα και η τεχνογνωσία που έχουμε είναι μεγαλύτερη από των κινέζων ανταγωνιστών μας».

Στη δεκαετία του '90 η εταιρεία κατάφερε να επικρατήσει στον ανταγωνισμό με τους Κορεάτες που παρήγαγαν μαζικά και φθηνά. Σήμερα δείχνει να τα καταφέρνει και απέναντι στους Κινέζους.

Κι αυτό καθώς κατάφερε να έχει υψηλή ποιότητα στα χειροποίητα προϊόντα της, μεγάλη ποικιλία σχεδίων και ευελιξία. «Δεν είμαστε οι φθηνότεροι, αλλά προσφέρουμε την καλύτερη τιμή σε σχέση με την ποιότητα (value for money). Πιστεύουμε ότι είμαστε η μοναδική εταιρεία στον κόσμο που επεξεργαζόμαστε τόσο ποικιλόμορφα στοιχεία από πλευράς πρώτης ύλης».

Σήμερα η εταιρεία απασχολεί έξι σχεδιαστές με μεταπτυχιακό και στην Ιταλία και έχει τη δυνατότητα να σχεδιάζει, να παράγει και να διακινεί η ίδια τα προϊόντα της.

Κλειδί η τυποποίηση

Δεκαπέντε χρόνια μετά τη δημιουργία της εταιρείας, ο Π. Νικολής αποφάσισε να ανοίξει καταστήματα χονδρικής πώλησης για πλήρη αξεσουάρ και πρώτες ύλες, στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της Αθήνας.

Η ιδέα του ήταν να φτιάξει μοντέρνα καταστήματα υψηλής αισθητικής, όπου ο καθένας θα μπορεί να βρίσκει εύκολα μόνος του αυτό που θέλει, να πληρώνει και να φεύγει. Οπως σε ένα πλήρως οργανωμένο σουπερμάρκετ. «Μέχρι τότε, τα υλικά αυτά πωλούνταν με το κιλό και με το μέτρο. Εμείς τα τοποθετήσαμε σε κτίρια ιδιαίτερης αισθητικής, σε εργονομικό περιβάλλον με πολύ καλό φωτισμό. Τα προϊόντα είναι ομαδοποιημένα και τυποποιημένα με bar code και το καθένα έχει πληροφορίες για το υλικό, την ποσότητα, τη μονάδα μέτρησης. Συνδυάσαμε αισθητική, οργάνωση ενός σουπερμάρκετ και τη λογική των καταστημάτων cash & carry. Συνδυάσαμε την αισθητική των καταστημάτων accessories, με την οργάνωση ενός σουπερμάρκετ όπως ο Βασιλόπουλος και την απρόσωπη αλλά αποτελεσματική λειτουργία καταστημάτων όπως των Zara. Επιπλέον προσθέσαμε εξειδικευμένους συνεργάτες έτοιμους να βοηθήσουν ανά πάσα στιγμή τον πελάτη». Σήμερα λειτουργούν τέσσερα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας και δύο στη Θεσσαλονίκη.

WHO is who ?

Η εταιρεία Nikolis Group ιδρύθηκε το 1987 και δραστηριοποιείται στο χώρο της παραγωγής και της χονδρικής πώλησης αξεσουάρ μόδας και πρώτων υλών με ετήσιο τζίρο 12 εκατ. ευρώ.

Διαθέτει δύο εργοστάσια στην Ελλάδα (Περιστέρι, Αγ. Στέφανο) κι ένα στην Κίνα. Απασχολεί 170 άτομα στην Ελλάδα, ενώ παράγει και διακινεί σε όλο τον κόσμο 170.000 ενεργούς κωδικούς προϊόντων (το 50% εξάγεται). Το πελατολόγιό της περιλαμβάνει 5.000 πελάτες (χονδρέμπορους και επιχειρήσεις λιανικής πώλησης). Διαθέτει έξι καταστήματα χονδρικής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και είναι από τους κύριους εκθέτες στις δώδεκα μεγαλύτερες εκθέσεις που οργανώνονται κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Επιχειρήσεις
Σχετικά θέματα: Επιχειρήσεις
Εργοστάσια με το κλειδί στο χέρι
Η κρίση φέρνει μετακινήσεις
Το Android στην Ελλάδα
«Φιλτράρει» τζίρο απ' το Λονδίνο
Μικροί εναντίον μεγάλων μετόχων
Ελεγχόμενη πτώχευση στην General Motors
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
«Τρελές» αυξήσεις χαμηλοσυνταξιούχων
Δίνουν παρηγοριά με 0,20 ευρώ την ημέρα
Αμοιβαία Κεφάλαια
Ο τολμών νικά
Στα μετοχικά η ευχάριστη έκπληξη
Μεγάλες εκροές από την αρχή του χρόνου
Ανέξοδες υποσχέσεις
Προεκλογικά παιχνίδια με τη διαδοχική ασφάλιση
Για να μειώσει το δημόσιο χρέος
Προς πώληση πακέτα των ΔΕΠΑ και ΕΥΑΘ
Διεθνή
Οι αναδυόμενοι βυθίζονται
Τεχνητή άνοδος του «μαύρου χρυσού»
Ηλεκτροσόκ στην ενεργειακή αγορά
Ανατολίτικα παζάρια στις ΗΠΑ
Επιχειρήσεις
Εργοστάσια με το κλειδί στο χέρι
Ο καλός καπετάνιος των accessories
Η κρίση φέρνει μετακινήσεις
Το Android στην Ελλάδα
«Φιλτράρει» τζίρο απ' το Λονδίνο
Μικροί εναντίον μεγάλων μετόχων
Ελεγχόμενη πτώχευση στην General Motors
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Η ακρίβεια, πληγή για την ανταγωνιστικότητα
Η κρίση οξύνει τις ανισότητες
Ανεργία και δάνεια πνίγουν τους πολίτες
Η παγκόσμια κρίση οξύνει τις ανισότητες
Κρατικό χρήμα μόνο για τους έχοντες
Σταθερά πάνω από το 20% κινείται η φτώχεια στην Ελλάδα
Κάτω τα κέρδη, πάνω οι μετοχές
Κρίσιμο σταυροδρόμι
Πού ποντάρουν τώρα οι «ταύροι»
Υπερτιμημένα τα «πράσινα βλαστάρια»
Βατερλό στα αποτελέσματα των εισηγμένων
Μεγάλος ασθενής η βιομηχανία
Μικρή η κάμψη για τους μεγάλους του λιανεμπορίου
Ανθεκτικά στην κρίση τα κρατικά μονοπώλια
Προεκλογικές... τακτοποιήσεις
Διορισθείς ετών 66!
Πρόταση Ντε Λαροζιέρ
Υπερεξουσίες στην ΕΚΤ
Πρώτοι στο αντάρτικο οι Βρετανοί
Σενάρια για το δολάριο
Ο φόβος τρέφει το δολάριο
Πολλαπλά χτυπήματα από Κίνα-Ρωσία
Θερινό ράλι ή νέα πτώση;
Τουρισμός
Διπλές τιμές στα δωμάτια
Τράπεζες
Φοβού το β' τρίμηνο
Χρηματιστήρια
Από την κόλαση στον παράδεισο
Χρηματιστήριο Αθηνών
Ράλι με ακριβά καύσιμα
Πήραν ανάσα τα πορτοφόλια