Έντυπη Έκδοση

Χορεύετε, παρακαλώ;

Marion Gough

Γνωριμία με τον χορό

μτφρ.- επιστημονική επιμ.: Κάτια Σαβράμη

εκδόσεις DIAN, σ. 186, 16,72 ευρώ

Ο χώρος του χορού έχει επιδείξει τα τελευταία χρόνια έναν αξιοθαύμαστο δυναμισμό. Η δυναμική αυτή φαίνεται από τη θεαματική αύξηση του αριθμού των χορευτικών ομάδων, την εισαγωγή του χορού στα προγράμματα διδασκαλίας των δημόσιων ολοήμερων και των ιδιωτικών σχολείων, τη διοργάνωση από ιδιωτικούς, κυρίως, φορείς σεμιναρίων σχετικών με την κίνηση, στα οποία διδάσκουν ειδικοί από την Ευρώπη και την Αμερική.

Ο χορός εκτός από τη βιωματική εκμάθηση και την άσκηση προϋποθέτει και τη θεωρητική γνώση και κατάρτιση. Εχει γίνει αντικείμενο μελέτης μέσα από διαφορετικούς τομείς, όπως την ανθρωπολογία του χορού, την κριτική, την παιδαγωγική, την αισθητική, τη θεωρία και τη φιλοσοφία του χορού, τη φαινομενολογία του χορού. Ακόμη ο χορός έχει συνδεθεί με τις φιλοσοφικές θεωρίες σχετικά με το σώμα.

Στη χώρα μας υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση σε σχέση με την έρευνα και τη θεωρία του χορού, λόγω της έλλειψης ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημιακού τμήματος χορού, όπου είναι και ο φυσικός χώρος έρευνας. Ως αποτέλεσμα αυτής της έλλειψης είναι και η ανυπαρξία ειδικής βιβλιογραφίας για τον χορό.

Η έκδοση του βιβλίου Γνωριμία με τον χορό της Marion Gough, σε μετάφραση της Κάτιας Σαβράμη (εκδόσεις DIAN, 2008) έρχεται να ανταποκριθεί σ' αυτή την έλλειψη. Το βιβλίο αναφέρεται στη διδασκαλία του έντεχνου χορού στο σχολείο μέσα από μια δημιουργική διαδικασία. Στην εισαγωγή της μεταφράστριας (Κ. Σαβράμη) γίνεται αναφορά σε γενικότερα ζητήματα της παιδαγωγικής και της χορολογίας: περιγράφονται οι τρόποι εκμάθησης και πρόσληψης της γνώσης από τους μαθητές-τριες, αναλύονται και παρουσιάζονται οι μέθοδοι οργάνωσης του αναλυτικού προγράμματος, καθώς και της αξιολόγησης. Η εισαγωγή αναφέρεται, επίσης, στη σύνδεση σώματος/ πνεύματος και στη «βιωμένη εμπειρία», η οποία σύμφωνα με τη Sheets- Johnstone (The phenomenology of dance, The primacy of movement) είναι χαρακτηριστικά του ενσυνείδητου σώματος. Είναι πολύ σημαντικό ο/η δάσκαλος να κατέχει τη θεωρία του χορού προκειμένου να μπορέσει να κινήσει το ενδιαφέρον του/της μαθητή-τριας για τη γνώση του αντικειμένου.

Η χορολογία είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο της θεωρίας του χορού και ερευνά τις εσωτερικές δομές του, συνδέοντάς τον με τις θεωρητικές σπουδές. Αναλύει τη χορευτική κίνηση, την καθημερινή κίνηση και την ανθρώπινη συμπεριφορά, η οποία αποτελεί χορευτικό υλικό, προσδιορίζοντας το μέσο του χορού, το κινητικό υλικό και τις δομές του. Ο κλάδος αυτός είναι μέρος της θεωρίας του Laban, ο οποίος εστίασε την προσοχή του στον άνθρωπο και στην κίνησή του, την οποία θεωρούσε μέρος της κίνησης του σύμπαντος. Η κίνηση ξεκινάει από μία εσωτερική κατάσταση του οργανισμού και τη γενική κατάσταση της ύπαρξης. Η μίμηση είναι ένα σημαντικό στοιχείο με το οποίο στην παιδική ηλικία μαθαίνουμε να στεκόμαστε, να περπατάμε, να καθόμαστε. Η κίνηση μπορεί να είναι μια αντίδραση φυσική, ψυχολογική, συναισθηματική ή μεταβολική. Γνώστης της θεωρίας του Laban, η κ. Σαβράμη επισημαίνει στην εισαγωγή της πως ένα δημιουργικό μάθημα χορού θα πρέπει να βασίζεται στις αρχές του μεγάλου θεωρητικού, πράγμα που επιτρέπει στον χορευτή/δάσκαλο να συνειδητοποιήσει τα στοιχεία της κίνησης, όπως η δυναμική του χρόνου και του χώρου.

Στην εισαγωγή, εκτός από τη θεωρία του Laban, γίνεται αναφορά και στη θεωρία της φαινομενολογίας του χορού και της σωματοποίησης. Σύμφωνα με τη Fraleigh (Dance and the lived body), «το ζωντανό σώμα» υπογραμμίζει την εμπειρία του εαυτού στον κόσμο, ταυτοχρόνως ως υποκείμενο και αντικείμενο. Το σώμα του/της χορεύτριας δεν είναι όργανο του νου αλλά «minded body» (νοητικό σώμα). Σώμα και νους οδηγούν στην κορύφωση, στην κίνηση και στη δράση, στην ανακάλυψη του εαυτού. Ο χορός είναι μια μοναδική μορφή τέχνης κατά την οποία ο χορευτής-τρια αποπειράται να εκφράσει κάτι αποκλειστικά μέσα από την κίνηση του σώματός του/της. Η εισαγωγή κλείνει με μία βιβλιογραφία, η οποία καθιστά το βιβλίο σημαντικό εργαλείο για τους δασκάλους-ες, καθώς και για τους ερευνητές-τριες.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Κοινωνικός απομονωτισμός
Κομπόδεμα για την αιωνιότητα
Η λογοτεχνία του διχασμένου υποκειμένου
Πολιορκίες και αναταράξεις
Η βασανισμένη ψυχή του ποιητή Ταρκόφσκι
Ενα βιβλίο για σπουδαστές και όχι μόνο
Στον μαγικό καθρέφτη του χρόνου
Η φιλοσοφία ως κριτική της θεολογικής αποξένωσης
Ο φόνος είχε καταντήσει πολύ μπανάλ
Οι ισχυροί χαρακτήρες
Ιστορίες σε εξοχικά τοπία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Κοινωνικός απομονωτισμός
Κομπόδεμα για την αιωνιότητα
Η λογοτεχνία του διχασμένου υποκειμένου
Πολιορκίες και αναταράξεις
Η βασανισμένη ψυχή του ποιητή Ταρκόφσκι
Ενα βιβλίο για σπουδαστές και όχι μόνο
Στον μαγικό καθρέφτη του χρόνου
Χορεύετε, παρακαλώ;
Η φιλοσοφία ως κριτική της θεολογικής αποξένωσης
Ο φόνος είχε καταντήσει πολύ μπανάλ
Οι ισχυροί χαρακτήρες
Ιστορίες σε εξοχικά τοπία
Άλλες ειδήσεις
Ο βασιλιάς με κοντό παντελόνι
Συνταγές μαγειρικής για γυναίκες συγγραφείς
Σχετικά με την προβληματική της τρέλας
Υίωση
Απληστία: θανάσιμη νόσος της εποχής