Έντυπη Έκδοση

Τύφλωση προσώπου

Εδώ και καιρό αναμέναμε από τον Γιώργο Ζαρκαδάκη ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας γύρω από τη λειτουργία του εγκεφάλου, δεδομένου ότι είναι ένας από τους λιγοστούς στα καθ' ημάς, αν όχι ο μοναδικός, που συνδυάζει τη μυθιστοριογραφία μ' ένα διδακτορικό στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις εφαρμογές της στην Ιατρική.

Πλήρες θέμα...

  • Κριτική βιβλίου

    • Ουέλς σε μετάφραση Παπαδιαμάντη
      Ούτε να μαντέψω δεν είμαι σε θέση το ρήμα από το οποίο σχηματίζεται η μετοχή «ερειδομένων», αν και είναι βέβαια κατανοητό από τα συμφραζόμενα πως το αόρατο σώμα στεκόταν με τα χέρια στη μέση, σφιγμένα σε γροθιές. Αυτό το επαναλαμβανόμενο ξάφνιασμα της μετάφρασης του Παπαδιαμάντη, στην ιδιότυπή του καθαρεύουσα, τη διάσπαρτη με σκιαθίτικους ιδιωματισμούς, είναι το θέλγητρο, αλλά και η πρόκληση του βιβλίου.
    • Ο Μαρξ παραμένει επίκαιρος;
      Ο πρέσβης ε.τ. Κωνσταντίνος Λυμπερόπουλος υπήρξε μόνιμος αντιπρόσωπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση την περίοδο 1985-1990, όπως και γενικός διευθυντής Πολιτικών Υποθέσεων στην Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου Εξωτερικών την περίοδο 1990-1993. Υπηρέτησε επίσης στην Κωνσταντινούπολη, στο Βελιγράδι, στο Τόκιο και στη Μόσχα. Το 1995 αποχώρησε από την ενεργό υπηρεσία, οπότε άρχισε ν' ασχολείται με την έρευνα και τη συγγραφή.
    • Ο λόγος της απουσίας
      «Ο συντάκτης της ερωτικής επιστολής δεν μπορεί να ανακαλέσει τίποτα. Οι λέξεις -σε αντίθεση με τα πραγματικά συναισθήματα που υποδηλώνουν- δεν δανείζονται», γράφει στην εισαγωγή η επιμελήτρια, τονίζοντας το οριστικό και αμετάκλητο μιας γραπτής ερωτικής εξομολόγησης.
    • Η ευκαρπία του καθηγητή Π.Δ. Μαστροδημήτρη
      Με τον ανά χείρας ογκωδέστατο τόμο τιμώνται η προσφορά και το έργο του ομότιμου καθηγητή της Νεοελληνικής Φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών Παναγιώτη Δ. Μαστροδημήτρη από έναν ευρύτατο κύκλο μελετητών, πολλοί εκ των οποίων υπήρξαν και μαθητές του τιμωμένου.
    • Φρενιάσματα
      «Ο τρόμος μοιάζει με το αίμα», «κανένα απ' τα δύο μήτε που ξεχνά μήτε και που ξεχνιέται». Στις δύο νουβέλες του Αλέξανδρου Ασωνίτη ο τρόμος δεσπόζει, το αίμα ρέει χειμαρρώδες και η μνήμη αγρυπνά.
    • Περιήγηση εντός και εκτός τού εγώ
      Ενα μυθιστόρημα για έναν flaneur, που επιλέγει την περιπλάνηση μακριά από τη χώρα του και την απελευθέρωση μέσω της συγγραφής (όπως ακριβώς ο Wilhelm Meister, του Γκαίτε), κι ένα βιβλίο ταξιδιωτικό από έναν «πραγματικό» flaneur, με σάρκα και οστά, ο οποίος αφήνεται στην περιπέτεια της εξερεύνησης του κόσμου σαν σύγχρονος Φιλέας Φογκ (για να θυμηθώ τον κλασικό ήρωα του Ιουλίου Βερν).
    • Πού οδηγεί η πολιτική της συναίνεσης;
      Η Σαντάλ Μουφ (Βέλγιο, 1943) εξετάζει θέματα πολιτικής στρατηγικής των σύγχρονων κοινωνιών, ιδιαίτερα μετά την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού, και διαπιστώνει ότι οι απόψεις πολλών πολιτικών αναλυτών, όπως και κοινωνιολόγων, σχετικά με την πρόοδο των κοινωνιών χάρη στον αφανισμό των συγκρούσεων και της αντιπαλότητας, είναι λανθασμένες.
  • Οψεις ανάγνωσης

    • Το καλό εξώφυλλο δεν είναι προϊόν συνταγής
      Ο Νάσος Δετζώρτζης μού μιλούσε, σχεδόν μυθικά, για τους αδελφούς Ταρουσόπουλους στο Φάληρο· ο Κάρολος Τσίζεκ αποκαλυπτικά για το τυπογραφείο του Νικολαΐδη στη Θεσσαλονίκη και πολλοί για τον χαρισματικό Φιλιππόβλαχο και το φιλόξενο στέκι των Κειμένων του στη Μαυρομιχάλη.
  • Μουσική

  • Δυο κριτικές για το ίδιο βιβλίο

    • Το ρίγος της ύπαρξης
      Με δέκα ποιητικές συλλογές στο ενεργητικό της, που σηματοδοτούν μια τριακονταπενταετή παρουσία στα γράμματα, η Δήμητρα Χ. Χριστοδούλου προχωρεί από καιρό σταθερά προς την ωριμότητά της, έχοντας δοκιμάσει ήδη κάποιες κρίσιμες (αν και τελείως αφανείς ή αθόρυβες) τροποποιήσεις στην οπτική και στη σύνθεση της στιχουργικής της.
  • Θέατρο σκιών

    • Μια επιστολή από την Κομοτηνή για τον Καραγκιόζη
      Ο Καραγκιόζης δεν είναι βοδινό, όποιος προλάβει και το μαρκάρει δικό του να 'ναι. Οσον αφορά την ιστορία του, ο σοβαρότερος τούρκος μελετητής του Θεάτρου Σκιών και διατελέσας και πρύτανης του Πανεπιστημίου της Αγκυρας Μεντίν Εντ αναφέρει στα πολλά συγγράμματά του ότι ο Καραγκιόζης στην Κωνσταντινούπολη πήγε τον 16ο αιώνα από την Αίγυπτο, όταν ο Σελίμ ο Α', οθωμανός σουλτάνος, είδε τον μεγάλο Πέρση ποιητή Σεΐχη Κιουστερή να παίζει Καραγκιόζη εκεί και γοητεύτηκε.
  • Μεταδίδει από το Βερολίνο ο Βασίλης Κοντόπουλος

    • Η ευαίσθητη θηλυκή υφήλιος της Λουίζ Μπουρζουά και ο Χανς Μπέλμερ
      Είναι μια ηλιόλουστη καλοκαιρινή μέρα, η θερμοκρασία πλησιάζει τους 30 βαθμούς Κελσίου κι εγώ έχω αποφασίσει να πάω στην έκθεση Double Sexus, που παρουσιάζει περισσότερα από 70 έργα της Louise Bourgeois και του Hans Bellmer. Ο χώρος βρίσκεται απέναντι από το παλάτι Charlottenburg, στο κτήριο που μέχρι πριν από λίγα χρόνια στέγαζε την προτομή της Νεφερτίτης και που από το 2008 φιλοξενεί μόνιμα τη συλλογή Scharf-Gerstenberg.
  • Φιλοσοφία

    • Ο πλατωνικός Τίμαιος και κάποιες σκέψεις πάνω στο κοσμολογικό πρόβλημα
      Ερμηνευτικές προσεγγίσεις σχετικά με τη δημιουργία του κόσμου έχουν επιχειρηθεί πάμπολλες στην πορεία της ανθρώπινης ιστορίας. Τούτες, όντας έργο της φαντασίας ανθρώπων των πιο διαφορετικών εποχών και πολιτισμών, καθώς και απαύγασμα της επιστημονικής σκέψης χαρισματικών δημιουργών, επιχειρούν να εξηγήσουν το επτασφράγιστο μυστικό της προέλευσης του Σύμπαντος, δίνοντας μια άλλοτε λιγότερο, άλλοτε περισσότερο ευλογοφανή εκδοχή σχετικά με το πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος, ολοκληρώνοντας μ' αυτόν τον τρόπο τη σύνθεση των λεγόμενων «κοσμοειδώλων» - η εικόνα που έχει για τον κόσμο μία συγκεκριμένη εποχή.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • RY COODER Ενας μουσικός θησαυρός
      Ενας από τους μουσικούς που δικαιούνται τον χαρακτηρισμό του χαρισματικού μουσικού, είναι χωρίς αμφισβήτηση ο Ry Cooder.
    • Οταν ένα καθημερινό πρόβλημα γίνεται τραγούδι
      Μία από τις πρώτες πρωινές σκέψεις των περισσότερων ανθρώπων είναι το τι θα φορέσουν πριν αποφασίσουν να βγουν έξω, για τις διάφορες καθημερινές ασχολίες τους.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Περίεργα ξένος
      Τόσο άσχημα που δεν λέγεται αλλά γράφεται; Τον λυμαίνονται. Πάμε να γράψουμε βλακείες.
    • Ο Διονύσης
      Είχε χαρακτηριστικό περπάτημα. Αδύνατον να μην το προσέξει κανείς.