Έντυπη Έκδοση

Οταν η μόδα συναντά την αρχιτεκτονική του '30

Τι κοινό έχει η μόδα με την αρχιτεκτονική; Τα σημεία επαφής ανιχνεύει η 6η Διεθνής Εβδομάδα Μόδας, που φιλοξενείται στην Αθήνα, έως τις 2 Νοεμβρίου, στο συνεδριακό κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής (Συγγρού 105).

Οι διοργανωτές, η Athens Xclusive Designers Week, έχουν αποφασίσει από το ξεκίνημα του θεσμού να δώσουν την ευκαιρία σε μια μη κυβερνητική οργάνωση να παρουσιάσει με δημιουργικό τρόπο τα μηνύματά της σε ένα διαφορετικό κοινό.

Ο «δράστης» αυτής της αναπάντεχης συμβίωσης είναι η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η τιμώμενη ΜΚΟ της φετινής γιορτής της μόδας, που επέλεξε να παρουσιάσει μια ενδιαφέρουσα αλλά παραγνωρισμένη πλευρά της Αθήνας: την αρχιτεκτονική της δεκαετίας του '30, με τον μοντερνισμό να θριαμβεύει. Πολύτιμο υλικό, η καταγραφή 896 κτιρίων σε τρία από τα δημοτικά διαμερίσματα της πρωτεύουσας, που επιτεύχθηκε χάρη στη συμβολή του Δήμου Αθηναίων και προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2010. Οι επιλεγμένες φωτογραφίες από κτίρια θα «ντύσουν» τις επιδείξεις μόδας αλλά και τις άλλες εκδηλώσεις, που θα κορυφωθούν με μια συζήτηση με θέμα τη μόδα και την αρχιτεκτονική, τη Δευτέρα στις 2 μ.μ. Ομιλητές θα είναι ο αρχιτέκτονας Αλέξανδρος Τομπάζης, ο σχεδιαστής μόδας Γιάννης Τσεκλένης και ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Τζούμας, με συντονιστή τον πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Γ. Μιχαήλ.

«Τα μοντέρνα κτίρια της δεκαετίας του '30 είναι μια διακριτή ταυτότητα του αστικού τοπίου της πρωτεύουσας που απειλείται από τον σχεδόν ασυγκράτητο μετασχηματισμό αρκετών περιοχών», επισημαίνει η αρχιτέκτων Κατερίνα Χατζηκωνσταντίνου, που έκανε την καταγραφή των κτιρίων, επισημαίνοντας την παραγνωρισμένη αξία τους και την ανύπαρκτη προστασία τους. Εφεραν τον εκσυγχρονισμό στο σχεδιασμό, τόσο στη μορφή όσο και στη λειτουργία, αλλά είχαν και ένα καθαρά ιδεολογικό υπόβαθρο. Οι γραμμές των κτιρίων είναι κατά κανόνα λιτές, αλλά συχνά αλληθωρίζουν προς τα νεοκλασικά, ενώ χαρακτηριστικό τους είναι η ευρεία αποδοχή τους από όλα τα κοινωνικά στρώματα της χώρας.

Η μεγαλύτερη συγκέντρωση κτιρίων του μοντέρνου κινήματος καταγράφηκε στο 1ο διαμέρισμα της Αθήνας. Εντοπίστηκαν 529 κτίρια που υπογράφουν επώνυμοι αρχιτέκτονες, ανάμεσά τους οι Εμμ. Λαζαρίδης, Θ. Βαλεντής, Π. Μιχαηλίδης, Κυπρ. Μπίρης κ.ά. Κτίριά τους κυριαρχούν στο Κολωνάκι και στα Εξάρχεια. Στο εμπορικό τρίγωνο τα έργα είναι συνήθως διώροφα και χαμηλότερης κατασκευαστικής ποιότητας. Στο δεύτερο διαμέρισμα διασώθηκαν μόλις 98 κτίρια, κυρίως στο Μετς. Στο Νέο Κόσμο, το Δουργούτι και τη Γούβα έχουν από χρόνια δώσει τη θέση τους σε πολυκατοικίες. Στο 6ο διαμέρισμα μετρήθηκαν 279 κτίρια, μερικά από τα οποία θεωρούνται τα καλύτερα του Μεσοπολέμου, έργα των Νικολαΐδη, Δούρα, Σιμόπουλου κ.ά. Είναι συγκεντρωμένα κυρίως στις πλατείες Αμερικής και Αττικής, καθώς και σε ορισμένες γειτονιές της Κυψέλης. Μάλιστα, στην οδό Παμισού έχουν διασωθεί πολλά διώροφα που διατηρούν την αύρα της αθηναϊκής γειτονιάς.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αρχιτεκτονική
Μόδα
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Ερευνα
Απαλλοτριώσεις λόγω αρχαίων: πολίτες και περιουσίες σε ομηρία
Σκουπιδότοποι με ολίγα αρχαία
840 υποθέσεις: κόστος 320 εκατ. ευρώ
Εικαστικά
Λάβετε, φάγετε, τούτο εστί το έργο μου
Αφιέρωμα
Η επανάσταση των σίξτις πέτυχε. Τώρα στήνουμε τον πολιτισμό τους
Εμείς, του '60 οι εκδρομείς
Κριτική θεάτρου
Με πρωταγωνιστή το καινούργιο Εθνικό
Η μεταπολιτευτική μας τραγωδία
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Πάρτι γενεθλίων σε σκοτεινές αίθουσες
6η Διεθνής Εβδομάδα Μόδας
Οταν η μόδα συναντά την αρχιτεκτονική του '30