Έντυπη Έκδοση

Από τον Βιβάλντι στους ναζί

Μερικοί συγγραφείς, όπως η βασίλισσα του μυστηρίου, Δάφνη ντι Μοριέ, προτιμούν ένα ελληνικό Πάσχα στην Κρήτη, έστω κι αν την ατμόσφαιρα των διακοπών ανατρέπει ένας φόνος. Ορισμένοι, πάλι, από τους ομοτέχνους της που μας «επισκέπτονται» στις πασχαλινές προθήκες, επιθυμούν να μας ταξιδέψουν σε άλλους τόπους και χρόνους, πραγματικούς και φανταστικούς: από τη Βοσνία της οθωμανικής εποχής και τη Βενετία του 18ου αιώνα ώς το ρωσικό μέτωπο του 1942 κι από τη χαμένη Ατλαντίδα μέχρι τ' αστέρια!

* Βασίλισσα του ψυχολογικού θρίλερ η Δάφνη ντι Μοριέ, έγραψε διηγήματα γεμάτα μυστήριο και αγωνία.

Ενα από αυτά που περιλαμβάνεται στη συλλογή «Ερχεται κακοκαιρία» (Μελάνι, μεταφρ. Γωγώ Αρβανίτη) αποδεικνύεται επίκαιρο. Ηρωας είναι ο Τίμοθι Γκρι, ένας μονόχνοτος άγγλος εκπαιδευτικός, που πηγαίνει στην Κρήτη Απρίλη μήνα για τις πασχαλινές διακοπές.

Ζωγραφίζει, χαζεύει τους ντόπιους που πίνουν ρακί και τους χίπηδες τουρίστες, θαυμάζει τις αρχαιότητες και στοχάζεται τον Σωκράτη όταν μαθαίνει για ένα δυστύχημα. Ενας αμερικανός τουρίστας βρέθηκε πνιγμένος. Τα χειρότερα έπονται, όταν άθελά του ανακαλύπτει ότι πρόκειται για φόνο και μάλιστα αντικρίζει τον, υπεράνω πάσης υποψίας, δολοφόνο.

* Στη Βοσνία, την περίοδο της οθωμανικής κατοχής, μας μεταφέρουν οι νουβέλες και τα διηγήματα του Ιβο Αντριτς που περιλαμβάνονται στη «Δίψα» (εκδόσεις «Καστανιώτη», μετάφρ. Χρήστος Γκούβης).

Το ενδιαφέρον του στρέφεται στη μοίρα των γυναικών που ζουν κάτω από ασφυκτικές συνθήκες. Οπως η Μάρα, που γίνεται ερωμένη του πασά του Σεράγεβου και καταλήγει υπηρέτρια, ή η Ανικα, η όμορφη γυναίκα του φούρναρη, με τη σχεδόν αυτοκτονική στάση ζωής. Ο θάνατος, κυρίως όμως ο έρωτας, κυριαρχεί στις ιστορίες του, σε όλες του τις μορφές: αχόρταγος, ανεκπλήρωτος, αρπακτικός, τυφλός, βίαιος.

Ο Ιβο Αντριτς γεννήθηκε το 1892 στο Ντοτς της Βοσνίας, υπήρξε βουλευτής της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ το 1961 πήρε το Νόμπελ λογοτεχνίας.

* Σύγχρονος «παραμυθάς» ο Σάλμαν Ρούσντι παρέδωσε το νέο του βιβλίο «Η γητεύτρα της Φλωρεντίας» («Ψυχογιός», μετάφρ.-πρόλογος Γιώργος Ικαρος-Μπαμπασάκης). Ενας νεαρός ευρωπαίος ταξιδευτής φτάνει στην αυλή του Μεγάλου Μογγόλου Ακμπαρ και του αποκαλύπτει ότι είναι γιος της χαμένης πριγκίπισσας, της νεότερης αδελφής του παππού του Ακμπαρ. Η ιστορία μιας γυναίκας που προσπαθεί να ορίσει το πεπρωμένο της σ' έναν αντρικό κόσμο ξετυλίγεται με φόντο την ιστορία δυο πόλεων στην ακμή τους, της ηδονιστικής μογγολικής πρωτεύουσας και της αισθησιακής Φλωρεντίας.

* Η αμερικανίδα συγγραφέας Μπάρμπαρα Κουίκ υπογράφει την «Εκλεκτή του Βιβάλντι» («Μίνωας», μετάφρ. Φωτεινή Μοσχή). Πρωταγωνίστρια είναι η Αννα-Μαρία νταλ Βιολίν, μια νεαρή βιολονίστα που μεγαλώνει στη Μουσική Ακαδημία της Πιετά χωρίς να γνωρίζει ποιοι είναι οι πραγματικοί γονείς της.

Θα γίνει η αγαπημένη μαθήτρια του Βιβάλντι, ενώ η συναναστροφή της με τον μαέστρο αλλά και με διάσημους καλλιτέχνες θα της ανοίξει το δρόμο για τα σαλόνια της Βενετίας του 18ου αιώνα. Εκεί, όμως, θα έρθει αντιμέτωπη με την υποκρισία μιας κοινωνίας πίσω από τις φανταχτερές μάσκες του Καρναβαλιού και της αριστοκρατίας.

Τετραετή έρευνα χρειάστηκε η Κουίκ για το μυθιστόρημά της, που βασίζεται στην αληθινή ιστορία της φημισμένης βιολονίστας Αννας-Μαρίας ντελά Πιετά, στην οποία ο Βιβάλντι είχε αφιερώσει 28 συνθέσεις του.

* Δράση, συνωμοσίες, βία και προδοσίες συνθέτουν τον «Στρατηγό των Ες-Ες» («Κέδρος», μετάφρ. Μαίρη Περαντάκου-Κουκ) που υπογράφει ο δανός συγγραφέας Σβεν Χάσελ, εμπνευσμένος από τη μάχη του Στάλινγκραντ. Ενώ μεραρχίες ολόκληρες έχουν αποδεκατιστεί, μια μικρή ομάδα επιζώντων της γερμανικής Εκτης Στρατιάς περιπλανιέται στο ρωσικό τοπίο. Δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο την πείνα και την εξάντληση αλλά και το τελεσίγραφο του Χίτλερ: «Διατάσσω πολεμήστε μέχρι τελευταίο άντρα. Παράδοση αποκλείεται». Ωστόσο, ορισμένοι αξιωματικοί σκέφτονται την προδοσία...

Ο Σβεν Χάσελ γράφει για τον πόλεμο, αφού το 1937 κατατάχτηκε στο γερμανικό στρατό και πολέμησε στο πολωνικό μέτωπο και στη Ρωσία.

* Ο μύθος της χαμένης Ατλαντίδας εξακολουθεί να δίνει τροφή. Ο Αντι Μακ Ντέρμοτ τον συνδυάζει με την αρχαιολογική έρευνα στο μυθιστόρημά του «Ατλαντίδα» (Εκδοτικός οίκος Α.Α. Λιβάνη, μετ. Μαρία Παππά). Από τη μια η ομάδα της αρχαιολόγου Νίνας Γουάιλντ προσπαθεί να αποδείξει τη θεωρία της, από την άλλη μια μυστική αδελφότητα κάνει τα πάντα για να την εμποδίσει, καθώς η Ατλαντίδα κρύβει μυστικά που μπορούν να καταστρέψουν τον πολιτισμό.

Στο Λένινγκραντ

* Ο Δανός Τίχο Μπράχε υπήρξε ένας «πρίγκιπας» ανάμεσα σε αστρονόμους, ενώ ο Γιοχάνες Κέπλερ ήταν ένας φτωχός αλλά μεγαλοφυής μαθηματικός.

Στο μυθιστόρημα «Τίχο-Κέπλερ» της Κίτι Φέργκιουσον («Τραυλός», μετάφρ. Μ. Καρτσωνάκης) βλέπουμε πως ο Κέπλερ «έκλεψε» τον Τίχο και συνέταξε δύο έργα που αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της κατανόησής μας για το σύμπαν. Με φόντο την αναγεννησιακή Ευρώπη και τις συνωμοσίες που έχουν στόχο να εκτρέψουν τις φιλοδοξίες των δύο επιστημόνων.

* Στο Λένινγκραντ, το 1941, ο μικροκαμωμένος, πανέξυπνος νεαρός Λεβ Μπένιοφ κλέβει το μαχαίρι ενός νεκρού γερμανού αλεξιπτωτιστή και οδηγείται στη φυλακή. Εκεί μοιράζεται το κελί του με τον Κόλια, λιποτάκτη του Κόκκινου Στρατού, και βρίσκει μια μοναδική όσο και επικίνδυνη ευκαιρία για να σώσουν τη ζωή τους. «Η πολιτεία των ληστών» του Ντέιβιντ Μπένιοφ («Ψυχογιός», μετ. Καίτη Οικονόμου) είναι ένα πολεμικό μυθιστόρημα και ταυτόχρονα μια όμορφη ιστορία ενηλικίωσης από τον σεναριογράφο των ταινιών «Τροία» και «Χαρταετοί πάνω απ' την πόλη». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Το ροκ παίρνει τα βουνά
Greek tour των Universe217
Μπαρόκ πάθη και Σάτιρες
Αρχαιολογία
Αποτελέσματα των ερευνών για τον μηχανισμό των Αντικυθήρων
Παρουσίαση βιβλίου
Από το κράτος πρόνοιας στο κράτος καταστολής
ΕΕΝ
Ημερίδα ντοκιμαντέρ
Σκηνοθέτες/Παραγωγοί
Ηρωας ή προδότης;
Σύγχρονη Τέχνη
«Η Ελλάδα δημιουργεί και σύγχρονο πολιτισμό»
Εθνικό Θέατρο
«Προμηθέας» με Ελληνες και Αζέρους