Έντυπη Έκδοση

Ταξίδι στην επιφάνεια

Ενας αρχαιολόγος καταφεύγει στο σπίτι της εφηβείας του για να γλιτώσει ένα σκάνδαλο. Ο χορός των αναμνήσεων αρχίζει, αλλά η αφήγηση αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα. Μ. Μοδινός, «Επιστροφή»

Με τα μυθιστορήματά του «Χρυσή ακτή» (2005) και «Ο Μεγάλος Αμπάι» (2007), ο Μιχάλης Μοδινός έβαλε τους ήρωές του σε μια περιπέτεια φυγής και αναζήτησης. Κάθε φυγή και αναζήτηση αποτελεί ένα ταξίδι και το ταξίδι είναι για τον Μοδινό όχι μόνο εξωτερικό, αλλά και εσωτερικό. Ψάχνοντας τους τόπους και τους χώρους τριγύρω του, ο ταξιδιώτης προσπαθεί όχι μόνο να αποκωδικοποιήσει την πραγματική τους ταυτότητα, αλλά και να ανακαλύψει μέσω της καινούριας του γνώσης μια βαθύτερη περιοχή του εαυτού του.

Ανάλογη είναι η πορεία την οποία ακολουθεί στο τρίτο μυθιστόρημα του Μοδινού («Επιστροφή», εκδόσεις Καστανιώτη) και ο Απόστολος Ζήρας, ένας εβδομηντάχρονος αρχαιολόγος, ο οποίος προστατεύοντας με ζήλο τις αρχαιότητες, μαθαίνει να στοχάζεται και πάνω στο φυσικό τοπίο το οποίο τις περιβάλλει.

Μπλεγμένος σε ένα μικροσκάνδαλο του υπουργείου Πολιτισμού, που αποκτά πρωτοφανείς τηλεοπτικές διαστάσεις, διαλύοντας πέρα για πέρα την επιστημονική και την κοινωνική του υπόληψη, ο αρχαιολόγος εγκαταλείπει αίφνης τα πάντα και επιστρέφει στο πηλιορείτικο σπίτι των εφηβικών του χρόνων, όπου και αρχίζει ένας αναπόφευκτος απολογισμός ζωής.

Ενας απολογισμός που ξεκινάει από τα καλοκαίρια της δεκαετίας του 1950, όταν ο Ζήρας αφυπνίζεται ερωτικά και μπλέκεται με δύο τελείως διαφορετικές μεταξύ τους γυναίκες, η σκιά των οποίων θα πέσει σε ολόκληρο τον ενήλικο βίο του, για να φτάσει μέχρι τον μελαγχολικό του γάμο και την περίοδο απογείωσης της καριέρας του, όταν σπαταλάει θεαματικά πλην άσκοπα τις δυνάμεις του.

Ταξίδι, λοιπόν, για άλλη μία φορά στην πεζογραφία του Μοδινού. Ταξίδι με κατεύθυνση από τον χώρο (το πηλιορείτικο αρχοντικό ενός θείου που έζησε πλουσιοπάροχα) προς τον χρόνο (στα πάθη και στον πόνο που προκάλεσαν τα νιάτα), όπως και ταξίδι από τα έξω (τη δημόσια διαπόμπευση) προς τα μέσα (την αποτίμηση του παρελθόντος και την αυτογνωσία). Πρόκειται, όμως, για ένα ταξίδι με πολλά αφηγηματικά προβλήματα.

Η σχέση του πρωταγωνιστή με τον δημόσιο ή με τον φυσικό του περίγυρο, διαμέσου της οποίας θέλει ο συγγραφέας να αρθρώσει τον πολιτικό και οικολογικό προβληματισμό του, παραμένει σε όλη την έκταση του μυθιστορήματος επιδερμική και ανεξέλικτη.

Η οικονομική διαπλοκή, η κρατική ασυδοσία και τα οικολογικά εγκλήματα, που επανέρχονται κατά κόρον στις σελίδες της «Επιστροφής», μοιάζουν με ένα τελείως εξωτερικό υλικό: υλικό το οποίο έχει απλώς επικολληθεί στις προσωπικές ενέργειες και στον ψυχισμό των ηρώων, όντας ανίκανο να αποκτήσει ζωντανή και πλαστική επαφή μαζί τους. Μοναδική εξαίρεση, οι καθαρώς ατομικές ερωτικές περιπέτειες του Ζήρα, που παράγουν αληθινή ένταση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Το ροκ παίρνει τα βουνά
Greek tour των Universe217
Μπαρόκ πάθη και Σάτιρες
Αρχαιολογία
Αποτελέσματα των ερευνών για τον μηχανισμό των Αντικυθήρων
Παρουσίαση βιβλίου
Από το κράτος πρόνοιας στο κράτος καταστολής
ΕΕΝ
Ημερίδα ντοκιμαντέρ
Σκηνοθέτες/Παραγωγοί
Ηρωας ή προδότης;
Σύγχρονη Τέχνη
«Η Ελλάδα δημιουργεί και σύγχρονο πολιτισμό»
Εθνικό Θέατρο
«Προμηθέας» με Ελληνες και Αζέρους