Έντυπη Έκδοση

ΤΥΠΩΘΗΤΩ

Το απέραντα άδειο σπίτι του ατομισμού

Τα βιβλία αυτοσυστήνονται; Ο συγγραφέας είναι ο επαρκέστερος πληρεξούσιος ανάμεσα στο έργο του και στον αναγνώστη; Οι λέξεις και τα πράγματα του συγγραφέα πώς συναντούν τις λέξεις και τα πράγματα του ήρωα ή του αφηγητή;

Η στήλη «Τυπωθήτω» προκαλεί και απαντά σε τέτοιας υφής ερωτήματα. Βιβλία όλου του φάσματος, πριν φτάσουν στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, εξομολογούνται λεπτομέρειες της γραφής τους. Πεζογράφοι, ποιητές, δοκιμιογράφοι, μεταφραστές, ανθολόγοι, σε πρώτο πρόσωπο, πριν παραδοθούν στον συστηματικό και στον απλό αναγνώστη - βιβλία πριν αρχίσουμε να τα φυλλομετράμε.
Επιμέλεια: Μισέλ Φάις

Το απέραντα άδειο σπίτι

Σπονδυλωτό αφήγημα

εκδόσεις Κέδρος, σ. 280

Το Απέραντα άδειο σπίτι είναι το όγδοο κατά σειρά βιβλίο μου που αναφέρεται στη Λίμνη Αχαΐας. Η αρχή έγινε πριν από δεκατέσσερα χρόνια στις Εμμονες ιδέες, ενώ στο Βαθύς και λυπημένος όπως κι εσύ, περιέλαβα και έναν πλήρη χάρτη του παραθαλάσσιου αυτού θερέτρου - το οποίο, αν και γειτονεύει με πραγματικά χωριά, υπάρχει μόνο στη φαντασία μου. Κατά τ' άλλα, στα περισσότερα από τα βιβλία μου που ανήκουν στον κύκλο της Λίμνης, το μοιραίο για μένα μέρος άλλοτε δευτεραγωνιστεί κι άλλοτε παίζει έναν ακόμη μικρότερο ρόλο. Αλλού συναντάμε κεφάλαια όπου ζωντανεύουν τόσο η Λίμνη του 20ού όσο και εκείνη του 19ου αιώνα (Λούλα), κι αλλού της είναι αφιερωμένες μόνο λίγες σημαδιακές σελίδες (Χάσαμε τον Μπαμπά, Φίλοι). Κάπου ανάμεσα στις δύο αυτές κατηγορίες τοποθετείται και το Απέραντα άδειο σπίτι.

Οι ήρωες του τελευταίου μου βιβλίου είναι επτά επισκέπτες του διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας, που όλοι τους συνδέονται με τη Λίμνη Αχαΐας. Είναι είτε συνηθισμένοι άνθρωποι που βουλιάζουν σε αλλόκοτες καταστάσεις, είτε ακραίοι τύποι που θέλουν να γίνουν κανονικοί. Εάν θα έπρεπε να διατυπώσω τις ιστορίες τους ως ερωτήματα, θα έλεγα τα εξής: Τι είναι πιο επικίνδυνο, να εγκλωβιστείς σε ένα ασανσέρ ή στους κόλπους της Αγίας Νεοελληνικής Οικογένειας; Μπορεί ένας πρώην αντάρτης πόλεων να κάνει μια καινούρια αρχή; Σε τι είδους τρέλα οδηγεί μια επιτυχημένη καριέρα στα μίντια; Ξεχνιέται ο έρωτας στα χρόνια του Μεγάλου Αδελφού; Πώς ένας συνταξιούχος μεταβάλλεται σε δράκο των κινηματογράφων; Γιατί μια γυναίκα δέχεται να τη μοιράζονται δυο δίδυμοι; Και για ποιο λόγο μια κοπέλα απολαμβάνει στο Ιντερνετ όσα απεχθάνεται στη ζωή;

Φαινομενικά είναι πολλά τα θέματα αυτού του βιβλίου: από την εικονική πραγματικότητα και την αποξένωση της ψηφιακής μας εποχής ώς την ντόπια τρομοκρατία ή τη νεοελληνική οικογένεια-αράχνη, και από την ομοφυλοφιλία, την αιμομιξία και την παιδοφιλία ώς το χάος του ανθρώπινου μυαλού. Ουσιαστικά όμως πρόκειται για επτά παραλλαγές πάνω σε ένα κοινό θέμα, για μια αλυσίδα από επτά μαύρες κωμωδίες που εξερευνούν το «απέραντα άδειο σπίτι» του ατομισμού. Ενός ατομισμού ο οποίος, στα χρόνια της παγκοσμιοποίησης, προσβάλλει σαν ιός την αποθέωση της κοινοτικής ζωής: ένα νεοελληνικό χωριό. Με αποτέλεσμα να αναρωτιέσαι εάν η κάθε Λίμνη Αχαΐας βρίσκεται στον αντίποδα του Πλανητικού Χωριού ή αποτελεί μια μικρογραφία του. Ο άκρατος αυτός ατομισμός υπήρξε καρπός μιας όχι απλώς ελεύθερης, αλλά κυριολεκτικά ασύδοτης αγοράς, που κυριάρχησε μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού, και σήμερα καταρρέει αφήνοντας πίσω της τη μαύρη τρύπα ενός διεθνούς οικονομικού κραχ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Στη στήλη
Τυπωθήτω