Έντυπη Έκδοση

Ο «Γλάρος» πετάει με το σκαρί τού «Μόμπι Ντικ»

«Pequod» (Πίκουοντ) λεγόταν το θρυλικό σκαρί του «Μόμπι Ντικ». «Pequod», εδώ και δύο μήνες, είναι και το όνομα μιας νέας θεατρικής ομάδας, με επικεφαλής δύο ηθοποιούς, την Αγγελική Παπαθεμελή και τον Δημήτρη Ξανθόπουλο, και «πνευματικό» πατέρα, τον συγγραφέα Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη.

Η Αγγελική Παπαθεμελή και ο Δημήτρης Ξανθόπουλος ξανά μαζί από τις ένδοξες εποχές του «Εμπρός» Η Αγγελική Παπαθεμελή και ο Δημήτρης Ξανθόπουλος ξανά μαζί από τις ένδοξες εποχές του «Εμπρός» Οι ηθοποιοί είναι απόφοιτοι της σχολής του «Εμπρός» του Τάσου Μπαντή. Τους ενώνει η μνήμη, η αγάπη για το θέατρο αλλά και για τον «Μόμπι Ντικ». «Αγαπάμε κι οι δύο αυτό το βιβλίο. Αλλά μάς άρεσε και η ιδέα η ομάδα μας να έχει το όνομα ενός πλοίου, που είναι όχημα», εξηγεί η Παπαθεμελή.

Η ηθοποιός ξανασυναντιέται με τον Ξανθόπουλο, χάρη στην «Pequod», ύστερα από 12 χρόνια. Από το 1997, την εποχή του αλησμόνητου «Γυάλινου κόσμου» του «Εμπρός», που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Μαυρίκιος. Ο,τι κι αν έκαναν όμως στο μεσοδιάστημα στην ελεύθερη θεατρική αγορά, πάντα ανακαλούσαν τη θεατρική τους «ρίζα». Και σε εποχές αβέβαιες, αναζητώντας την «ιδανική συλλογικότητα», δημιούργησαν την ομάδα «Pequod» με την οποία εδώ και δύο μήνες ετοιμάζουν πυρετωδώς τον «Γλάρο» του Τσέχοφ.

«Αυτοχρηματοδοτούμενοι», σύμφωνα με τον Ξανθόπουλο. «Α-χρηματοδοτούμενοι», σύμφωνα με την Παπαθεμελή. Βρήκαν 9 ακόμη ηθοποιούς για να αφοσιωθούν συνολικά 4 μήνες στις πρόβες μιας παράστασης που ακόμη δεν ξέρουν το χώρο, που θα ανεβεί. «Θέλουμε να επαναπροδιοριστεί όμως η σχέση ηθοποιών-κοινού. Αναζητούμε έναν μη συμβατικό χώρο», λένε. Μπορεί να είναι μια γκαλερί, μπορεί μια αποθήκη. Ολα είναι ακόμα πολύ ανοιχτά.

Παραδέχονται ότι δεν θα έπαιρναν εύκολα την απόφαση να στήσουν ολομόναχοι μια νέα ομάδα. «Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης μάς πρίζωσε», λέει η Παπαθεμελή.

Και οι δέκα ηθοποιοί του «Γλάρου» με τον σκηνοθέτη τους, στο ζέσταμα πριν την πρόβα Και οι δέκα ηθοποιοί του «Γλάρου» με τον σκηνοθέτη τους, στο ζέσταμα πριν την πρόβα «Υπήρχε και από τους τρεις μας μια θέληση να συνεργαστούμε χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο αντικείμενο. Ούτε υπάρχει συγκεκριμένη αρμοδιότητά μου στην ομάδα», ξεκαθαρίζει ο Χατζηγιαννίδης. «Δεν ανεβάζουν δικό μου έργο, ούτε είναι δική μου η μετάφραση του "Γλάρου". Υπήρχε η επιθυμία να βρεθούμε όμως μαζί σε αυτό το "ταξιδάκι" και καθένας να προσφέρει με τις δυνάμεις του. Τώρα εγώ προσφέρω λιγότερο απ' όλους», παραδέχεται. Και προσθέτει: «Τους παρακολουθώ ένα βήμα πίσω. Μελλοντικά ονειρευόμαστε να κάνουμε κάτι που να εμπεριέχει και τους τρεις, χωρίς αυτό να αποτελεί όρο. Δεν αισθανόμαστε καμία αγωνία ή υποχρέωση. Είναι ουσιαστικό να υπάρχει ελευθερία σε μια συνάντηση καλλιτεχνική. Οταν μπαίνουν τα υπερτροφικά εγώ στη μέση, κάπου χαλάει η δουλειά».

Γιατί όμως ακόμα μια ομάδα; «Το ερώτημα μοιάζει με το "γιατί άλλη μια παράσταση;"», μου αντιγυρίζει η Παπαθεμελή. «Ετοιμάζουμε μια δουλειά με τις προϋποθέσεις που εμείς δημιουργήσαμε. Είναι πολύ σημαντικό».

«Μόνο η ομάδα προσφέρει την πολυτέλεια του χρόνου. Δεν είναι το ίδιο όταν μπαινοβγαίνεις από δουλειά σε δουλειά», τονίζει ο Ξανθόπουλος, που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία του «Γλάρου» χωρίς να αισθάνεται απαραιτήτως σκηνοθέτης, «ούτε καν καλός ηθοποιός». «Το έργο του Τσέχοφ μάς εμπνέει», προσθέτει. «Μας δίνει απλόχερα τη δυνατότητα να ερευνήσουμε τα πράγματα στο δρόμο που θέλουμε, αφού στηρίζεται πολύ ξεκάθαρα στις ανθρώπινες σχέσεις. Δείχνει πώς επηρεάζει ο ένας τη ζωή των άλλων».

Η Παπαθεμελή έχει αφήσει εποχή ως Νίνα στον «Γλάρο» του Νίκου Μαστοράκη το 2003. «Είναι ένα έργο που ξέρω κι έχω αγαπήσει. Αλλά τώρα όλα τα πράγματα γίνονται εξ αρχής με άλλο τρόπο και βεβαίως άλλους ανθρώπους», λέει. Ο τρόπος άλλωστε με τον οποίο δουλεύουν στην «Pequod» το «Γλάρο» είναι 100% ομαδικός. «Δεν έχουμε καθορίσει τους ρόλους», αποκαλύπτει η Παπαθεμελή. «Για τον πλούτο του πράγματος, όλοι δοκιμάζονται σε όλους τους χαρακτήρες».

«Θέλαμε όλοι να περάσουν από όλα. Να καταλάβουν τι είναι όλοι οι ήρωες. Αν εξ αρχής έχεις συγκεκριμένο ρόλο, κλείνεσαι σ' αυτόν», διευκρινίζει ο Ξανθόπουλος. «Μακάρι στο τέλος να καταφέρουμε να κρατήσουμε αυτή τη φόρμα. Ετσι κι αλλιώς, μέσα από τη δουλειά με τους δέκα ηθοποιούς αποκτά σιγά σιγά μία μορφή η παράσταση. Υπάρχουν κάποιοι άξονες, αλλά επαληθεύονται στη διαδικασία».

Δεν φιλοδοξούν να δώσουν με την πρώτη παράσταση της ομάδας ένα στίγμα ή να φέρουν κάτι νέο; «Μας ενδιαφέρει να ερευνήσουμε κάποια πράγματα σε σχέση με το κείμενο αλλά και με εμάς», απαντούν οι ηθοποιοί. «Αν κάνουμε αργότερα άλλη παράσταση μπορεί να είναι κάτι τελείως διαφορετικό από το "Γλάρο". Ανάλογα με την ανάγκη μας κάθε στιγμή».

Βλέπουν να έχει μέλλον η ομάδα; Θέλουν να μακροημερεύσει; «Μακάρι», αναφωνούν μαζί η Παπαθεμελή και ο Ξανθόπουλος. «Ολα ξεκίνησαν αυθόρμητα. Ηταν η επιθυμία μας να βρεθούμε μαζί. Κανείς δεν μπήκε στην ομάδα αβασάνιστα. Μακάρι να προχωρήσει το πράγμα και να συνεχίσουμε να είμαστε μαζί. Γιατί όλοι βρίσκονται εδώ με κάποιο κόστος. Αλλος με μικρότερο, άλλος με μεγαλύτερο». *

info: Ο «Γλάρος» των «Pequod» θα ανεβεί τον Ιανουάριο σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου. Σκηνογραφία-ενδυματολογική επιμέλεια: Νίκος Κόνιαρης. Χορογραφία-επιμέλεια κίνησης: Βάσω Γιαννακοπούλου. Παίζουν: Αγγελική Παπαθεμελή, Μιχάλης Μαθιουδάκης, Βάσω Καβαλιεράτου, Κώστας Ξυκομηνός, Αρης Αρμαγανίδης, Νικολίτσα Ντρίζη, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Κλίνης, Χριστίνα Μωρόγιαννη και Δημήτρης Γεωργαλάς.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο