Έντυπη Έκδοση

Μπορντέλο η γκαλερί

Αφιερωμένο στο παλιότερο επάγγελμα και τον πρώτο δρόμο στην Ευρώπη ανοικτά αφοσιωμένο σε αυτό, το έργο του Εντ και της Νάνσι Κίενχολτζ άναψε το χαρακτηριστικό κόκκινο φωτάκι στη National Gallery του Λονδίνου.

Χρησιμοποιώντας για μοντέλα φίλους τους και φωτογραφίες των ιερόδουλων, οι Εντ και Νάνσι Κίενχολτζ αναπαρήγαγαν ένα κομμάτι τής Red Light District Χρησιμοποιώντας για μοντέλα φίλους τους και φωτογραφίες των ιερόδουλων, οι Εντ και Νάνσι Κίενχολτζ αναπαρήγαγαν ένα κομμάτι τής Red Light District Η εγκατάστασή τους με τίτλο «The Hoerengracht» (το κανάλι των ιερόδουλων) είναι μια αναπαράσταση σε φυσικό μέγεθος της διάσημης περιοχής με τα κόκκινα φανάρια του Αμστερνταμ (Red Light District), όπου οι πόρνες ποζάρουν ημίγυμνες στα παράθυρα των «μαγαζιών» προσελκύοντας πελάτες και τουρίστες.

Η εγκατάσταση κατασκευάστηκε στο Βερολίνο, με μοντέλα φίλους του ζευγαριού και βάσει φωτογραφιών που είχαν τραβήξει στο Αμστερνταμ στις επαγγελματίες των βιτρινών επ' αμοιβή (είναι γνωστό πως απαγορεύεται να τις φωτογραφίσεις αλλιώς). Ανάμεσα σε σκοτεινά κτίρια περιλαμβάνει και ομοιώματα των κοριτσιών να «πουλάνε» το εμπόρευμά τους, με τα πρόσωπα τους, σε ένα είδος ανοικτής συσκευασίας, να συμβάλλουν στο γκροτέσκο της υπόθεσης.

«Η εγκατάσταση δεν εξωραΐζει την πορνεία», ξεκαθαρίζει ο διευθυντής της National Gallery Νίκολας Πένι. Προκαλεί όμως τουλάχιστον ντόρο, αφού ο συγκεκριμένος χώρος φιλοξενεί συλλογές, που σταματούν απότομα στο 1900 και σπανίως έργα σύγχρονης τέχνης.

Σύμφωνα με τον επιμελητή Κόλιν Γουίγκινς, το έργο ρίχνει μοναδικό φως στα υπόλοιπα έργα της Πινακοθήκης. «Είμαστε γεμάτοι πορνεία», εξηγεί. Και αναφέρει έργα όπως το «Marriage a la Mode» του Χόγκαρτ, όπου μια ανήλικη πόρνη παρουσιάζεται σε έναν αριστοκράτη. «Απλά οι πίνακές μας αυτοί μοιάζουν ασφαλείς και χαριτωμένοι στις χρυσές κορνίζες τους». Αναφέρει ακόμα τις πόρνες στο «Les Demoiselles Au Bord de la Seine» του Κουρμπέ και το ψωνιστήρι στο φόντο του «Bathers at la Grenouillere» του Μονέ. Και συμπληρώνει πως είναι εύκολο να γυρίσεις όλες τις συλλογές και να μην παρατηρήσεις πως η Εθνική Πινακοθήκη είναι γεμάτη από εικόνες αιμομιξίας, κτηνοβασίας και ομαδικού βιασμού. Στον πίνακα του Ρούμπενς «Rape of the Sabine Women» οι άντρες του Ρωμύλου βιάζουν τις γυναίκες της γειτονικής τους φυλής, ενώ σε άλλο πίνακα οι κόρες του Λωτ τον μεθούν και τον ξελογιάζουν για να μη χαθεί η γραμμή αίματός τους. Το αντίγραφο του πίνακα του Μιχαήλ Αγγελου «Η Λήδα και ο Κύκνος», μάλιστα, είχε θεωρηθεί τόσο τολμηρό, που ώς τον 19ο αιώνα κρεμόταν στο γραφείο του διευθυντή για να μη σκανδαλίζει τους επισκέπτες!

Η Νάνσι Κίενχολτζ, αντίθετα, παραδέχεται πως το έργο είναι ιδανικό για ματάκηδες και ένα μάλλον κολακευτικό, ήσυχο και στοχαστικό πορτρέτο της πορνείας. Αλλωστε, όπως λέει, αφορά κάτι που συμβαίνει σε όλο το δυτικό κόσμο. Σε κάθε πόλη οποιοσδήποτε ταξιτζής μπορεί να σε οδηγήσει στον αντίστοιχο δρόμο. Θεωρεί πως η έκθεση της εγκατάστασης «The Hoerengracht» στη National Gallery γι' αυτήν και τον μακαρίτη άντρα της (πέθανε το 1994) μοιάζει σαν όσκαρ.

* Μέχρι 21 Φεβρουαρίου

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Κι αυτά...