Έντυπη Έκδοση

Γύρνα σελίδα!

Ιστορίες που φωτίζουν διαφορετικά το παρελθόν, μυθιστορήματα που σκαλίζουν τα υπαρξιακά αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου, βιογραφίες σημαντικών δημιουργών, καλαίσθητα λευκώματα, έγκυρα δοκίμια, παραμύθια που συντονίζονται με το γιορτινό πνεύμα των ημερών, λογοτεχνικές φωνές απ' όλες τις γωνιές του κόσμου...

Η εκδοτική παραγωγή, πλούσια και φέτος σε πείσμα της οικονομικής κρίσης, προσφέρει μια μεγάλη βεντάλια επιλογών σε όσους αναζητούν νέους ορίζοντες μέσα από τις τυπωμένες σελίδες, για να τους ονειρευτούν με αγαπημένα τους πρόσωπα ή απλά... με τον εαυτό τους.

Αφιέρωμα

Ξεφυλλίζοντας εικόνες

*«Καθρέφτης του κόσμου. Μια νέα Ιστορία της Τέχνης»

Τζούλιαν Μπελ, εκδόσεις «Μεταίχμιο».

Τι κοινό έχει ένας αρχαίος κινεζικός κύλινδρος με τη φωτογραφία ενός παπαράτσι; Ενα προϊστορικό ειδώλιο

με ένα βίντεο; Γιατί οι άνθρωποι εξακολουθούν να δημιουργούν έργα τέχνης και πώς αλλάζει η μορφή τους;

Ο Τζούλιαν Μπελ, καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης (City & Guilds of London Art School) και ζωγράφος, μας ταξιδεύει ανά τους αιώνες και ανά τις ηπείρους σε διαφορετικά στιλ και περιόδους, ανακαλύπτοντας συνδέσμους ανάμεσα σε φαινομενικά άσχετες παραδόσεις. Αποφεύγοντας τον δρόμο προγενέστερων ιστορικών της τέχνης, επιλέγει μια παγκόσμια οπτική δημιουργώντας ενδιαφέρουσες αντιστίξεις: ορειχάλκινες μορφές από τη νότια Ινδία, ρωμανικά γλυπτά, μπαρόκ οροφογραφίες και περσικά χειρόγραφα αναλύονται πλάι πλάι ως εξαιρετικά δείγματα της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Φωτογραφίες 372 έργων, χρονολογικοί πίνακες και στοιχεία για την εξέλιξη της τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο συγκροτούν αυτή τη φρέσκια ιστορία της τέχνης.

*«Οι μαρμαροτεχνίτες της Ακρόπολης»

Βασίλης Βρεττός, εκδόσεις «Αγρα».

Συνήθως ο Ιερός Βράχος κλέβει την παράσταση, ωστόσο ο φακός του Βασίλη Βρεττού εστιάζει στον ανθρώπινο μόχθο. Στους μαρμαροτεχνίτες, οι οποίοι με τον ζήλο που χαρακτήριζε τους αρχαίους συναδέλφους τους εργάστηκαν για την αναστήλωση των μνημείων της Ακρόπολης. «Ο φωτογραφικός φακός πέτυχε να συλλάβει παράλληλα και την "ιερή ατμόσφαιρα" της στιγμής, την αφοσίωση και τη δεξιοτεχνία των εργαζομένων αλλά και το κυρίαρχο συναίσθημα, το δέος και την αγωνία τους κατά την πορεία των εργασιών», όπως σημειώνει η αρχαιολόγος Λουίζα Καραπιδάκη. Σε πρώτο πλάνο, στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες η στάση αλλά και η κίνηση των σωμάτων, οι τολμηρές προσπάθειες πάνω σε ψηλά ικριώματα και συχνά η συναδελφική διάθεση για να ολοκληρωθεί αυτό το σημαντικό έργο.

*«Ανησυχία. Μια καταγραφή του αυθόρμητου τον Δεκέμβριο του 2008»

επιμέλεια Αλέξανδρος Κυριακόπουλος - Ευθύμιος Γουργούρης, εκδόσεις «Καστανιώτη».

«Τη νύχτα/οι τοίχοι της πόλης/μιλάνε για ανθρώπους/που δεν είναι

από εδώ/που έρχονται από αλλού/από μια άλλη νύχτα». Μια τέτοια νύχτα

του περσινού Δεκέμβρη έδωσε αφορμή στους επιμελητές του λευκώματος να αποτυπώσουν όσα συγκλόνισαν την ελληνική κοινωνία. Την «ανησυχία» που εκφράστηκε στις καταλήψεις, στις πορείες, στους δρόμους. Στα γκράφιτι στους τοίχους, στα κείμενα που μοιράζονταν στις διαδηλώσεις, στα φέιγ βολάν.

*«Ανάκτορα στην Ελλάδα»

Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη. Εκδόσεις «Μέλισσα» - Εθνικό Ιστορικό Μουσείο.

Η Ακρόπολη δεν έχει εμπνεύσει μόνο καλλιτέχνες και τεχνίτες, αλλά και τους βασιλικούς αρχιτέκτονες, όπως τον Κ. Φρ. Σίνκελ, ο οποίος φανταζόταν το παλάτι του Οθωνα πάνω στον Ιερό Βράχο.

Τα σχέδιά του ευτυχώς δεν πραγματοποιήθηκαν και το ανάκτορο -η σημερινή Βουλή- χτίστηκε τελικά στο Σύνταγμα με θέα προς την Ακρόπολη. Ομως και το σημερινό προεδρικό μέγαρο είναι το ανάκτορο που χτίστηκε για το διάδοχο Κωνσταντίνο, όταν παντρεύτηκε την πριγκίπισσα Σοφία Χοετζόλερν. Ο Τσίλερ ανέλαβε τον σχεδιασμό στον χώρο όπου βρισκόταν ο βασιλικός λαχανόκηπος. Ενδιαφέροντα στοιχεία για ανάκτορα που δέσποσαν ή που δεν έγιναν ποτέ, μαζί με φωτογραφίες και σχέδια αποτελούν την ύλη του λευκώματος που αποτυπώνει όψεις της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και παραλειπόμενα της Ιστορίας.

*«Επαγγέλματα που άντεξαν στο χρόνο»

Φωτογραφίες Δημήτρης Ταλιάνης, κείμενα Πάνος Θεοδωρίδης, εκδόσεις «Τοπίο».

Καμπανάς, υφάντρα, οργανοποιός, σαπωνοποιός, λαμαρινάς, γανωτής, κεραμίστας... Επαγγέλματα που σβήνουν ή διατηρούνται χάρη στο πείσμα μερικών εκλεκτών τεχνιτών, προβάλλονται με νοσταλγική ματιά.

Το εισαγωγικό κείμενο αναφέρεται στα παλιά επαγγέλματα και το «χαμένο ήθος» τους, την ιστορία τους, τις κοινωνικές συνθήκες και αλλαγές που τα έκαναν αναγκαία. Στη συνέχεια 40 τεχνίτες αποκαλύπτουν τα μυστικά τους, τις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες αλλά και τις χαρές του επαγγέλματός τους. Οι φωτογραφίες αποτυπώνουν την τέχνη τους που μάχεται με το χρόνο.

*«Γκραφ: Greek Graffiti Scene»

επιμέλεια Κυριάκος Ιωσηφίδης, εκδόσεις «Μεταίχμιο».

Η πληρέστερη καταγραφή της ελληνικής σκηνής του γκράφιτι από την πρώτη εμφάνισή του τη δεκαετία του '80 μέχρι σήμερα, μέσα από 1.000 έργα και τον λόγο των ίδιων των δημιουργών. Συνθήματα, ιδεογράμματα, κώδικες, σύμβολα καταλαμβάνουν από όψεις σπιτιών και εργοστασίων μέχρι τρένα δημιουργώντας μια πολύχρωμη τοιχογραφία με κοινωνική αιχμή.

*«Νανόκοσμος»

Ρίτσαρντ Τζόουνς, εκδόσεις «Καπόν».

Μιλάμε για την ομορφιά της φύσης, ωστόσο αυτή κρύβει έναν κόσμο εκπληκτικό που δεν μπορούμε να δούμε με γυμνό μάτι, έναν μικρόκοσμο που μόνο με το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο σάρωσης γίνεται ορατός. Από τα επιστημονικά εργαστήρια στη δημοσιότητα, οι εικόνες του λευκώματος είναι πιο σουρεαλιστικές και από έργα τέχνης. Τα λέπια στο φτερό μιας πεταλούδας μοιάζουν με φύλλα με ραβδώσεις, οι αιχμηρές τρίχες της προνύμφης ενός σκαθαριού είναι σαν δόρατα πολεμιστών... Συνδυασμένες με κείμενο, οι φωτεινές εικόνες μάς επιτρέπουν να ρίξουμε μια ματιά στις κρυφές, πολύπλοκες δομές της φύσης.

*«Ελληνικά αγριολούλουδα»

Κείμενα Kit Tan, Arne Strid, ζωγραφικές αναπαραστάσεις φυτών Νίκη Α. Γουλανδρή, εκδόσεις «Μίλητος» - Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας.

Η ελληνική χλωρίδα είναι πλουσιότατη: 6.000 φυτά είναι γνωστά, από τα οποία 750 υπάρχουν μόνο στον τόπο μας. Τα τελευταία χρόνια ανακαλύφθηκαν και νέα είδη με την εξερεύνηση των πιο απομακρυσμένων περιοχών. Παπαρούνες, ίριδες, γεράνια.. τα αγριολούλουδα αποτυπώνονται με ζωντανά χρώματα και λεπτομέρειες στη νέα αυτή έκδοση, όπου υπάρχουν περιγραφές και πολλές πληροφορίες. Οι 130 εικόνες έχουν σχεδιαστεί σε φυσικό μέγεθος από την πρόεδρο του μουσείου Νίκη Γουλανδρή.

*«Αλεξίου»

Γιώργος Τσάμπρας. «Κ. Αδάμ Εκδοτική».

Στις 200 σελίδες της έκδοσης φυλλομετρά κανείς τη διαδρομή της Χαρούλας Αλεξίου με φωτογραφίες, δημοσιεύματα και δικές της αναμνήσεις. Από τα παιδικά της χρόνια στη Θήβα, τα πρώτα της δοκιμαστικά με τον Μάτσα, τις συνεργασίες της με τραγουδιστές όπως ο Νταλάρας και ο Γ. Πάριος, με συνθέτες όπως ο Λοΐζος και ο Χατζιδάκις. Το σουξέ της «Δημητρούλας» και της «Γκαρσόνας», που την καθιέρωσαν ως «το καλό λαϊκό κορίτσι». Το «νέο τραγούδι» του '80 που τη φέρνει κοντά στον Θάνο Μικρούτσικο, οι πειραματισμοί της δεκαετίας του '90, το σήμερα που δίνει καινούρια λάιβ και ηχογραφήσεις σε στούντιο. Η Χαρούλα εξομολογείται, και μέσα από τα λόγια της ξαναγυρίζουν οι δεκαετίες.

Μελετώντας το παρελθόν και το μέλλον

*Ταρίκ Αλί

«Οι πειρατές της Καραϊβικής» («Αγρα»)

Οι επαναστατικές διεργασίες στην Κούβα και τη Βενεζουέλα, οι σοσιαλιστικές μεταρρυθμίσεις του Τσάβες και οι αντιδράσεις που προκαλούν, σ' ένα βιβλίο πλημμυρισμένο από αναφορές στην κουλτούρα της λατινοαμερικανικής ηπείρου, σ' έναν κόσμο διχασμένο ανάμεσα σε προνομιούχους και φτωχούς.

*Νέστωρ Κουράκης

«Κλασικά ιδεώδη για μια σύγχρονη παιδεία» («Ροές»)

Η ουσία της κλασικής μας κληρονομιάς δοσμένη με κατανοητό τρόπο και με τη φιλοδοξία να λειτουργήσει ως οδηγός σε κάθε έκφανση της καθημερινής μας ζωής. Μια γόνιμη επιστροφή σε αξίες όπως το «γνώθι σαυτόν» και το «μηδέν άγαν» και σε ιδεώδη όπως της ευνομίας, του κάλλους, της αλήθειας και της αρετής.

*Κώστας Κριμπάς

«Δαρβινισμός» («Ωκεανίδα»)

Εργο ζωής του γνωστού πανεπιστημιακού και ακαδημαϊκού, ένα πανόραμα των ιδεών, των θεωριών και των εμπειρικών ευρημάτων που συνόδευσαν τη θεωρία περί της εξέλιξης των ειδών του Δαρβίνου, αλλάζοντας τα δεδομένα της βιολογίας, της κοινωνιολογίας, της ψυχολογίας, της ηθικής.

*Μπερνάρ Πουλέ

«Το τέλος των εφημερίδων» («Πόλις»)

Ανάλυση των ανατροπών στο σύστημα παραγωγής και διανομής της ενημέρωσης - γενίκευση της ψηφιακής τεχνολογίας, απομάκρυνση της νέας γενιάς από το γραπτό κείμενο, απώλειες των διαφημιστικών εσόδων των εντύπων- κι ένα σήμα κινδύνου για τις συνέπειες των παραπάνω στη λειτουργία της δημοκρατίας.

*Τζο Μάρτσαντ

«Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων» («Τραυλός»)

Η ιστορία του πολύπλοκου μηχανισμού που εντοπίστηκε σε αρχαιολογικό ναυάγιο το 1900 και του οποίου η αποκωδικοποίηση μόλις πρόσφατα έγινε εφικτή. Μια αφήγηση όπου ο Αρχιμήδης διασταυρώνεται με τον Κουστό κι όπου αποδεικνύεται πόσο εξελιγμένος τεχνολογικά ήταν πριν από 2.000 χρόνια ο εξοπλισμός των αρχαίων επιστημόνων.

*Ντάβα Σόμπελ

«Πλανήτες» («Τραυλός»)

Σύνοψη των πρόσφατων ευρημάτων για τα χαρακτηριστικά του κάθε πλανήτη, για όσους εξακολουθούν ν' ατενίζουν με δέος τον νυχτερινό ουρανό. Η οικογένεια του Ηλιου «φωτισμένη» από την επιστήμη αλλά και τη μυθολογία, την αστρολογία, την ποίηση και τη μουσική.

*Τζον Γκρίμπιν

«Μια βιογραφία του Σύμπαντος» («Μεταίχμιο»)

Πώς ξεκίνησε το σύμπαν; Τι είναι αυτό που το συγκρατεί; Πώς δημιουργήθηκε η ζωή και πώς θα τελειώσουν όλα; Τις απαντήσεις δίνει ένας προικισμένος επιστήμονας που αναζητά στο Σύμπαν αναλογίες με την ανθρώπινη διαδρομή. Προλογίζει ο Γ. Γραμματικάκης.

*Αντονι Μπίβορ

«D-Day» («Γκοβόστης»)

Γλαφυρή και τεκμηριωμένη καταγραφή για τη μάχη της Νορμανδίας με άγνωστα ντοκουμέντα από πλήθος αρχείων. Ενα από τα δέκα καλύτερα μη μυθοπλαστικά βιβλία της χρονιάς σύμφωνα με το «Time», για τη μάχη που άλλαξε τον μεταπολεμικό κόσμο, επηρεάζοντας βαθιά τη σχέση Ευρώπης και Αμερικής.

*Δημήτρης Ακριβούλης

«Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, οι Μεγάλες Δυνάμεις και τα Βαλκάνια» («Επίκεντρο»)

Ευσύνοπτη καταγραφή των εξωτερικών σχέσεων της Ελλάδας μεταξύ 1928 και 1932, περίοδο όπου τέθηκαν οι βάσεις της διαβαλκανικής συνεργασίας και οι πρώτοι σπόροι μιας ευρωπαϊκής ομοσπονδίας.

*Κρίστοφερ Κάτεργουντ

«Ιράκ - Το ολίσθημα του Τσόρτσιλ» («Γκοβόστης»)

Η δημιουργία της τεχνητής μοναρχίας του Ιράκ από τον Τσόρτσιλ μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο που οδήγησε στη συμβίωση παραδοσιακά εχθρικών λαών, μ' ό,τι συνέπειες είχε αυτό αργότερα στην παγκόσμια ειρήνη.

*Κόλιν Θέμπρον

«Στη σκιά του Δρόμου του Μεταξιού» («Πάπυρος»)

Ενα ταξίδι από την καρδιά της Κίνας ώς τα υψίπεδα του Ιράν και του Αφγανιστάν, που συνδυάζει την ιστορία, τη γεωγραφία, την ηθογραφία και την αφηγηματική τέχνη, φωτογραφίζοντας την Ασία του χθες και του σήμερα.

*Ιωάννης Μανωλιάδης

«Ερωτας και σεξ στη ζωή μας» («Επίκεντρο»)

Η σχέση του έρωτα με τη σεξουαλικότητα και το συναίσθημα, οι δυσλειτουργίες του αλλά και οι επιδράσεις του στην ανθρώπινη επικοινωνία όπως και η ποικιλία των σύγχρονων ερωτικών συμπεριφορών, σε μια μελέτη που στηρίζεται στην ιατρική εμπειρία του συγγραφέα της, ενσωματώνοντας παράλληλα νέα επιστημονικά δεδομένα.

*Ορέστης Γιωτάκος, Μαρία Τσιλιάκου

«Βιασμός» («Αρχιπέλαγος»)

Ενας ψυχίατρος και μια εγκληματολόγος αναλύουν τα θεωρητικά μοντέλα αιτιολόγησης του φαινομένου του βιασμού και περιγράφουν τις πιθανές μορφές σεξουαλικής κακοποίησης ενηλίκων αλλά και ανηλίκων, προτείνοντας ταυτόχρονα μεθόδους θεραπευτικής αντιμετώπισης τόσο για τα θύματα όσο και για τους δράστες.

*Ντάνιελ Ντιέλ και Μαρκ Ντόνελι

«Φάε τον γείτονά σου» («Αγκυρα»)

Ενα από τα πιό παλιά και βαθιά ριζωμένα ανθρώπινα ταμπού, ο κανιβαλισμός, τοποθετημένο στην ιστορική και κοινωνική προοπτική του, σε συνδυασμό με μια σειρά ανατριχιαστικών περιστατικών που συγκλόνισαν κατά καιρούς την κοινή γνώμη.

*Θίοντορ Μίλον

«Οι κυρίαρχοι του νου» («Αρχιπέλαγος»)

Οι προσπάθειες του ανθρώπου να κατανοήσει τη λειτουργία της σκέψης του, των ονείρων του και των ψυχικών του νόσων σε μια ανασκόπηση των νευροψυχικών επιστημών, της ψυχιατρικής και της ψυχολογίας από την αρχαιότητα ώς τις αρχές του 21ου αιώνα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία