Έντυπη Έκδοση

Οταν η Σαγκάν «συνάντησε» τον Κύρκο

Βιογραφίες Ελλήνων και ξένων που άφησαν το στίγμα τους

Δεν συναντήθηκαν ποτέ, διασταυρώνονται όμως στις προθήκες των βιβλιοπωλείων: Η ατίθαση Φρανσουάζ Σαγκάν με τον μπον βιβέρ Τρούμαν Καπότε, ο πληθωρικός Ορσον Γουέλς με τον ιδιοφυή μαθηματικό Γκρίσα Πέρελμαν, ο ρομαντικός Ναπολέων Λαπαθιώτης με τον αγωνιστή Λεωνίδα Κύρκο.

* Το τελευταίο βιβλίο του Τζέι Τζι Μπάλαρντ, που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Απρίλιο, έμελλε να είναι η αυτοβιογραφία του. Με τα «Θαύματα της ζωής» (μετάφρ. Ηρακλής Ρενιέρης, «Οξύ») μας μεταφέρει στην προπολεμική Σαγκάη, σε ένα ιαπωνικό στρατόπεδο συγκέντρωσης του Β' Παγκόσμιου Πολέμου και από εκεί στη μεταπολεμική Βρετανία. Οι πρώτες συγγραφικές απόπειρες, η συναναστροφή του με σημαντικούς σύγχρονους καλλιτέχνες, η οικογενειακή ζωή στην Αγλλία συμπληρώνουν το αποχαιρετιστήριο έργο του συγγραφέα της «Αυτοκρατορίας του Ηλιου» και των «Ανθρώπων του Μιλένιουμ».

Συγγραφείς στα άκρα

* Το «κακό κορίτσι» των γαλλικών γραμμάτων, η Φρανσουάζ Σαγκάν, έζησε μια «Ζωή στο κόκκινο» (Μαρί-Ντομινίκ Λελιέβρ, μετάφρ. Μαριλένα Κοραντζάνη, «Μεταίχμιο»). Από τη θριαμβευτική εμφάνισή της σε ηλικία 19 ετών με το «Καλημέρα θλίψη», τις μποέμικες μέρες με σπατάλες, έρωτες, γρήγορα αυτοκίνητα, μέχρι την πτώση της από τις καταχρήσεις.

* Στο «Μια ζωή εν θερμώ» (μεταφρ. Βασίλης Μανουσάκης, «Μεταίχμιο») ο Τζέραλντ Κλαρκ παρακολουθεί τον Τρούμαν Καπότε στη συγγραφή του «Εν Ψυχρώ» και στη Νέα Υόρκη όπου συνδέθηκε με προσωπικότητες όπως η Μονρόε, ο Κένεντι, ο Νιάρχος. Στο βιβλίο αυτό βασίστηκε η ταινία με τον Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

* Ευφυής σκηνοθέτης, ταλαντούχος ηθοποιός ο Ορσον Γουέλς κατάφερε να έχει το πάνω χέρι στο Χόλιγουντ αλλά και στις γυναίκες του, όπως η Ρίτα Χέιγουορθ. Ο κριτικός κινηματογράφου Ντέιβιντ Τόμσον στη βιογραφία «Rosebud: Η ζωή του Ορσον Γουέλς» (μετάφρ. Δημήτρης Νόλλας, Πάπυρος) σκιαγραφεί τις πολλές όψεις του πληθωρικού «Πολίτη Κέιν», ο οποίος μεταμορφωνόταν από εγωιστή νάρκισσο σε ευαίσθητο παιδί.

* Το 2002 το Ινστιτούτο Μαθηματικών Clay αποφάσισε να βραβεύσει με ένα εκατομμύριο δολάρια όποιον μπορέσει να λύσει ένα από τα επτά σημαντικότερα άλυτα προβλήματα των μαθηματικών. Ο ιδιοφυής 40χρονος ρώσος μαθηματικός Γκρίσα Πέρελμαν τα καταφέρνει: αποδεικνύει την περίφημη «Εικασία του Πουανκαρέ», ωστόσο αρνείται να πάρει τα χρήματα. Η συνάδελφός του Μάσα Γκέσεν ρίχνει φως σ' αυτήν τη διάνοια στη βιογραφία «Ο ρώσος μαθηματικός Γκρίσα Πέρελμαν» (μετάφρ. Κώστας Σίμος, επιστημονική επιμέλεια Θεοφάνης Γραμμένος, «Τραυλός»).

* Η ιστορία της σόκαρε τον δυτικό κόσμο. Η Ράνια Αλ Μπαζ, η όμορφη τηλεπαρουσιάστρια της σαουδαραβικής τηλεόρασης αφηγείται στο «Δίχως πρόσωπο», πώς ο άντρας της, που τη ζήλευε αρρωστημένα της παραμόρφωσε με χτυπήματα το πρόσωπο και στη συνέχεια εξαφανίστηκε, αφήνοντάς την στην είσοδο ενός νοσοκομείου («Κονιδάρης»).

* Η Σώτη Τριανταφύλλου περιπλανιέται στην ίδια της τη ζωή: παιδική ηλικία, βιβλία, μουσική, ταξίδια, ατυχήματα, έρωτες, φιλίες, ξεδιπλώνονται στο βιβλίο «Ο χρόνος πάλι» («Πατάκης»), όπου μυθοπλασία και πραγματικότητα συγχέονται.

* Ο Νίκος Κούνδουρος άλλοτε σε πρώτο ενικό κι άλλοτε σαν παρατηρητής ανατρέχει σε μνήμες εξήντα χρόνων και εξιστορεί με κινηματογραφικό τρόπο το παραμύθι της ζωής του: «Ονειρεύτηκα πως πέθανα» (Εστία).

* Ενας ακόμα κορυφαίος σκηνοθέτης μας ο Μιχάλης Κακογιάννης αφηγείται τον πολυκύμαντο βίο του «Σε πρώτο πλάνο» (Χρήστος Σιάφκος, «Ψυχογιός»): από την Κύπρο ώς τις Κάνες και την Αμερική, τη συνεργασία του με ηθοποιούς όπως ο Αντονι Κουίν, η Κάθριν Χέπμπορν, η Ελλη Λαμπέτη.

* «Εγεννήθην ως Αγγλος, έζησα ως Ελλην και τώρα πεθαίνω ως Ιταλός...». Με αυτές τις λέξεις ο Διονύσιος Λαυράγκας (1864-1941), ο κοσμοπολίτης κεφαλλονίτης μουσουργός, συνόψισε το βίο του. Εβδομήντα χρόνια μετά την πρώτη της έκδοση η αυτοβιογραφία του με τίτλο «Τ' απομνημονεύματά μου» κυκλοφορεί και πάλι από τις εκδόσεις «Γκοβόστη».

* Από τον «Κέδρο» επανακυκλοφόρησε και η αυτοβιογραφία με τίτλο «Η ζωή μου» του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη. Είχε δημοσιευτεί το 1940 σε συνέχειες στο περιοδικό «Μπουκέτο» και φωτίζει την προσωπικότητα του αυτόχειρα ποιητή και πτυχές της καλλιτεχνικής κίνησης των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα.

* Λεωνίδας Κύρκος εις διπλούν: Στις «Στιγμές ΙΙΙ» («Εστία») συνεχίζει να αφηγείται περιστατικά από τα δύσκολα εμφυλιακά και μεταεμφυλιακά χρόνια, από τη δικτατορία και τη μεταπολίτευση, ενώ στο «Εκ Βαθέων» (επιμέλ. Πέτρος Παπασαραντόπουλος, «Επίκεντρο») μέσα από συνομιλίες ξεδιπλώνεται το νήμα της πολιτικής σκέψης του παράλληλα με τα πιο σημαντικά γεγονότα της τελευταίας εικοσαετίας. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία