Ηλεκτρονική Έκδοση

Μελετήθηκε το DNA απολιθώματος 30.000 ετών

Τα οστά ανήκαν σε Ευρωπαίο κυνηγό - συλλέκτη

Γερμανοί και Ρώσοι επιστήμονες κατάφεραν να αναλύσουν γενετικό υλικό (DNA) από τα υπολείμματα ενός κυνηγού-συλλέκτη που ζούσε στην Ευρώπη πριν από περίπου 30.000 χρόνια. Η μελέτη του DNA προγόνων του ανθρώπου ενδέχεται να φωτίσει καλύτερα την εξελικτική πορεία του είδους μας, του homo sapiens.

Προηγούμενες γενετικές μελέτες είχαν έρθει αντιμέτωπες με προβλήματα αναγνώρισης του αρχαίου DNA μετά από τις φθορές και τις μολύνσεις του γενετικού υλικού από την πάροδο του χρόνου. Όμως η νέα μελέτη, κατόρθωσε να ξεπεράσει τα μέχρι τώρα εμπόδια.

Οι ερευνητές αξιοποίησαν τις πιο σύγχρονες τεχνικές ανάγνωσης των γενετικών αλληλουχιών και μελέτησαν τις γενετικές πληροφορίες που είχαν πάρει από ανθρώπινα υπολείμματα που βρέθηκαν το 1954 στην περιοχή Κοστένσκι, στις όχθες του ποταμού Ντον της Νότιας Ρωσίας.

Οι ανασκαφές σε αυτή την περιοχή έχουν φέρει στο φως πλούσια ευρήματα από την Παλαιολιθική περίοδο (πριν από 40.000 - 10.000 χρόνια). Το DΝΑ που αναλύθηκε, προερχόταν από έναν άνδρα ηλικίας 20-25 ετών που είχε ταφεί πριν από 30.000 χρόνια περίπου. Τα υπολείμματα των οστών του, που πήραν την ονομασία «σκελετός Μάρκινα Γκόρα», ήταν καλυμμένα με μια βαφή κοκκινωπής ώχρας, που πιστεύεται ότι χρησιμοποιείτο κατά τις προϊστορικές νεκρικές τελετές.

Η νέα τεχνολογία ανάγνωσης DNA, που αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί για τη μελέτη οστών Νεάντερταλ, επέτρεψε να απομονωθεί το αυθεντικό αρχαίο γενετικό υλικό του homo sapiens από τις κατοπινές μολύνσεις του (π.χ. από τους ερευνητές που άγγιξαν τα οστά). Χάρη στις νέες μεθόδους, που ανακάλυψε ο καθηγητής Πάαμπο και οι συνεργάτες του, κατέστη εφικτή η ανάγνωση του πλήρους μιτοχονδριακού γονιδιώματος του «σκελετού Μάρκινα Γκόρα».

Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα πορίσματα της μελέτης τους ενισχύουν την άποψη ότι υπάρχει γενετική συνέχεια ανάμεσα στους Παλαιολιθικούς κυνηγούς-συλλέκτες και στους σημερινούς κατοίκους της Ευρώπης.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε υπό τον διάσημο ερευνητή Σβάντε Πάαμπο, επικεφαλής του αξιοσέβαστου γερμανικού Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Μαξ Πλανκ στη Λειψία, σε συνεργασία με μελετητές του Παλαιολιθικού Τμήματος του Ινστιτούτου Αρχαιολογίας και Εθνογραφίας της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό “Current Biology” (Σύγχρονη Βιολογία).