Έντυπη Έκδοση

ΕΡΓΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ: Η ΕΥΘΥΝΗ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΔΟΧΟΥΣ, ΛΕΕΙ Η ΜΙΑ ΠΛΕΥΡΑ, ΑΚΡΑΙΟ ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ, Η ΑΛΛΗ

Στη διαιτησία εργολάβοι- Δημόσιο για τον λογαριασμό

Το άνοιγμα των Τεμπών στα τέλη Μαρτίου, λίγες ημέρες πριν από την πασχαλινή έξοδο, υπόσχεται το υπουργείο Υποδομών. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν άμεσα, πιθανότατα μέσα στην επόμενη εβδομάδα, μετά την κατεπείγουσα έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τις υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος. Οσο για τις ευθύνες και κυρίως τον υπόχρεο για την πληρωμή των έργων αποκατάστασης, θα αργήσουμε να το μάθουμε...

Οι σωστικές παρεμβάσεις σχεδιάζεται να γίνουν σε δύο φάσεις. Η πρώτη, με διάρκεια περίπου 30 ημερών, αφορά το λεγόμενο «ξεσκάρωμα», την απομάκρυνση όλων των βράχων που υπάρχει κίνδυνος να πέσουν λόγω αποσάθρωσης. Υπάρχουν μικρές πιθανότητες οι εργασίες αυτές να αποδώσουν σε ικανοποιητικό βαθμό και να μη χρειαστεί να προχωρήσουν οι παρεμβάσεις στο δεύτερο στάδιο, οπότε τα Τέμπη θα δοθούν νωρίτερα στην κυκλοφορία. Το δεύτερο στάδιο, που θα διαρκέσει 35-40 ημέρες, περιλαμβάνει την τοποθέτηση πλέγματος βαρέος τύπου, που θα μειώσει σε μεγάλο βαθμό νέες πτώσεις βράχων και θα επιτρέψει την ασφαλέστερη διέλευση των οχημάτων από τον «αυχένα» των Τεμπών ώς τον Σεπτέμβριο του 2012, οπότε με βάση τη σύμβαση προβλέπεται η ολοκλήρωση των σηράγγων.

Μια μεγάλη διελκυνστίνδα έχει ξεκινήσει από την επομένη της κατολίσθησης (17/12/2009) για το θέμα των ευθυνών και επομένως της καταβολής των κονδυλίων για τα έργα αποκατάστασης. Ο υπουργός Υποδομών Δημήτρης Ρέππας, απαντώντας χθες σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Αντώνη Σκυλάκου, ξεκαθάρισε ότι:

* Ανήκει στους αναδόχους των έργων η ευθύνη της συντήρησης, λειτουργίας, ασφάλειας και εκμετάλλευσης του τμήματος της εθνικής οδού Αθηνών - Θεσσαλονίκης, από τις Ράχες Μαλιακού ώς το Κλειδί Ημαθίας.

* Υπάρχει διαφωνία ανάμεσα στους εργολάβους και το Δημόσιο για τα αίτια της κατολίσθησης και θα ληθεί με παραπομπή του θέματος στη διαιτησία.

Οι εργολάβοι, με έγγραφό τους προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου στις 21 Δεκεμβρίου, χαρακτηρίζουν την κατολίσθηση «αιφνίδιο και ακραίο γεωλογικό φαινόμενο». Η διοίκηση της Εγνατίας, που ασκεί την επίβλεψη των έργων για λογαριασμό του Δημοσίου, στις 28/12/2009 απάντησε κατηγορηματικά πως «δεν αναγνωρίζει γεγονός ανωτέρας βίας», επιρρίπτοντας ευθύνες στους κατασκευαστές. Για την επίλυση της διαφωνίας, με βάση τη σύμβαση του 2007, η κάθε πλευρά ορίζει από έναν πραγματογνώμονα, ενώ ο τρίτος είναι κοινής αποδοχής. Σε περίπτωση που δεν συμφωνήσουν οι δύο πλευρές, το τρίτο μέλος θα οριστεί από το ICC, το διεθνές γραφείο διαιτησίας. Ως τώρα, ανάλογες διαδικασίες (Αττική Οδός κ.λπ.) δεν έχουν δικαιώσει το Δημόσιο.

Καθοριστικής σημασίας είναι τα δύο πορίσματα που θα κατατεθούν από εμπειρογνώμονες στους οποίους έχουν απευθυνθεί και οι δύο πλευρές. Σύμφωνα με πληροφορίες, μπορεί να υποβληθούν και σήμερα. Οι εργολάβοι έχουν ορίσει ομάδα Ελβετών ειδικών για να τεκμηριώσουν ότι ευθύνονται τα ακραία καιρικά φαινόμενα και να απαντήσουν στις αιτιάσεις για ρόλο των εκρήξεων που είχαν γίνει στο εργοτάξιο, λίγες ώρες πριν και σε απόσταση 900 μέτρων από το μέτωπο της κατολίσθησης. Ως τώρα δεν έχουν καταθέσει τις καταγραφές του επιταχυνσιογράφου που κατέγραφε τις δονήσεις, υποστηρίζουν πάντως ότι η επιβάρυνση είναι μικρότερη από αυτές που προκαλούν διερχόμενα φορτηγά και αεροπορικές πτήσεις.

Το υπουργείο Υποδομών έχει ορίσει τριμελή επιτροπή, αποτελούμενη από δύο ξένους ειδικούς και τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών Κ. Κούκη, που είχε ασχοληθεί και παλιότερα με τις κατολισθήσεις στα Τέμπη.

Με βάση τη σύμβαση, οι εργολάβοι όφειλαν να έχουν ολοκληρώσει τα έργα συντήρησης στα Τέμπη ώς τον Μάρτιο του 2009. Καθυστέρησαν όμως τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που είναι απαραίτητη γιατί η περιοχή ανήκει στο δίκτυο NATURA. Επικαλούμενοι την παρατήρηση των πουλιών και άλλων φυσικών φαινομένων, την κατέθεσαν λίγες ημέρες πριν από την κατολίσθηση.

Ο Δ. Ρέππας ανακοίνωσε ότι ο ΟΣΕ μελετά την αξιοποίηση της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής από τον Ευαγγελισμό ώς τη Ραψάνη, όπου με ειδικές πλατφόρμες θα μεταφέρονται μεγάλα οχήματα (νταλίκες, πούλμαν, κ.λπ.). Το μέτρο εφαρμόζεται στο εξωτερικό και, αν θεωρηθεί σύμφορο, θα λειτουργήσει και στη χώρα μας, ανεξάρτητα από το περιστατικό στα Τέμπη. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Οδικό δίκτυο και ασφάλεια
Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ)