Έντυπη Έκδοση

«Κάποιοι να πάνε φυλακή»

Πριν στεγνώσει το μελάνι από το προηγούμενο άρθρο με τίτλο «Στείλε τον λογαριασμό αλλού», ο υπουργός Οικονομικών δήλωσε προχθές για τη φοροδιαφυγή ότι «κάποιοι πρέπει να πάνε φυλακή, για να δείξουμε ότι εννοούμε όσα λέμε στα σοβαρά».

Ο υπουργός φημίζεται για ένα πράγμα: το σκανδιναβικό του φλέγμα. Επομένως, όταν φτάνει στο σημείο να εκφράζεται με απειλές, ο εισπρακτικός μηχανισμός δεν πάει καλά. Δεν απειλείς κάποιον που τον έχεις στο χέρι.

Αλλά και η ίδια η φράση, που καταγράφηκε όπως ειπώθηκε, έχει ένα κενό: δεν στέλνεις κάποιον φυλακή «για να δείξεις». Δεν στέλνεις τους ενόχους στον εισαγγελέα δειγματοληπτικά! Στέλνεις όλους τους ενόχους. Οχι «για να δείξεις»! «Για να δείξουν» έστελναν οι Γερμανοί τούς Ελληνες στο απόσπασμα.

Τα παραπάνω είναι δευτερεύοντα μπροστά στην ουσία. Ποιος πραγματικά πρέπει να πάει φυλακή; Ο επιχειρηματίας που φοροδιαφεύγει ή ο έφορος που πληρώνεται από τον επιχειρηματία για να φοροδιαφεύγει; (ο επιχειρηματίας). Ο βιομήχανος και ο εφοπλιστής που φοροφεύγουν ή οι βουλευτές, οι οποίοι έχουν ψηφίσει τους χαριστικούς νόμους, που του επιτρέπει να φοροφεύγει; Οι ιδιοκτήτες αλόγων του ιπποδρόμου, που φοροαπαλλάσσονται, ή οι βουλευτές που ψήφισαν τον σχετικό νόμο στη Βουλή;

Να πάνε φυλακή οι μάστορες όλου του κυκλώματος της οικοδομής που φοροδιαφεύγουν ή ο ελεγκτικός φορολογικός μηχανισμός, που δεν ελέγχει ποτέ ούτε την οικοδομή ούτε τους μάστορες;

Να πάει φυλακή ο συνταξιούχος μηχανικός, που κρύβει ότι δουλεύει ακόμα, ή οι βουλευτές που ψήφισαν ότι οι συνταξιούχοι του Δημοσίου μπορούν να κάνουν κι άλλη δουλειά;

Να πάει φυλακή ο αγρότης, που δηλώνει παραπάνω καλλιέργεια απ' αυτήν που κάνει, ή οι εκάστοτε υπουργοί, υφυπουργοί, γραμματείς, διευθυντές, τμηματάρχες, ελεγκτές του υπουργείου Γεωργίας, που ξέρουν και ανέχονται (αν δεν επικροτούν κιόλας, για να εξυπηρετήσουν κομματικά συμφέροντα τοπικά ή συνεταιριστικά) αυτή την κλοπή;

Να πάει φυλακή ο νοσοκομειακός γιατρός που παίρνει φακελάκι ή οι βουλευτές που ψήφισαν το μισθό του σε τέτοιο ύψος, ώστε, συνυπολογίζοντας το φακελάκι («έλα μωρέ, με το φακελάκι θα ζει αξιοπρεπώς») να του δίνουν έναν καλό μισθό;

Να πάει φυλακή ο βουλευτής, ο δικαστής, ο δημοσιογράφος, ο εφοριακός, ο τελωνειακός και όποιος άλλος υποχρεώνεται σε δήλωση «πόθεν έσχες», που φοροδιαφεύγει, ή οι δικαστικοί λειτουργοί που δεν ελέγχουν τις δηλώσεις; Ή μήπως να πάνε φυλακή οι βουλευτές, που ψήφισαν τον νόμο χωρίς να προβλέπουν έναν αξιόπιστο ελεγκτικό μηχανισμό, παρά νομοθέτησαν επιπόλαια, απαξιωτικά για την κοινωνία, έτσι για να πουλήσουν εντυπώσεις;

Να πάει φυλακή ο υπάλληλος του Γενικού Χημείου, που του κόπηκε κατά 10% το επίδομα χθες και θα κρύψει το νοίκι που παίρνει, ή να πάει φυλακή ο υπουργός των Οικονομικών, που υπέγραψε το βράδυ της Δευτέρας την περικοπή των επιδομάτων όλων των υπαλλήλων, εκτός των βουλευτών και των εργαζομένων στη Βουλή;!

Τα ερωτήματα, βεβαίως, είναι ρητορικά. Γιατί αν είναι κάποιος που πρέπει να πάει φυλακή είνα οι νομοθέτες και οι κυβερνήτες. Επειδή αυτοί, για πελατειακούς και άλλους διεφθαρμένους λόγους, έχουν δημιουργήσει και ανεχθεί τη φοροδιαφυγή στη χώρα.

Η φορολογική νομιμότητα είναι συνάρτηση συνείδησης και φόβου. Τη συνείδηση τη δημιουργεί η ισονομία και η δικαιοσύνη. Το φόβο, ο έλεγχος. Και για τα τρία, υπεύθυνος σύμφωνα με το νόμο, είναι η εκάστοτε κυβέρνηση, που αποτελείται από βουλευτές.

Από κει ας ξεκινήσει ο υπουργός Οικονομικών, αν θέλει «να δείξει ότι εννοεί όσα λέει στα σοβαρά».

Τα σχόλια έχουν κλείσει για αυτό το άρθρο

8 σχόλια

1 Ο/Η Dimitris G έγραψε: (πριν 7 έτη)
O k. Papadopoulos-Tetradis vathus gnostis tis ellinikis pragmatikotitas ekane sta plaisia enos sxetika suntomou arthrou, mia para polu sosti analusi. Tin idia analusi den tin exoun kanei oi politikoi ton duo megalon kommaton;;; Sigoura den einai atoma upoleipomenis dianoias. Ta xeroun ola auta pou perigrafontai sto arthro. Kapou omos tous sumferei auti i arrostimeni katastasi kai tin diatiroun.
2 Ο/Η ν.δ.γ. έγραψε: (πριν 7 έτη)
Εδώ πού έχουμε φτάσει χρειάζονται 200 χρόνια ευνομίας γιά να αποκτηθεί φορολογική συνείδηση. Άρα το μόνο που μένει είναι οι αυστηρότατες ποινές. Λένε ότι στην Αμερική ισχύει το "καλύτερα να κάνεις φόνο παρά φοροδιαφυγή". Κάτι τέτοιο πρέπει να γίνει κι εδώ. Εφοριακός που χρηματίζεται, 20 χρόνια κάθειρξη. Επιχειρηματίας που χρηματίζει; 20 χρόνια. Υδραυλικός που δεν δίνει απόδειξη; 10 χρόνια. Πελάτης που δεν ζητάει απόδειξη από γιατρό; 15 χρόνια. Θα είναι το πάτημα: "Εγώ δεν θέλω γιατρέ μου αλλά τι να κάνω; Να ρισκάρουμε και να πάω 15 χρόνια μέσα;" κλπ,κλπ,κλπ.
3 Ο/Η Τάσος έγραψε: (πριν 7 έτη)
Μολονότι πιστεύω και εγώ ότι οι κυβερνήσεις έχουν τεράστιες ευθύνες δεδομένου ότι έχουν δημιουργήσει και ανεχθεί τη φοροδιαφυγή, δεν μπορώ ωστόσο να συμφωνήσω με τη - διάχυτη στην Ελλάδα σήμερα και εν πολλοίς επικίνδυνη - άποψη, σύμφωνα με την οποία για την φοροδιαφυγή φταίνε όλοι οι άλλοι πλην του φοροδιαφεύγοντος. Αν η απλουστευτική αυτή οπτική είναι τόσο διαδεδομένη σήμερα είναι γιατί βολεύει, εφόσον απαλλάσσει τον νεοέλληνα για κάθε παρανομία που τυχόν διαπράττει: αν οδηγεί επικίνδυνα φταίνε κυρίως αυτοί που δημοπράτησαν τα έργα οδοποιίας· αν δεν πληρώνει φόρους φταίει μόνο το διεφθαρμένο κράτος· αν χτίσει ακόμα και το πεζοδρόμιο δεν φταίει άλλος από την πολεοδομία. Έτσι, οποιαδήποτε παρανομία συγκρίνεται ευθέως με μεγάλα κυβερνητικά σκάνδαλα και βεβαίως απαλλάσσεται στη συλλογική συνείδηση.
Ούτε πιστεύω ότι ο νοσοκομειακός γιατρός παίρνει φακελάκι γιατί δεν αμοίβεται αρκετά. Γιατί αν αυτό ήταν αλήθεια θα ήταν ανεξήγητο το γεγονός ότι παίρνουν φακελάκι σχεδόν όλοι οι μεγαλογιατροί.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, ο εφοριακός που εκβιάζει τον έμπορο της γειτονιάς για να του αποσπάσει ένα ποσό (που μάλιστα το μοιράζεται με τους άμεσους προϊσταμένους του, καθιστώντας την καταγγελία του αδύνατη) διαπράττει κακούργημα και τούτο ανεξάρτητα από την έλλειψη αξιόπιστου ελεγκτικού μηχανισμού.
Αν λοιπόν η φοροδιαφυγή είναι σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη έγκλημα, στην Ελλάδα είναι μαγκιά. Ως εκ τούτου, θα χρειαστεί πολύς χρόνος και πολιτική βούληση για να ξεριζωθούν τέτοιου είδους πρακτικές και αντιλήψεις.
4 Ο/Η Αγης έγραψε: (πριν 7 έτη)
Τάσο έχεις εν μέρει μόνο δίκιο. Δεν φτιάχνεις μια κοινωνία βασιζόμενος ότι οι άνθρωποι είναι ηθικοί. Οσοι το προσπάθησαν απέτυχαν γιατί είχαν λάθος αφαιτηρία. Η ηθική στην κοινωνία πρέπει να θεωρείται μπονους όπως είχε πει και ο Μανδραβέλης σε ένα άρθρο του. Αυτό που πρέπει να έχει η κοινωνία έιναι θεσμούς που δεν επιτρέπουν να είσαι ανηθικος. Και βέβαια η ηθική καλλιεργείται! Εγώ εξοργίζομαι με το γεγονός ότι από την περικοπή των επιδομάτων οι βουλευτές εξαίρεσαν τον.. εαυτό τους!! Πως μπορώ να είμαι ηθικός μετά από αυτό? Θέλω όλοι οι φωνακλάδες της κοινωνίας μας (βλ ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΠΑΜΕ και λοιπες δυνάμεις) να διοργανώσουν ένα συλλαλητήριο με 1 αίτημα. Να συμπερηλυφθούν και τα επιδόματα των βουλευτών στην μείωση! Μπορεί η ουσιαστική αξία να μην είναι μεγάλη, η συμβολική όμως τεράστια. Και μετά να κάνουν άλλο ένα συλλαλητήριο με το αίτημα να καταργηθεί ο νόμος που απαλλάσει τους ιδιοκτήτες αλόγων από φορο. Τι ωραία που θα ήταν... Αλλά οι φωνακλάδες φωνάζουν μόνο όταν κινδυνεύουν τα δικά τους καταχρηστικά προνόμια..
5 Ο/Η ν.δ.γ. έγραψε: (πριν 7 έτη)
Ενώ ο Άγης ξεκινά καλά επισημαίνοντας ότι "δεν φτιάχνεις μια κοινωνία βασιζόμενος ότι οι άνθρωποι είναι ηθικοί, όσοι το προσπάθησαν απέτυχαν" εννοώντας σαφώς ότι οι κοινωνίες χρειάζονται θεσμούς κι όχι ουτοπίες, στη συνέχεια μας το χαλάει ζητώντας μιά άλλη ουτοπία, πολύ πιό δύσκολη. "Να γίνει ένα συλλαλητήριο γιά τους μισθούς των βουλευτών, άλλο γιά τους ιδιοκτήτες αλόγων και γιατί όχι γιά χίλια δυό πράγματα που ο καθένας μας αξιολογεί στο μυαλό του σαν κυρίαρχα. Φαντάζεστε ότι μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο; Όχι βέβαια. Στο πρώτο συλλαλητήριο θα πάνε κάποιες χιλιάδες. Στο 2ο ελάχιστοι και στο τρίτο κανένας. Πριν αρκετά χρόνια, Αγη, έγινε μιά συγκέντρωση στην Πλατεία Κάνιγγος γιά το θέμα της ανεργίας. Ήσαν 3 κι ο κούκος. Γιά αυτό το τεράστιο θέμα δεν ήρθαν οι άνεργοι, που στο κάτω-κάτω τι εκαναν εκείνη την ώρα; Αφού δεν δούλευαν. Μήπως θυμάσαι την συγκέντρωση γιά το νέφος; Πάλι τα ίδια. Έχει αποδειχθεί στην πράξη, ότι οι άνθρωποι κινητοποιούνται μόνο γιά θέματα του άμεσου ενδιαφέροντός τους. Μιά αύξηση, ένα ωράριο κλπ. Γιά τεράστια θέματα μένουν αμέτοχοι στην πράξη, ενώ στα λόγια αλλάζουν την κοινωνία. Δεν φταίει λοιπόν ούτε η ΓΣΕΕ, ούτε η ΑΔΕΔΥ ούτε το ΠΑΜΕ που δεν οργανώνουν συλλαλητήρια μ' αυτά τα θέματα. Ξέρουν ότι δεν θα υπάρξει ανταπόκριση. Οταν μάλιστα κι εσύ ακόμα τους απαξιώνεις, ονομάζοντάς τους "φωνακλάδες". Εσύ θ' ακολουθούσες κάποιον φωνακλά;
6 Ο/Η ο καιρος έγραψε: (πριν 7 έτη)
Συμπολιτες,οι Γερμανοι,που ερχονται στην Ελλαδα για διακοπες 15-30 ημερων,στην αρχη ειναι Γερμανοι.Μετα απο λιγες μερες πετανε τα φλουδια απο τα πορτοκαλια και το αποτσιγαρο στο δρομο.Το εχω δει.Μετα,περνανε με κοκκινο και τρεχουν στην εθνικη με 130 χλμ,ενω το τροχοσπιτο τους γραφει 80.Τα εχω δει.Επισης,αρχιζουν και φωναζουν σαν τους Ιταλους και τους Ελληνες.Το εχω δει.Καθε χρονο σε καθε σημειο.Υπαρχουν και οι αμολυντοι.Αλλα οι μολυσμενοι μας δειχνουν,οτι εκεινο που τους κανει Γερμανους στη Γερμανια δεν ειναι ο ηθικος νομος.Ειναι ο Γερμανος συμπολιτης τους που θα τους κραξει και,κυριως ,ο Γερμανος χωροφυλακας και εφορος.
7 Ο/Η Νεος Χαλκηδονιος έγραψε: (πριν 7 έτη)
Καλα τα λες γενικα αλλα διαφωνω καθετα με το τετριμενο "Γιατί αν είναι κάποιος που πρέπει να πάει φυλακή είνα οι νομοθέτες και οι κυβερνήτες." Φιλε μου, οι νομοθετες και κυβερνητες ειναι απλως σαν τα μουτρα μας. Βεβαια, δεν μπορουμε να βαλουμε φυλακη ολο το λαο ... Ουτε πρακτικο ειναι ουτε δημοφιλες. Αλλα θα μας αξιζε.
Λοιπον, ας δουμε μες στον καθρεφτη αν θεμε να δουμε απο κοντα καποιο που φταιει. Μονο αν το παραδεχθουμε αυτο θα υπαρχει ελπιδα να βρουμε καποιες ουσιαστικες λυσεις.
8 Ο/Η ο καιρος έγραψε: (πριν 7 έτη)
Χαλκηδονιε,δεν υπαρχουν καλοι και κακοι λαοι.Ολοι οι λαοι κοπαδια ειναι.Ξαναδιαβασε το περι Γερμανων προηγουμενο μου σχολιο.
Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας 8

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Στη στήλη
Πέμπτη πέννα