Έντυπη Έκδοση

Ο βασιλιάς των λαχανικών νίκησε τους μεσάζοντες

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ «ΗΛΙΟΣ» ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΠΑΡΑΓΩΓΟ-ΕΞΑΓΩΓΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΠΑΡΑΓΓΙΩΝ -ΟΠΛΟ ΟΙ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ ΜΕΣΩ ΙΝΤΕΡΝΕΤ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΕ ΚΟΥΡΙΕΡ!

ΠΡΙΝ ΑΠΟ τριάντα χρόνια ο Σπύρος Τεμπερεκίδης μαζί με άλλους οκτώ συγχωριανούς του, δημιουργούσε σε ένα χωριό της Πέλλας τη μικρή εταιρεία «Ηλιος» (Ilios) για να καλλιεργούν και να εξάγουν σπαράγγια στη Γερμανία.

Ενα προϊόν που θεωρείται το «χαβιάρι» των λαχανικών. Σήμερα είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας η οποία έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο παραγωγό και εξαγωγέα ελληνικών σπαραγγιών στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, επιδιώκει να επεκταθεί στην ελληνική αγορά παρακάμπτοντας όλους τους μεσάζοντες με έναν απλό τρόπο: δέχεται παραγγελίες τηλεφωνικά ή μέσω Ιντερνετ και στη συνέχεια παραδίδει η ίδια τα προϊόντα έξω από την πόρτα των πελατών της σε όλη την Ελλάδα, με κούριερ!

Στους Γαλατάδες

Το χωριό Γαλατάδες μάλλον το γνωρίζουν ελάχιστοι Ελληνες. Θεωρείται, όμως, η μητρόπολη του ελληνικού σπαραγγιού. Εκεί, άλλωστε, δημιουργήθηκαν πριν από 34 χρόνια οι πρώτοι πειραματικοί σπαραγγεώνες στη χώρα μας από τον Φιλοποίμενα Γκάντζιο, με τις οδηγίες του Γάλλου Α. Bry, καθηγητή της Γεωπονικής Σχολής του Παρισιού.

Το 1979 οι παραγωγοί σπαραγγιού στους Γαλατάδες ήταν λιγότεροι από δέκα. Ηταν η χρονιά που ο εικοσάχρονος αγρότης Σπύρος Τεμπερεκίδης αποφάσιζε μαζί με άλλους οκτώ συνομήλικους συγχωριανούς του να δημιουργήσουν την εταιρεία «Ηλιος» (Ilios) για να εξάγουν σπαράγγια στη χρυσοφόρα γερμανική αγορά. Κυρίως, όμως, για να βάλουν στη δική τους τσέπη τα χρήματα που στην Ελλάδα αβγάτιζαν τους τραπεζικούς λογαριασμούς των μεσαζόντων εμπόρων. «Αρχικά καλλιεργήσαμε 200 στρέμματα και την επόμενη κιόλας χρονιά καταφέραμε να εξάγουμε 37 τόνους στη μεγάλη αγορά του Μονάχου. Τότε τα σπαράγγια μεταφέρονταν καθημερινά με αεροπλάνο», λέει ο Σπ. Τεμπερεκίδης.

Οι εξαγωγές μεγάλωναν χρόνο με το χρόνο και τότε σκέφτηκε να αναζητήσει καλύτερες τιμές, στις λαχαναγορές άλλων γερμανικών πόλεων. «Δεν αρκεστήκαμε να στέλνουμε τα σπαράγγια στη λαχαναγορά του Μονάχου. Αρχίσαμε να παρακολουθούμε τη ροή των προϊόντων. Διαπιστώσαμε, λοιπόν, ότι μεγάλες ποσότητες έφευγαν στη συνέχεια από το Μόναχο για να μεταπουληθούν στις λαχαναγορές του Βερολίνου, του Αμβούργου, της Κολωνίας όπου οι τιμές ήταν υψηλότερες. Το διαπιστώσαμε αυτό παρακολουθώντας συστηματικά μια εφημερίδα που ανέφερε κάθε μέρα τις τιμές των προϊόντων, όπως διαμορφώνονταν στις τοπικές αγορές της κάθε πόλης. Σκεφτήκαμε να στέλνουμε οι ίδιοι τα προϊόντα μας και στις άλλες λαχαναγορές. Ετσι, γλιτώναμε κι εκεί το κόστος του ενδιάμεσου έμπορα και ταυτόχρονα πουλούσαμε τα σπαράγγια σε πιο συμφέρουσα τιμή».

Μπορεί τα σπαράγγια να μην είναι διαδομένα στους έλληνες καταναλωτές, αλλά στη Γερμανία και άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης είναι περιζήτητα. «Θεωρείται ο βασιλιάς των λαχανικών για τις φαρμακευτικές και διαιτητικές του ιδιότητες. Μην ξεχνάτε ότι η επίσημη ονομασία του είναι "σπαράγγι το φαρμακευτικό". Οταν αρχίσαμε να εξάγουμε στη Γερμανία, οι συνεργάτες μας έλεγαν: αν συνειδητοποιούσατε στην Ελλάδα πόσο σημαντικά για τη διατροφή είναι τα σπαράγγια, δεν θα μας στέλνατε ούτε ένα κιλό. Θα τα καταναλώνατε όλα εσείς...».

Εκτός από τις γερμανικές πόλεις, σταδιακά η «Ilios» άρχισε να εξάγει και στις γειτονικές γερμανόφωνες αγορές της Αυστρίας, στην Ελβετία αλλά και τη Γαλλία.

Στο μεταξύ, οι ευρωπαϊκές αγορές είχαν αρχίσει να αλλάζουν. Η σημασία των μεγάλων λαχαναγορών υποβαθμίστηκε, καθώς άρχισαν να εξαφανίζονται τα συνοικιακά μανάβικα. Τη θέση τους κατέλαβαν οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, που σταδιακά πήραν στα χέρια τους τη διακίνηση των φρούτων και λαχανικών.

«Το λάθος που γίνεται με πολλά ελληνικά προϊόντα είναι ότι επιμένουν να παραμένουν εγκλωβισμένα στη λαχαναγορά του Μονάχου. Ο κύκλος των λαχαναγορών, όμως, έκλεισε. Εμείς το αντιληφθήκαμε και αρχίσαμε να κάνουμε συμφωνίες απευθείας με τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ της Γερμανίας όπως η Lidl και η Edeka».

Είναι, όμως, αυτό πιο συμφέρον; «Για μας ναι. Σκεφτείτε μόνο ότι εμείς παραδίδουμε τα σπαράγγια στην Ελλάδα και αυτά μεταφέρονται με ευθύνη των αλυσίδων στη Γερμανία. Παράλληλα, το εμπόρευμα είναι ασφαλισμένο από τις αλυσίδες ότι θα παραδοθεί έγκαιρα και σε άριστη ποιότητα. Στις λαχαναγορές αντίθετα, είχαμε εμείς το άγχος να φτάσει το προϊόν σε τέλεια κατάσταση».

Σε νέα ρότα

Μέχρι το 2004 η «Ilios» είχε σταθερά ανοδική πορεία, καθώς εκείνη τη χρονιά εξήγαγε 2.000 τόνους σπαράγγια και ο τζίρος της έφθασε τα 5 εκατ. ευρώ. Ομως πέρυσι οι εξαγωγές μειώθηκαν στους 1.200 τόνους και τα έσοδα στα 2,5 εκατ. ευρώ. Γιατί συνέβη αυτό; Αιτία ήταν η κλιματική αλλαγή αλλά και η αλλαγή στρατηγικής του γερμανικού κράτους.

«Η Γερμανία παρήγαγε συνήθως το 20% των σπαραγγιών που κατανάλωνε και το υπόλοιπο 80% το εισήγαγε. Μετά το 2004, όμως, αποφάσισε να αυξήσει την παραγωγή της. Ετσι, το 2009 έφθασε να εισάγει μόλις το 20-30%. Σ'αυτό όμως, συνεισέφερε και η κλιματική αλλαγή. Πέρυσι, τα γερμανικά σπαράγγια ωρίμασαν πιο γρήγορα από τα ελληνικά, αφού στη Γερμανία είχε καλοκαιρία και στην Ελλάδα βαρυχειμωνιά. Ομως φέτος τα πράγματα φαίνεται πως θα είναι διαφορετικά κι ελπίζουμε σε μια καλή χρονιά».

Για να καλύψει τις απώλειες στράφηκε στην ελληνική αγορά. Επεσε, όμως, πάνω στους μεσάζοντες και γνώρισε τις διαθέσεις των σουπερμάρκετ. «Στη λαχαναγορά της Αθήνας άλλα συμφωνήσαμε κι άλλες τιμές έβαλαν τελικά. Με μια αλυσίδα που ήρθαμε σε επαφή, ζητούσε να πάρει τα σπαράγγια τζάμπα και να τα πουλάει σαν χαβιάρι...».

Ετσι, σκέφτηκαν να πουλάνε απευθείας σε πελάτες σε όλη την Ελλάδα. Και αντί να θησαυρίζουν οι μεσάζοντες, να κερδίζει η «Ilios» και οι καταναλωτές. Οι παραγγελίες παίρνονται τηλεφωνικά ή μέσω Ιντερνετ και παραδίδονται με... κούριερ! «Στις τέσσερις το απόγευμα φεύγουν οι παραγγελίες και την επόμενη μέρα στις 11 το πρωί τα σπαράγγια βρίσκονται στην πόρτα του πελάτη».

Συμφέρει, όμως, τον καταναλωτή αυτός ο τρόπος; «Πέρυσι πουλούσαμε περίπου 3 ευρώ το κιλό και ο πελάτης το έπαιρνε στην πόρτα του με 4,40 ευρώ. Την ίδια στιγμή βλέπαμε σε αθηναϊκά σουπερμάρκετ σπαράγγια από το Περού, καταταλαιπωρημένα από το πολυήμερο ταξίδι, να πουλιούνται 8 ευρώ το κιλό ή και περισσότερο».

Πέρυσι η «Ilios» πούλησε δύο τόνους σπαράγγια μέσω κούριερ, ενώ φέτος βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να τα τοποθετήσει στα καταστήματα αλυσίδας σουπερμάρκετ.

WHO is who

Η εταιρεία «Ηλιος» (Ilios) έχει έδρα το χωριό Γαλατάδες της Πέλλας και είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εξαγωγέας σπαραγγιών της χώρας μας.

Συγκεντρώνει σπαράγγια από 250 παραγωγούς της περιοχής και τα εξάγει στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελβετία και τη Γαλλία. Ο τζίρος της έφθασε τα 5 εκατ. ευρώ το 2004, όταν κατάφερε να εξαγάγει συνολικά 2.000 τόνους προϊόντος. Για να επεκταθεί στην ελληνική αγορά παρακάμπτοντας τους μεσάζοντες, δέχεται παραγγελίες μέσω τηλεφώνου και Ιντερνετ (www.ilios-sparagi.gr) και παραδίδει τα προϊόντα με κούριερ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Επιχειρήσεις