Έντυπη Έκδοση

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΕ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΕΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΝ ΑΓΝΟΙΑ ΜΑΣ

Φωτιά στην τσέπη μας τα πενταψήφια SMS

Στις 23 Ιανουαρίου, από τη στήλη «Το Αναγνωστικό της Τελευταίας Σελίδας», αναφερθήκαμε στα όλο και αυξανόμενα μηνύματα SMS που φτάνουν στα κινητά μας τηλέφωνα, τους αριθμούς των οποίων οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε δώσει ποτέ οι ίδιοι (ούτε και έχουμε εξουσιοδοτήσει άλλους να το κάνουν) στις εταιρείες που κάνουν αυτή τη δουλειά.

Από προσωπική μας εμπειρία, αλλά και από μαρτυρίες και καταγγελίες που περιήλθαν σε γνώση μας από φίλους, γνωστούς, αλλά και πολλούς αναγνώστες μας, διαπιστώσαμε ότι τα μηνύματα αυτά (που στη δική μας περίπτωση μάς ζητούσαν να λάβουμε μέρος σε κάποιον διαγωνισμό) δεν είναι απλώς ένα αθώο, θεμιτό παιχνίδι, αλλά γίνονται, πολύ εύκολα και με απόλυτα μη διαυγή τρόπο, όχημα για να πλουτίσουν μερικές από τις εταιρείες αυτές εις βάρος του ανυποψίαστου και ουδέποτε καλά ενημερωμένου καταναλωτή.

Στη δική μας περίπτωση, όταν κάναμε το ολέθριο σφάλμα να απαντήσουμε σε ένα από αυτά τα μηνύματα με ένα SMS που έλεγε «παρακαλώ, μη μας ενοχλήσετε ξανά», δεν γνωρίζαμε, διότι πουθενά δεν το λέει, ότι ταυτόχρονα, με αυτήν την απάντηση, ενεργοποιούσαμε έναν «μηχανισμό» αυτόματα των εν λόγω εταιρειών με τα 5ψήφια νούμερα, ώστε να αρχίσουν μετά να σου στέλνουν, με ρυθμό καταιγιστικό, δεκάδες άλλα μηνύματα, με άσχετο μεταξύ τους περιεχόμενο, άσχετο και με εκείνο του αρχικού μηνύματος. Για κάθε τέτοιο SMS που λαμβάνει κάποιος (παρά τη θέλησή του και χωρίς να έχει ειδοποιηθεί οπουδήποτε ότι, απαντώντας στο αρχικό μήνυμα, θα του στείλουν κατόπιν τα... μηνύματα της ζωής τους), μία από τις εταιρείες που ενόχλησε εμάς, εν προκειμένω η Win Α.Ε. μέσω του 5ψήφιου αριθμού 54006, μας χρέωσε 1,6807 ευρώ. Η χρέωση εμφανίζεται στον λογαριασμό της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας, με την οποία ο κάθε καταναλωτής συνεργάζεται. Σε μας ήταν στον λογαριασμό της Vodafone.

Οταν πήγαμε στο κατάστημα της Vodafone επί της λεωφόρου Κηφισίας, στην Κηφισιά, για να ανανεώσουμε το συμβόλαιό μας, η υπάλληλος εκεί ζήτησε να δει τους τελευταίους λογαριασμούς μας για να μας προτείνει, αναλόγως της χρήσης που κάνουμε, ένα βολικό και οικονομικότερο πρόγραμμα. Μόλις είδε αυτά τα 5ψήφια νούμερα στις χρεώσεις, η άμεση αντίδρασή της ήταν «οχ, αυτό δεν μου αρέσει καθόλου». Της είπαμε όσα διηγηθήκαμε προηγουμένως εδώ (για το πρώτο μήνυμα που λάβαμε, το λάθος που κάναμε να απαντήσουμε κ.λπ.) και σχολίασε «δυστυχώς, είναι πάρα πολλοί οι συνδρομητές μας που την έχουν πατήσει άσχημα με αυτά τα μηνύματα». Αφού μας είπε ότι και η Vodafone έχει κινηθεί νομικά εναντίον αυτών των εταιρειών, μας βοήθησε να βρούμε τα ονόματα και τα τηλέφωνά τους, επικοινωνήσαμε αμέσως, μπροστά της, με αυτές, διαμαρτυρηθήκαμε έντονα και ζητήσαμε να διαγράψουν αμέσως τον αριθμό μας από τη λίστα τους. Γράψαμε εδώ, τότε, ότι μία από τις εταιρείες, η Win Α.Ε., παρέπεμπε τον κόσμο σε call centre στην Κροατία, όπου, σε μας, απάντησε μία κοπέλα που μιλούσε μόνο λίγα αγγλικά.

Η επιστολή της Win S.Α.

Εκτοτε, έφτασε στη διεύθυνση της «Ελευθεροτυπίας», μέσω e-mail, μία επιστολή που υπογράφεται από την κ. Βασιλική Ξένου, country manager της Win S.Α. Την παραθέτουμε αυτούσια:

«Σε σχέση με το άρθρο του κ. Χρήστου Μιχαηλίδη ("Προσοχή στις χρεώσεις των 5ψήφιων" που δημοσιεύθηκε στην "Ε" στις 23.1.2010, θα πρέπει να γίνουν ορισμένες επισημάνσεις ώστε να παρατεθεί και η άποψη της άλλης πλευράς.

Ζούμε στην εποχή της κοινωνίας της πληροφορίας κι αυτό σημαίνει ότι οι νέες υπηρεσίες που αναπτύσσονται δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με φοβικό τρόπο, ούτε να προβάλλονται ως εξ ορισμού επικίνδυνες. Η Ελλάδα διαθέτει ένα επαρκές θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη των υπηρεσιών κινητής μετάδοσης περιεχομένου σε συνδρομητές, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή, για το ηλεκτρονικό εμπόριο και για την προστασία προσωπικών δεδομένων. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η νέα οικονομία δομείται πάνω στις κινητές επικοινωνίες και αυτό αποτελεί μοχλό ανάπτυξης για χώρες που, όπως η δική μας, δεν διαθέτουν τομέα πρωτογενούς βιομηχανικής παραγωγής. Κυρίως όμως τονίζουμε ότι αυτές οι θεμιτές επιχειρηματικές δραστηριότητες δεν έχουν καμία σχέση με αδικήματα όπως η απάτη, η κλοπή ταυτότητας και η παραβίαση προσωπικού απορρήτου.

Η εταιρεία μας τηρεί απαρέγκλιτα όλες τις θεσμικές ρυθμίσεις κι έχει λάβει κάθε απαραίτητη άδεια από τις αρμόδιες υπηρεσίες (όπως είναι η ανεξάρτητη αρχή της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων), ώστε να διασφαλίζονται όλα τα δικαιώματα του καταναλωτή και των συνδρομητών των υπηρεσιών μας. Η συνεργάτιδα εταιρεία ARTIQ MOBILE BV δραστηριοποιείται στην ευρωπαϊκή επικράτεια στην παροχή συνδρομητικών μοντέλων μέσω σύντομων μηνυμάτων. Μέσω της Πύλης μας παρέχει τις υπηρεσίες στις οποίες αναφέρεται το προκείμενο άρθρο. Δεν υπάρχει κανένα "ψέμα" και καμία δικαστική δίωξη της Vodafone εναντίον μας, όπως φέρεται στο δημοσίευμα ότι είπε ένας υπάλληλός της. Ως προς αυτό το σημείο, το δημοσίευμα είναι απολύτως ανακριβές και γι' αυτό θα έπρεπε να είχε ζητηθεί και η δική μας θέση πριν τη δημοσίευσή του.

Περαιτέρω στο εν λόγω περιστατικό σε περίπτωση που οι ενδιαφερόμενοι καλούν το τηλεφωνικό κέντρο της ARTIQ MOBILE BV και δεν εντοπίσουν υπάλληλο για να τους απαντήσει στην Ελληνική γλώσσα εντός 3 λεπτών αναμονής παραπέμπονται σε εναλλακτικό υπάλληλο της εταιρείας που στην προκειμένη περίπτωση έτυχε να μην είναι ελληνόφωνος. Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε πως το περιστατικό δεν πρόκειται να επαναληφθεί καθότι μόλις ενημερώσαμε τον συνεργάτη/πελάτη μας ARTIQ MOBILE BV ρητά πως απαγορεύεται να επαναληφθεί κάτι παρόμοιο, ο πελάτης μάς διαβεβαίωσε πως ήδη σήμερα 1.2.2010, η ροή του τηλεφωνικού κέντρου άλλαξε και μετά το πέρας των 3 λεπτών αναμονής ο χρήστης ενημερώνεται εκ νέου πως οι έλληνες αντιπρόσωποι είναι απασχολημένοι και πως εφόσον επιθυμεί να εξυπηρετηθεί στα αγγλικά μπορεί να πατήσει την επιλογή 1. Σε κάθε περίπτωση, ανταποκριθήκαμε άμεσα προς τη μη επανάληψη του συγκεκριμένου συμβάντος που τυχόν εκτρέπει τον ενδιαφερόμενο σε αγγλόφωνο υπάλληλο.

Συμπληρωματικά να αναφέρουμε πως η χωροταξική δραστηριότητα του συγκεκριμένου Call Center σε καμία περίπτωση δεν δεσμεύει ή επηρεάζει την άρτια λειτουργία του και δεν καταλαβαίνουμε τον λόγο της επισήμανσής σας στο άρθρο αυτό.

Με αυτές τις σκέψεις θα θέλαμε να επισημάνουμε την ανάγκη να παρατεθούν στην εφημερίδα σας τα παραπάνω και βρισκόμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω πληροφορία.

Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση.

Με εκτίμηση

Ξένου Βασιλική

Country Manager WIN S.Α.»

Επί της ουσίας;

Κάτω από το όνομά της υπάρχει μία σφραγίδα με τα στοιχεία της εταιρείας, εδώ στην Ελλάδα, στο Μαρούσι. Πήραμε τηλέφωνο στο νούμερο που αναφέρεται. Ενας αυτόματος τηλεφωνητής μάς πληροφορεί ότι «η γραμμή εξυπηρέτησης πελατών λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή από τις 10 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα. Εάν επιθυμείτε να επικοινωνήσετε μέσω e-mail, η διεύθυνσή μας είναι support@win-sa.com». Αμέσως μετά, όσες φορές και αν πήραμε, η γραμμή έπεφτε. Δηλαδή, ΔΕΝ μπορεί να μιλήσει κάποιος μαζί τους. Πρέπει να τους στείλει e-mail, και αν θέλουν σου απαντούν ή επικοινωνούν οι ίδιοι.

Εμείς επιδιώξαμε αυτή την επικοινωνία (αφού μας λένε ότι είναι στη διάθεσή μας «για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση»), για να τους πούμε ότι στην επιστολή τους δεν απαντούν επί της ουσίας, που είναι:

1. Πού βρίσκουν τους αριθμούς των κινητών μας; Με ποιο δικαίωμα κάνουν χρήση αυτών των αριθμών χωρίς την έγκριση και συγκατάθεση του κατόχου τους;

2. Γιατί στα αρχικά μηνύματά τους, αλλά και σε όλα τα επόμενα, δεν καθιστούν απολύτως σαφές στους λήπτες πως εάν τυχόν απαντήσουν στο μήνυμα, ή έστω το ανοίξουν (όπως έκανε συνάδελφος στην εφημερίδα «Καθημερινή», που επίσης έχει προστεθεί στη μακρά λίστα των θυμάτων), θα τους αποσταλούν πολλά ακόμα, κάθε ένα από τα οποία θα χρεώνεται περίπου 2 ευρώ;

3. Τι είδους υπηρεσία προσφέρουν; Πόσο διαυγείς είναι οι όροι αυτών των παιχνιδιών;

Αντίθετα, όπως θα διαπιστώσει ο κάθε νοήμων αναγνώστης, η εν λόγω εταιρεία όχι μόνο δεν απαντά επί της ουσίας, αλλά παραθέτει και ένα ολόκληρο θεωρητικό «μανιφέστο» περί του πόσο σημαντικές είναι οι «νέες υπηρεσίες», που ανοίγουν επενδυτικές ευκαιρίες σε μία χώρα «που δεν διαθέτει τομέα πρωτογενούς βιομηχανικής παραγωγής», και έτσι έχουμε τώρα μια «νέα οικονομία που δομείται πάνω στις κινητές επικοινωνίες», για τον έλεγχο της οποίας αρκεί το υπάρχον «και επαρκές θεσμικό πλαίσιο» της Ελλάδος, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αντιπαρερχόμεθα το κήρυγμα (που έτσι κι αλλιώς είναι σαθρό, αφού η παραβίαση του προσωπικού απορρήτου και η αλίευση πελατών με αδιαφανείς διαδικασίες είναι ακόμα ένα από τα πιο ακανθώδη θέματα στην Ε.Ε. σήμερα, και σχεδόν όλα τα κράτη-μέλη της ψάχνουν να βρουν τρόπους καλύτερης προστασίας των πολιτών τους), όπως και την, καλοδεχούμενη, διόρθωση της μη νόμιμης διαδικασίας παραπομπής των πελατών σε κέντρα εξυπηρέτησης στα οποία οι υπάλληλοι δεν μιλούν τη γλώσσα της χώρας από την οποία προέρχονται οι πελάτες που θέλουν να... εξυπηρετηθούν. Καλοδεχούμενη ενέργεια, αλλά δεν σβήνει την ουσία του θέματος.

Οι δικές μας έρευνες, που συνεχίζονται, δείχνουν ότι στο «παιχνίδι» αυτό δεν είναι σαφής και ο ρόλος των μεγάλων εταιρειών παροχής υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας. Ο αναγνώστης μας κ. Α.Μ. (τα στοιχεία του δεν τα δίνουμε στη δημοσιότητα), τεχνικός ηλεκτρονικών υπολογιστών, με αφορμή το θέμα αυτό επισημαίνει και αναρωτιέται:

«1. Αυτές οι "αθώες περιστερές" εταιρείες παροχής κινητής τηλεφωνίας, από πότε άρχισαν να χρεώνουν για εισερχόμενα (και όχι εξερχόμενα) SMS που διαφεύγουν εντελώς του ελέγχου του χρήστη;

2. Υπάρχει κάποιο όριο στο πόσα τέτοια μηνύματα μπορούν να μας στείλουν οι "εταιρείες" με τα πενταψήφια; Μπορούν π.χ. να μου στείλουν 10, 100, 1.000 την ημέρα και εγώ να πρέπει να δώσω ένα μηνιάτικο για να ξεχρεώσω;

3. Τι ποσοστό από τις χρεώσεις αυτές εισπράττουν οι ίδιες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας;

Ισως η απάντηση στην 3η ερώτηση να καθιστά άχρηστες τις άλλες 2».

Προς τον δικό μας πάροχο θέσαμε το ερώτημα, «πού βρίσκουν τα νούμερα των κινητών μας;», και μας απάντησαν «απ' οπουδήποτε»! Δηλαδή;

«Να, εάν κάποια φορά λάβατε μέρος σε ένα τηλεπαιχνίδι ας πούμε, και στείλατε μήνυμα, να είστε βέβαιος ότι ο αριθμός σας, από εκείνη τη στιγμή, βρίσκεται κιόλας στους καταλόγους όχι μιας τέτοιας εταιρείας, αλλά πολλών. Πάρα πολλών».

Τρομακτική διάσταση. Αλλά πάλι, όμως, απαντήσεις επί της ουσίας δεν λάβαμε και γι' αυτές τις εταιρείες, που ασφαλώς και εισπράττουν τα ποσοστά τους από υπηρεσίες που πληρώνει ο πελάτης τους χωρίς να τις έχει ζητήσει.

Αλλος αναγνώστης, με τα ίδια αρχικά ονόματος, ο κ. Α.Μ. από τα Γιάννενα, μας λέει:

«Εκανα το λάθος να απαντήσω και από τότε έχω πάρει πάνω από οκτώ νέα sms. Επειδή έχω καρτοκινητό, δεν πρόσεξα ακόμη τι ποσό μού έχουν "φάει". Αν δεν σας είναι κόπος, στείλτε μου τα στοιχεία που έχετε γι' αυτούς τους απατεώνες, ώστε αν με ξαναενοχλήσουν, να ενεργήσω ανάλογα».

Τον παραπέμψαμε στην εταιρεία κινητής τηλεφωνίας με την οποία συνεργάζεται, καθώς επίσης στην Υπηρεσία Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, στον Συνήγορο του Πολίτη, στις καταναλωτικές ενώσεις και στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Ισως κάποιος απ' όλους βοηθήσει... *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Τηλεπικοινωνίες & ευρυζωνικότητα
Προσωπικά δεδομένα