Έντυπη Έκδοση

Σώμα και πνεύμα ανατρεπτικό

Σε ήχο ελληνικό

ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΙΣΕΓΚΟΣ - ΘΥΜΙΟΣ ΑΤΖΑΚΑΣ: ΣΩΜΑ

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: POLYTROPON

Δύο μουσικοί με ιδιαιτέρως αξιοσημείωτο προφίλ. Τόσο για τις σπουδές και τις διακρίσεις τους στο εσωτερικό και στο εξωτερικό όσο και για το έργο τους. Ο Αντώνης Ανισέγκος (πιάνο) και ο Θύμιος Ατζακάς (ούτι) εμφανίζονται σε μια πρώτη δισκογραφική εργασία που, σύμφωνα με τους ίδιους, αποτυπώνει (ή, έστω, επιχειρεί να αποτυπώσει) όλο το εύρος της μουσικής τους ιδιοσυγκρασίας. Το ντουέτο επιχειρεί έναν «δημιουργικό συγκερασμό σύνθεσης και αυτοσχεδιασμού», όπως ονομάζει το ιδιαίτερου ενδιαφέροντος -κατά τη γνώμη μου- έργο που ακούγεται στους δύο δίσκους που περιλαμβάνει η έκδοση αυτή: στον πρώτο, δεσπόζει ο έντονος και πυκνός διάλογος ανάμεσα στους δύο μουσικούς (μαζί με τέσσερα εμβόλιμα τρίο με τον γνωστό και εξαίρετο μπασίστα Μιχάλη Σιγανίδη) και στον δεύτερο δίσκο η σύμπραξη με τη Σαβίνα Γιαννάτου, τη Μαρία Θωίδου και τον Μιχάλη Σιγανίδη. Στα δύο cds, υπάρχουν και δύο βίντεο μιας ολόκληρης συναυλίας των ΣΩΜΑ, μαζί με τους Chris Dahlgren, Μιχάλη Σιγανίδη, Σαβίνα Γιαννάτου και Μαρία Θωίδου, στο πλαίσιο της διεθνούς μουσικής κοινότητας «Μουσικό Χωριό», το 2009.

Δεν θα ήμουν ακριβής αν επιχειρούσα να τοποθετήσω τη μουσική αυτή σε μια κατηγορία ή σε ένα είδος. Οι μουσικοί εδώ, καθώς και η πράξη και η επίδοσή τους ανήκουν σε μια πρωτοπορία που έχει (ας μου επιτραπεί να πω) πλούσια και σπουδαία ιστορία (σπουδαία, με την έννοια πως αξίζει σπουδής, και μάλιστα από τους αποδέκτες της μουσικής τέχνης και όχι μόνον από τους δημιουργούς της). Η σύγχρονη μουσική (contemporary music) μπορεί να τοποθετηθεί στην περίοδο των μέσων της δεκαετίας του 1970, κατά την υποχώρηση του μουσικού μοντερνισμού (χαρακτηριστικό τού «παλαιού» μοντερνισμού ήταν η πίστη στην πρόοδο, στην επιστήμη, στον σουρεαλισμό, στον αντιρομαντισμό).

Το ντουέτο ΣΩΜΑ και οι προσκαλεσμένοι του εκφράζονται εδώ κυρίως (όπως τουλάχιστον αντιλαμβάνομαι) διά του αυτοσχεδιασμού, μια διαδικασία δημιουργίας κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης που με μια ευρεία έννοια αποτελεί επίσης μια αναγκαιότητα σε κάθε εκτέλεση. Παρά το γεγονός, πάντως, ότι ο αυτοσχεδιασμός πραγματοποιείται εντός ορισμένων περιορισμών, που ακολουθούν μορφολογικούς τύπους και κανόνες συνδεδεμένους με κάποια παράδοση η οποία καθορίζει (ανάλογα με το τυπικό της) το πώς πρέπει να είναι ή να ακούγεται η μουσική (π.χ. τζαζ, μπαρόκ, φλαμένκο), εδώ παρόμοιοι περιορισμοί δύσκολα εντοπίζονται. Πράγμα που δείχνει πως οι όποιες «δεσμεύσεις» προκύπτουν είτε από τις οδηγίες του συνθέτη είτε από ανάγκες που αφορούν την τεχνική του παιξίματος και την ηχητικότητα των μουσικών οργάνων.

Ο κοινός ή μέσος ή ανυποψίαστος ακροατής δεν θα βρει εδώ ούτε ίχνος από τα γνωστά -λιγότερο ή περισσότερο- τετριμμένα στερεότυπα της μουσικής, που κατά κόρον προβάλλουν οι γνωστοί προαγωγοί των ΜΜΕ. Προτού, όμως, αφήσει να μεγαλώσει μέσα του η τυχόν «ανοίκεια» αίσθηση, πριν αφήσει την τηλοψία να τον καταβροχθίσει, αξίζει -πιστεύω- τον «κόπο» (αν μπορούμε να πούμε πως είναι κόπος) να σταθεί για λίγο απέναντι στον μουσικό αυτόν «λόγο», με ανοιχτή ψυχή και με όση μουσική «ανεξιθρησκία» μπορεί να επιστρατεύσει. Οχι διότι ο Αντώνης Ανισέγκος π.χ. είναι -μεταξύ άλλων- και διπλωματούχος σύνθεσης από τη Μουσική Ακαδημία της Κολωνίας, ύστερα από σπουδές στις Μουσικές Ακαδημίες της Βουδαπέστης και της Βιέννης με πλήθος διακρίσεις και υποτροφίες, αλλά για να κάνει τη χάρη στο εαυτό του (αυτός ο κοινός ή μέσος ή ανυποψίαστος ακροατής) να συγκινηθεί με κάποιον τρόπο από τις μουσικές εικόνες που του προσφέρονται. Η καλλιτεχνική πράξη της ομάδας ΣΩΜΑ είναι πολύ σοβαρή -πιστεύω- επαναστατική και ανατρεπτική εκείνου που αισθητικώς επείγει να ανατραπεί.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική