Έντυπη Έκδοση

Παραμύθια, σασπένς και μπόλικη φαντασία

Με το παραμύθι «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», στην όμορφη εκδοχή του Τιμ Μπέρτον, αρχίζει η νέα, πολύ ενδιαφέρουσα, κινηματογραφική βδομάδα.

Στο πρόγραμμα και η ελληνική ταινία «Guilt» του Βασίλη Μαζωμένου, η περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας «The Box» του Ρίτσαρντ Κέλι, δύο αστυνομικά θρίλερ, «Ο κυνηγός» του Νοτιοκορεάτη Να Χονγκ-Τζιν και «Η σκοτεινή πλευρά του νόμου» του Αντουάν Φούγκουα και η μεξικανική κωμωδία «Ρούντο και Κούρσι» του Κάρλος Κουαρόν.

Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων

Alice in Wonderland. ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία: Τιμ Μπέρτον. Σενάριο: Λίντα Γούλβερτον. Ηθοποιοί: Τζόνι Ντεπ, Μία Γουασικόσκα, Χέλενα Μπόναμ-Κάρτερ, Κρίσπιν Γκόβερ, Αν Χάθαγουεϊ. 108'.

* * * *

Η Μία Γουασικόσκα, Αλίκη στην ταινία του Τιμ Μπέρτον, δεν είναι πια κοριτσάκι, αλλά 19χρονη έτοιμη για παντρειά Η Μία Γουασικόσκα, Αλίκη στην ταινία του Τιμ Μπέρτον, δεν είναι πια κοριτσάκι, αλλά 19χρονη έτοιμη για παντρειά Το κλασικό παραμύθι του Λούις Κάρολ μεταφερμένο με φαντασία και σουρεαλιστική ποίηση από ένα μάγο της οθόνης. Απολαυστικός στο ρόλο του Τρελοκαπελά, ο Τζόνι Ντεπ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το κλασικό παραμύθι του Λούις Κάρολ μεταφέρεται στην οθόνη. Ανάμεσά τους στις προηγούμενες ταινίες και ένα καρτούν του Γουόλτ Ντίσνεϊ (1951) και μια πολύ ενδιαφέρουσα βερσιόν του 1933 με τον περίφημο Αμερικανό κωμικό Γ.Κ. Φιλντς, απολαυστικό στο ρόλο του Χάμτι-Ντάμπτι (στην τωρινή εκδοχή έχει δυστυχώς αφαιρεθεί). Εκείνο που κατάφερε ο σκηνοθέτης Τιμ Μπέρτον («Ο Ψαλιδοχέρης», «Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο της σοκολάτας») είναι να συνδυάσει την απίθανη, σουρεαλιστική φαντασία του μ' εκείνη του Λούις Κάρολ για να μας δώσει τη δική του, εμπνευσμένη, απολαυστική εκδοχή της ιστορίας της «Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων».

Ο Μπέρτον αφηγείται την ιστορία όχι της μικρής Αλίκης του βιβλίου αλλά ενός 19χρονου πια, έτοιμου για παντρειά, κοριτσιού. Εξαιτίας της προσπάθειάς της ν' αποφύγει έναν ανεπιθύμητο γάμο ακολουθεί το κουνέλι του παραμυθιού και, όπως και στο βιβλίο, πέφτει σε μια τρύπα για να οδηγηθεί σ' έναν φανταστικό κόσμο με διάφορα ζώα, που μιλούν, και ν' αντιμετωπίσει την οργισμένη Κόκκινη Βασίλισσα. Η ταινία ακολουθεί βασικά την πλοκή του βιβλίου, αν και αφαιρέθηκαν κάποιοι από τους χαρακτήρες (εκτός από του Χάμπτι-Ντάμπτι, αφαιρέθηκαν και οι χαρακτήρες του Γρυφώνα και της Ψευδοχελώνας), ενώ παρεμβλήθηκαν άλλοι (όπως οι Τουιντελντούμ και Τουιντελντί και ο Τζάμπεργουοκι), από το επόμενο βιβλίο-«συνέχεια» του Λούις Κάρολ, την «Αλίκη μέσα από τον καθρέφτη».

Με μια σωστά δουλεμένη χρήση του 3-D, με γεμάτα φαντασία κοστούμια και εκπληκτικά γοτθικά ντεκόρ, με μερικούς πολύ ωραίους, αλλόκοτους και εκκεντρικούς χαρακτήρες, ανάμεσά τους, τον Τρελοκαπελά (ένας απολαυστικός Τζόνι Ντεπ, που συνδυάζει με δεξιοτεχνία στοιχεία του χαρακτήρα του «Ψαλιδοχέρη» μ' εκείνου του Sweeny Todd), την Κόκκινη Βασίλισσα (Χέλενα Μπόναμ-Κάρτερ), την Κάμπια (Αλαν Ρίκμαν) και τη γάτα Τσέσιαρ (Στίβεν Φράι), ο Μπέρτον, σαν ένας σύγχρονος Μελιές, έφτιαξε ένα όμορφο, ονειρικό, φαντασμαγορικό παραμύθι, πραγματική απόλαυση για μικρούς και μεγάλους.

Guilt

Κύπρος/Ελλάδα, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Βασίλης Μαζωμένος. Ηθοποιοί: Νίκος Αρβανίτης, Κωνσταντίνος Σαρειδάκης, Γιάννης Τσορτέκης, Εβελίνα Παπούλια. 93'.

* * *

Ο Αρτό Απαρτιάν στο «Guilt» του Βασίλη Μαζωμένου Ο Αρτό Απαρτιάν στο «Guilt» του Βασίλη Μαζωμένου Οι ενοχές μας γύρω από την τραγωδία της Κύπρου, μέσα από τον καφκικό εφιάλτη ενός εμπόρου όπλων, σε ένα βουτηγμένο σε μαύρη ατμόσφαιρα πολιτικό θρίλερ.

Ο Βασίλης Μαζωμένος έχει χαράξει έναν δικό του, εντελώς προσωπικό, τρόπο κινηματογραφικής αφήγησης, είτε πρόκειται για πρωτοποριακό κινηματογράφο («Ο τρόμος της ύλης», «Λόγοι και αμαρτήματα»), είτε για κινηματογράφο μυθοπλασίας, όπως αυτό το πολιτικό, βουτηγμένο σε μαύρη ατμόσφαιρα, θρίλερ.

Βρισκόμαστε σ' ένα νοσοκομείο στην Κύπρο, όπου παρακολουθούμε τον εφιάλτη ενός εμπόρου όπλων. Εκτυλίσσεται σε τρεις μέρες, σε τρεις διαφορετικές εποχές, σημαντικές στην πολιτική πορεία του νησιού, από τη βρετανική κατοχή (1959), περνώντας από την τουρκική κατοχή (1974) και φτάνοντας ώς τις μέρες μας (1993).

Ο σκηνοθέτης εκμεταλλεύεται την κάθε περίοδο για να δώσει εικαστικά το δικό της, ξεχωριστό στίγμα. Αναφέρω χαρακτηριστικά το πρώτο μέρος, με τον έμπορο, που συναλλάσσεται με τους Βρετανούς, να επιδεικνύει τη λειτουργία ενός μηχανήματος βασανισμού, όπου ο Μαζωμένος, επηρεασμένος από την «Αποικία των καταδίκων» του Κάφκα αλλά και τον Ορσον Γουέλς, φτιάχνει ένα είδος κολαστηρίου, βουτηγμένο σε μια καφκική ατμόσφαιρα -η ατμοσφαιρική φωτογραφία είναι της Κατερίνας Μαραγκουδάκη. Ή τις διάφορες νύξεις ή και αλληγορικές μεταφορές, όπως στις αλλαγές που παίρνει κάθε τόσο το μηχάνημα του βασανισμού, για να καταλήξει αναπόσπαστο μηχάνημα στο χειρουργείο. Ή τη σκηνή στο δεύτερο μέρος, όπου, με την απελευθέρωση των κρατουμένων από τις φυλακές, παρακολουθούμε έναν νάνο να προχωρεί μόνος, σκοντάφτοντας και σέρνοντας μια βαριά βαλίτσα, μέσα από τις λάσπες, ενώ στο βάθος δεσπόζει ένας μιναρές -με τον νάνο να μετατρέπεται σε σύμβολο της ξαναγεννημένης από ένα αιματηρό παρελθόν Κύπρου, που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της ενώ πίσω της, με τον μιναρέ, να κρέμεται, δαμόκλειος σπάθη, η συνεχιζόμενη τουρκική απειλή.

Ολόκληρη η ταινία κινείται σ' ένα παρόμοιο επίπεδο. Ο Μαζωμένος γεμίζει κάθε σκηνή και κάθε εικόνα με αναφορές και επίπεδα που απαιτούν από το θεατή μια συνεχή, ενεργό παρακολούθηση. Υπάρχουν κάποιες σκηνές, ευτυχώς λιγοστές, που μοιάζουν να είναι αδύναμες μπροστά στις άλλες -όπως η σκηνή με τους επίσημους Βρετανούς να προσέρχονται στην παρουσίαση της μηχανής του βασανισμού. Είναι όμως λιγοστές μπροστά στη δύναμη μιας ταινίας που έχει πολλά, και αναγκαία στην εποχή μας, να μας πει. Φτάνει να ξεχάσετε τον παραδοσιακό κινηματογράφο, αυτόν με τον οποίο μας βομβαρδίζει καθημερινά το Χόλιγουντ και να αφεθείτε στη γοητεία της.

The Box

ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ρίτσαρντ Κέλι. Ηθοποιοί: Κάμερον Ντίαζ, Τζέιμς Μάρσντεν, Φρανκ Λαντζέλα. 115'

* * * 1/2

Φρανκ Λαντζέλα και Κάμερον Ντίαζ στο συναρπαστικό «The box» του Ρίτσαρντ Κέλι Φρανκ Λαντζέλα και Κάμερον Ντίαζ στο συναρπαστικό «The box» του Ρίτσαρντ Κέλι Η πρωτότυπη προσφορά ενός μυστηριώδους κουτιού από ένα μυστηριώδη επισκέπτη προκαλεί μια σειρά επικίνδυνων περιπετειών, σε ένα συναρπαστικό θρίλερ επιστημονικής, και όχι μόνο, φαντασίας.

Ο Ρίτσαρντ Κέλι είναι ένας σκηνοθέτης που χρησιμοποιεί τα κινηματογραφικά είδη για να κάνει πρωτότυπες, απρόσμενες ανατροπές. Παράδειγμα, η πρώτη, εξαιρετική ταινία του φαντασίας, «Ντόνι Ντάρκο». Παρόμοιες ανατροπές επιχειρεί και στη νέα του αυτή, ανεξάρτητη ταινία (με παραγωγούς την εταιρεία 1821 του Πάρι Κασιδόκωστα), όπου συνδυάζει την επιστημονική φαντασία με το αστυνομικό ψυχολογικό θρίλερ, την ταινία τρόμου, διανθισμένα με χριστιανικές αναφορές.

Το «κουτί» του τίτλου είναι ένα αλλόκοτο, μυστηριώδες δώρο, που προσφέρεται στην οικογένεια του Αρθουρ και της Νόρμας Λούις, και μπορεί να χαρίσει στον ιδιοκτήτη του ένα εκατομμύριο δολάρια! Φτάνει μέσα σ' ένα εικοσιτετράωρο να πατήσουν ένα κουμπί που θα οδηγήσει στο θάνατο έναν άγνωστό τους άνθρωπο. Τελικά θα το πατήσουν για να οδηγηθούν σε μια σειρά δυσοίωνων γεγονότων, που θα τους κάνουν, κάποια στιγμή, να μετανιώσουν, αν και θα είναι πια αργά.

Με βάση ένα διήγημα («Button, Button») του συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας, Ρίτσαρντ Μάθεσον, ο Κέλι έφτιαξε ένα συναρπαστικό θρίλερ, που σε ελκύει με το μυστήριο και το συνεχές σασπένς του. Μπορεί κάποιες καταστάσεις στο σενάριο να φαίνονται απίθανες ή παράλογες, ακόμη και απαράδεκτες (όπως η τελική στροφή σε θρησκευτικές λύσεις). Ο Κέλι, όμως, εκμεταλλεύεται με δεξιοτεχνία και φαντασία τις διάφορες καταστάσεις, αλλά και τους χώρους (ένα μέρος εκτυλίσσεται στο Κέντρο Ερευνών της NASA στο Λάνγκλεϊ), για να φτιάξει ένα θρίλερ που σε παρασύρει στην πλοκή του από την αρχή ώς το τέλος.

Ο κυνηγός

The Chaser/Chugyeogja. Σκηνοθεσία-σενάριο: Να Χονγκ-Τζιν. Ηθοποιοί: Κιμ Γιουν-Σουκ, Χα Τζουνγκ-Γου, Σέο Γιουνγκ-Χε. 124'

* * *

Ενας πρώην μπάτσος, νυν νταβατζής, κυνηγά ένα σίριαλ κίλερ στους δρόμους της Σεούλ, σ' έναν βουτηγμένο σε μαύρη ατμόσφαιρα θρίλερ.

Από την εποχή που γυρίστηκε «Η νύχτα του κυνηγού» και «Ο ηδονοβλεψίας» μέχρι τη «Σιωπή των αμνών» και το «Seven», έχουν γυριστεί περισσότερες από εκατό ταινίες με θέμα τούς σίριαλ κίλερ. Ανάμεσα σ' αυτές ξεχωριστή θέση παίρνει και αυτός ο «Κυνηγός», πρώτη ταινία του Νοτιοκορεάτη Να Χονγκ-Τζιν.

Πρωταγωνιστής είναι ο Τζουνγκ-Χο, ένας πρώην αστυνομικός και νυν νταβατζής, ο οποίος προσπαθεί να ανακαλύψει τον άγνωστο πελάτη που πιστεύει πως απάγει και πουλάει τα κορίτσια, που κάθε τόσο του στέλνει. Στην πραγματικότητα, ο πελάτης αυτός είναι ένας σαδιστής κατά συρροή δολοφόνος, σεξουαλικά ανίκανος, που σκοτώνει τις νεαρές πόρνες με σφυρί και σκαρπέλο - την εξήγηση για τη χρήση των αλλόκοτων αυτών εργαλείων μάς τη δίνει αργότερα ένας ψυχολόγος.

Η πρωτοτυπία της ταινίας βρίσκεται στο γεγονός ότι ο σκηνοθέτης επέλεξε να την αφηγηθεί με ένα εντελώς ρεαλιστικό τρόπο, χωρίς παράλογα κυνηγητά με αυτοκίνητα ή τη χρήση ειδικών εφέ. Αντίθετα, τοποθετεί τα πρόσωπά του στη σύγχρονη Σεούλ, επιλέγοντας χώρους που αντλούν την έμπνευσή τους από το φιλμ νουάρ, ενώ τα κυνηγητά του εκτυλίσσονται στους σκοτεινούς, άλλοτε ανηφορικούς κι άλλοτε κατηφορικούς, δρόμους της Σεούλ, με κυνηγό και κυνηγημένο να τρέχουν με τα πόδια και με την κάμερα να τους παρακολουθεί από κοντά. Τα κυνηγητά, δοσμένα σε σκηνές έξοχες, βουτηγμένες σε μια απειλητική, κατάμαυρη ατμόσφαιρα, δείχνουν πώς ένας εμπνευσμένος σκηνοθέτης μπορεί να δημιουργήσει το σασπένς μέσα από το ρυθμό και την άνεση του απλού τρεξίματος και όχι με κάποιο γρήγορο μοντάζ, όπως επιμένουν να κάνουν, με τον ίδιο κουραστικό τρόπο, οι αμερικανικές ταινίες.

Ενα άλλο πολύ ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας είναι το σφιχτοδεμένο σενάριο, με ολοκληρωμένους, πειστικούς χαρακτήρες, ιδιαίτερα αυτόν του πρώην μπάτσου, που το μόνο που τον ενδιαφέρει αρχικά είναι να πάρει πίσω τα κορίτσια του, ενώ στη συνέχεια αρχίζει να νοιάζεται για το μικρό κοριτσάκι της πόρνης, που ο δολοφόνος κρατάει μισοπεθαμένη σ' ένα απομονωμένο σπίτι. Ενώ, ένα τρίτο στοιχείο, είναι ο τρόπος παρουσίασης της αστυνομίας: αδύναμης, ηλίθιας, που ασχολείται τόσο με μια επίθεση ενάντια στο δήμαρχο της πόλης όσο και με τους φόνους απλά για να καλύψει την ανικανότητά της. Ολα δοσμένα με δύναμη αλλά και ωμότητα, διανθισμένα με μαύρο χιούμορ.

Η σκοτεινή πλευρά του νόμου

Brooklyn's Finest. ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία: Αντουάν Φούκουα. Σενάριο: Μάικλ Σ. Μάρτιν. Ηθοποιοί: Ρίτσαρντ Γκιρ, Ιθαν Χοκ, Ντον Τσιντλ, Ελεν Μπάρκιν, Γουέσλι Σνάιπς. 140'

* * *

Ο Ρίτσαρντ Γκιρ, απογοητευμένος με τη δουλειά του αστυνομικού, στη «Σκοτεινή πλευρά του νόμου» του Αντουάν Φούκουα Ο Ρίτσαρντ Γκιρ, απογοητευμένος με τη δουλειά του αστυνομικού, στη «Σκοτεινή πλευρά του νόμου» του Αντουάν Φούκουα Οι παράλληλες ιστορίες τριών διεφθαρμένων αστυνομικών σε ένα βουτηγμένο σε μαύρη ατμόσφαιρα, και με εξαιρετικές ερμηνείες, αστυνομικό θρίλερ.

Τις παράλληλες ιστορίες τριών αστυνομικών του αστυνομικού τμήματος του Μπρούκλιν, με τον καθένα σε διαφορετική φάση της καριέρας του, παρουσιάζει στο ατμοσφαιρικό αυτό, σκληρό θρίλερ, ο Αντουάν Φούκουα («Ημέρα εκπαίδευσης»). Ο ένας, ο Εντι (Γκιρ), απογοητευμένος με τη δουλειά του (σε μερικές μέρες συνταξιοδοτείται) έχει τάσεις αυτοκτονίας. Ο δεύτερος, ο Τάνγκο (Τσιντλ), έχει χαραμίσει τη ζωή του ως μυστικός μπάτσος, ενώ η σχέση του με τον υπόκοσμο τον οδηγεί σε αδιέξοδο. Και ο τρίτος, ο Σαλ (Χοκ), ζει με την πολυμελή οικογένειά του σ' ένα στενόχωρο, μουχλιασμένο διαμέρισμα και οδηγείται στην παρανομία για να αποκτήσει τα έξτρα χρήματα που χρειάζεται για μια καλύτερη ζωή.

Οι τρεις προβληματικοί, διεφθαρμένοι ή έτοιμοι να διαφθαρούν αστυνομικοί (εξαιρετικές και οι τρεις ερμηνείες) αντιμετωπίζονται με ειλικρίνεια αλλά και σε βάθος, απ τον σκηνοθέτη, που βγάζει στην επιφάνεια τα πιο μύχια αισθήματα αλλά και τα καταπιεσμένα πάθη τους, για να μας δώσει μια όσο το δυνατόν πιο αντικειμενική ψυχογραφία τους. Τρεις ιστορίες που ο Φούκουα ενορχηστρώνει με μαεστρία, δημιουργώντας τις κατάλληλες δραματικές συγκρούσεις και τη μαύρη ατμόσφαιρα στην οποία κινούνται τα τραγικά αυτά πρόσωπα.

Οι άλλες ταινίες

ΡΟΥΝΤΟ ΚΑΙ ΚΟΥΡΣΙ (Rudo Υ Cursi). Μεξικό, 2008. Σκηνοθεσία-σενάριο: Κάρλος Κουαρόν. Ηθοποιοί: Γκάελ Γκαρσία Μπερνάλ, Ντιέγκο Λούνα, Τζέσικα Μας, Αντριάνα Παζ. 103'

Κωμωδία σκηνοθετημένη από τον Κάρλος (αδερφό του Αλφόνσο, που εδώ είναι παραγωγός) Κουαρόν, γύρω από δυο φτωχά αδέρφια, από αγροτική περιοχή του Μεξικού. Ξαφνικά τούς ανακαλύπτει ένας κυνηγός ταλέντων και τους μετατρέπει σε πρωταθλητές του ποδοσφαίρου. Κάποτε όμως τα αδέρφια συγκρούονται όταν αναγκάζονται να διαγωνιστούν σε διαφορετικές ομάδες, με αποτέλεσμα ο δρόμος της επιτυχίας να μη μοιάζει τόσο όμορφος όσο και πριν...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική κινηματογράφου
Κινηματογράφος