Έντυπη Έκδοση

Από το ταπεινό μοδιστράδικο μέχρι την haute couture

Η έκθεση «Ενδύεσθαι. Για ένα Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος», που οργανώνει η Ιωάννα Παπαντωνίου στο Μουσείο Μπενάκη, με πάνω από 300 ρούχα και 1.000 αξεσουάρ

Πέντε παλιές ξύλινες χειροποίητες ντουλάπες τοποθετούνταν χθες η μία δίπλα στην άλλη υπό τις οδηγίες της Ιωάννας Παπαντωνίου στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς. Μπροστά τους θα στηθούν βαλίτσες και καπελιέρες, χαρακτηριστικά δείγματα αποθήκευσης του ενδύματος και των αξεσουάρ του. Πιο πέρα γούνες, κομψές τουαλέτες υψηλής ραπτικής, μέχρι στρατιωτικές στολές «περίμεναν» να βγουν από τις θήκες τους.

Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα της Ιωάννας Παπαντωνίου έχει να επιχορηγηθεί από το 2004 Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα της Ιωάννας Παπαντωνίου έχει να επιχορηγηθεί από το 2004 Γύρω γύρω καφάσια, μαύρα καφάσια απ'αυτά που χρησιμοποιούνται για τα εσπεριδοειδή, στοιβαγμένα το ένα πάνω στ'άλλο, θα είναι οι βάσεις για τα κομψά, δυσεύρετα (μερικά εξαιρετικά σπάνια) αξεσουάρ: γάντια, καπέλα, τσάντες, παπούτσια...

Η «ψυχή» του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος (ΠΛΙ), βραβευμένη σκηνογράφος-ενδυματολόγος Ιωάννα Παπαντωνίου, βγάζει την αφρόκρεμα της μοναδικής για τα ελληνικά δεδομένα ενδυματολογικής συλλογής του ΠΛΙ (πάνω από 300 ρούχα και περίπου 1.000 αξεσουάρ) για να διηγηθεί την ιστορία του ενδύματος. «Ενδύεσθαι. Για ένα Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος» είναι ο τίτλος της έκθεσης που εγκαινιάζεται την Τρίτη το βράδυ.

Η αφήγηση θα ξεκινά από τα πτυχωτά τυλιχτά ενδύματα της αρχαιότητας (σε φωτογραφίες), θα στέκεται σε μια μεγάλη γκάμα μουσειακών ενδυμάτων από τον 18ο έως τον 21ο αιώνα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται αριστουργήματα σχεδιαστών παγκόσμιας εμβέλειας όπως: Φορτουνί, Λανβέν, Κριστιάν Ντιόρ, Ζαν-Πολ Γκοτιέ, Μιγιάκε αλλά και Ελλήνων όπως των Γιάννη Ευαγγελίδη, Ζαν Ντεσέ, Τζέιμς Γαλανός, Γιάννη Τσεκλένη, Σοφίας Κοκοσαλάκη κ.ά.

Σαν νησίδες, ομάδες ρούχων θα θίγουν το θέμα των διαφορετικών λειτουργιών του ενδύματος αλλά και των διαφορετικών ερμηνειών του από την επιστήμη της ενδυματολογίας. Ετσι, θα δούμε άμφια, θεατρικά κοστούμια, εσώρουχα, στολές εργασίας, αλλά και τα ρούχα που ταυτίζονται με τον κύκλο της ζωής: βάφτιση, γάμος, πένθος. Η πρωτοπόρος Ιωάννα Παπαντωνίου έχει υιοθετήσει αρκετά χρόνια τώρα κάτι που εφαρμόζει το μεγαλύτερο Εθνολογικό Μουσείο της Σουηδίας. Παρακολουθεί την ενδυματολογική εξέλιξη ενός κοριτσιού και ενός αγοριού από την ώρα που γεννήθηκαν, συλλέγοντας όλα τα ρούχα τους. Το μεγαλύτερο, το κορίτσι, είναι η κόρη του Αντώνη Σαμαρά, Λένα, φοιτήτρια σήμερα, ενώ το αγόρι είναι 8 ετών!

Η έκθεση θα δίνει το στίγμα του ΠΛΙ. «Πώς συλλέγουμε και τι μας ενδιαφέρει. Οτιδήποτε έχει να κάνει με το ένδυμα από τη στιγμή που σχεδιάζεται μέχρι τη στιγμή που φτάνει στον πελάτη», εξηγεί η κ. Παπαντωνίου. Ετσι, θα υπάρχουν και ντοκουμέντα από μοδιστράδικα ή ραφεία και μπουτίκ, όπως η ιστορική μπουτίκ της Κλειώς Μποσταντζόγλου που λειτούργησε από τη δεκαετία του '60 έως και τη δεκαετία του '90 στο «Χίλτον» με εκλεκτή πελατεία. Οταν έκλεισε, η ιδιοκτήτρια χάρισε ό,τι είχε και δεν είχε στο ΠΛΙ. Ταυτόχρονα σύγχρονοι Ελληνες σχεδιαστές κλήθηκαν να παρουσιάσουν (έως δύο) δημιουργίες τους.

Τα «διαμάντια» της έκθεσης είναι το κοστούμι της Μαρίας Κάλλας για τη «Μήδεια» του Αλέξη Μινωτή, που ύφανε ο ίδιος ο Γιάννης Τσαρούχης, ένα ζευγάρι παπούτσια που φέρουν την υπογραφή της Μαργκότ Φοντέιν, το παλτό της Γκρέις Κέλι -δημιουργία του Ντιόρ, δύο χιτώνες του Πολ Πουαρέ, ένα ζευγάρι γάντια του 1710 και ένα ζευγάρι μεταξωτά παπούτσια του 1720...

Και να σκεφτεί κανείς ότι η συλλογή (5.000 κομμάτια) οφείλει την ύπαρξή της στις «Πτυχώσεις» του 2004 στο ίδιο μουσείο (παραγωγή και πάλι του ΠΛΙ). Από τότε οι δωρεές ιδιωτών ήταν αθρόες, όπως οι 750 τσάντες της Ελληνοαμερικανίδας Τραυλού-Ντουμπίνσκι ή ολόκληρες οι γκαρνταρόμπες της Εύας Μελλά, της Ελισάβετ Κομνηνού-Παπαστράτου, της Μυρτώς Παράσχη. Και η ίδια η Ιωάννα Παπαντωνίου αγόρασε μερικά εξαιρετικά κομμάτια. «Μακάρι να είχα χρήματα, κυκλοφορούν αριστουργήματα...»

* Διάρκεια έως 23 Μαΐου. *

Ανοιχτή πρόσκληση για μουσείο μόδας

Η εξαιρετική συλλογή μπορεί να αυτονομηθεί και να αποτελέσει ένα μουσείο από μόνη της. Γι' αυτό και ο υπότιτλος της έκθεσης είναι «Για ένα Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος».

«Απευθύνουμε ανοιχτή πρόσκληση σε όσους θέλουν να μας συμπαρασταθούν να προχωρήσει το σχέδιο», τονίζει η κ. Παπαντωνίου. Εχει στο μυαλό της ένα ενδυματολογικό mall με εταίρους όσους δραστηριοποιούνται στον χώρο του ενδύματος, τονώνοντας έτσι την ελληνική μόδα αλλά και την τοπική βιομηχανία. Γνωρίζει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι σαν το Ινστιτούτο Κοστουμιών του Κιότο, αλλά κάτι σαν εκείνο που είδε από τον όμιλο σχεδιαστών μόδας στο Ντάλας. Ενα αύταρκες μουσείο, που στο υπόγειό του είχε έναν τεράστιο «Καλυβιώτη» αλλά και μικρά δωμάτια-πασαρέλες για να δειγματίζουν οι δημιουργοί τα πρετ-α-πορτέ για τα εμπορικά. «Την ίδια στιγμή δειγμάτιζαν τα Harrods και τα Sacks της 5ης Λεωφόρου, ενώ ο επισκέπτης μπορούσε να προμηθευτεί από χαρτί για πατρόν μέχρι ρούχα».

Οραματίζεται χώρο συντήρησης και αποθήκευσης των συλλογών, βιβλιοθήκη, αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, ακόμη και ένα χώρο όπου νέοι σχεδιαστές θα κάνουν πρακτική. «Θα μπορούσε να δημιουργηθεί σε μια αποθήκη στον παλιό ανατολικό αερολιμένα ή στο Golden Mall, αν το έβλεπε συμπαθητικά η κυρία Λάτση».

Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα, που ίδρυσε το 1974, από το 2004 δεν επιχορηγείται από το κράτος. «Δεν είμαι απ'αυτούς που τα περιμένουν όλα από το κράτος», λέει. Ωστόσο οργίστηκε όταν έμαθε ότι έχουν κωδικό ιδρύματα όπως των Παπανδρέου, Καραμανλή, Μολυβιάτη, Σημίτη, Μητσοτάκη. «Με τα χρήματα που παίρνουν εκείνοι εμείς ζούμε και βασιλεύουμε και τον κόσμο κυριεύουμε...»

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι