Έντυπη Έκδοση

Πώς βγήκε λάδι ο ανακριτής Ζαγοριανός

Οι αντεισαγγελείς του Αρείου Πάγου Α. Κονταξής και Φ. Μακρής ως εισηγητές πρωταγωνίστησαν στην περίφημη συνεδρίαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου (ΑΔΣ), που υπό την προεδρία του Γ. Καλαμίδα και τη συμμετοχή του εισαγγελέα του ανώτατου δικαστηρίου Ι. Τέντε διατήρησε τον Ν. Ζαγοριανό στο δικαστικό σώμα και παράλληλα τον απάλλαξε από το βαρύ κατηγορητήριο που αντιμετωπίζει.

Οι Γ. Καλαμίδας και Ι. Τεντές που απάλλαξαν τον Ν. Ζαγοριανό από το βαρύ κατηγορητήριο που αντιμετωπίζει. Οι Γ. Καλαμίδας και Ι. Τεντές που απάλλαξαν τον Ν. Ζαγοριανό από το βαρύ κατηγορητήριο που αντιμετωπίζει. Αυτό προκύπτει από τα πρακτικά του ΑΔΣ (αριθμούν 20 σελίδες) που παρουσιάζει η «Κ.Ε.» και στα οποία περιλαμβάνονται η κατάθεση Ζαγοριανού («μέχρι τώρα με τις επικρίσεις που δέχομαι δεν μπορώ να καταλάβω ποιο ήταν σωστό και ποιο λάθος»), η εκτενέστατη επιχειρηματολογία στήριξής του από τον κ. Κονταξή («εργάστηκε επιμελώς, αόκνως, με ζήλο και πέραν του συνήθους χρόνου») και οι θέσεις της πλειοψηφίας (9 μέλη) και της μειοψηφίας (2 μέλη).

Ιδού πώς το ανώτατο θεσμικό όργανο, το οποίο ο υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, Χ. Καστανίδης, κατηγορεί ότι παραβίασε το σύνταγμα, βγάζει λάδι τον Ζαγοριανό για τα αδικήματα της κατάχρησης εξουσίας και της παράβασης καθήκοντος, την ώρα που για τις ίδιες πράξεις διενεργείται ανάκριση:

1 Ως προς την κατηγορία ότι με πρόθεση παρέλειψε τον Αύγουστο 2009 να εκδώσει ένταλμα σύλληψης κατά του Μ. Χριστοφοράκου για δωροδοκία και νομιμοποίηση εγκληματικών εσόδων (2004-2007) σχετικά με το C4Ι:

Δεν στοιχειοθετείται αντικειμενικά. Από τα αποδεικτικά στοιχεία της δικογραφίας δεν προέκυπταν μέχρι τον χρόνο εκείνο στοιχεία που επέβαλλαν την έκδοση εντάλματος. Δεν είχαν προσωποποιηθεί οι κατηγορίες και δεν ήταν γνωστά τα πρόσωπα που ήταν αποδέκτες χρημάτων (δωρολήπτες). Δεν μπορούσε να συνταχθούν κατηγορίες αφού η μεν δωροδοκία προϋποθέτει σχέση δύο τουλάχιστον προσώπων, η δε νομιμοποίηση την τέλεση ενός βασικού εγκλήματος από το οποίο προέρχονται τα νομιμοποιούμενα έσοδα.

Συνεπώς ο ανακριτής προέβη στη συλλογή του αποδεικτικού υλικού σύμφωνα με την ιστορική τους διάσταση κατά χρονολογική σειρά. Πρώτα ερεύνησε τη σύμβαση του ΟΤΕ και εξέδωσε τα εντάλματα κατά του Χριστοφοράκου και των λοιπών ενεχόμενων προσώπων και, μετά από αυτή, έμεινε να ερευνήσει τη σύμβαση C4Ι.

2 Για το ότι με πρόθεση δεν χορήγησε αντίγραφα της δικογραφίας στους κατηγορούμενους Γ. Σκαρπέλη και Χρ. Καραβέλα:

Η μη χορήγηση αντιγράφων της δικογραφίας για τη σύμβαση C4Ι ήταν δικαιολογημένη, διότι ο ανακριτής είχε καλέσει τους κατηγορούμενους να απολογηθούν μόνον για τα αδικήματα της ξεχωριστής και διακεκριμένης υπόθεσης για την ψηφιακοποίηση του ΟΤΕ και όχι και εκείνης του C4Ι και η διαφωνία τους επιλύθηκε από το συμβούλιο πλημμελειοδικών, δηλαδή με διαδικασία νόμιμη.

3 Δεν προχώρησε στην κατάσχεση 25 φακέλων της Siemens παραλείποντας να καταγράψει αναλυτικά τα έγγραφα που περιέχονταν σ' αυτούς:

Στο πλαίσιο της ανάκρισης ο ανακριτής προχώρησε σε κατάσχεση 150 φακέλων που καλύπτουν 40 χαρτοκιβώτια και τα έγγραφα που περιέχονται σε αυτά αγγίζουν τα 15.000. Ο τεράστιος όγκος των κατασχεμένων εγγράφων καθιστά πρακτικά αδύνατη την αναλυτική καταγραφή τους. Θα απαιτούσε πολλούς υπαλλήλους και αρκετό χρόνο, πέραν των δύο μηνών, δοθέντος ότι πρόκειται για ξενόγλωσσα έγγραφα. Συνεπώς δεν προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις ότι τέλεσε το έγκλημα της παράβασης καθήκοντος, καθόσον ενήργησε εντός των ορίων των καθηκόντων της υπηρεσίας του.

Οι αρεοπαγίτες Ν. Ζερβομπεάκος και Αθ. Κουτρομάνος δέχθηκαν ότι ο ανακριτής παρέβη τα καθήκοντά του, έκριναν όμως ότι δεν συντρέχει λόγος να τεθεί σε αργία. Αντίθετα, οι Ρένα Ασημακοπούλου και Ελισάβετ Μουγάκου-Μπρίλλη που συγκρότησαν τη μειοψηφία, υποστήριξαν ότι για τη διαφύλαξη του κύρους της Δικαιοσύνης ο Ν. Ζαγοριανός πρέπει να τεθεί σε προσωρινή αργία.

«Οι αξιόποινες πράξεις τόσο του διωκόμενου, που αφορούν σοβαρά παραπτώματα δικαστικού λειτουργού κατά τη διάρκεια της ανάκρισης και στην πράξη δυσχέραναν τη διερεύνηση μιας εξαιρετικά σοβαρής υπόθεσης, όσο και των κατηγορουμένων καθώς και τυχόν εμπλεκομένων σε χρηματισμό κρατικών και κομματικών αξιωματούχων συντάραξαν την κοινή γνώμη και κλόνισαν ανεπανόρθωτα την εμπιστοσύνη των πολιτών στη δικαιοσύνη».

Ο Ν. Ζαγοριανός κατέθεσε μεταξύ άλλων:

«Παραμονές Χριστουγέννων (2008) με πήραν τηλέφωνο από το Λονδίνο για δέσμευση του λογαριασμού του κ. Καραβέλα. Προσπάθησα να βρω στοιχεία για να δεσμεύσω λογαριασμούς. Η Siemens είχε βρει τέσσερις τρόπους διακίνησης του μαύρου χρήματος. Είχαμε έγγραφο του κ. Καραβέλα, ο οποίος προσανατόλιζε πού θα δοθούν οι μίζες. Στη σύμβαση με τον ΟΤΕ είχα τους παθητικά δωροδοκούμενους, όπως ο κ. Σκαρπέλης. Ο κ. Σίκατσεκ κανόνιζε τα χρήματα που θα έδινε η μητρική εταιρεία, όχι ποιος θα τα πάρει. Για την ενεργητική και παθητική δωροδοκία δεν είχα στοιχεία. Τα χρήματα πηγαίνανε σε δύο υπεράκτιες εταιρείες του κ. Χριστοφοράκου. Μετά γινόντουσαν αναλήψεις μετρητών, αυτά που έλεγαν με τις βαλίτσες. Πρακτικά μου ήταν αδύνατο να ασχοληθώ και με τις δύο υποθέσεις. Δεν είναι μόνον οι λογαριασμοί Χριστοφοράκου, είναι και του Μαυρίδη. Υπήρχε μια συμφωνία 2% για το C4Ι. Δεν προλάβαινα να δω ποιοι ήταν οι αποδέκτες. Ημουν ένας ανακριτής με μία γραμματέα. Εκανα 30 αιτήσεις δικαστικής συνδρομής. Με τις γερμανικές αρχές αντιμετώπισα έναν τοίχο. Πιστεύω ότι έπραξα κατά νόμο και συνείδηση».

Αναφορά έκανε και στη γραμματέα του Χριστοφοράκου κ. Τσάκαλου, για την οποία είπε ότι φρουρούνταν από ανθρώπους της Siemens και ότι, όταν ο ίδιος πήγε στην εταιρεία, αρχικά αρνήθηκαν να του δείξουν τον χώρο, τελικά όμως τον οδήγησαν στο αρχείο, όπου υπήρχαν πάρα πολλά κλασέρ και διερωτήθηκε πώς θα γίνει η καταγραφή.

Εννιά πολιτικούς δείχνει η Εξεταστική Επιτροπή

Ερευνα και για μια κατάθεση 2 εκατ. ευρώ στο Λουξεμβούργο από πρώην βουλευτή

Μια κατάθεση 2 εκατ. ευρώ σε τράπεζα του Λουξεμβούργου προσωπικά από πολιτικό πρόσωπο, που σήμερα δεν είναι βουλευτής, το καλοκαίρι του 2005 είναι στο επίκεντρο της έρευνας τόσο των μελών της Εξεταστικής Επιτροπής για το σκάνδαλο της Siemens, όσο και άλλων αρχών.

Το συγκεκριμένο ποσό και η καταβολή του σε λογαριασμό φαίνεται ότι θα συνδυαστεί και με άλλο ταξίδι του συγκεκριμένου πολιτικού, σε χρόνο βέβαια, που δεν είχε ακόμα ξεσπάσει το σκάνδαλο στη Γερμανία...

Στο μεταξύ τα μέλη της Επιτροπής φαίνεται ότι καταλήγουν πως πρέπει να διερευνηθούν οι ευθύνες συνολικά 9 πολιτικών προσώπων, οι περισσότερες από τις οποίες έχουν ήδη παραγραφεί με το κλείσιμο της Βουλής τον Μάιο του 2009.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα πρόσωπα αυτά τα πέντε ανήκουν στο ΠΑΣΟΚ, ενώ τα 4 στον χώρο της Ν.Δ. Είναι αυτά για τα οποία υπάρχουν ενδείξεις εμπλοκής τους στο σκάνδαλο.

Οπως φαίνεται, το πόρισμα που θα εκδοθεί θα είναι ομόφωνο, αφού οι εντολές από τις ηγεσίες των δύο μεγάλων κομμάτων είναι να αποκαλυφθούν όλα τα στοιχεία που θα ανακύψουν από την έρευνα της Επιτροπής.

Τόσο οι Γ. Παπανδρέου, όσο και ο Α. Σαμαράς διαμηνύουν και εσωτερικά στα κόμματά τους ότι «δεν θα καλυφθεί» απολύτως κανένας αν ανακύψουν ασφαλώς ισχυρά στοιχεία εις βάρος του.

Με ενδιαφέρον αναμένεται η κατάθεση του πρώην πρωθυπουργού, Κων. Καραμανλή, εφόσον βέβαια αυτό αποφασισθεί από τα μέλη της Εξεταστικής. Ανοικτό πάντως παραμένει και το αν κλειθούν να καταθέσουν και οι πρώην πρωθυπουργοί Κ. Μητσοτάκης και Κ. Σημίτης. Για το θέμα της παραγραφής, τέλος, ενδιαφέρουσα εκτιμάται η κατάθεση στην Εξεταστική του νομικού Ι. Μαντζουράνη.

Οπως είπε, αν υπάρχει ζημιά του ελληνικού Δημοσίου από τη μη λειτουργία του C4Ι «αυτή αποδεικνύεται μόνο από την επιστροφή των εγγυητικών στις εταιρείες SAIC και SIEMENS στα τέλη του 2008, εποχή που δεν εμπίπτει στα παραγεγραμμένα αδικήματα του σκανδάλου...».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Υπόθεση Siemens