Έντυπη Έκδοση

Η ελληνική ζωή του Πράισνερ

Ο συνθέτης που έγραψε μουσική για όλα τα αριστουργήματα του Κισλόφσκι ξανάρχεται για συναυλία στο Μέγαρο

Κάποτε είχαν με τον Κριστόφ Κισλόφσκι την ιδέα να πουν την ιστορία μιας ζωής μέσα από ένα κοντσέρτο που θα το έφτιαχναν από κοινού. Σχεδιάζαν, μάλιστα, η παγκόσμια πρεμιέρα να δοθεί στην Ακρόπολη. Αλλά ο Κισλόφσκι πέθανε το 1996 και το σχέδιο δεν υλοποιήθηκε.

Ζμπίγκνιου Πράισνερ: «Οι άνθρωποι λησμόνησαν την ψυχή τους» Ζμπίγκνιου Πράισνερ: «Οι άνθρωποι λησμόνησαν την ψυχή τους» Ο Ζμπίγκνιου Πράισνερ, όμως, ο μαγικός συνθέτης των σάουντρακ όλων των αριστουργημάτων του Κισλόφσκι, ήρθε και ξανάρθε στην Ελλάδα. Ξανάρχεται στις 29 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μαζί με τη φωνή της «Βερόνικα», τη σοπράνο Ελζμπιέτα Τοβάρνικα. Συμμετέχει η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Βόλου, υπό τον Ιωακείμ Μπαλτσαβιά. Στη συναυλία θα ακουστούν κυρίως αποσπάσματα από τις μελωδίες που έχει γράψει για τις ταινίες «Η διπλή ζωή της Βερόνικα», «Ο δεκάλογος», «Μικρή ιστορία για έναν φόνο», «Τα τρία χρώματα: Μπλε, Λευκό, Κόκκινο» κ.ά.

Γεννημένος στην Πολωνία το 1955 και αυτοδίδακτος μουσικός, ο Πράισνερ έχει υπογράψει τη μουσική σε περισσότερες από 40 ταινίες, κυρίως ευρωπαϊκές («Europa Europa» της Ανιέσκα Χόλαντ, «Μοιραίο πάθος» του Λουί Μαλ, «Οταν ένας άντρας αγαπά μια γυναίκα» του Λούις Μαντόκι, «Κουαρτέτο σε τέσσερις κινήσεις» της Λουκίας Ρικάκη κ.ά). Αφετηρία για τη διεθνή φήμη του αποτέλεσε η δουλειά του για τη «Διπλή ζωή της Βερόνικα» κι ας χρησιμοποιούσε τότε το ψευδώνυμο Βαν ντε Μπαντεμάγερ. Λίγο αργότερα έγινε γνωστό πως αυτός που είχε δημιουργήσει χάρη στην ταινία το εκλεκτικό «Concerto in e minor, Version 1798» ήταν ο Ζμπίγκνιου Πράισνερ.

Οι ηχογραφήσεις της μουσικής του για τον κινηματογράφο έχουν κάνει ρεκόρ πωλήσεων: από το 1991 που κυκλοφόρησε η «Διπλή ζωή της Βερόνικα» έχει πουλήσει πάνω από 300.000 cd, ενώ η τριλογία «Τα τρία χρώματα» έχει ξεπεράσει τα 700.000 αντίτυπα.

Η βασική δημιουργική δύναμη για τον Πράισνερ προήλθε από την ανησυχία του ότι οι άνθρωποι στη σημερινή εποχή απομακρύνονται όλο και περισσότερο μεταξύ τους, ως συνέπεια των τεχνολογικών επιτευγμάτων. «Οχι πολύ καιρό πριν», λέει, «διαβάζαμε κάτω από το φως της λάμπας πετρελαίου. Τώρα, μοιράζουμε την προσοχή μας μεταξύ της τηλεόρασης, της οθόνης του υπολογιστή και των κινητών τηλεφώνων. Το τεράστιο άλμα της τεχνολογίας, όμως, δεν στηρίχθηκε σε κάποιο φιλοσοφικό ή ψυχολογικό υπόβαθρο, ούτε στην τέχνη. Οι άνθρωποι έχουν λησμονήσει την ψυχή τους - δεν έχουν ούτε χρόνο ούτε χώρο να της αφιερώσουν».

**Η προπώληση θα ξεκινήσει τέλη Απριλίου. Τα εισιτήρια στοιχίζουν 100, 65, 50 και 35 ευρώ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική