Έντυπη Έκδοση

www.αγγελιόσημο.gr

Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΟΥ ΣΤΟ INTERNET ΕΞΥΓΙΑΙΝΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΦΕΡΝΕΙ ΠΟΡΟΥΣ ΣΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΕΣ

ΕΝΑΣ ιδιότυπος κλεφτοπόλεμος διεξάγεται τον τελευταίο καιρό, με αντικείμενο την προοπτική επιβολής αγγελιοσήμου στα media του Ιντερνετ.

Γιώργος Κουτρουμάνης Γιώργος Κουτρουμάνης Στην μία πλευρά της διαμάχης φιγουράρει η Ενωση Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΕΕ) που όχι μόνο δεν θέλει αγγελιόσημο στις διαφημίσεις του Ιντερνετ, αλλά προσπαθεί να το ξεφορτωθεί και από τα υπόλοιπα ΜΜΕ. Και στην άλλη, συντάσσονται οι δημοσιογραφικές ενώσεις, που οσμίζονται φουρτούνες για τα ταμεία τους και θεωρούν απολύτως φυσικό η υποχρέωση απόδοσης αγγελιοσήμου να επεκταθεί και στο κυβερνοδιάστημα. Στη μέση, ως συνήθως, βρίσκονται οι πολιτικοί που έως τώρα ακολουθούν διάφορες δημοφιλείς μεθόδους καθυστέρησης για να μην λύνουν το πρόβλημα. Θα πάρουν αυτή τη φορά πρωτοβουλία για να μπει μια τάξη στο χώρο ή θα επικαλεσθούν ακόμη μία φορά λόγους πολιτικού (και όχι μόνο...) κόστους για να μείνουν αδρανείς;

Ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Ραγκούσης, για παράδειγμα, στην προ εβδομάδων επικοινωνία του με την ΕΣΗΕΑ, τότε ακριβώς που συζητήθηκε το θέμα των ραδιοσταθμών, είχε ειρήσθω εν παρόδω αναφέρει στους συμβούλους της Ενωσης ότι το θέμα του αγγελιοσήμου στο Ιντερνετ δεν είναι τυχαία ιστορία, ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και ότι θα αναλάβει να το δει με τους αρμόδιους. Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Γ. Κουτρουμάνης φέρεται διατεθειμένος να προχωρήσει σε διαβούλευση για το ζήτημα, ενώ το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους εξετάζει το ερώτημα αν είναι Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας οι ιστοσελίδες. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι η τότε υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας Φάνη Πάλλη-Πετραλιά είχε δεχθεί σχετική ερώτηση για το ζήτημα του αγγελιοσήμου στο Ιντερνετ από τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Απόστολο Κακλαμάνη και είχε απαντήσει διά της μεθόδου «ήξεις αφήξεις»: «Τυχόν επέκταση προβλέπει τη θέσπιση διάταξης νόμου, μετά από ενδελεχή εξέταση της δυνατότητας αναλογικής εφαρμογής και στο Διαδίκτυο των όρων και των λεπτομερειών μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων που προβλέπονται για τα έντυπα και τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης».

Από την πλευρά των δημοσιογραφικών ενώσεων, η ΠΟΕΣΥ είχε πέρυσι πάρει την κατάσταση στα χέρια της και είχε εξουσιοδοτήσει τον δικηγόρο Τ. Πετρόπουλο να γνωμοδοτήσει για το «αν κείμενη νομοθεσία επιβάλλει την καταβολή αγγελιοσήμου επί των διαφημίσεων και δημοσιεύσεων που καταχωρίζονται στα μέσα ενημέρωσης του Διαδικτύου». Η απάντησή του; «Είναι προφανής η υποχρέωση καταβολής αγγελιοσήμου από τους υπόχρεους, όταν γίνεται χρήση ηλεκτρονικών μέσων».

Σημείωση: Η μελέτη του κ. Πετρόπουλου είχε διαβιβαστεί στον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Γ. Πεταλωτή και αυτός με τη σειρά του την έστειλε «για μελέτη» στην «αρμόδια υπηρεσία». Εκτοτε αγνοείται η τύχη της...

Οσον αφορά την ΕΔΕΕ, η αρνητική στάση της είναι σαφής. Οπως δήλωσε ο πρόεδρος της Ενωσης Δ. Μαύρος στο περιοδικό «ad Business», εξισώνοντας το Ιντερνετ με τους... προλετάριους: «Σε ό,τι αφορά το αγγελιόσημο, η θέση μας είναι ότι δεν μπορεί να επεκταθεί. Πέρα από τη νομιμότητα του κοινωνικού πόρου γενικότερα, η οποία είναι ρευστή, όλοι γνωρίζουμε ότι το Διαδίκτυο δεν έχει πατρίδα».

Είχε προηγηθεί στις 14 Ιουλίου του περασμένου χρόνου η επιστολή-ανακοίνωση της ΕΔΕΕ προς τα μέλη της ότι τα τιμολόγια που επιβάλλουν «de facto» αγγελιόσημο σε καταχωριζόμενες στα μέσα ενημέρωσης του Διαδικτύου διαφημίσεις και δημοσιεύσεις «δεν είναι νόμιμα και δεν πρέπει να αναγνωρίζονται και να γίνονται αποδεκτά».

Αν επιβληθεί πάντως το αγγελιόσημο στα ιντερνετικά ΜΜΕ, πρέπει να ρυθμιστεί κι ένα ακόμη θέμα. Σήμερα τα έντυπα media αποδίδουν αγγελιόσημο ίσο με το 20% του κόστους της διαφήμισης, ενώ στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ το ποσοστό ανεβαίνει στο 21,5%. Εννοείται ότι με τη επιβολή αγγελιοσήμου στο Διαδίκτυο πρέπει το ποσοστό να είναι ανάλογο, για να μην προκύψουν λαθροχειρίες. Γιατί δηλαδή μια επιχείρηση ΜΜΕ που έχει και έντυπα και ραδιόφωνα και κανάλια να μην μπουρδουκλώσει καταλλήλως τα διαφημιστικά της προγράμματα έτσι και στο Ιντερνετ επιβληθεί αγγελιόσημο 10%; Θα υποφέρουν βέβαια τα ταμεία των δημοσιογράφων, αλλά εν μέσω κρίσης ποιος τα ρωτάει τα ταμεία. Εδώ κολλάει και η φημολογία που θέλει κυβερνητικούς παράγοντες να σκέπτονται ενιαίο μεν αγγελιόσημο, αλλά μικρότερο από το σημερινό για να κατευνασθούν και οι αντιδράσεις του διαφημιστικού κλάδου. Και μην ξεχνάμε την έτερη φημολογία που λέει ότι με την επιβολή, από 1ης Ιανουαρίου 2011, ειδικού φόρου 20% στην τηλεοπτική διαφήμιση ανοίγει ο δρόμος για την κατάργηση του αγγελιοσήμου στα κανάλια. Οπως και να έχει το πράγμα, από εκεί που η κατάσταση κινούνταν πολύ αργά, τις τελευταίες ημέρες οι κυβερνητικοί παράγοντες άρχισαν να λένε ότι το ζήτημα του αγγελιόσημου στο Ιντερνετ θα λήξει εντός του Ιουνίου. Να τους πιστέψουμε;

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Πληροφορική και διαδίκτυο
Ασφαλιστικά ταμεία και κοινωνική ασφάλιση
Διαφήμιση
Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης