Έντυπη Έκδοση

Φόνοι στην παραλία

Λίγα από τα αστυνομικά μυθιστορήματα που συνωθούνται στις προθήκες των βιβλιοπωλείων συμπεριλαμβάνονται στα κλασικά αναγνώσματα του είδους. Αντίθετα είναι όλο και περισσότερα εκείνα στα οποία η πολιτική, η οικονομία και οι κοινωνικές ανισότητες παίζουν τον πρωτεύοντα ρόλο. Ανάμεσα στα κορυφαία, το τρίτο μέρος του «Millennium» του Στιγκ Λάρσον, η επανέκδοση του πρώτου βιβλίου της Πατρίτσια Χάισμιθ με ήρωα τον Τομ Ρίπλεϊ, αλλά και ο τόμος της Αγκαθα Κρίστι με τα διηγήματα του Ηρακλή Πουαρό.

* Αν θέλετε να διαβάσετε ένα όντως χορταστικό αστυνομικό μυθιστόρημα, τότε το «Κορίτσι στη φωλιά της σφήγκας» του Στιγκ Λάρσον (μετάφραση Γιώργος Μαθόπουλος, εκδόσεις Ψυχογιός) με τις 800 σελίδες του είναι το ιδανικό.

Τρίτο και τελευταίο μέρος της σειράς «Millennium» με ήρωες τον δημοσιογράφο Μίκαελ Μπλούμκβιστ και την ιδιότυπη Λίσμπετ Σαλάντερ, πλάσμα που ένιωσε από τα παιδικά του ήδη χρόνια την κρατική βία, αποτελεί βίβλο για το σύγχρονο αστυνομικό μυθιστόρημα. Ο Λάρσον στήνει όλο το δημιούργημά του στις σχέσεις πολιτικής, οικονομίας, κράτους και παρακράτους. Δημοσιογράφος ο ίδιος, επιχειρεί μια κριτική εκ των έσω. Ομως το «Κορίτσι στη φωλιά της σφήγκας» δεν ξεφεύγει προς την μπροσούρα. Αντιθέτως η ζωντάνια της περιγραφής και οι αληθοφανείς χαρακτήρες τόσο των «καλών» όσο και των «κακών» ηρώων, χαρίζουν την απαραίτητη αυθεντικότητα στα γεγονότα και γλιτώνουν από «κοιλιές» έστω κι έναν τόσο ογκώδη τόμο.

* Ο δαιμονικός κύριος Ρίπλεϊ επανακάμπτει (παλαιότερη έκδοση από τον Λιβάνη, τώρα από την «Αγρα» σε μετάφραση Ανδρέα Αποστολίδη) με το πρώτο βιβλίο της σειράς που καθιέρωσε τον ήρωα και έκανε διάσημη την Πατρίτσια Χάισμιθ.

Ο «Ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ είναι ένας νεαρός τυχάρπαστος Αμερικανός, που πληρώνεται από τον πατέρα ενός γνωστού του, του Ντίκι Γκρίνλιφ, προκειμένου να ταξιδέψει στην Ευρώπη και να τον πείσει να επιστρέψει στις ΗΠΑ. Με όνειρα μεγάλης ζωής που δεν μπορεί να πραγματοποιήσει λόγω της ανέχειάς του, ο Ρίπλεϊ θα ταξιδέψει στην Ιταλία και στη Γαλλία, θα διασχίσει με τον φίλο του πλέον Ντίκι την Κυανή Ακτή, ώσπου θα τον δολοφονήσει και θα ιδιοποιηθεί την προσωπικότητά του. Συνεχείς ανατροπές και εσωτερική πλοκή που έδωσαν αφορμή και για δύο πολύ καλές κινηματογραφικές ταινίες.

Με προϋπηρεσία αστυνομικού

* Ο Αντρέα Καμιλέρι αποφασίζει να ασχοληθεί με τα άλογα και μέσω του τελευταίου μυθιστορήματός του «Ιχνη στην άμμο» (μετ. Φωτεινή Ζερβού, εκδ. Πατάκη) αποδεικνύει πως όταν αυτά είναι πανάκριβα, είναι ικανά να δώσουν την αφορμή για ένα καλό αστυνομικό μυθιστόρημα. Βέβαια δεν είναι υποχρεωτικό για τα όργανα της τάξης να ασχοληθούν με δολοφονίες που αφορούν τετράποδα, αλλά η είσοδος ληστών στο σπίτι του αιώνιου ήρωα του συγγραφέα, αστυνόμου Μονταλμπάνο, η παρουσία δύο πανέμορφων γυναικών και κάποιες παράνομες ιπποδρομίες, θα κεντρίσουν ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον του τελευταίου. Πολιτικός και σ' αυτό του το μυθιστόρημα, ο «παππούς» της ιταλικής αστυνομικής λογοτεχνίας θα κάνει μόνο μια παρασπονδία: θα επιτρέψει στον ήρωά του να απατήσει την αρραβωνιαστικιά του. Βιβλίο γραμμένο με μπόλικες δόσεις χιούμορ, θα ικανοποιήσει σίγουρα τους πολλούς λάτρεις του συγγραφέα του και στην ημεδαπή.

* Ο Νάιτζελ ΜακΚρέρι δούλεψε επί χρόνια ως αστυνομικός, πριν αποφασίσει να τα βροντήσει κάτω, να κάνει ακαδημαϊκές σπουδές και ν' αρχίσει να γράφει. Βραβευμένος για τα μυθιστορήματά του με ένα «Edgar Allan Poe» και σταθερός στις στήλες των ευπώλητων, υπογράφει τον «Κρυφό κήπο» (μετ. Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος, εκδόσεις «Μεταίχμιο»). Η πρώτη του ανατροπή είναι η ίδια η εικόνα του κεντρικού του ήρωα: ο αστυνόμος Μαρκ Λάπσλι πάσχει από συναισθησία, μια σπάνια νευρολογική κατάσταση. Ηχοι φυσιολογικοί σ' αυτόν επενεργούν με τρομακτικό τρόπο, προκαλώντας του διαφορετικές... γεύσεις. Το αποτέλεσμα είναι πως τόσο ο γάμος του, τόσο και η καριέρα του έχουν καταστραφεί. Παρά ταύτα θα κληθεί απροσδόκητα στην ενεργό υπηρεσία, προκειμένου να αντιμετωπίσει μια μεθοδική εγκληματία, μόνο και μόνο για να ανακαλύψει πως το αδύνατο σημείο του αποτελεί και τη μεγαλύτερη ισχύ του.

* Εντεκα μικρά διαμάντια, για όσους αρέσκονται στην κλασική αστυνομική λογοτεχνία, περιλαμβάνει ο β' τόμος με τίτλο «Οι περιπέτειες του Ηρακλή Πουαρό», φυσικά της Αγκαθα Κρίστι (μετ. Χριστιάννα Σακελλαροπούλου, εκδόσεις «Λυχνάρι»). Για τον διάσημο ντετέκτιβ η τάξη και η συμμετρία αποτελούν πανάκεια. Με τα τσιγκελωτά μουστάκια του και την αψεγάδιαστη παλιομοδίτικη εμφάνισή του, ο Πουαρό έχει κτίσει γύρω του με μεθοδικότητα τον κόσμο του. Η καθημερινότητά του διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες, όπως και η διαλεύκανση των υποθέσεων που αναλαμβάνει. Συχνά δεν δίνει σημασία σε συμβατικά τεκμήρια, αφού πιστεύει ότι η «πραγματική έρευνα γίνεται εδώ μέσα. Στα φαιά κύτταρα του εγκεφάλου μου». Κι έτσι συλλέγοντας τα στοιχεία τα επεξεργάζεται με τον μυθικό του πια τρόπο, για να δώσει τη λύση και να παινευτεί εν τέλει για τις ικανότητές του.

Κι ας τελειώσουμε με δύο σύγχρονα ελληνικά μυθιστορήματα:

* Η Τιτίνα Δανέλλη αποφασίζει να «κάνει παιχνίδι» εντός και εκτός Ελλάδος κι έτσι στα «Τέσσερα μπαστούνια» (εκδόσεις Καστανιώτη), κινεί τους ήρωές της τόσο στο ομιχλώδες Λονδίνο, όσο και στην Αθήνα, σ' ένα νησί του Αιγαίου αλλά και στην έρημο Ναμπίμπ. Κι ακόμα αποφασίζει να κεντράρει στις συγκρούσεις στο εσωτερικό της ίδιας της ελληνικής αστυνομίας αλλά και στις όποιες σχέσεις της με τους ευρωπαίους πράκτορες. Η συγγραφέας γράφει δύο παράλληλες ιστορίες που συγκλίνουν τη στιγμή που ένας από τους ήρωές της αναζητά σ' όλο τον κόσμο τη χαμένη, αγαπημένη του θεία και οι κεφαλές της Ελληνικής Αστυνομίας τρέμουν το ξεσήκωμα της γενιάς των 700 ευρώ.

Η συγγραφέας πιστεύει ότι δεν είναι δύσκολο ένας φασίστας προβοκάτορας, που δεν στερείται μέσων, έστω και μόνος του, να προσπαθήσει να κάψει την Αθήνα και σχεδόν να τα καταφέρει.

* Αλλοτε σχεδόν μεταφυσικός και άλλοτε πατώντας και με τα δυο του πόδια στη γη, ο Ανδρέας Αποστολίδης δίνει τη συλλογή διηγημάτων «Είσαι ο Παπαδόπουλος!», περιοδεύοντας σε αγαπημένα του τοπία την αρχαιοκαπηλία ή το πώς μια δασική έκταση μπορεί αίφνης να γεμίσει βίλες ή ακόμα μια διεθνή υπόθεση τρομοκρατίας. Το εντυπωσιακό είναι πως ο υποψιασμένος αναγνώστης μπορεί να αντιληφθεί πίσω από τους «κακούς» του Αποστολίδη πρόσωπα υπαρκτά της αθηναϊκής κοινωνίας, από εκείνα που τα «χαϊδεύουν» τα μέσα και χαίρουν γενικότερης αναγνώρισης και ασυλίας.

Ειδικά στο διήγημά του με τίτλο «Η Μεγαλόχαρη» με έναυσμα τις φωτιές που κατέστρεψαν την Πεντέλη, προκαλεί με στοιχεία που θα μπορούσαν να είναι και πραγματικά. Οι παραεκκλησιαστικές οργανώσεις, όπλα στα χέρια διαφορετικών φραξιών της εκκλησίας, και η ανάγκη τους για χρηματοδότηση, βρίσκονται στη βάση του παγόβουνου. Ανεβαίνοντας προς την κορυφή είναι οι συμβολαιογράφοι, οι μεγαλοδικηγόροι, τα αφεντικά της νύχτας, ιδιοκτήτες και ποδοσφαιρικών ομάδων, αλλά και οι υψηλά ιστάμενοι της αστυνομίας. Οσο για τα κερασάκια που το στολίζουν, είναι οι πασίγνωστες τηλεοπτικές γλάστρες σε ρόλο τραγουδίστριας. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία