Έντυπη Έκδοση

ΑΛΑΤΙ: Η ύπουλη απειλή

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, περίπου ένας στους τέσσερις θανάτους στην Ελλάδα οφείλεται στην υπέρταση και ακολουθεί το κάπνισμα (19,3%).

Στους περίπου 100.000 θανάτους που έχουμε κάθε χρόνο στη χώρα μας, οι 25.000 οφείλονται στην υπέρταση. Ενας στους τέσσερις Έλληνες είναι υπερτασικός, ενώ απ' αυτούς, το 37% δεν γνωρίζουν ότι πάσχουν από υπέρταση, το 11% δεν ακολουθούν θεραπεία, το 37% ακολουθούν ανεπαρκή θεραπεία και μόνο το 22% είναι σωστά ρυθμισμένοι. Βέβαια, η υπέρταση, αυτή καθεαυτήν είναι νόσος, αλλά επειδή είναι και αιτία καρδιαγγειακών νοσημάτων, θεωρείται και σημαντικός παράγοντας κινδύνου, γιατί τα καρδιαγγειακά νοσήματα στη χώρα μας αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου (48% του συνόλου).

Είναι δε γνωστό ότι ένας από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες για την αύξηση της αρτηριακής πίεσης είναι η κατανάλωση αλατιού. Ειδικοί εκτιμούν ότι εάν μειωνόταν η κατανάλωση αλατιού στο ήμισυ, θα μπορούσαν να προληφθούν τουλάχιστον 150.000 θάνατοι στις ΗΠΑ ετησίως. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα ευρήματα της πανελλαδικής έρευνας Hellas Health Ι, που πραγματοποιήσαμε το 2006, ένας στους τέσσερις Ελληνες δηλώνει ότι βάζει επιπλέον αλάτι στο πιάτο του όταν τρώει.

Όμως, όπως και με τη ζάχαρη, έτσι και η μεγαλύτερη πρόσληψη αλατιού δεν προέρχεται από την κατευθείαν κατανάλωση, αλλά από παρασκευασμένα τρόφιμα ή από το φαγητό των εστιατορίων. Στις ΗΠΑ υπολογίστηκε ότι ένα κανονικό διαιτολόγιο των 2.000 θερμίδων την ημέρα περιέχει περισσότερο από 3.400 mg αλατιού, όταν η συνιστώμενη ημερήσια λήψη αλατιού δεν πρέπει να ξεπερνά τα 2.300 mg. Πολλές, επίσης, μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τον έλεγχο της υπέρτασης είναι η μείωση της λήψης αλατιού στα 1.500 mg ημερησίως. Η διατήρηση του ορίου των 1.500 mg απαιτεί τη μείωση του αλατιού που περιέχεται στα φαγητά των εστιατορίων κατά 80%.

Η δραστική αυτή μείωση θα μπορούσε να επιτευχθεί σταδιακά, ξεκινώντας με στόχο τη μείωση του αλατιού κατά 20%. Στη Φινλανδία, όπου κατά το παρελθόν είχαν τους περισσότερους θανάτους από καρδιαγγειακά νοσήματα στον κόσμο, κατάφεραν να τους μειώσουν κατά 75-80% λαμβάνοντας διάφορα μέτρα, μεταξύ των οποίων και μείωση της πρόσληψης του αλατιού κατά 42%. Η μείωση αυτή επιτεύχθηκε ενισχύοντας την παραγωγή υγιών διατροφικών προϊόντων, ψηφίζοντας νόμους για τη σηματοδότηση αλατισμένων προϊόντων, υλοποιώντας εκστρατείες ενημέρωσης του κοινού και εφαρμόζοντας προγράμματα Αγωγής και Προαγωγής Υγείας στα σχολεία και στους χώρους εργασίας. Στη Μεγ. Βρετανία και στη Νέα Ζηλανδία εφαρμόζεται ειδική σήμανση στα διατροφικά προϊόντα, ώστε εύκολα ο καταναλωτής να εντοπίζει τα τρόφιμα που περιέχουν υψηλές ποσότητες, όχι μόνον αλατιού, αλλά και κορεσμένων λιπών και ζάχαρης. Τα πιο βεβαρημένα με αλάτι τρόφιμα είναι τα αλλαντικά, τα σνακ, οι ξηροί καρποί, οι τηγανητές πατάτες, κ.ά. Αντί γι' αυτά, αυξήστε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, που αποτελούν την πιο σημαντική διατροφική ασπίδα για την υγεία μας.

Ιστοσελίδα Υγείας - Πρόληψης: www.neahygeia.gr

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Υγεία
Με λέξεις-κλειδιά
Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ)