ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ

Ενα πεπτίδιο, λύση στη μάχη κατά του καρκίνου

Με ένα μικρό πεπτίδιο εννέα αμινοξέων ανοίγει ένας πρωτότυπος δρόμος θεραπείας του καρκίνου και άλλων μιτοχονδριακών ασθενειών.

Καθημερινές οι μάχες για την έρευνα στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Κρήτης (φωτογραφία: αρχείο «Ε») Καθημερινές οι μάχες για την έρευνα στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Κρήτης (φωτογραφία: αρχείο «Ε») Συγκεκριμένα, η καινοτόμος μεθοδολογία αντιμετώπισης αρκετών ασθενειών των μιτοχονδρίων -μεταξύ των οποίων και ο καρκίνος- με στοχευμένο τρόπο, που έχει αναπτύξει η ερευνητική ομάδα του αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Επιστήμης Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και ερευνητή του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του ΙΤΕ, Κώστα Τοκατλίδη, εξελίσσεται με νέες δημοσιεύσεις σε ξένα επιστημονικά περιοδικά παγκοσμίου κύρους.

Οπως μας είπε ο κ. Τοκατλίδης, ο οποίος πριν από ένα χρόνο είχε παρουσιάσει στην «Ε» την καινοτόμο επιστημονική του μέθοδο σε ένα τόσο οξύ πρόβλημα υγείας, «έχουμε βρει ένα νέο σήμα στόχευσης το οποίο είναι ένα μικρό πεπτίδιο εννέα αμινοξέων, που έχουν τη δυνατότητα να στοχεύουν στο μιτοχόνδριο ακόμη και πρωτεΐνες οι οποίες δεν είναι μιτοχονδριακές. Αυτό το γεγονός μας δίνει πλέον τη δυνατότητα σχεδιασμού στοχευμένης παρέμβασης στα μιτοχόνδρια ευκαρυωτικών κυττάρων και οργανισμών, όπως ο ανθρώπινος».

Επεξηγώντας την πολύπλοκη αυτή διαδικασία θεραπευτικής αντιμετώπισης μιτοχονδριακών ασθενειών με τη νέα επιστημονική μεθοδολογία, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης, ο κ. Τοκατλίδης, τόνισε: «Η δυνατότητα στόχευσης στα μιτοχόνδρια μικρών μορίων ή και πρωτεϊνών μέσω χημικής διασύνδεσης με το νέο αυτό σηματοδοτικό πεπτίδιο μάς παρέχει την ευχέρεια είτε ενεργοποίησης των μιτοχονδρίων είτε καταστολής της λειτουργίας τους σε διάφορες παθοφυσιολογικές καταστάσεις. Μία από τις παθοφυσιολογικές καταστάσεις αυτές είναι και ο καρκίνος, που θα προσπαθήσουμε να τον αντιμετωπίσουμε με πιο στοχευμένες παρεμβάσεις χρησιμοποιώντας αυτή την καινούργια μεθοδολογία. Επίσης, στοχεύουμε σε μιτοχονδριακές ασθένειες, όπως συγκεκριμένες πρωτεΐνες του μιτοχονδρίου οι οποίες παρουσιάζουν κάποια δυσλειτουργία».

Οι εν λόγω ερευνητικές εργασίες δημοσιεύτηκαν στα διεθνούς κύρους ξένα επιστημονικά περιοδικά «Νέιτσοορ Στράκτσουραλ Μπαϊόλοτζι» και «Τζέρναλ Σελ Μπαϊόλοτζι». *