Έντυπη Έκδοση

Βέρντι στο λεωφορείο

Η Εθνική Λυρική Σκηνή βγήκε χθες στους δρόμους της Αθήνας. Οχι για να τους κλείσει διαμαρτυρόμενη, αλλά για να σκορπίσει τις νότες του Βέρντι. Το κόκκινο δίπατο λεωφορείο, το οποίο χρησιμοποιείται από τους τουρίστες που θέλουν να δουν τα αξιοθέατα από ψηλά, κατέλαβαν οι 10 μουσικοί της μπαντίνας της ΕΛΣ με τα πνευστά τους.

Οι αφίσες της «Αΐντα» του Βέρντι, που πρόκειται να παρουσιάσει η Λυρική στο Ηρώδειο την Παρασκευή, το Σάββατο αλλά και την Τετάρτη 28 Ιουλίου, «έντυσαν» τις δύο πλευρές του λεωφορείου. Και στις 12 το μεσημέρι ξεκίνησαν για έναν πρωτότυπο, μουσικό γύρο της Αθήνας.

Πρώτος σταθμός, η Βουλή των Ελλήνων. Υπάλληλος της ΕΛΣ παρέδωσε στους φρουρούς ενημερωτικό φυλλάδιο με τις δράσεις του λυρικού θεάτρου την ώρα που οι μουσικοί ερμήνευαν το περίφημο «Εμβατήριο του Θριάμβου» της «Αΐντα». Οι περαστικοί κοντοστέκονταν σαστισμένοι, οι τουρίστες φωτογράφιζαν το «αξιοθέατο», ενώ άλλοι, πιο τολμηροί, χόρευαν κάτω από τον καυτό ήλιο ή κουνούσαν τα χέρια τους σαν να είναι μαέστροι στο πόντιουμ.

Επόμενος σταθμός, το μέγαρο Μαξίμου. Κι αν ο πρωθυπουργός με τους συνεργάτες του ίσως άκουσε τη φασαρία, δίπλα, στο Προεδρικό Μέγαρο, ο Κάρολος Παπούλιας δεν έμεινε ασυγκίνητος. Βγήκε στο μπαλκόνι του γραφείου του (όπως έκαναν και αρκετοί υπάλληλοι του Μεγάρου), παρακολούθησε τη μίνι συναυλία και χαιρέτισε ενθουσιασμένος. Ηταν μια ιδιαίτερα συγκινητική στιγμή τόσο για τους μουσικούς όσο και για το προσωπικό της Λυρικής που «έστησε» το χάπενινγκ. Το λεωφορείο κατευθύνθηκε στη συνέχεια στα γραφεία της Ν.Δ. στη Ρηγίλλης, στο υπουργείο Οικονομικών στο Σύνταγμα και ολοκλήρωσε το δρομολόγιο στο δημαρχείο της Αθήνας στην πλατεία Κοτζιά.

Είναι η πρώτη φορά που η Λυρική διαφημίζεται μ' αυτό τον τρόπο. Είναι όμως και η πρώτη φορά από το καλοκαίρι του 1969 που παρουσιάζει δύο παραγωγές στο Ηρώδειο. Μετά τη «Νόρμα» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, «ανεβάζει» και την «Αΐντα» ελπίζοντας στη γενναιόδωρη ανταπόκριση του κοινού. Η ιδέα του λεωφορείου ανήκει στον πρόεδρο της ΕΛΣ Νίκο Μουρκογιάννη. Στόχος ήταν να ευαισθητοποιηθούν πρωτίστως η πολιτική ηγεσία του τόπου αλλά και οι πολίτες για τις προσπάθειες που καταβάλλει σε αντίξοες συνθήκες η Λυρική. Πέτυχε; Τα εισιτήρια θα δείξουν. Κι αν αναρωτιέστε γιατί το δρομολόγιο δεν συμπεριέλαβε και το υπουργείο Πολιτισμού στη βόλτα του, η απάντηση είναι πεζή. Δεν χωράει να διασχίσει τους στενούς δρόμους της περιοχής! Αλλωστε, στην παρούσα φάση πιο χρήσιμος είναι ο Γ. Παπακωνσταντίνου παρά ο Π. Γερουλάνος...

Ενδεικτική είναι η δήλωση του Λουκά Καρυτινού, που θα διευθύνει μουσικά τις τρεις παραστάσεις στο Ηρώδειο: «Η Λυρική έχει δομές και αίσθηση της συνέχειάς της, γεγονός που θα έπρεπε να ζηλεύουν πολλοί κρατικοί μηχανισμοί. Αυτό το κράτος δεν θα πρέπει να λυπάται τη Λυρική αλλά να την εμπιστεύεται και να τη στηρίζει».

Η φετινή «Αΐντα» της ΕΛΣ βασίζεται στην κλασική σκηνοθεσία του Ντίνου Γιαννόπουλου (1919-2003), που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Ηρώδειο το καλοκαίρι του 1991 και επαναλήφθηκε και το 1993. Ο Γιαννόπουλος, που διετέλεσε βασικός σκηνοθέτης της Μητροπολιτικής Οπερας Νέας Υόρκης, είναι ο ιδρυτής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Το σκηνικό (του Γιάννη Καρύδη) ξανακατασκευάστηκε προσαρμοσμένο στις καινούργιες (πιο αυστηρές) προδιαγραφές του ρωμαϊκού θεάτρου, ενώ τα πρωτότυπα κοστούμια της Λίζας Ζαΐμη, που διατηρούνται σε εξαιρετική κατάσταση, απλώς φρεσκαρίστηκαν.

Ετσι μπόρεσαν να μετακαλέσουν σημαντικές φωνές για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, όπως την Κινέζα σοπράνο Χούι Χε, ίσως τη σημαντικότερη «Αΐντα» των καιρών μας. Θα ερμηνεύσει μόνο τη μία βραδιά, το Σάββατο 24 Ιουλίου. Δίπλα της, ο Αμερικανός τενόρος Στιούαρτ Νιλ, ο Δημήτρης Πλατανιάς (Αμονάσρο) και οι Χριστόφορος Σταμπόγλης, Τάσος Αποστόλου, Νίκος Στεφάνου. Στην άλλη διανομή την «Αΐντα» θα ερμηνεύσει η Ιταλίδα υψίφωνος Τιτσιάνα Καρούζο, ενώ μαζί της θα εμφανιστούν οι Ελενα Κασσιάν, Γιάννης Γιαννίσης, Δημήτρης Καβράκος, Δημήτρης Κασιούμης, Δημήτρης Σιγαλός κ.ά. Τη χορογραφία του Γιάννη Μέτση αναβιώνει η Ιρίνα Ακριώτη-Κολιουμπάκινα.

Τη σκηνοθετική προσαρμογή ανέλαβε ο Παναγής Παγουλάτος, που θυμάται ακόμη την πρώτη όπερα που είδε στη ζωή του. Ηταν το καλοκαίρι του 1972 στο Ηρώδειο, ο «Ορφέας και η Ευρυδίκη» του Γκλουκ σε σκηνοθεσία Ντίνου Γιαννόπουλου, σκηνικά Τζ. ντε Κίρικο και την Ελληνοαμερικανίδα μέτζο Τατιάνα Τρογιάνος ως Ορφέα. Μια παράσταση που σημαδεύτηκε από τον θάνατο, πάνω στο πόντιουμ, του αρχιμουσικού Φάουστο Κλέβα.

Εισιτήρια προς 100, 85, 65, 55, 45, 30 και 15 ευρώ.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Οπερα