Έντυπη Έκδοση

Τρεις φαντασμαγορικές ταινίες του Bollywood αύριο στην «Κ.Ε.»

Οι Ινδοί ξανάρχονται

Φέτος το «Slumdog Millionaire» του Ντάνι Μπόιλ («Trainspotting») κέρδισε βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Τορόντο, BAFTA καλύτερης ταινίας και τη Δευτέρα θα μάθουμε πόσα από τα δέκα Οσκαρ που διεκδίκησε, απέκτησε τελικά.

Μπολιγουντιανή road movie υπερπαραγωγή με φόντο το Αιγαίο. Αλλιώς, «Tashan» Μπολιγουντιανή road movie υπερπαραγωγή με φόντο το Αιγαίο. Αλλιώς, «Tashan» Με θέμα τη ζωή ενός μικρού ορφανού Ινδού από τις φτωχογειτονιές, που κερδίζει στο ινδικό «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος», θριάμβευσε με ένα καστ γεμάτο αστέρια του Μπόλιγουντ.

Πέρσι το Μπόλιγουντ έκανε απόβαση στην Ελλάδα με όχημα την ταινία «Tashan», μια ινδική υπερπαραγωγή της οποίας ένα μέρος γυρίστηκε εδώ. Σε 14 «ελληνικές» μέρες, και για δύο μόνο μουσικοχορευτικά νούμερα, απασχόλησε πάνω από 80 Ελληνες τεχνικούς και χορευτές, ενώ 18 οχήματα μετέφεραν από τοποθεσία σε τοποθεσία περίπου 8 τόνους κινηματογραφικού εξοπλισμού!

Αύριο η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» κόβει μια γενναία φέτα Μπόλιγουντ (τρεις ταινίες) και σας την προσφέρει για να δοκιμάσετε χρώματα και αρώματα της ινδικής κινηματογραφικής κουζίνας.

Η λέξη Μπόλιγουντ προέκυψε αρχικά σαν ειρωνικό υπονοούμενο της «διαπλανητικής» απόστασης ανάμεσα στους λόφους του Χόλιγουντ και τα στούντιο της Βομβάης. Σταδιακά όμως, η Δύση ανακάλυψε στις ινδικές παραγωγές ένα παράλληλο σύμπαν.

«Παγκόσμια, το Hollywood κόβει περίπου 2,4 δισεκατομμύρια εισιτήρια και το Bollywood κόβει τα... διπλά. Αλλά η οικονομική αποτίμηση του δεύτερου αντιστοιχεί μόλις στο 15% του πρώτου», μας εξηγεί ο Χρήστος Γιώτης, παραγωγός του ελληνικού τμήματος του «Tashan» και γνώστης του μπολιγουντιανού ανάγλυφου. Είναι, μαζί με τη FilmGreece, τον Βάσσο Γεώργα και την Clip Art Films, ο υπεύθυνος για την επιχειρηματική προσέγγιση του ινδικού σινεμά από την Ελλάδα. «Σκεφτήκαμε να ξαναπιάσουμε το για 40 χρόνια κομμένο νήμα της υπόθεσης του ινδικού σινεμά στην Ελλάδα», μας είπε. Και μας θύμισε πως από το 1954 ώς το 1968, 111 ινδικές ταινίες είχαν προβληθεί στη χώρα μας, με κορυφαία τη «Γη ποτισμένη με ιδρώτα», με ουρά δυό τετραγώνων στα ταμεία. Τέσσερις ώρες μόλις από την πρώτη της προβολή!

Η «Fanaa» αν και «Κατεστραμμένη από τον Ερωτα» απέσπασε βραβεία καλύτερης ηθοποιίας, στίχων και τραγουδιού, ενώ είχε και εξωτερικά γυρίσματα στην Πολωνία Η «Fanaa» αν και «Κατεστραμμένη από τον Ερωτα» απέσπασε βραβεία καλύτερης ηθοποιίας, στίχων και τραγουδιού, ενώ είχε και εξωτερικά γυρίσματα στην Πολωνία «Από το 1970 έως το 2009, όμως, είδαμε ελάχιστες ινδικές ταινίες στην Ελλάδα - ίσως να μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού», επισημαίνει ο Χρήστος Γιώτης. «Αυτές που είδαμε είχαν διακριθεί σε διεθνή φεστιβάλ ή ήταν συμπαραγωγές με ευρωπαϊκές ή αμερικανικές εταιρείες. Ολες ήταν αξιόλογες, αλλά καμία δεν είχε τα χαρακτηριστικά της mainstream ινδικής κινηματογραφικής παραγωγής - αυτό που λέμε "Bollywood"».

Σήμερα το ινδικό σινεμά επεκτείνεται με το ρυθμό που οι κάτοικοι της Ινδίας και της Νότιας Ασίας μεταναστεύουν παντού. Εξελίσσεται συνεχώς, κοπιάροντας αισθητικά και τεχνικά το πιο γυαλιστερό κομμάτι της Δύσης. Διατηρεί, όμως, πάντα τα βασικά συστατικά των «masalla movies» (εναλλακτική ονομασία του είδους από το ομώνυμο μείγμα μπαχαρικών) που είναι απλά: μεγάλη διάρκεια, συχνά πάνω από τρεις ώρες, γεμάτες με τραγούδι και χορό, για να χορταίνει ο μέσος θεατής. Συναίσθημα, οικογενειακές αξίες, έρωτας και γάμος στο τέλος, για να δικαιώνεται το «λαϊκό συναίσθημα», και... τρομερό στάιλινγκ και χλιδή, που «μαγεύουν» το φτωχό κατά βάση κοινό των ταινιών. Η θεματική σπάνια έχει καθαρά όρια αφού στην ίδια ταινία η δράση ανακατεύεται με το μιούζικαλ και το συναίσθημα, σ' ένα χαλί από απίστευτες χορογραφίες και τραγούδια. Μόνο το σεξ απαγορεύεται, για λόγους ευνόητους και θρησκευτικούς.

«Κάποιος κάπου σε περιμένει», στο Dil to Pagal Hai, που έκανε ρεκόρ εισητηρίων και απέσπασε 7 βραβεία «Κάποιος κάπου σε περιμένει», στο Dil to Pagal Hai, που έκανε ρεκόρ εισητηρίων και απέσπασε 7 βραβεία Οι ταινίες της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας» είναι ένα καλό δείγμα αυτής της εξέλιξης.

* Στην «Tashan» του 2008, εκτός από 8 εκατομμύρια δολάρια και τα αιγαιοπελαγίτικα τοπία, ανακατεύτηκαν μια ιστορία έρωτα, μια ληστεία, ένα κυνηγητό και κάμποσοι φόνοι. Με στιλ μοναδικό («Tashan» άλλωστε στα ινδικά σημαίνει στιλ) ο σκηνοθέτης της, Vijay Krishna Acharya, έφτιαξε ένα κράμα που θυμίζει Κουέντιν Ταραντίνο, road movie, Σέρτζιο Λεόνε και μιούζικαλ. Σε αυτό, ένας ήρεμος τύπος, ο Τζίμι Κλιφ (Saif Ali Khan), ένας επίδοξος γκάνγκστερ, ο Μπασάαν (Aksay Kumar), μαζί με την πανέμορφη Πούγια (Karina Kapooor) θα βρεθούν σε μια απίστευτη περιπλάνηση, ανά την Ινδία, για να εξορκίσουν δαίμονες και κατάρες που τους κατατρύχουν. Ενα ταξίδι στο οποίο οι ήρωες, αν και εχθροί, πρέπει να συμμαχήσουν για να επιβιώσουν, μπλεγμένοι σε ένα θανάσιμο παιχνίδι γάτας και ποντικιού. Κυκλοφόρησε σε Αγγλία και Αμερική και έχει ήχο digital doldy 5.1 και διάρκεια 148 λεπτά.

* Στη «Fanaa» (Κατεστραμένη από τον Ερωτα) του Kunai Kohli, η υπόθεση είναι πιο τυπική του είδους. Η Ζούνι, ένα τυφλό κορίτσι από το Κασμίρ, θα συναντήσει τον Ραχάν, έναν τουριστικό οδηγό, και θα φλερτάρει μαζί του. Οι φίλοι της θα την αποτρέψουν, αλλά αυτή θα τους αγνοήσει. Είναι η ώρα της να ανακαλύψει τη ζωή και τον έρωτα. Θα έχει κάνει όμως τη σωστή επιλογή; Γυρίστηκε στην Ινδία και έχει εξωτερικά γυρίσματα στην Πολωνία. Απέσπασε τρία βραβεία στα ινδικά Οσκαρ (Filmfare Awards): καλύτερης ηθοποιίας, καλύτερων τραγουδιών και καλύτερων στίχων. Κυκλοφόρησε σε Αμερική (με εισπράξεις 2.000.000 δολάρια) και Αγγλία (με εισπράξεις 1.500.000 λίρες), ενώ έχει ήχο digital dolby 5.1 και διάρκεια 168 λεπτά.

* Η τελευταία ταινία της ινδικής τριλογίας της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας», η «Dil to pagal hai» (Κάπου κάποιος σε περιμένει) είναι ένα μιούζικαλ του Yash Chopra, παραγωγής 1997. Σε αυτό ξετυλίγεται «κελαηδιστή» η ιστορία ενός ζευγαριού, του Ραχούλ, που δεν πιστεύει στην αγάπη και δεν καταλαβαίνει πώς γίνεται δυο άνθρωποι να περνάνε μαζί τη ζωή τους για πάντα, και της Πούχα, που πιστεύει ότι κάπου υπάρχει η δίδυμη ψυχή της και η μοίρα της είναι να την ανακαλύψει. Εχει κερδίσει 7 βραβεία στα ινδικά Οσκαρ, ανάμεσά τους και τα βραβεία καλύτερου ηθοποιού, καλύτερης ηθοποιού, καλύτερης ταινίας και έκανε ρεκόρ εισπράξεων στην Ινδία (270.000.000 ρουπίες Ινδίας). Εχει ήχο digital dolby 5.1 και κρατάει 179 λεπτά. Απολαύστε τες. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος