Έντυπη Έκδοση

Οι υπερχρεωμένοι ανάβουν τώρα φωτιές στις τράπεζες

Με νευρικότητα αντιμετωπίζει η πλευρά των τραπεζών την εφαρμογή του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά από το Σεπτέμβριο, ενώ την ίδια ώρα ανοίγουν δύο νέα μέτωπα για τις ίδιες με σχέδια νόμου που προωθεί το υπουργείο Οικονομίας, ένα για τις εισπρακτικές εταιρείες και ένα για τις δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται εις βάρος των τραπεζών.

Σε ό,τι αφορά το νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αρμόδια τραπεζικά στελέχη ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα ότι «κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει» υποστηρίζοντας ότι «ο νόμος έχει κενά και ασάφειες που κάνουν ιδιαίτερα δύσκολη την εφαρμογή του». Μάλιστα, έσπευσαν να προβλέψουν ότι η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού με τους δανειολήπτες, που θα ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να πάει στη συνέχεια ο οφειλέτης στο δικαστήριο, δεν θα έχει καμία πιθανότητα επιτυχούς έκβασης όπου μπλέκονται περισσότερες από 2-3 τράπεζες.

«Είναι απίθανο να συμφωνήσουν μεταξύ τους για το πόσα και πώς θα πάρουν από έναν δανειολήπτη που έχει τρεις κάρτες στη μία, δύο καταναλωτικά στην άλλη, καταναλωτικό και κάρτα σε μία τρίτη κ.ο.κ.» σχολίαζαν οι ίδιοι. Στο «κόλπο» μπήκε και ο διεθνής οίκος αξιολόγησης Fitch, που την περασμένη Πέμπτη αναλυτής της έκανε λόγο για «επιβάρυνση» των τραπεζών από την εφαρμογή του νέου νόμου.

Από την άλλη πλευρά, αυτή των οφειλετών, ήδη είναι έντονο το ενδιαφέρον για το νέο νόμο. Οι υπερχρεωμένοι δανειολήπτες παρ' όλο που είναι Αύγουστος τηλεφωνούν ήδη σε δικηγόρους για να μάθουν λεπτομέρειες σχετικά με το τι προβλέπει ο νόμος και αν τους συμφέρει να βάλουν μπρος τη διαδικασία, ενώ τηλεφωνούν ακόμη και σε... εφημερίδες για να ρωτήσουν ποιες καταναλωτικές οργανώσεις θα συμμετέχουν στη διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού. Σύμφωνα με το νόμο, όλες οι αναγνωρισμένες από το υπουργείο Οικονομίας (σ.σ.: που έχει απορροφήσει το παλιό Ανάπτυξης) καταναλωτικές οργανώσεις μπορούν να συμμετέχουν, αλλά το ποιες τελικά θα το πράξουν θα γίνει γνωστό το Σεπτέμβριο. Στη διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού μπορούν να μεσολαβήσουν εκτός από τις οργανώσεις των καταναλωτών, ο Συνήγορος του Καταναλωτή, καθώς και δικηγόροι.

Το Σεπτέμβριο, όμως, το υπουργείο Οικονομίας θα προωθήσει και άλλα δύο νομοσχέδια, τα οποία προκαλούν εκνευρισμό στους τραπεζικούς κύκλους που ούτως ή άλλως δεν επιθυμούσαν να ψηφιστεί αυτό για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Στο στόχαστρο του υπουργείου μπαίνουν ξανά οι εισπρακτικές εταιρείες, για τις οποίες ενώ είχε καθορισθεί νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία τους, εντούτοις φαίνεται ότι αυτό δεν λειτούργησε με αποτέλεσμα οι εταιρείες να εξακολουθούν να οχλούν με άσχημο τρόπο τους οφειλέτες.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με αυτά που περιείχε ο ισχύων νόμος για τις εισπρακτικές, ο οποίος είχε ψηφιστεί στις αρχές του 2009, αυτές έπρεπε επί της ουσίας να μετατραπούν σε τηλεφωνικά κέντρα (call centers), που οι εκπρόσωποί τους απλώς θα «υπενθύμιζαν» την οφειλή. Κάτι τέτοιο στην πράξη δεν έγινε και τώρα το υπουργείο Οικονομίας επιχειρεί να κάνει ακόμη πιο αυστηρό το πλαίσιο λειτουργίας τους.

Η άλλη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου αφορά την εφαρμογή από πλευράς τραπεζών των δικαστικών αποφάσεων που εκδίδονται εις βάρος τους. Το 2008 είχε υπάρξει υπουργική απόφαση που υποχρέωνε τις τράπεζες να εφαρμόσουν συγκεκριμένες αποφάσεις δικαστηρίων σε υποθέσεις που είχαν τελεσιδικήσει. Ο νόμος για την προστασία του καταναλωτή ήταν αυτός που έδινε τη δυνατότητα για την έκδοση σχετικών υπουργικών αποφάσεων.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Τράπεζες & χρηματοπιστωτικό σύστημα