Έντυπη Έκδοση

Ορθοπεταλιές και τάνγκο

Σάββατο πρωί, λίγο μετά τις 11. Η οδός Πανεπιστημίου έχει κλείσει για όλα τα οχήματα, πλην ποδηλάτων. Τα τραπεζάκια των καφενείων έχουν στηθεί στο οδόστρωμα, χλοοτάπητες στρωμένοι, πιτσιρικάδες με ρόλερ σκέιτ βολτάρουν πάνω-κάτω. Μαγική εικόνα ή μήπως εικονική πραγματικότητα;

Το ποδήλατο είναι η καλύτερη λύση για μετακίνηση στην πόλη, λένε οι ποδηλάτες Το ποδήλατο είναι η καλύτερη λύση για μετακίνηση στην πόλη, λένε οι ποδηλάτες Γιατί ίσως το σκηνικό που στήθηκε με πρωτοβουλία των υπουργείων Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Περιβάλλοντος με τη συμμετοχή οργανισμών, μέσων μαζικής μεταφοράς και άλλων φορέων να προέκυψε ειδυλλιακό, λίγες δεκάδες μέτρα όμως παραπάνω, στα όρια της πεζοδρόμησης, επικρατούσε πανικός με τα οχήματα να εκτρέπονται αναγκαστικά προς τη Σταδίου. Συγχρόνως, στο άλλο άκρο της πεζοδρόμησης, στην πλατεία Ομόνοιας, η εικόνα του ιστορικού κέντρου με τα γνωστά προβλήματα, παρά το επιτυχημένο πείραμα της κλειστής λεωφόρου, δεν είχε αλλάξει διόλου.

Το συντονισμένο εγχείρημα της πεζοδρόμησης της οδού Πανεπιστημίου κατάφερε κάτι πιο σημαντικό από το να ανακουφίσει προσωρινά το κέντρο από την κίνηση ή να περάσει μηνύματα για τα οφέλη της ποδηλασίας. Το χαμόγελο που ζωγραφίστηκε στο πρόσωπο σχεδόν όλων όσοι πέρασαν από εκεί ήταν η καλύτερη ανταμοιβή για τους εμπνευστές του γεγονότος. Ισως όλα όσα συνέβησαν συνέβαλαν στο να ανεβεί η διάθεση των περαστικών.

Σαν σε εξοχή

Οι ζογκλέρ, το γκαζόν που πρόσφερε λίγων ωρών ξάπλα σε συνθήκες εξοχής, η μουσική που ξεσήκωσε τους ρομαντικούς που χόρεψαν τάνγκο στη μέση του δρόμου, οι μπρεϊκντάνσερ, τα παλιά κίτρινα τρόλεϊ που εμφανίστηκαν για να θυμίσουν άλλες εποχές. Το χαμόγελο οφειλόταν περισσότερο στην άπλα που ένιωθε κανείς καθώς περιδιάβαινε την κλειστή Πανεπιστημίου και για τους ποδηλάτες, ειδικότερα, στο δικαίωμα της απρόσκοπτης κίνησης που επιτέλους απολάμβαναν. Οι τολμηροί αυτοί συμπολίτες μας, σε αυτή την αφιλόξενη για τα δίτροχα οχήματα πόλη βρήκαν ευκαιρία να υπερασπιστούν τη διαφορετική προσέγγισή τους στη λύση προβλημάτων όπως η ρύπανση ή το κυκλοφοριακό.

«Το ποδήλατο είναι ιδανικό για την Αθήνα, αφού η πόλη βρίσκεται σε λεκανοπέδιο», λέει η Λυδία, μέλος του συλλόγου «Οι Φίλοι του Ποδηλάτου». «Χρόνια φωνάζουμε, αλλά μόλις πρόσφατα κινείται κάτι» προσθέτει, επισημαίνοντας πως σε χώρες της Ευρώπης οι ασφαλιστικές εταιρείες προωθούν το ποδήλατο για λόγους υγείας. «Ειδικά σε χώρες της Βαλτικής έχουν αναπτυχθεί σημαντικά δίκτυα για τους ποδηλάτες, αλλά και σε χώρες όπως η FYROM ή η Αλβανία», συμπληρώνει. «Με το ποδήλατο μετακινούμαι γρήγορα, καθημερινά και ταυτόχρονα γυμνάζομαι» προσθέτει η Κατερίνα. «Παράλληλα, αποφεύγω τα μέσα μαζικής μεταφοράς τα οποία πέρα από πλεονεκτήματα έχουν ουρές και ξεχειλισμένα από κόσμο βαγόνια ή οχήματα». Οι ποδηλάτες συμμετέχουν συχνά στις εκδρομές του συλλόγου σε αποστάσεις 50, 60, 70 χιλιομέτρων. Κάθε σύγκριση με το Αμστερνταμ, το Τορίνο ή τη Βαρκελώνη, όπου ποδήλατα προσφέρονται σχεδόν δωρεάν, είναι αποκαρδιωτική. Ενθαρρυντική πάντως είναι η πιλοτική πρωτοβουλία του Δήμου Ν. Ερυθραίας να μοιράσει αντί χαμηλής εγγύησης ποδήλατα στους δημότες.

Νοσταλγική νότα πρόσφεραν τα κίτρινα τρόλεϊ που θύμισαν τις παλιές γειτονιές της Αθήνας. Οι φωτογραφικές μηχανές πήραν φωτιά για να απαθανατίσουν τα αξιόπιστα ακόμη και τώρα, οχήματα των δεκαετιών του '30 και του '50. «Πολλοί οδηγοί εκπαιδεύτηκαν σε αυτά τα τρόλεϊ», λέει η Δήμητρα Κωστοπούλου, οδηγός. «Τα νέα οχήματα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον, στους επιβάτες αλλά και στον οδηγό τους», προσθέτει. Κόντρα στην αντίληψη που θέλει άνδρα τον οδηγό ενός βαρέος οχήματος, η Δήμητρα είναι μια από τις 12 γυναίκες, ανάμεσα στους σχεδόν 1.000 άνδρες συναδέλφους τους. Σημεία αλλαγής των καιρών; Πιθανόν και μακάρι. Κυρίως σε ό,τι αφορά τη μετατροπή της Αθήνας σε πιο ανθρώπινη πόλη, με την Πανεπιστημίου να έχει γίνει πεζόδρομος ώς το 2015, όπως υπόσχονται οι αρμόδιοι και εύχονται οι κάτοικοι. Και αυτό είναι ένα στοίχημα το οποίο αφορά όλους...

! Με το σύνθημα «Βάζω Χ στο Ι.Χ.», οι ποδηλάτες οργανώνουν την Τετάρτη στις 6 μ.μ. συγκέντρωση στο Σύνταγμα. Στόχος τους είναι να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες να στραφούν προς τις συγκοινωνίες και να ενισχυθεί η χρήση ποδηλάτου με την κατασκευή ποδηλατόδρομων.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Συγκοινωνίες-Μεταφορές
Υπουργείο Ανάπτυξης