Έντυπη Έκδοση

ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΕΣ ΣΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ» ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Η ΘΕΑΤΡΙΚΗ «ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΒΙΛΗ»

Το ερευνητικό θέατρο απαιτεί μια θέση στον ήλιο

Εικόνα πρώτη: η πρόσφατα βραβευμένη στη Βενετία Αριάν Λαμπέντ είναι συνιδρύτρια μαζί με την Αργυρώ Χιώτη της θεατρικής ομάδας Vasistas. Η περσινή πειραματική παράστασή τους «phobia. ένα θέαμα» φιλοξενήθηκε στο Group Hostel του Εθνικού Θεάτρου. Γεμάτη φρεσκάδα και προβληματισμό, άφησε πολλές υποσχέσεις. Κι όμως η αίτηση της ομάδας για επιχορήγηση απορρίφθηκε εξαιτίας του «ημιεπαγγελματικού χαρακτήρα» της (!).

Η Αριάν Λαμπέντ ανάμεσα στους Πέτρο Σταθακόπουλο και Ευθύμη Θέου, σε σκηνή από το «phobia. ένα θέαμα» της ομάδας της Vasistas, που έμεινε έξω από τις περσινές επιχορηγήσεις Η Αριάν Λαμπέντ ανάμεσα στους Πέτρο Σταθακόπουλο και Ευθύμη Θέου, σε σκηνή από το «phobia. ένα θέαμα» της ομάδας της Vasistas, που έμεινε έξω από τις περσινές επιχορηγήσεις Εικόνα δεύτερη: ουρές σχημάτιζαν οι ανήσυχοι θεατρόφιλοι έξω από τον πολυχώρο Bios τον περασμένο Ιούνιο, για να δουν τη νέα παράσταση των Blitz, «Cinemascope». Κι όμως η περσινή Γνωμοδοτική Επιτροπή έκρινε πως η ομάδα δεν αξίζει να επιχορηγηθεί ούτε με ένα ευρώ, επειδή «εγκλωβίζονται σε θεωρητικά σχήματα και πρακτικές που επαναλαμβάνονται».

Δεν έχει και άδικο, λοιπόν, το νέο αίμα του θεάτρου μας, το αυτοαποκαλούμενο «ερευνητικό», που ανησυχεί για το μέλλον του. Υπογράφοντας ως «Κίνηση Μαβίλη» και με την επισήμανση πως πρόκειται για μια αυθόρμητη κίνηση καλλιτεχνών, οι σκηνοθέτες Ανέστης Αζάς, Γκίγκη Αργυροπούλου της ομάδας Mkultra, Κώστας Κουτσολέλος της ομάδας Mag, Γεωργία Μαυραγάνη και οι Βασίλης Νούλας και Μανώλης Τσίπος της ομάδας Nova Melancholia απευθύνουν έκκληση στον υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού, Παύλο Γερουλάνο, να αναλάβει δράση για το πιο ζωντανό, αλλά και τελικά πιο ευάλωτο κομμάτι του θεάτρου μας, ξεκινώντας έναν εποικοδομητικό διάλογο για το ακανθώδες ζήτημα των επιχορηγήσεων.

Την ανοιχτή επιστολή προσυπογράφουν 99 ονόματα, από ηθοποιούς και σκηνοθέτες μέχρι θεατρολόγους, χορογράφους και εικαστικούς του θεάτρου μας.

Η ομάδα Blitz προσυπογράφει σύσσωμη την επιστολή. Το «Cinemascope» τους απορρίφθηκε πέρυσι Η ομάδα Blitz προσυπογράφει σύσσωμη την επιστολή. Το «Cinemascope» τους απορρίφθηκε πέρυσι Ο Μηνάς Χατζησάββας, οι Blitz (ήτοι Γιώργος Βαλαής, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής), οι σκηνοθέτες Αγγελος Φραντζής, Αργυρώ Χιώτη των Vasistas, Γιάννης Καλαβριανός των Sforaris, Μαρία-Λουίζα Παπαδοπούλου, Εκτορας Λυγίζος, Μαρία Σάββα, Περικλής Μουστάκης, Γιολάντα Μαρκοπούλου του «Συνεργείου», αλλά και οι Μαριέλα Νέστορα (yelp) και Μαρία Γοργία (Αμάλγαμα) από τον χορό και οι Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Δημήτρης Φοινίτσης και Ξένια Αηδονοπούλου, από τους θεατρολόγους, είναι μερικά μόνο από τα ονόματα της λίστας.

Αποκλεισμός και εσωστρέφεια

Τα πρόσωπα, δηλαδή, του πιο ζωντανού και δημιουργικού μέρους του θεάτρου μας -ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως «οπτικές και αισθητικές του ερευνητικού θεάτρου, που κάποτε έμοιαζαν ακατανόητες ή σκανδαλώδεις, σήμερα είναι πλήρως ενσωματωμένες στις πιο κλασικές φόρμες», όπως μας υπενθυμίζουν οι ίδιοι- αισθάνονται πως οδηγούνται σε μια φάση εσωστρέφειας και αποκλεισμού και κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, δηλώνοντας «εξαιρετικά ανήσυχοι και εξαιρετικά απαισιόδοξοι».

Επισημαίνουν το πάγιο πρόβλημα της έλλειψης μιας ενιαίας και μακρόχρονης πολιτιστικής πολιτικής στη χώρα μας, σύμπτωμα του οποίου είναι και η έλλειψη παράδοσης πειραματικού θεάτρου στην Ελλάδα. Και καλούν την ηγεσία του ΥΠΠΟΤ να αποσαφηνίσει δημοσίως τα χαρακτηριστικά της πολιτιστικής πολιτικής που θέλει να χαράξει.

Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά το ακανθώδες ζήτημα των επιχορηγήσεων, ζητούν:

* Δημοσιοποίηση της διαδικασίας επιλογής των μελών της Γνωμοδοτικής Επιτροπής.

* Θέσπιση δημόσιας ετήσιας έκθεσης, στην οποία η Επιτροπή να αναλύει πλήρως το σκεπτικό και τα κριτήρια που έθεσε τόσο για τις ομάδες που εγκρίνονται όσο και γι' αυτές που απορρίπτονται, αλλά και για τα ποσά και τις τυχόν αυξομειώσεις τους. Ζητούν ακόμα τα κριτήρια να αφορούν το κατά πόσον προάγεται κάτι νέο στη φόρμα ή την παράδοση του εκάστοτε θεατρικού είδους και να μην αφορούν το προσωπικό γούστο της Επιτροπής.

Χρειαζόταν το ΕΚΕΘΕΧ

Δίνουν έμφαση στην ανάγκη διαχωρισμού των χρηματοδοτήσεων θιάσων και θεατρικών χώρων, αλλά και να δίνονται τα χρήματα πριν από την πραγματοποίηση των προτεινόμενων παραγωγών. Τέλος, τονίζουν την ανάγκη ύπαρξης μιας ανεξάρτητης αρχής για το θέατρο, όπως συμβαίνει με τους χώρους του κινηματογράφου (ΕΚΚ) και του βιβλίου (ΕΚΕΒΙ). «Αυτό που χρειαζόταν το ΕΚΕΘΕΧ ήταν εξυγίανση και όχι κατάργηση, πράγμα που μας πάει "ένα βήμα πίσω"», λένε.

Θυμίζουμε πως μετά την κατάργηση του ΕΚΕΘΕΧ, στις αρχές του καλοκαιριού, το θέατρο και ο χορός εντάχθηκαν σε έναν νέο θεσμό, το Μητρώο Επιχορηγούμενων. Παρ' όλα αυτά, πρόκειται να ακολουθηθεί η παλιά διαδικασία, που περιλαμβάνει την Προκήρυξη και τη Σύσταση Γνωμοδοτικής Επιτροπής. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», το ΥΠΠΟΤ προτίθεται να δημοσιοποιήσει τα μέλη της Επιτροπής και υπόσχεται ότι αυτή τη φορά τα κριτήρια, η στόχευση και η φιλοσοφία, με τα οποία θα δοθούν οι επιχορηγήσεις, θα είναι ξεκάθαρα. *

Σ' ένα σπίτι της Μαβίλη σχεδιάζουν το μέλλον

«Αρχίζαμε να νιώθουμε πως πνιγόμαστε», μας εξηγεί η Γεωργία Μαυραγάνη τους λόγους που οδήγησαν στη σύσταση της «Κίνησης Μαβίλη».

Το όνομά της οφείλεται στον χώρο συγκέντρωσής τους, το σπίτι της απέναντι από την πλατεία Μαβίλη. «Φοβόμαστε πως η οικονομική κρίση και η μείωση του προϋπολογισμού που συνεπάγεται, θα οδηγήσει σε πολύ συντηρητικές επιλογές στις επιχορηγήσεις», μας εξομολογείται και ο Ανέστης Αζάς. «Μόνο οι μεγάλοι θεατρικοί επιχειρηματίες θα καταφέρουν να επιβιώσουν σε ένα τέτοιο τοπίο», συμπληρώνει.

«Το ερευνητικό θέατρο είναι το πρώτο που θα έπρεπε να στηρίζεται. Αντ' αυτού είναι το πιο παραγκωνισμένο, τόσο από οικονομική ανταπόκριση όσο και στη συνείδηση του πολύ κόσμου», συμπληρώνει η Γεωργία Μαυραγάνη. «Εάν όντως στόχος του υπουργείου είναι να προαχθεί ο Πολιτισμός, θα πρέπει οπωσδήποτε να λάβει υπ' όψιν του το ερευνητικό κομμάτι του θεάτρου».

«Αρχικά, ο λόγος που συγκεντρωθήκαμε ήταν ανθρώπινος», ξεκαθαρίζει πάντως ο Κώστας Κουτσολέλος. «Θέλαμε να μοιραστούμε τις αγωνίες μας, μιας και ποτέ δεν έτυχε κάποιος φορέας, όπως το Ελληνικό Κέντρο τού Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, να συγκεντρώσει όλους εμάς που ανήκουμε στο ερευνητικό θέατρο ώστε να συναντηθούμε, να γνωριστούμε και να δούμε πώς μπορούμε να δράσουμε συλλογικά, αλλά και να αλληλεπιδράσουμε καλλιτεχνικά».

Είναι κάτι που απ' ό,τι μας εκμυστηρεύτηκαν οι νεαροί σκηνοθέτες σίγουρα θα πρέπει να περιμένουμε στο μέλλον. «Ο λόγος της συσπείρωσής μας δεν ήταν μόνο η σύσταση και η αποστολή μιας επιστολής. Ούτε θέλουμε να συνδεθούμε με σκοπό μόνο την γκρίνια, αλλά και με κάτι πιο δημιουργικό», καταλήγει.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο