Έντυπη Έκδοση

ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ: ΜΕΛΕΤΕΣ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΕΡΓΑ ΣΤΑ 660 ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

Η ξεχασμένη ανάπλαση

Πατρίκιοι και πληβείοι απαντώνται και πάλι στην παραλία της Αττικής. Ο κοινωνικός διαχωρισμός επιτυγχάνεται με μια προκλητική ευημερία που προωθείται να δημιουργηθεί για τους ολίγους οικιστές «πελάτες» των Αράβων επενδυτών στο Ελληνικό και στην υπόλοιπη παραλία μέχρι τη Βάρκιζα και με μια περαιτέρω υποβάθμιση -λόγω εγκατάλειψης- των ήδη υποβαθμισμένων περιοχών της Δυτ. Αθήνας και του Πειραιά, στον άξονα λιμάνι - Πέραμα.

Η «αλάνα της Δραπετσώνας»: ισοπεδώθηκε το εργοστάσιο Λιπασμάτων και πέραν τούτου, ουδέν Η «αλάνα της Δραπετσώνας»: ισοπεδώθηκε το εργοστάσιο Λιπασμάτων και πέραν τούτου, ουδέν Στον άξονα αυτό κυριαρχεί η λεγόμενη «αλάνα της Δραπετσώνας», που δημιουργήθηκε από την κατεδάφιση-ισοπέδωση του εργοστασίου Λιπασμάτων (πρώην Μποδοσάκη και νυν της Εθνικής Τράπεζας). Επί 8 συναπτά έτη από τότε (2002) αλλά ακόμη και πιο πριν ρίχνονται «ιδέες» για την ανάπλαση της περιοχής, χωρίς μέχρι σήμερα αυτή να προχωρήσει.

Και ενώ για το Ελληνικό και το real estate φιλέτο του ενδιαφέρθηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός, για να δημιουργηθούν, μεταξύ άλλων, πολυτελείς κατοικίες, αεροδρόμιο για ελικόπτερα και λίαρ τζετ των κροίσων και πράσινο που θα «πλασιώσει» τις βίλες των μεγιστάνων, υποτίθεται, του πλούτου, η έκταση της Δραπετσώνας (660 στρέμματα) παραμένει ανέγγιχτη. Η αλάνα αυτή των λιπασμάτων είναι, όπως παρατηρών παράγοντες του δημόσιου βίου, η μοναδική διέξοδος των κατοίκων όλων των γύρω δήμων προς τη θάλασσα. Η ανάπλαση της περιοχής αναφέρεται μάλιστα ως το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης της Ευρώπης σε κατοικημένο ιστό.

Κατά καιρούς, σύμφωνα με πληροφορίες, καταρτίστηκαν μελέτες χωρίς να υπάρξει έστω και δείγμα υλοποίησης. Επί υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη άρχισε η επεξεργασία της «ιδέας», χωρίς να προχωρήσει τίποτε. Ακολούθησαν μελέτες της Εθνικής Τράπεζας, του Δήμου Δραπετσώνας, της Νομαρχίας Πειραιά, του ΟΛΠ κ.λπ., αλλά ουδείς έθεσε τον δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων. Δεν έχει προχωρήσει ούτε η αναπαλαίωση των δύο διατηρητέων κτισμάτων, του παλιού Φουγάρου του εργοστασίου και του λεγόμενου «Γυαλάδικου», όπου στα καμίνια του -τα οποία είχαμε επισκεφθεί- «ψήνονταν» χιλιάδες γυάλινα και κρυστάλλινα σκεύη. Θα μπορούσε το Γυαλάδικο να γίνει το ωραιότερο κτίριο του Πειραιά, μας εξηγούσε στέλεχος του ΟΛΠ.

Ιδιοκτήτες της έκτασης της Δραπετσώνας (που υμνήθηκε ως γειτονιά των καημών της προσφυγιάς και της φτωχολογιάς) των 660 στρεμμάτων είναι η Εθνική Τράπεζα (350 στρέμμ.), ο ΟΛΠ (100 στρέμμ.), το Ελληνικό Δημόσιο (50 στρέμμ.) καθώς και τα ΕΛΠΕ (που έχουν αγοράσει την έκταση της Μόμπιλ) και η ΑΓΕΤ τα υπόλοιπα. Μάλιστα, στην έκταση και τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ προβλέπεται να μετεγκατασταθεί το Πανεπιστήμιο Πειραιά, που σήμερα είναι εγκατεσπαρμένο σε πολλά κτίρια του λιμανιού.

Και ενώ οι μελέτες «καλά κρατούν», ουδείς από τους ιδιοκτήτες θέλει να πάρει την πρωτοβουλία ώστε να προχωρήσει η ανάπλαση, που θα δώσει διέξοδο αναψυχής στους πολίτες της Δυτ. Αθήνας και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, τόσο κατά το στάδιο της κατασκευής όσο και της λειτουργίας, με τις νέες οικονομικές δραστηριότητες που θα δημιουργηθούν στον χώρο.

Ο Οργανισμός Αθήνας έχει ήδη υποδείξει από το 2002 χώρους, δραστηριότητες, ακόμη και συντελεστές δόμησης για την ελάχιστη κάλυψη που προβλέπεται.

Οπως επισημαίνουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, το εκτελεστικό κομμάτι της ανάπλασης πρέπει να αρχίσει με τη συμφωνία των ιδιοκτητών για την ίδρυση εταιρείας ειδικού σκοπού, η οποία θα αναθέσει το έργο και θα το παραχωρήσει προς εκμετάλλευση σε ιδιώτες.

Η κρατική μιζέρια δεν επιτρέπει την ανάληψη της χρηματοδότησης του έργου από το κράτος, που υπό το Μνημόνιο ζει στιγμές απίστευτης λιτότητας, έλεγε χαρακτηριστικά το ίδιο στέλεχος.

Είναι, πάντως, σαφές ότι δεν πρόκειται για μια επιχείρηση real estate, που θα «φορτώσει» την έκταση με κατασκευές. Δύο δίδυμοι ουρανοξύστες είναι αυτοί που θα κατασκευαστούν. Το υπόλοιπο θα είναι πράσινο και με επιχειρήσεις χαμηλής όχλησης (κυρίως εστίασης) στην παραλία. Για να αποσβεσθούν, όμως, και οι δαπάνες που απαιτούνται, προβλέπονται δράσεις θαλάσσιου τουρισμού, όπως η κατασκευή μαρίνας για 1.200 σκάφη αναψυχής.

Για να προληφθούν τυχόν αντιδράσεις «πληβείων» και περιβαλλοντικών οργανώσεων προβάλλεται το γεγονός ότι η σχεδιαζόμενη ανάπλαση θα είναι του τύπου της μαρίνας Φλοίσβου (ανήκει στην περιοχή των «πατρικίων» της Αττικής παραλίας), αλλά και περίπου 10 φορές μεγαλύτερη απ' αυτή. Οσοι έχουν επισκεφθεί πρόσφατα την αναπλασμένη περιοχή της μαρίνας Φλοίσβου μιλούν για ονειρικές καταστάσεις. Σημειώνουν, μάλιστα, ότι την ανάπλαση αυτή σχεδίασε και έφερε σε πέρας η εταιρεία αστικών επενδύσεων Λάμδα Ντιβέλοπμεντ, του Ομίλου Λάτση, επικεφαλής της οποίας ήταν ο κ. Απ. Ταμβακάκης, σημερινός διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας, του μεγαλύτερου ιδιοκτήτη της έκτασης των πρώην Λιπασμάτων. Μάλιστα ο πρόεδρος της Εθνικής Β. Ράπανος και ο κ. Ταμβακάκης συνέστησαν πρόσφατα θυγατρική της τράπεζας για την εκμετάλλευση και διαχείριση των ακινήτων της.

Μετά την επίδειξη ενδιαφέροντος που εκδηλώθηκε κατά την παρουσίαση των σχεδίων, με πρωτοβουλία του προέδρου του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη, σκάφος του Λιμενικού μετέφερε -δίκην θαλάσσιου τουρισμού- υψηλά ιστάμενους κρατικούς αξιωματούχους της Κίνας, του Κατάρ και του Αμπού Ντάμπι στην παραλία της Δραπετσώνας, για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι τις μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες που δημιουργεί η αστική ανάπλαση της περιοχής. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Περιβάλλον & οικολογία